Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

La takstmann eller Megler sette prisen?

Labelle

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei,

Tenkte å ta en tilstandsrapport på boligen da vi mest sannsynlig kommer til å selge innen et års tid og jeg er interessert i tilstanden før vi kjøper et dyrere hus. Kjenner en takstmann i området som jeg skulle få en god pris av på en slik kontroll (kostbart).

Jeg ser at i mitt område så står det ikke noe om verdi/markedsverdi i i takstrapportene/tilstandsrapport slik det gjorde før i alle prospektene på div hus. Snakket både med en megler i området og denne takstmannen. Takstmannen fortalte at meglerne her ikke ville at takstmannen skulle skrive noe om verdi. Da meglerne ønsket å styre markedet selv (liten populær plass). Noe han stusset på da han dekker et større område i regionen hvor han setter prisen andre steder selv som megleren forholder seg til som prisantydning.

Megleren jeg kjenner gjennom flere visninger sa selv at han mente de hadde mye mere peiling på hva som var rett pris og takstmennene ikke tok hensyn til alle faktorer som rentenedganger osv, Men takstmennene vurderte heller hva de siste boligene i gata var solgt for i forhold til forventet pris. Meglers ord.

Er dette tilfellet også hvor dere bor eller?

Takstmannen jeg kjenner spurte om han vil at han skal sette verdi i rapporten som enda ikke er tatt da vi diskuterte mulig tidspunkt for en tilstandsrapport som kreves ved salg.

Endret av Labelle
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Maskinfører skrev (3 minutter siden):

Tror jeg nesten ville benytte Takstmann om han er bygningskyndig 

Her vil både takstmann og megler bli benyttet. Det er snakk om hvem som skal prise boligen min offisielt når den tid kommer. Alle takstmenn er vel byngningskyndige. Håper jeg. 

Endret av Labelle
Skrevet
Labelle skrev (6 minutter siden):

Her vil både takstmann og megler bli benyttet. Det er snakk om hvem som skal prise boligen min offisielt når den tid kommer. Alle takstmenn er vel byngningskyndige. Håper jeg. 

Åssen det er idag aner jeg ikke men før kunne hvem som helst bli takstmann 

Skrevet
Labelle skrev (5 minutter siden):

Det er megler som jobber for å få høyest mulig pris for deg, så selvsagt bør du la han sette prisen. 

Hvis du er ute etter hva takst er i dag ligger det sannsynligvis noe i mellom takstmann og hva megler sier. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
MrL skrev (2 minutter siden):

Det er megler som jobber for å få høyest mulig pris for deg, så selvsagt bør du la han sette prisen. 

Hvis du er ute etter hva takst er i dag ligger det sannsynligvis noe i mellom takstmann og hva megler sier. 

Da skal megler få sette prisen. Kanskje mest rett mtp det kan hende megler ikke blir involvert før etter nyttår.

Endret av Labelle
Skrevet
MrL skrev (1 time siden):

Megler er ute etter et raskest mulig salg for å sikre seg provisjonen sin til minst mulig jobb. Det sagt så vil nok en megler, som merker han har konkurranse med andre meglere, sette en høyere pris på boligen i håp om at du (som mange andre) velger den som setter en høyest pris. Alt handler om å lande avtalen også er det lettere å få kunde til å droppe pris hvis boligen ikke er solgt etter første visning 

• Liker 1
Skrevet
Loko skrev (3 minutter siden):

Megler er ute etter et raskest mulig salg for å sikre seg provisjonen sin til minst mulig jobb. Det sagt så vil nok en megler, som merker han har konkurranse med andre meglere, sette en høyere pris på boligen i håp om at du (som mange andre) velger den som setter en høyest pris. Alt handler om å lande avtalen også er det lettere å få kunde til å droppe pris hvis boligen ikke er solgt etter første visning 

Jeg er klar over dette. Men har et litt annet inntrykk på et sted som dette kontra en by av større størrelse.

Skrevet
Labelle skrev (1 time siden):

Men de vet veldig lite om markedsverdien til en bolig, teknisk verdi og markedsverdi kan være veldig langt fra hverandre. Så dette vet megleren fordi han er i markedet og kan vurdere dette. De fleste takstmenn i dag gir ikke slike vurderinger. 

Skrevet
Loko skrev (18 minutter siden):

Megler er ute etter et raskest mulig salg for å sikre seg provisjonen sin til minst mulig jobb.

Ikke sant, han er også ute etter høyest mulig pris for sitt salg, slik da får han best betalt. 

Skrevet (endret)
Loko skrev (56 minutter siden):

Saken er uannsett at om ikke boligen ikke selges til oppgitt pris til vil prisen justeres etter tid til det folk er villig til å betale.

Og hva folk er villig til betale er verdien på boligen, hva en takstmann mener om pris har ingen betydning for noe som helst.

Det er god grunn til at man aviklet ordningen hvor sertifiserte takstmann tidligere bestemte pris, da det er markedspris bestemmer - og det vet megler bedre.

Endret av MrL
Skrevet
23:4 skrev (37 minutter siden):

Ikke sant, han er også ute etter høyest mulig pris for sitt salg, slik da får han best betalt. 

Om det er prosentbasert provisjon, ja. Det er det ofte utanfor byane, men i ein storby kan du få tilbod frå meklar som har fastpris utan prosentbasert provisjon.

Ein kan seie mangt om meklarar, men eg ville brukt dei til å setje verdivurdering. Det er ein person du har hyrt inn for bla. den jobben.

Er det storr avvik mellom verdivurdering frå takstmann og meklar så kan du ev. diskutere det med meklar.

Skrevet

Det er markedet som setter prisen - hva kjøperne er villig til å by. Meglere og takstmenn kan anslå hva markedet kanskje er villig til å by, men i realiteten handler dette om hvem som har best forutsetninger for å gjette. Akkurat der holder jeg en knapp på megler. 

Skrevet

for megler som får provisjon så er det ofte provisjon basert på hele salgsummen, med 2% provisjon for hele salgsummen så er det mye viktigere for megler at salget går fort/med lite innsats fra megler, kontra om du får 10% mer for boligen.

Tror det er få ganger at svak megler innsats gjør at prisen går ned med mer enn 10%, og få ganger at bra megler innsats gjør at prisen stiger med mer enn 10%.   

Så i praksis så er det  for megler om å gjøre å selge mest mulig boliger, med minst mulig innsats per bolig. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...