agvg Skrevet 23. februar Skrevet 23. februar Tronhjem skrev (På 12.2.2026 den 16.24): Jeg har også merket meg at EU ved bla. Ursula von Leyden har begynt å begrunne EUs satsing på sol og vind med at EU trenger energisikkerhet. Det tror jeg er mye av forklaringen på at olje, gass og kull ikke gjør "comeback" i disse krisetider. Når olje og gass blir ett våpen så sier det ikke onseg selv at Europa må redusere sin oljeavhengihet, vi kommer til.og se mye mer av dette, olje er dyrt og usikkert. 1
sk0yern Skrevet 25. februar Skrevet 25. februar Bra kommentar fra Hilde Øvrebekk i Aftenbladet. https://www.aftenbladet.no/meninger/kommentar/i/8pB5KE/kommentar-vil-storbritannia-og-eu-slutte-aa-importere-norsk-gass Sitat I 2024 vedtok Storbritannia det de kaller Clean Power 2030 Action Plan. Og her kommer den første misforståelsen: power på engelsk oversettes til elektrisitet på norsk, ikke kraft. Målet er, ifølge regjeringen, ren elektrisitet (clean power). De definerer ren elektrisitet som elektrisitet som kommer fra fornybar energi, kjernekraft, samt fremtidige lavkarbon-teknologier som gass med karbonfangst- og lagring. Etterspørselen etter gass i Storbritannia har falt det siste tiåret, og den er ventet å falle også framover, stort sett fra produksjonen av elektrisitet. Men gass i Storbritannia går ikke bare til å lage elektrisitet. Viktig med en realitetsorientering en gang i blant!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå