Gå til innhold

Priser Gjensidige seg ut av markedet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hatt en behandlingsforsikring i Gjensidige i lang tid, men fikk i dag en oppdatering av vilkårene som jeg opplever veldig ugunstig. De har nå innført en 250 kroners egenandel på alle behandlinger (per time) og 150 kroner egenandel ved bruk av online lege (per time).

Jeg ser ikke at noen av konkurrentene har lagt inn egenandel i sine vilkår. Hadde det ikke vært for mulige reservasjoner så hadde jeg flyttet forsikringen min lett etter denne endringen. Vil ikke dette gjøres at Gjensidige priser seg ut hvis ikke konkurrentene følger etter?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er nok forholdsvis uavhengig av kva konkurrentane gjer. Det er ein vanleg taktikk blant forsikringsselskapa at dei tilbyr deg prisgunstig forsikring for å få deg som kunde, når dei fyrst har deg på kroken så justeres prisane og av og til også dekningsgraden litt etter litt. Dei fleste kundane er ganske så passive og betalar likevel, om kunden ringer for å klage så justeres ofte prisen ned igjen for å hindre deg i å bytte forsikringsselskap.
I ditt tilfelle er du ekstra sårbar fordi det også kan være andre grunnar til at det er vanskeleg for deg å bytte forsikringsselskap.

Det beste er å høyre med andre forsikringsselskap for å få pristilbod, då kan du enten bytte forsikringsselskap eller presse Gjensidige med at dei må redusere sin pris til eit tilsvarande nivå for at du skal bli.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
The Avatar skrev (12 minutter siden):

Dette er nok forholdsvis uavhengig av kva konkurrentane gjer. Det er ein vanleg taktikk blant forsikringsselskapa at dei tilbyr deg prisgunstig forsikring for å få deg som kunde, når dei fyrst har deg på kroken så justeres prisane og av og til også dekningsgraden litt etter litt. Dei fleste kundane er ganske så passive og betalar likevel, om kunden ringer for å klage så justeres ofte prisen ned igjen for å hindre deg i å bytte forsikringsselskap.
I ditt tilfelle er du ekstra sårbar fordi det også kan være andre grunnar til at det er vanskeleg for deg å bytte forsikringsselskap.

Det beste er å høyre med andre forsikringsselskap for å få pristilbod, då kan du enten bytte forsikringsselskap eller presse Gjensidige med at dei må redusere sin pris til eit tilsvarande nivå for at du skal bli.

Akkurat samme erfaring. For bilforsikring bør man sjekke vilkårene igjen etter to, høyst tre år. Har selv klp, ikke på grunn av jobb eller fagforening, men fordi de var markedets billigste, og de har holdt seg stabile i pris over flere år.

Skrevet
2 hours ago, The Avatar said:

Jepp.

Presis samme erfaring med IF for mange år siden. De økte til og med betydelig SAMTIDIG som det sto i avisene at forsikringene hadde hatt et godt år med mindre utbetalinger enn før.

Til slutt skiftet jeg - og har ikke rørt IF siden.

Skrevet

Å bytte forsikringsselskap er ofte prisgunstig to gongar. Fyrst så bytter du til eit billegare forsikringsselskap, deretter så ringer det opprinnelege forsikringsselskapet deg for å tilby deg ein enda gunstgare pris for å komme tilbake som kunde.

Lojalitet straffer seg alltid. Det er dei trufaste kundane som betalar dyrt for at at forsikringsselskapet skal kunne premiere utro kundar med billege forsikringar.

Skrevet
Cascada81 skrev (5 timer siden):

Akkurat samme erfaring. For bilforsikring bør man sjekke vilkårene igjen etter to, høyst tre år. Har selv klp, ikke på grunn av jobb eller fagforening, men fordi de var markedets billigste, og de har holdt seg stabile i pris over flere år.

Tidligere tror jeg alle kunne forsikringe bilen i KLP men nå om dagen tror jeg kun det er medlemmer?
Jeg vet de hadde veldig gode priser før, og hyggelig å høre at de fortsetter med det.

trikola skrev (3 timer siden):

Jepp.

Presis samme erfaring med IF for mange år siden. De økte til og med betydelig SAMTIDIG som det sto i avisene at forsikringene hadde hatt et godt år med mindre utbetalinger enn før.

Til slutt skiftet jeg - og har ikke rørt IF siden.

Vi har en bolig som har vært forsikring i IF i minst ti år og prisen er absolutt høyst konkurranseverdig. Vilkårene tror jeg heller ikke er vesentlig endret.

Lemongrass skrev (22 timer siden):

Jeg har hatt en behandlingsforsikring i Gjensidige i lang tid, men fikk i dag en oppdatering av vilkårene som jeg opplever veldig ugunstig. De har nå innført en 250 kroners egenandel på alle behandlinger (per time) og 150 kroner egenandel ved bruk av online lege (per time).

Jeg ser ikke at noen av konkurrentene har lagt inn egenandel i sine vilkår. Hadde det ikke vært for mulige reservasjoner så hadde jeg flyttet forsikringen min lett etter denne endringen. Vil ikke dette gjøres at Gjensidige priser seg ut hvis ikke konkurrentene følger etter?

Siden Gjensidige ble valgt i utgangspunktet var det sikkert en god pris den gang. På tross av egenandelen kan det være at totalen fortsatt er veldig god?

Skrevet

Men jeg har forstått det slik at man ikke kan endre på vilkårene for enkeltkunder, men vilkårene må endres i sin helhet for alle med samme forsikring (utenom pris). Ser også at egenandelen markedsføres på hjemmesiden deres så er likt for alle.

Så dette er ikke noe "først få på kroken" .or så gjøre tilbudet dårligere om noen år 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...