Subara Skrevet 1. januar Skrevet 1. januar Dubious skrev (56 minutter siden): Du får vite prisen før du betaler, så du har helt rett, det er kundens feil. Ja, man må følge med 🙂
Snylter Skrevet 1. januar Skrevet 1. januar For egen del er det viktige å få rimelige bonusbilletter på innenriksreiser, det er derfor Eurobonus som er min prioritet. Jeg er ikke lysten på å bruke veldig mye penger på det, og gidder ikke tilpasse mine vaner i hverdagen for mye. Løsningen for meg ble å skaffe SAS Mastercard Premium til drøyt 2k i året, jeg tjener opp rundt 70000 bonuspoeng i året. Tur/retur innenlands koster 10000 poeng, og for min del flyr jeg på ca den eneste innenriksruten der det i prinsippet alltid er lønnsomt å bruke bonusbilletter da billetter i utgangspunktet er ganske dyre. Jeg sjekket akkurat min neste planlagte flytur, der koster billett i Økonomi over 2800,- mens Premium koster ca 3300,- Der får jeg billett i Premium for 5000 poeng. SAS Mastercard Premium gir Fly Premium-fordel hvis man sparer opp minst 75000 poeng i løpet av 12 mnd (det er flere nivåer, dette er nivået som er reelvant for meg), dette gjør at man betaler økonomi-pris for premium-billetter. I tillegg har jeg satt opp automatisk overføring av Trumf til Eurobonus, ikke at det blir så mye for meg siden det er en flytur avgårde om jeg skal handle på en butikk som gir Trumf-poeng. Har du andre mål enn meg er det helt sikkert andre løsninger som lønner seg. For meg er målet bare å få billige reiser, primært innenlands.
Subara Skrevet 6. januar Skrevet 6. januar Milhouse85 skrev (På 19.9.2025 den 16.54): Jeg tenker at for de fleste; Så vil SAS Eurobonus Mastercard kombinert med Trumf og automatisk sparing (konvertering) av poeng; være en god og grei løsning. (Husk å manuelt skanne Trumf-strekkoden i butikken; da dette ikke kan legges inn på kortet). Min trumf-saldo i dag: 608,76 kr, fra disse butikkene: KIWI 266,27 kr Esso 23,04 kr MENY 2,81 kr Norli 0,67 kr Jeg har ikke skannet Trumf-strekkoden i butikken. Jeg betaler med vanlig bankkort. Skanning av strekkoden, er det noe man må gjøre hvis man bruker Trump Pay? Har foreløpig ikke gitt meg inn på det.
Runar Skrevet 6. januar Skrevet 6. januar Subara skrev (26 minutter siden): Jeg har ikke skannet Trumf-strekkoden i butikken. Jeg betaler med vanlig bankkort. Skanning av strekkoden, er det noe man må gjøre hvis man bruker Trump Pay? Har foreløpig ikke gitt meg inn på det. Jeg bruker kredittkort og må derfor skanne Trumf-kode før betaling for å få poeng. Grunnen er at kun kort knyttet direkte opp mot en konto, som «vanlige» bankkort, kan knyttes direkte til Trumf. Kredittkort som SAS sitt Mastercard har ikke et eget kontonummer per kort. 1
Dubious Skrevet 6. januar Skrevet 6. januar Subara skrev (43 minutter siden): Jeg betaler med vanlig bankkort. Da bør du skaffe deg kort som gir bonus på dagligvarer. Har kun brukt bankkortet hos tannlegen i år. 1
Zeph Skrevet 6. januar Skrevet 6. januar (endret) Bruker Trumf til det meste av daglegvarer sidan me handlar mest på Kiwi. Med Trumf Kredittkort lagt inn i Trumf Pay får du 3% på dei fleste dagane og 5% på trippel-trumf-dagar. Andre ting kjøper eg med DNB kredittkort og får Eurobonuspoeng. Me flyr ikkje så veldig mykje, men blir gjerne nokre turar ila. eit år, og du kan få billett til 3000-5000 som kan endrast fram til 24 timar før avreise mot 250 kroner eller avbestillast mot tilsvarande sum. Er du td. Scandic-medlem kan du få nivåmatch mellom Scandic og Eurobonus, samt kan flytte poeng mellom dei to bonusordningane. Endret 6. januar av Zeph 1
Subara Skrevet 6. januar Skrevet 6. januar Dubious skrev (1 time siden): Da bør du skaffe deg kort som gir bonus på dagligvarer. Har kun brukt bankkortet hos tannlegen i år. Har DNB Mastercard, Trumf og Circle K. Og Æ appen- hvis det er et kredittkort🤔 De opererer vel også med bonus. Og Coop holdt jeg på å glemme. Har tenkt at jeg har for lite forbruk til at det lønner seg med flere kort. Jeg flyr sjelden og sparer på bensinen, dessuten er jeg ikke spesielt god i matte. Likevel greit å følge med såpass at jeg ikke blir "lurt" på apoteket, så nå må jeg ta enn runde på det. Tenkte å overføre Trumf-pengene på konto, rett og slett.
Subara Skrevet 6. januar Skrevet 6. januar Zeph skrev (6 minutter siden): Bruker Trumf til det meste av daglegvarer sidan me handlar mest på Kiwi. Med Trumf Kredittkort lagt inn i Trumf Pay får du 3% på dei fleste dagane og 5% på trippel-trumf-dagar. Andre ting kjøper eg med DNB kredittkort og får Eurobonuspoeng. Me flyr ikkje så veldig mykje, men blir gjerne nokre turar ila. eit år, og du kan få billett til 3000-5000 som kan endrast fram til 24 timar før avreise mot 250 kroner eller avbestillast mot tilsvarande sum. Hvis jeg får mer bonus så bør jeg bytte til Trumf Pay og sikkert også Coop pay, Æ-pay osv. Bensinen betaler jeg med Circle K- appen på mobilen. Skanner Trumf kredittkortet på Esso.
Joachim Vadseth Skrevet 6. januar Skrevet 6. januar Jeg tenker, det er vel 'nothing as a free lunch' her? Jeg tenker, om dere får x antall kroner her og der på x varer på x butikker, så koster kanskje salamipakka et par kroner mer da på Kiwi enn på Rema? Så er det penger du allerede hadde som du bare gir til deg selv? Har aldri hatt troa på slikt som det her. Ikke flyr vi, ikke bruker vi bensin eller lader noe særlig på hurtiglader osv. Kun 3-4-5000kr på dagligvarer. 1
BadCat Skrevet 6. januar Skrevet 6. januar Det er 27,19% effektiv rente på "Trumf Kredittkort". De har nok til salt i grøten, selv om de deler ut noen kroner i bonus.
sk0yern Skrevet 6. januar Skrevet 6. januar Joachim Vadseth skrev (36 minutter siden): Jeg tenker, det er vel 'nothing as a free lunch' her? Jeg tenker, om dere får x antall kroner her og der på x varer på x butikker, så koster kanskje salamipakka et par kroner mer da på Kiwi enn på Rema? Så er det penger du allerede hadde som du bare gir til deg selv? Har aldri hatt troa på slikt som det her. Ikke flyr vi, ikke bruker vi bensin eller lader noe særlig på hurtiglader osv. Kun 3-4-5000kr på dagligvarer. Det er selvfølgelig ingen "free lunch" nei. At vi handler stadig mer med kredittkort, øker utgiftene til butikkene. Man kan dermed anta at prisene er noe høyere enn de hadde vært dersom alle hadde bruk bankaxept som betaling. Samtidig er det jo slik at prisene i butikken ikke blir noe lavere av at jeg alene benytter bankaxept, dermed bruker jeg kredittkort.
Cyrio Skrevet 6. januar Skrevet 6. januar Joachim Vadseth skrev (36 minutter siden): Jeg tenker, det er vel 'nothing as a free lunch' her? Jeg tenker, om dere får x antall kroner her og der på x varer på x butikker, så koster kanskje salamipakka et par kroner mer da på Kiwi enn på Rema? Så er det penger du allerede hadde som du bare gir til deg selv? Har aldri hatt troa på slikt som det her. Ikke flyr vi, ikke bruker vi bensin eller lader noe særlig på hurtiglader osv. Kun 3-4-5000kr på dagligvarer. Nja, her har du delvis rett, men du betaler for bonusprogrammene til kortbrukere uansett. Når du betaler med kort i butikken tar kortutsteder et gebyr av kjøpesummen, si 3% F. Eks. Dette er slik Mastercard f. Eks tjener mesteparten av sine penger. Her kommer herligheten: om en bank ønsker å ha sine "egne" Mastercard så kan de inngå en avtale med Mastercard. Da sier de noe typ "hei, vi kan skaffe dere x antall nye kortbrukere, men da skal vi ha halve gebyret", altså 1,5%. Dette sier jo gjerne Mastercard ja til ettersom det er mye jobb om de skal serve "hele verden" med kort på egenhånd. Og her kan da banken være smarte og si "hmm, vi tjener jo 1,5% på alle kjøp, hva om vi bruker 0,5% på cashback...?" Butikken betaler fremdeles det samme, og du er med og sponser. (Ettersom vi ikke har forskjellige priser i matbutikken alt ettersom hvilket kort du betaler med) Selvsagt er det gode penger å tjene på de som betaler minimumsavdraget på mastercardet sitt hver måned, men det er peanøtter i forhold til hva de tjener på selve varekjøpene som utføres hver dag. 🙂 Dette var en grov forenkling, men myten om at hele kredittkortbransjen holdes i live av nedbetalingsrenter er dessverre/heldigvis både feil og en seiglivet myte.
BadCat Skrevet 6. januar Skrevet 6. januar Det er renter, gebyrer og forhandlerbetalinger som sammen utgjør profitten. Renter på utestående beløp er den største inntektskilden.
Zeph Skrevet 6. januar Skrevet 6. januar (endret) Joachim Vadseth skrev (1 time siden): Jeg tenker, det er vel 'nothing as a free lunch' her? Jeg tenker, om dere får x antall kroner her og der på x varer på x butikker, så koster kanskje salamipakka et par kroner mer da på Kiwi enn på Rema? Så er det penger du allerede hadde som du bare gir til deg selv? Har aldri hatt troa på slikt som det her. Ikke flyr vi, ikke bruker vi bensin eller lader noe særlig på hurtiglader osv. Kun 3-4-5000kr på dagligvarer. Alle som ikkje har denne type avtalar betalar vel ein del av det. I utgangspunktet er prisen i butikkhylla lik om du har avtale eller ikkje, men dei som har avtale får det nokre prosent billegare. Dvs. at dei som ikkje har avtale betalar for at andre skal få rabatt. Coop har kredittkort med tilsvarande opplegg og Rema har ein app, men ikkje kredittkort. For vår del har me spart 5000 kr på å ha Trumf det siste året. Hadde eg ikkje hatt Trumf ville handlinga kosta oss 5000 kroner meir i dei same butikkane. Du får tru alt du vil, men det er tilfelle. Me kunne kanskje spart meir på å velge butikk etter den som er billigast til ei kvar tid, men det er uaktuelt. Kiwi har dei produktene me vil kjøpe her i området. Alternativet er Extra som me av og til er innom, men iht. siste matbørs så er Kiwi billegare. Ein måte du "betalar" på er ved å la butikkane ha full kontroll over alt du har handla, så dei kan tilpasse sine prisar og tilbod for å maksimere sin profitt. Endret 6. januar av Zeph
Dubious Skrevet 6. januar Skrevet 6. januar Cyrio skrev (2 timer siden): Når du betaler med kort i butikken tar kortutsteder et gebyr av kjøpesummen, si 3% F. Eks. AI: For butikker koster det i snitt rundt 1 % i gebyr for korttransaksjoner, hvor Visa ligger noe lavere (ca. 1,78 %) enn Mastercard (ca. 1,86 %), og American Express er dyrere (ca. 2,89 %) 1
Herr Brun Skrevet 6. januar Skrevet 6. januar Cyrio skrev (5 timer siden): Nja, her har du delvis rett, men du betaler for bonusprogrammene til kortbrukere uansett. Når du betaler med kort i butikken tar kortutsteder et gebyr av kjøpesummen, si 3% F. Eks. Dette er slik Mastercard f. Eks tjener mesteparten av sine penger. Her kommer herligheten: om en bank ønsker å ha sine "egne" Mastercard så kan de inngå en avtale med Mastercard. Da sier de noe typ "hei, vi kan skaffe dere x antall nye kortbrukere, men da skal vi ha halve gebyret", altså 1,5%. Dette sier jo gjerne Mastercard ja til ettersom det er mye jobb om de skal serve "hele verden" med kort på egenhånd. Og her kan da banken være smarte og si "hmm, vi tjener jo 1,5% på alle kjøp, hva om vi bruker 0,5% på cashback...?" Butikken betaler fremdeles det samme, og du er med og sponser. (Ettersom vi ikke har forskjellige priser i matbutikken alt ettersom hvilket kort du betaler med) Selvsagt er det gode penger å tjene på de som betaler minimumsavdraget på mastercardet sitt hver måned, men det er peanøtter i forhold til hva de tjener på selve varekjøpene som utføres hver dag. 🙂 Dette var en grov forenkling, men myten om at hele kredittkortbransjen holdes i live av nedbetalingsrenter er dessverre/heldigvis både feil og en seiglivet myte. Det er ikke bare en grov forenkling, det er helt bare vås. 1: Mastercard (og Visa) utsteder ingen kort selv. Alle kort utstedes av banker utelukkende. Mastercard og Visa selger kun selve teknologien som gjør det mulig for verdikjeden å kommunisere. Siden mastercard ikke har noe avtaleforhold med verken butikk eller kunde, snur du pengestrømmen helt på hodet. Det er bankene som tar betalt, og så tar mastercard en liten cut fra bankene igjen. 2: Viktigere: Gebyret som kan tas av butikken for kortbetaling er, for alle andre kort enn bedriftskort, begrenset til 0,3 % for kredittkort og 0,2 % for debetkort, i hele EU.
Herr Brun Skrevet 6. januar Skrevet 6. januar Dubious skrev (2 timer siden): AI: For butikker koster det i snitt rundt 1 % i gebyr for korttransaksjoner, hvor Visa ligger noe lavere (ca. 1,78 %) enn Mastercard (ca. 1,86 %), og American Express er dyrere (ca. 2,89 %) AI lyver. 2
Dubious Skrevet 6. januar Skrevet 6. januar Herr Brun skrev (53 minutter siden): 2: Viktigere: Gebyret som kan tas av butikken for kortbetaling er, for alle andre kort enn bedriftskort, begrenset til 0,3 % for kredittkort og 0,2 % for debetkort, i hele EU. Det var det jeg skulle skrive, men jeg dobbeltsjekket med AI..
Herr Brun Skrevet 6. januar Skrevet 6. januar Dubious skrev (50 minutter siden): Det var det jeg skulle skrive, men jeg dobbeltsjekket med AI.. Og dobbeltsjekken ga deg altså feil svar. Gratulerer med kildekritikken.
Snylter Skrevet 6. januar Skrevet 6. januar 2 hours ago, Herr Brun said: Det er ikke bare en grov forenkling, det er helt bare vås. 1: Mastercard (og Visa) utsteder ingen kort selv. Alle kort utstedes av banker utelukkende. Mastercard og Visa selger kun selve teknologien som gjør det mulig for verdikjeden å kommunisere. Siden mastercard ikke har noe avtaleforhold med verken butikk eller kunde, snur du pengestrømmen helt på hodet. Det er bankene som tar betalt, og så tar mastercard en liten cut fra bankene igjen. 2: Viktigere: Gebyret som kan tas av butikken for kortbetaling er, for alle andre kort enn bedriftskort, begrenset til 0,3 % for kredittkort og 0,2 % for debetkort, i hele EU. 1: Det er vel faktisk butikken som betaler transaksjonsgebyr, det betales til den innløseren butikkenhar avtale med. Den største innløseren i Norge er vel Nets men det er også andre som Verifone og Bambora. 2: Dette er vel årsaken til at mange butikker ikke aksepterer kort som Amex mm, kostnadene blir rett og slett for store til at det er verdt det. Her er prisene på Virke sin fordelsavtale til sine medlemmer: https://www.virke.no/globalassets/4.medlemskap/fordelsavtaler/nets/nets_pris.pdf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå