Salvesen. Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden Gjest 10c36...7e0 skrev (48 minutter siden): Jeg kjørte jo I fartsgrensen så enten har apparatet målt feil eller så er det ikke meg han målte Anonymous poster hash: 10c36...7e0 Du unngår spørsmålet...
Gjest c5b10...71c Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden Salvesen. skrev (13 minutter siden): Du unngår spørsmålet... Her er det du som gjør deg vrang, med begreper som «hen», «veldig spesielt», og disse hintene om at det er trådstarter som lyver. Vi andre forstår godt hva saken gjelder, hvis vi ønsker det. Anonymous poster hash: c5b10...71c
Karltorbj Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden Gjest 10c36...7e0 skrev (1 time siden): Eg lurer jo bare på hva jeg bør gjøre Anonymous poster hash: 10c36...7e0
Salvesen. Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden Gjest c5b10...71c skrev (3 minutter siden): Her er det du som gjør deg vrang, med begreper som «hen», «veldig spesielt», og disse hintene om at det er trådstarter som lyver. Vi andre forstår godt hva saken gjelder, hvis vi ønsker det. Anonymous poster hash: c5b10...71c Jeg stilte ett konkret spørsmål om bildet... Hen sier jeg for å ikke fornærme folk, om de ikke er i definisjonen jeg skriver. Men folk blir tydligvis fornærmet av det også i dag.. Ikke lett..
X10anT Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden (endret) Karltorbj skrev (2 timer siden): Jeg synes det skinner igjennom at TS her har vaert slem og bruker oss. i ei subjektiv suppe her. Må du slutte da. Det er helt ryddig av TS å starte denne tråden der han har spørsmål rundt veien videre. Det er nettopp slikt forumet er ment for. Kajac skrev (2 timer siden): Hvis du er 100 % sikker i din sak, så betyr det jo at det ikke er fysisk mulig at politiet er i besittelse av noe som helst som kan inkriminere deg. (...) Stemmer din påstand om at du ikke kjørte for fort, så blir du frikjent og får lappen tilbake. Slik fungerer desverre ikke rettssystemet her til lands, eller i noe annet land for den saks skyld. For det første er det helt uproblematisk å dømme folk utelukkende på indisier. Videre har man her en politimann som sverger på at han har observert siktede bryte fartsgrensen. Begge deler kan fint inkriminere TS. Å tro at uskyld alene er sikkert grunnlag for frikjennelse, er i beste fall herlig naivt... Endret 7 timer siden av X10anT
Gjest c5b10...71c Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden Salvesen. skrev (26 minutter siden): Jeg stilte ett konkret spørsmål om bildet... Hen sier jeg for å ikke fornærme folk, om de ikke er i definisjonen jeg skriver. Men folk blir tydligvis fornærmet av det også i dag.. Ikke lett.. Karltorbj skrev (1 time siden): Jeg synes det skinner igjennom at TS her har vaert slem og bruker oss. i ei subjektiv suppe her. Stakkars dere! 🙄 Anonymous poster hash: c5b10...71c
Salvesen. Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden Gjest c5b10...71c skrev (1 minutt siden): Stakkars dere! 🙄 Anonymous poster hash: c5b10...71c Takk for omtanken, men det går veldig fint med meg 1
Gjest c5b10...71c Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden X10anT skrev (3 minutter siden): Slik fungerer desverre ikke rettssystemet her til lands, eller i noe annet land for den saks skyld. For det første er det helt uproblematisk å dømme folk utelukkende på indisier. Videre har man en politimann som sverger på at han har observert at siktede bryter fartsgrensen. Begge deler kan fint inkriminere TS. Han har da vel ikke sverget? Og om han hadde gjort det så er da ikke en politimanns ord nok til å frata sertifikatet uten at man har målinger som kan underbygge påstanden. Det å ringe noen og kalle trådstarter «vanskelig» tyder på at han agerer emosjonelt, ikke fornuftig. Anonymous poster hash: c5b10...71c
Kone Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden Politiet må vel fremlegge videobevis som viser at det er riktig bil som er målt, hvor skiltnummer vises?
X10anT Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden Gjest c5b10...71c skrev (2 minutter siden): Han har da vel ikke sverget? Skal ikke se helt bort fra at politimannen vil avgi forsikring om han møter i retten. Gjest c5b10...71c skrev (3 minutter siden): Og om han hadde gjort det så er da ikke en politimanns ord nok til å frata sertifikatet uten at man har målinger som kan underbygge påstanden. Jo, dessverre. Men her har man jo i alle tilfeller en måling, så jeg forstår ikke helt hva du egentlig vil frem til?
X10anT Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden Kone skrev (2 minutter siden): Politiet må vel fremlegge videobevis som viser at det er riktig bil som er målt, hvor skiltnummer vises? Nei det må dem ikke. Det er bare på film.
Kakemons1 Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden 2 hours ago, Salvesen. said: Du unngår spørsmålet... Hva er det du snakker om ? Jeg kjørte i fartsgrensen
Kajac Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden X10anT skrev (2 timer siden): Må du slutte da. Det er helt ryddig av TS å starte denne tråden der han har spørsmål rundt veien videre. Det er nettopp slikt forumet er ment for. Slik fungerer desverre ikke rettssystemet her til lands, eller i noe annet land for den saks skyld. For det første er det helt uproblematisk å dømme folk utelukkende på indisier. Videre har man her en politimann som sverger på at han har observert siktede bryte fartsgrensen. Begge deler kan fint inkriminere TS. Å tro at uskyld alene er sikkert grunnlag for frikjennelse, er i beste fall herlig naivt... Hvis politiet ikke har bevis, så har TS en god sak. Skyld skal være hevet over en hver rimelig tvil. Uten bevis blir det bare ord mot ord, og saken henlegges. Finnes bevis, så er det åpenbart at TS kjørte for fort...
X10anT Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden (endret) Kajac skrev (57 minutter siden): Hvis politiet ikke har bevis, så har TS en god sak De har en måling og en tjenestemann som hevder den er korrekt, samt siktede observert samme tid og sted. Kajac skrev (57 minutter siden): Skyld skal være hevet over en hver rimelig tvil. Noe som ikke betyr frikjennelse ved tvil om skyld. Dissens er helt normalt og lagmannsretten endrer ofte tingrettens dommer. Kajac skrev (57 minutter siden): Uten bevis blir det bare ord mot ord, og saken henlegges En politimanns ord har generelt større tyngde i retten enn menigmanns ord. Kajac skrev (57 minutter siden): Finnes bevis, så er det åpenbart at TS kjørte for fort Bevis produseres på samlebånd av politietaten, så det finnes som oftest i en eller annen form. Noen ganger helt uavhengig av siktedes faktiske skyld. Endret 4 timer siden av X10anT
Gjest 6c246...946 Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden X10anT skrev (11 timer siden): For ordens skyld, 89 km/t i 60-grense er 3 - 6 måneder beslag under normale omstendigheter. Altså ingen ny førerprøve. Du sier videre at det er "viktig å vite du har rett til å klage på at kortet ble tatt". Hva mener du med dette? Meg bekjent har du selvfølgelig rett til å ikke samtykke, samt å argumentere for dette. Du kan anmelde til spesialenheten og i teorien kan du i veldig spesielle tilfeller benytte strpl. § 208 (analogisk?), men noen god "klageadgang" utover dette finnes vel egentlig ikke... Det jeg mente med "rett til å klage" var egentlig bare at man har rett til å si nei til at politiet tar førerkortet der og da. Hvis h*n ikke samtykker, må de sende saken til tingretten innen tre uker, og da får man muligheten til å få vurdert om beslaget faktisk var lovlig. Så vidt meg bekjent finnes det ikke noen vanlig klageordning utover det (altså ikke noe man sender inn og får svar på sånn som med andre vedtak). Muligheter som anmeldelse til Spesialenheten eller å påberope seg strpl. § 208 (analogisk ja) finnes, men er svært sjeldne og ikke en del av det vanlige løpet. Beklager om jeg var utydelig 😵 Anonymous poster hash: 6c246...946
Cascada81 Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden X10anT skrev (47 minutter siden): En politimanns ord har generelt større tyngde i retten enn menigmanns ord. Bevis produseres på samlebånd av politietaten, så det finnes som oftest i en eller annen form. Noen ganger helt uavhengig av siktedes faktiske skyld. Det er litt off topic, men de burde seriøst ha gjort noe med krav til bevisbyrde for forelegg i trafikksaker. Det går fem sekunder fra man har innvendinger mot måling/metode til det går prestisje i en sak, og man kan i de fleste tilfeller se langt etter politi i operativ tjeneste som innrømmer feil overfor en som er mistenkt. Så mye for tyngde i troverdighet.
Hansien Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Er du så sikker på at de har tatt feil vil jeg oppfordre deg til å engasjere advokat på det her så fort som mulig.
BadCat Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden (endret) Hvis de har tatt feil bil er det godt at det kun er fartsovertredelse og ikke mord som er anklagen. Det bør vel ikke være særlig tvil om det har blitt kjørt i 60 eller 90. Et avvik på 30 km/t er ikke trivielt. Hvor er sammenhengen mellom har det travelt med å rekke ei ferge, men har ikke vært hissig på gassen? Hvis du ikke har kjørt over tillatt hastighet er vel ikke det en nødvendig detal at det var hastverk? Endret 3 timer siden av BadCat
X10anT Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Gjest 6c246...946 skrev (1 time siden): Muligheter som anmeldelse til Spesialenheten eller å påberope seg strpl. § 208 Spesialenheten er bortkastet tid, i 2024 forkastet de 97,4 % (958 av 984) av sakene. Men jeg har selv brakt inn en førerkort-sak for retten etter strpl § 208. Dette gjaldt da en cowboy av en politiinspektør som tviholdt på et førerkort som en ren maktdemonstrasjon. Helt uten hjemmel i verken lov eller forskrift, og lenge etter at retten hadde sagt beslaget skulle oppheves. Når det er sagt, så vurderer vel tingretten strengt tatt ikke om beslaget er lovlig eller ikke, men heller om, og hvor lenge, det eventuelt skal kunne opprettholdes i påvente av endelig avklaring av den underliggende straffesaken.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå