Gå til innhold

Attentatet på Charlie Kirk

Sir

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
Selfuniverse skrev (29 minutter siden):

Er det en mulighet for at kulturen vår er bedre enn i USA når det kommer til fiendtligjøring og retorikk og annen negativ oppførsel mellom folk?

Et forslag her er at her i Norge er vi ikke fullt så personfiksert egoistiske som i USA. Nordmenn har heldigvis stort sett en større iboende respekt for andre mennesker enn amerikanere. Vi havner dermed ikke like raskt i et tankesett der vi ser på andre mennesker som motstandere/fiender. Desverre er utviklingen i ferd med å nærme seg den amerikanske modellen, alt etter som media og internett får større og større smitte-effekt fra 'over there'.

Endret av SilverShaded
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Griever skrev (Akkurat nå):

Til tross for at jeg har vært veldig tydelig på hva jeg synes om Kirk er jeg enig i dette. Et sted må grensa gå.

Husker forresten coop Norge fjernet blant annet world of warcraft fra hyllene etter Utøya, siden ABB hadde spilt det...

Er det sant?! 🤣

Vi var altså på nivå med D&D og satanic panic, bare enda dummere?

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet
SilverShaded skrev (1 minutt siden):

Et forslag her er at her i Norge er vi ikke fullt så personfiksert egoistiske som i USA. Nordmenn har heldigvis stort sett en større iboende respekt for andre mennesker enn amerikanere. Vi havner dermed ikke like raskt i et tankesett der vi ser på andre mennesker som motstandere/fiender. Desverre er utviklingen i ferd med å nærme seg den amerikanske modellen, alt etter som media og internett får større og større smitte-effekt fra 'over there'.

Tror du kan stryke forslag, selv om det er en påstand. Du har nok langt på vei rett her.

Det er heller liten tvil om at amerikanere jevnt over er glad i å fremme seg selv på en helt annen måte enn oss. Nå er ikke janteloven noe særnorsk fenomen på noen måte, så amerikanerne er nok ganske annerledes enn mange europeere. Jeg tror nok individfokuset står langt sterkere der enn her, som kanskje er litt paradoksalt med tanke på at og patriotismen for nasjonen virker langt sterkere - i alle fall mye klarere. 

Dette er selvsagt bare personlig erfaring gjennom fire tiår, men vi er vel litt mer preget av kardemommeloven. Så skal det sies at lokal tilhørighet, community og slike ting står sterkt i (deler av) USA også. Vi har jo ikke samme oppslutning rundt skole eller religiøst samlingssted og slike ting. Selv om vi driver med dugnad i det lokale vel-et. 🙂

• Liker 1
Skrevet
Revie skrev (1 time siden):

Nå skal han altså i samme bås som nynazister?

Vi har sett flere tilfeller av nynazister som hedrer personen. Det sier ikke alt, men det sier jo noe.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 4
Skrevet
Atib Azzad skrev (1 time siden):

Det er helt fair å peke på kulturelle, sosiologiske, og økonomiske faktorer som fører til at mennesker havner der at de dreper andre. Selvsagt dreier det seg om mye mer enn at man har et våpen tilgjengelig.

Samtidig som dette er en svært stor og vanskelig diskusjon, jeg tror grunnen til at man i USA har gjort dette til et tema om våpenkontroll, er den samme grunnen til at alle politiske spørsmål simplifiseres ned til to uforenelige dikotomier, 

Helt enig og godt skrevet. Men jeg tror disse temaene som er blitt politiske talking-points er mer for å sette fokuset vekk fra landets faktiske problemer som er de ekstreme forskjellene hos egen befolkning.

Sitat

og at dette synes som den mest umiddelbare løsningen for å minimere symptomene for alt dette bakenforliggende, altså redusere våpendrap så fort som mulig.

[...]Overwhelming evidence shows that firearm ownership and access is associated with increased suicide, homicide, unintentional firearm deaths, and injuries. These injuries and deaths are preventable, through evidence-based solutions.  

Som nevnt så sliter mange land som har strengere våpenpolitikk grunnet hvordan våpen benyttes som f.eks. Sør Afrika.
Og samtidig land som Kanada, Finland og Norge som også har mange skytevåpen pr innbygger (ikke så mange som USA så klart, men fortsatt mange satt i kontekst) har veldig lite problemer med skytevåpen. Land hvor man har mye mindre forskjeller i befolkningen.

Jeg er tilhenger av så få skytevåpene i gatene som mulig - men jeg er overbevist om at problemene USA i all hovedsak med masseskytinger og andre besværlige ting er befestet i mental helse og en ekstrem polarisering som har økt over tid og blitt til en absurd kulturkrig.

Er folk på bristepunktet - altså der at de ønsker å ta eget liv eller så mange liv de klare på en skole eller en politisk samtling så klarer folk det helt fint selv med en strengere skytevåpen politikk.. Vi har nok av eksempler på dette til at det burde være omstridt.

Skrevet
Revie skrev (1 time siden):

Tror du kan stryke forslag, selv om det er en påstand. Du har nok langt på vei rett her.

Det er heller liten tvil om at amerikanere jevnt over er glad i å fremme seg selv på en helt annen måte enn oss. Nå er ikke janteloven noe særnorsk fenomen på noen måte, så amerikanerne er nok ganske annerledes enn mange europeere. Jeg tror nok individfokuset står langt sterkere der enn her, som kanskje er litt paradoksalt med tanke på at og patriotismen for nasjonen virker langt sterkere - i alle fall mye klarere. 

Dette er selvsagt bare personlig erfaring gjennom fire tiår, men vi er vel litt mer preget av kardemommeloven. Så skal det sies at lokal tilhørighet, community og slike ting står sterkt i (deler av) USA også. Vi har jo ikke samme oppslutning rundt skole eller religiøst samlingssted og slike ting. Selv om vi driver med dugnad i det lokale vel-et. 🙂

Her måler forskeren våre kulturer 

https://www.theculturefactor.com/country-comparison-tool?countries=norway%2Cunited+states

• Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)

Kondolerer til Kirk's familie.

Jeg fordømmer tullingen som stjal Kirk's liv.

Jeg fordømmer ytre høyre for å polarisere alt av debatt.

Jeg fordømmer ytre venstre for å polarisere alt av debatt.

Jeg fordømmer Donald Trump for å være det polariserende fjolset som han er, en leder skal være sammlende, ikke splittende!

Jeg fordømmer alle disse youtube kommentatorene, dere gjør alt verre! (F u Destiny!)

Bah!

Endret av Duriello
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
9 minutes ago, Noxhaven said:

Jeg er tilhenger av så få skytevåpene i gatene som mulig - men jeg er overbevist om at problemene USA i all hovedsak med masseskytinger og andre besværlige ting er befestet i mental helse og en ekstrem polarisering som har økt over tid og blitt til en absurd kulturkrig.

Er folk på bristepunktet - altså der at de ønsker å ta eget liv eller så mange liv de klare på en skole eller en politisk samtling så klarer folk det helt fint selv med en strengere skytevåpen politikk.. Vi har nok av eksempler på dette til at det burde være omstridt.

Ja.
De bakenforliggende årsakene er komplekse, og det virker som det er liten politisk interesse av å dykke dypere i dem, dermed står man tilbake med en problemstilling hvor man vet at mindre tilgang til våpen, vil bidra til å redusere drapstall, slik mindre tilgang til snacks hjemme gjør det lettere å redusere salt/sukker (du skjønner hva jeg mener).

Altså synes det som fokuset går på å redusere drap, og selvmord, der hvor mindre tilgang reduserer omfanget (som det gjør), uten at det tar tak i bakenforliggende årsaker, eller hindrer dem som er så målfokusert at en gressklipper, eller toastjern fungerer.

Det er åpenbart ikke en helt tilfredstillende måte å ta tak i problemstillingen, samtidig som regulering fungerer, og dersom man ikke er i stand til å diskutere de mer komplekse årsakssammenhengene, desverre er den beste måten å redusere dødstallene.

• Liker 3
Skrevet

Kanskje følge med på unge menn som går på kurs for å lære å bruke skytevåpen? Det blir nålen i høystakken. I tillegg lærer menn å skyte under militærtjenesten.

Det er kjent at det er økt risiko for selvmord og for å bli myrdet med skytevåpen i huset. 

En viss person stjal våpen fra farens våpenskap brukt til jakt. Han hadde ikke våpentillatelse selv. En Remington-rifle, en Carl Gustav-rifle og et haglegevær. Med ett av våpnene drepte han først stesøsteren sin og satte deretter kursen mot en moské.

• Innsiktsfullt 2
Skrevet
24 minutes ago, Subara said:

Kanskje følge med på unge menn som går på kurs for å lære å bruke skytevåpen? Det blir nålen i høystakken. I tillegg lærer menn å skyte under militærtjenesten.

Det er kjent at det er økt risiko for selvmord og for å bli myrdet med skytevåpen i huset. 

En viss person stjal våpen fra farens våpenskap brukt til jakt. Han hadde ikke våpentillatelse selv. En Remington-rifle, en Carl Gustav-rifle og et haglegevær. Med ett av våpnene drepte han først stesøsteren sin og satte deretter kursen mot en moské.

Det gjør PST garantert allerede.

• Liker 1
Skrevet (endret)
Skurupu skrev (8 minutter siden):

Det gjør PST garantert allerede.

Bra!

Mens FBI antagelig ikke rekker over

Endret av Subara
...i USA.
  • Liker 1
Skrevet
Ballalaika skrev (53 minutter siden):

Spørreundersøkelse:

Charlie Kirk (PBUH) er den nye:

a) Sokrates

b) Jesus 

c) begge deler

D. Absolutt ingen av delene.

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Iki skrev (3 minutter siden):

D. Absolutt ingen av delene.

b har vi allerede sett på. La oss se på a

Sokrates gikk rundt på torget og snakket med folk

Charlie Kirk (PBUH) gikk rundt på campus og snakket med folk

Sokrates ble drept for å angivelig ha fordervet ungdommen

Charlie Kirk (PBUH) ble drept for å angivelig ha fordervet ungdommen 

Hmmm...:hmm:

• Liker 1
Skrevet
10 minutes ago, Subara said:

Bra!

Mens FBI antagelig ikke rekker over

FBI med Kash Patel i spissen ser vell bare på venstresiden. Vold fra høyre er jo bra for dem.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...