Gå til innhold

Norgespris, men hvilken leverandør?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Neptun1 skrev (1 minutt siden):

Riktig.
Det er folket som eier vannkraften. Vi får tilbake litt av det som er stjålet. (kostpris pr kwh er 12 øre)

Men en viss politisk retning ser på all eiendom som statens.

Ganske huleboer mentalitet å tenke at siden en er førdt på sted X så eier en sted X. 

Det er bare å bryte seg inn hos nærmeste vassverk og slå leir. Du skal nok lære fort at det ikke er ditt når Politiet kommer bankende på døren. 

MEN, det er helt fair at en har støtte når prisene har økt og folk sliter. Men de bør gå til folk som sliter, ikke alle. Ikke meg. Og langt flere andre som lever helt fint i dagens økonomi. 

Mine akkumelerte lettelser på strømmen skal beregnes på julaften og vippses til vedledige organisasjoner samt familie som er i en situasjon der økonomien er vanskelig. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Nimrad skrev (3 minutter siden):

Nei, det er bare tull. Staten tjener grovt på høye strømpriser. Mye mer enn hva Norgespris koster dem

Åja, kan du fremlegge regnestykket? Altså jemført med inntekter fra dette før støtte samt estimeringer for kostnadene i 2026 med støtte?

Skrevet (endret)
Salvesen. skrev (30 minutter siden):

Åja, kan du fremlegge regnestykket? Altså jemført med inntekter fra dette før støtte samt estimeringer for kostnadene i 2026 med støtte?

Ja, det er kjempelett. Strømstøtten er anslått å koste 10 mrd i 2026. Det er langt lavere enn de ekstra inntektene staten har fått nå etter kablene som går utenlands.

image.png.2534423593ccfe04914d0e4b0dd4b54c.png

edit: Og dette er kun staten. Vertskommunene får også inn mye penger gjennom eiendomsskatt, naturressursskatt, konsesjonsavgift og avgift på vindkraft. I tillegg er det enorme utbytter til kommuner som eier kraftselskaper.

Endret av Nimrad
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg surfet innom SSB og hentet ut noen tabeller. Dette er de totale strømprisenes oppbygning og utviklingen over tid. De tre nederste fargene hører til nettleien (1. nettleie 2. forbruksavgift og 3. mva) og de to øverste hører til kraftprisen (4. kraftpris og 5. mva)

Strmprisenesoppbygningovertid.thumb.png.d4b8171f2701a00ee62258738bd42363.png

Poenget er bare å få et mål på hvor mye de ulike delene bidrar til totalprisen. Nettleie ser veldig jevnt ut, mens kraftprisen har hadde en kraftig topp i 2022-23. Diagrammet er ikke KPI-justert så det er ikke rett frem å sammenligne 2012 med 2025. Jeg fant ingen god måte å implementere kolonnen for strømstøtte så det er heller ikke gjort. Men jeg jobber med saken nå så det blir nok ennå et diagram snart.

Endret av Simen1
Skrevet (endret)

Jeg tok totalen fra diagrammet over her (SSB-data) og lagde den røde linja. Denne viser totalprisen for strøm (nettleie, kraft og avgifter).

Deretter kompenserte jeg for inflasjon (fra SSB-tabeller) og trakk fra strømstøtten. Resultatet er den grønne linja.

Strmpriserovertid.thumb.png.91df9a04db97465b5ceeab23f4d468ae.png

Her er det lett å se at folk blir mer provosert når de leser den røde grafen der en ikke tar hensyn til inflasjon (lønnsøkninger etc) og ignorerer at staten betaler tilbake en del av totalen i form av strømstøtte. Den grønne grafen er mindre egnet til å provosere, men den er altså et mer representativt bilde av hva folk egentlig betaler nå sammenlignet med før. Legg merke til at 2025K3 er omtrent det samme som 2012K1. Strømprisen er altså på nesten samme nivå i K3 i år som 13,5 år tidligere. Økningen er bare 3%. Men ja, det har vært litt turbulens på ferden, i begge retninger.

Endret av Simen1
Skrevet
Nimrad skrev (1 time siden):

Ja, det er kjempelett. Strømstøtten er anslått å koste 10 mrd i 2026. Det er langt lavere enn de ekstra inntektene staten har fått nå etter kablene som går utenlands.

image.png.2534423593ccfe04914d0e4b0dd4b54c.png

edit: Og dette er kun staten. Vertskommunene får også inn mye penger gjennom eiendomsskatt, naturressursskatt, konsesjonsavgift og avgift på vindkraft. I tillegg er det enorme utbytter til kommuner som eier kraftselskaper.

Dette viser opp til 2024. Hva er estimerte inntekter i 2026? 

Skrevet
Salvesen. skrev (4 minutter siden):

Dette viser opp til 2024. Hva er estimerte inntekter i 2026? 

Det er ikke særlig relevant. Det er alt som kommer etter strømprisen ble konkurranseutsatt mot Europa som er relevant for om staten taper penger på dette.

Skrevet
Salvesen. skrev (2 timer siden):

Ganske huleboer mentalitet å tenke at siden en er førdt på sted X så eier en sted X. 

Det er bare å bryte seg inn hos nærmeste vassverk og slå leir. Du skal nok lære fort at det ikke er ditt når Politiet kommer bankende på døren. 

MEN, det er helt fair at en har støtte når prisene har økt og folk sliter. Men de bør gå til folk som sliter, ikke alle. Ikke meg. Og langt flere andre som lever helt fint i dagens økonomi. 

Mine akkumelerte lettelser på strømmen skal beregnes på julaften og vippses til vedledige organisasjoner samt familie som er i en situasjon der økonomien er vanskelig. 

Leste du hva jeg skrev? 
Det er folket som eier vannkraften!
Vannkraftverkene og linjenettet er bygget ut og bekostet av folket.

Å eksportere folkets vannkraft i den hensikt å importere så høye el.priser at "grønn engergi" vil bli "lønnsomt" (for investorer) er ikke annet enn tyveri og forræderi av verste sort.
Folkene bak jobber mot eierne av vannkraften og norsk næringsliv. De er det norske folks verste fiender.

• Liker 1
Skrevet
Nimrad skrev (1 time siden):

Det er ikke særlig relevant. Det er alt som kommer etter strømprisen ble konkurranseutsatt mot Europa som er relevant for om staten taper penger på dette.

Klart det er relevant når en snakker om inntekter og utgifter i statsbudsjettet for 2026… 

Skrevet
Neptun1 skrev (6 minutter siden):

Leste du hva jeg skrev? 
Det er folket som eier vannkraften!
Vannkraftverkene og linjenettet er bygget ut og bekostet av folket.

Å eksportere folkets vannkraft i den hensikt å importere så høye el.priser at "grønn engergi" vil bli "lønnsomt" (for investorer) er ikke annet enn tyveri og forræderi av verste sort.
Folkene bak jobber mot eierne av vannkraften og norsk næringsliv. De er det norske folks verste fiender.

Nei, jeg eier 0% vannkraft. Jeg antar du gjør det samme. Du lever dog i en fantasiverden der du tror du er en energi milliardær bare på grunn av at din mor måtte føde når hun var i Norge..

Skrevet

Jeg er litt enig med dere begge, men vil bygge bro ved å nyansere:

Norge eies i fellesskap av alle nordmenn. Men det er ikke et andelseie eller spesifikt andelseie der du kan peke på hvor din andel er. Det er et fellesskapseie der stat, fylkeskommuner og kommuner (SFKK) er våre representanter for eierskapet og de består av norske folk som skal jobbe for oss nordmenn.

Jeg er overhodet ikke med på den russiske ideologien der landet eies av eliten/tsaren og innbyggerne bare ærbødigst får lov til å låne sin plass, omtrent som en uteligger som legger seg under noens trapp for natta. For dette lånet må de underkaste seg tsarens ønsker og tåle store lidelser. Russisk tankegang er at de ikke eier noe som helst selv den lille andelen som ikke leier, men kjøper en leilighet eller et hus med tomt. Null følelse av eierskap gir også null følelse av ansvar for å ta vare på stedet. Særlig hvis man har noe å klage på ovenfor staten. Da forsøples og forurenses det med god samvittighet som en slags folkelig akseptert uttrykk for frustrasjon ovenfor tsaren som egentlig eier landet.

Jeg er veldig glad for at nordmenn føler eierskap til landet, også det som ikke er deres tomt. Folk plukker med seg andres søppel om de kommer over det i naturen, eller kjefter på folk som forsøpler. Lokal forurensning setter sinnene i kok, selv om det gjøres på steder man ikke eier. Derfor er jeg trygg på at nordmenn føler at de eier landet og at eierskapet er et fellesskapseie. Det gir også en helt annen stolthet og ansvarsfølelse enn den russiske folkeideologien.

Men folk må være klar over at SFKK er oss. Det består ansatte som jobber for å representere oss alle og våre interesser, inkludert skatter og avgifter og fordelingssystemet ut til oss folk igjen i form av offentlige tjenester, strømstøtte og en romslig buffer mellom inntekter og utgifter: pensjonsfondet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...