Gå til innhold

Valg 2025 – Norge trenger en ny kurs

Anbefalte innlegg

Skrevet

Den elendige Støre-regjeringen gjør alt feil;

Norge tar imot flest ukrainere i Norden

I høst har det vært en økning i antall fordrevne fra Ukraina som kommer til Norge, opplyser regjeringen.

Norge tok imot rundt 32 prosent av alle ukrainske flyktninger til Norden i september, skriver justis- og beredskapsminister Astri Aas-Hansen (Ap) i et svar på et skriftlig spørsmål i Stortinget fra Sp-politiker Bent-Joacim Bentzen.

De offisielle tallene for oktober foreligger ikke ennå.

Tallene viser også at Norge er desidert det landet i Norden som har innvilget midlertidig kollektiv beskyttelse til flest ukrainere siden Russlands storinvasjon av Ukraina i februar 2022.

Hver femte ukrainer med beskyttelse i Norge er en mann i stridsdyktig alder
https://www.nettavisen.no/nyheter/norge-tar-imot-flest-ukrainere-i-norden/s/5-95-2718953

- Norge under Støre MÅ alltid være best på å være verst.
Uansett hva det gjelder, så går alltid hensynet til utlandet foran Norge og nordmenns beste. Han må virkelig hate landet sitt.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Morromann skrev (På 13.10.2025 den 8.50):

Hmmm....billigere å ha med usunt tilbehør enn uten....interessant.

Det ville vært interessant om det var sant, noe det ikke er. Derimot er det forskjell avhengig av hva du svarer på spørsmålet "spise her, eller ta med". Førstnevnte er serveringstjeneste med 25% moms, uavhengig av om pølsa er med eller uten brød, sistnevnte er salg av "take-away-mat" med 15% moms. (og hvor Foodora og Wolt havner i dette landskapet aner jeg ikke...)

For juletrær er det samme sats på 25% uansett, verken plasttrær eller ekte trær regnes som verken mat eller transport...  (men kjøper du fra en liten selger som selger for mindre enn 50.000kr i året, så er det helt mva-fritt, plast eller ekte.)

Eksemplet med frukt eller smoothie er heller ikke korrekt, tror jeg; i en matbutikk med smoothie-automat/dispenser antar jeg det er lav sats, og på et "serveringssted" avhengig av om du drikker den på stedet eller ikke. 

Omtrent like idiotisk er følgende: Brus i flaske selges med 15% i matbutikker, mens på bensinstasjonen skal det i prinsippet skilles mellom om du drikker den på serveringsstedet eller tar den med deg. Dette altså for en vare serveringsstedet ikke engang tilbereder og serverer (som f.eks. varme pølser, burgere og boller), men som du plukker fra selvbetjeningshylla og tar med deg til kassa selv.

Akkurat skillet mellom forskjellige moms-satser på salg av mat og servering er noe av det dummeste jeg kjenner til, og det ville vært bedre/enklere å håndtere om også servering hadde lav sats. Men skillet kommer altså ikke an på om pølsa er med eller uten brød, men hvor den skal spises.

https://www.skatteetaten.no/rettskilder/type/kunngjoringer/mva-pa-omsetning-eller-servering-av-mat--og-drikkevarer/

Skrevet
1 minute ago, Inge Rognmo said:

Det ville vært interessant om det var sant, noe det ikke er. Derimot er det forskjell avhengig av hva du svarer på spørsmålet "spise her, eller ta med". Førstnevnte er serveringstjeneste med 25% moms, uavhengig av om pølsa er med eller uten brød, sistnevnte er salg av "take-away-mat" med 15% moms. (og hvor Foodora og Wolt havner i dette landskapet aner jeg ikke...)

For juletrær er det samme sats på 25% uansett, verken plasttrær eller ekte trær regnes som verken mat eller transport...  (men kjøper du fra en liten selger som selger for mindre enn 50.000kr i året, så er det helt mva-fritt, plast eller ekte.)

Eksemplet med frukt eller smoothie er heller ikke korrekt, tror jeg; i en matbutikk med smoothie-automat/dispenser antar jeg det er lav sats, og på et "serveringssted" avhengig av om du drikker den på stedet eller ikke. 

Omtrent like idiotisk er følgende: Brus i flaske selges med 15% i matbutikker, mens på bensinstasjonen skal det i prinsippet skilles mellom om du drikker den på serveringsstedet eller tar den med deg. Dette altså for en vare serveringsstedet ikke engang tilbereder og serverer (som f.eks. varme pølser, burgere og boller), men som du plukker fra selvbetjeningshylla og tar med deg til kassa selv.

Akkurat skillet mellom forskjellige moms-satser på salg av mat og servering er noe av det dummeste jeg kjenner til, og det ville vært bedre/enklere å håndtere om også servering hadde lav sats. Men skillet kommer altså ikke an på om pølsa er med eller uten brød, men hvor den skal spises.

https://www.skatteetaten.no/rettskilder/type/kunngjoringer/mva-pa-omsetning-eller-servering-av-mat--og-drikkevarer/

Jeg må bare kommentere det her med moms på take-away, «spise her eller ta med?».. 

Tok toget mot Trondheim i sommer, og i den emminente cafévogna fikk jwg dette spørsmålet. Jeg tenkte med meg selv og spurte «Hæ??» - jeg har jo ikke noe valg, sånn egentlig. Skal jeg hoppe av toget i fart? De hyggelige medarbeiderne på SJ Nord presiserte for meg att det gjaldt for cafévogna. Om jeg tok pølsa i hånda og sto utenfor vogna var det altså penger å spare, men fortsatt på samme tog! Det teiteste jeg har hørt i hele 2025 snart. 

Forstår det er samme prinsipp på Mc’ern her, men det å få spørsmålet i den situasjonen når jeg i mitt hode fortsatt befinner meg på og ikke har mulighet til å forlate the fine establishment of cafévogna synes jeg bare er helt høl i hue. 

Gjelder dette på ferga også d kanskje??

Takk for meg. 

• Hjerte 1
Skrevet
DJViking skrev (38 minutter siden):

https://www.vg.no/rampelys/i/63rgze/folkeregisteret-oskar-westerlin-har-meldt-flytting-til-sveits

Ap ødelegger Norge med sin politikk. Snart er det vel ikke folk med kapital igjen i Norge, og utenlands eiere på nesten alle bedrifter.

Nå flyttet vell baris pga regler rundt online spill, og jeg tipper det ligger mer bak Oskar sin flytting også. Det er poppis å være utflyttere i dag og det liker disse gutta. 

• Liker 2
Skrevet
Salvesen. skrev (5 minutter siden):

Nå flyttet vell baris pga regler rundt online spill, og jeg tipper det ligger mer bak Oskar sin flytting også. Det er poppis å være utflyttere i dag og det liker disse gutta. 

Den artikkelen er rettet mot poenget at flere rikinger velger å flytte ut av landet til mer skattegunstige land som Sveits.

https://www.nhh.no/nhh-bulletin/artikkelarkiv/2025/april/lytt-til-skatteflyktningene-fa-dem-hjem--og-fa-50-mrd.-mer-i-skatt/

https://e24.no/norsk-oekonomi/i/eMjAjR/ft-norges-rikeste-flykter-til-sveits-kan-avgjoere-valget

Sitat

Over 500 nordmenn med minst 20 millioner kroner i formue har flyttet til Sveits, ifølge FT, som viser til tall fra DNB.

Hadde det ikke vært mye bedre for Norge om de hadde vært i Norge og brukt sin enorme kapital på å bygge ut Norge og norske arbeidsplasser.

Rikfolk skal jo selvsagt skatte på lik linje med alle andre, men jeg synes det er latterlig at man må selge eiendeler eller ta opp lån for å klare å betale selve skatten. Jeg leste en artikkel for ikke så lenge siden om en som måtte ta opp lån for å kunne betale skatten på sin formue.

• Liker 1
Skrevet
DJViking skrev (1 time siden):

Den artikkelen er rettet mot poenget at flere rikinger velger å flytte ut av landet til mer skattegunstige land som Sveits.

https://www.nhh.no/nhh-bulletin/artikkelarkiv/2025/april/lytt-til-skatteflyktningene-fa-dem-hjem--og-fa-50-mrd.-mer-i-skatt/

https://e24.no/norsk-oekonomi/i/eMjAjR/ft-norges-rikeste-flykter-til-sveits-kan-avgjoere-valget

Hadde det ikke vært mye bedre for Norge om de hadde vært i Norge og brukt sin enorme kapital på å bygge ut Norge og norske arbeidsplasser.

Rikfolk skal jo selvsagt skatte på lik linje med alle andre, men jeg synes det er latterlig at man må selge eiendeler eller ta opp lån for å klare å betale selve skatten. Jeg leste en artikkel for ikke så lenge siden om en som måtte ta opp lån for å kunne betale skatten på sin formue.

Jeg har jobbet i en "blå" bedrift siden 2013 og har hørt dette i alle år. At folk stikker og arbeidsplasser og kapital forsvinner. Kan ikke si jeg har opplevd det særlig. Det har bare blitt bedre, med noen variasjoner og kriser. 

Slik jeg "opplever" det er det individer som forlater Norge for egen vinning. Arbedisplassene består og de fortsetter å invistere i arbeidsplasen i Norge. Dette er såklart ikke sant for alt, men tenker sånn jevnt over. 

Men, jeg er ikke der at jeg mener Norge er perfekt på noen måte og at feks formueskatten burde vært gjennomgått og endret(men ikke fjernet), samt at dette exit greiene er helt feil måte å prøve å "stoppe" flukten på, tenker den heller får folk til å stikke som er på nippet. 

Så, mye å gjøre men jeg tenker at mye av det også er overdrevent. 

• Liker 2
Skrevet
Salvesen. skrev (17 minutter siden):

Jeg har jobbet i en "blå" bedrift siden 2013 og har hørt dette i alle år. At folk stikker og arbeidsplasser og kapital forsvinner. Kan ikke si jeg har opplevd det særlig. Det har bare blitt bedre, med noen variasjoner og kriser

Det blir mindre risikokapital, når man må frigjøre kapital for å betale formueskatten på verdier, enten de er papirverdier eller feks fabrikker og utstyr. Med formueskatt blir mulighetene for å re-investere penger mindre. 

Salvesen. skrev (22 minutter siden):

Arbedisplassene består og de fortsetter å invistere i arbeidsplasen i Norge. Dette er såklart ikke sant for alt, men tenker sånn jevnt over.

Det er jo det litt komiske da, at du som milliardær og eier, faktisk får større muligheter til å investere, hvis du flytter til Sveits og investerer derfra. 

Salvesen. skrev (24 minutter siden):

Men, jeg er ikke der at jeg mener Norge er perfekt på noen måte og at feks formueskatten burde vært gjennomgått og endret(men ikke fjernet), samt at dette exit greiene er helt feil måte å prøve å "stoppe" flukten på, tenker den heller får folk til å stikke som er på nippet. 

Veldig enig. Debatten blir veldig polarisert, der formueskatten enten må fjernes eller være der. Sannheten er noe midt i mellom. 
Man kan feks beholde den slik den er, og justere utbytteskatt eller grunnrenteskatt, eller man kan justere formueskatten litt ned. Slik jeg forstår "utflytterne", er det altså det samlede skattetrykket som gjør det "næringsfiendtlig". 

Satt på spissen, så kan politikken som nå føres, favorisere utenlandsk eierskap, som iogforseg ikke nødvendigvis er helt krise hvis investeringen i Norsk økonomi faktisk øker. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...