leticia Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Theo343 skrev (47 minutter siden): Kjønnskromosomer setter faktisk en biologisk “terskel” for muligheten til å leve lenge. Hvis du først skal dra denne sammenligningen så er det greit å ta med at kvinner lever lenger med varig sykdom. https://www.fhi.no/nyheter/2024/kvinner-lider-menn-dor/ Theo343 skrev (50 minutter siden): Det jeg får ut av denne tråden, hvor jeg innrømmer å ikke ha lest alle innleggene, er at likestilling ser ut til å være viktig på noen områder men ikke alle. Man står på barrikadene for å få flere kvinner inn i lederstillinger og toppverv. Man skal helst ha like mange rike på begge sider av hvert kjønn. Men det er ikke så nøye med hvor mange av hvert kjønn som dør i fronten under en krig eller utfører jobber som man kanskje ikke ser som attraktive? Kanskje du burde lest innleggene da? Meningen med tråden slik jeg ser det var om det var noen alternative tilnærminger / forklaringer om hvorfor det fremdeles er et såpass kjønnsdelt arbeidsmarked når det påstås at vi har kommet så langt i likestillingen i Norge. Min tilnærming til årsaken er at selv om man har kommet langt i forhold til rettigheter så er det fremdeles sosiale og kulturelle forventninger som gjør at vi havner der at vi velger tradisjonelt. (Med unntak såklart, det er noen som fremdeles velger sin egen vei, mot strømmen). Ellers, til det du skriver, vi har jo faktisk ikke likestilling i Norge i dag, selv om vi er mer likestilte enn veldig mange andre land. At man har valgt å prioritere "toppen" først, er sannsynligvis fordi det er der forskjellene har vært mest synlige. Jeg er ikke særlig fan av kvotering selv, eller at det nødvendigvis skal være minst 40 % av hvert kjønn i styrer. Men jeg er enda mindre fan av strukturell kultur som hindrer de med den beste kompetansen til å havne i posisjoner / stillinger. Likestilling skal ikke handle om å presse noen inn i yrker de ikke vil ha. Det er som nevnt ikke likestilling i Norge, og det har alltid vært en kultur for at det er menn som drar i krig. Sannsynligvis pga fysisk styrke, og fordi kvinner kan føde, og man trenger mange flere kvinner enn menn for ikke at samfunnet skal dø ut (Reproduksjon). Det har jo skjedd endringer da, slik at vi finner mange flere kvinner i militæret nå enn tidligere. Theo343 skrev (1 time siden): Som jeg alltid har sagt innen rasisme, diskriminering og likestilling - det er først oppnådd når man ikke lenger bruker hudfarge, kjønn, seksuell legning osv. som et fortrinn. Det er riktig. Så lenge man er nødt til å gi dette fortrinnet, så er det fordi at man faktisk ikke har likestilling. Og dessverre, det har vi enda ikke. Heller ikke i Norge. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå