Gå til innhold

Er Norge et korrupt land?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Har vært litt i media den siste tiden med forskjellige politikere som ikke har rent mel i posen. 

NRK:

Politiske interessekonflikter i Norge har de siste årene ført til statsrådsavganger, regelendringer og politietterforskninger.

Norge har ligget høyt oppe på den såkalte CPI-indeksen, som går fra 0 til 100, der 100 innebærer minst korrupsjon. Siden 2015 har Norge falt fra 88 til 81 poeng på CP-indeksen. NTB

https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/kw5Gla/europaraadets-korrupsjonsgranskere-mener-norge-mangler-vilje-til-aa-ta-tak-i-politiske-interessekonflikter

https://www.oecd.org/en/publications/anti-corruption-and-integrity-outlook-2024-country-notes_684a5510-en/norway_e0783d9f-en.html

Kjør debatt. Kom gjerne med flere eksempler! 

Endret av Sjørøver
  • Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lokalt er Norge full av korrupsjon og vennetjenester. Mange burde vært inhabile i politikken der de kan ha en direkte eller indirekte interesse i et utfall.

Rolleblanding er en annen ting men jeg er ikke helt sikker på hvordan løse det. Folk i politikken kommer jo fra vanlige jobber om de ikke har blitt opplært som politikere fra skolen av (mener da igjennom ungdomspartiet osv og aldri vært innom andre jobber). Men skal da ikke en bonde kunne bli politiker innen landbruks relaterte saker?

At politikerne sikter mot andre stillinger innen internasjonal politikk eller stillinger som kan relateres til det er vel også ganske naturlig, men er skeptisk til de som sikter mot å bruke sin tidligere rolle som politiker som lobbyist for å fremme andre saker via sin egen erfaring og koblinger i politikken.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)

På lokalt nivå kan jeg si at det finnes fryktelig mange former for korrupsjon i svært ulik alvorlighetsgrad (Dette har jeg sett og erfart siden jeg jobber i en kommune), Fra at Naboen får byggetillatelse 10x så fort som alle andre fordi han kjenner riktig ansatte i en kommune, til at jobber i millionklassen gis til firmaer og bedrifter som ikke har tatt den strevsomme veien via byråkratiet med utlysninger og anbudskonkurranser osv. På nasjonalt nivå så er det ganske åpenbart, Men siden Norge er så tillitsbasert som det er så har vi manglet regler som forhindrer det, så derfor har ikke de som latt seg korrumpere nødvendigvis gjort noe ulovlig, foreløpig.

Endret av Eriksendrul
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Norge er korrupt som alle land og så og si alle politikere som blir folkevalgt ender der om ikke før. 

Norge har solgt ut landet vårt til private aktører og befolkningen sitter igjen uten å klage så mye. 

Illusjonen om den flotte privatiseringen er grenseløs, selge infrastruktur som det private ikke vil bruke mer enn minimum til å reparere fremfor å vedlikeholde ordentlig for alt skal jo spares og tjene penger på, ikke vår velferd og beste. 

Norge var et veldig fungerende land før, alltid rom for forbedringer men uansett, de fattigste kunne klare seg fremfor hvordan det er nå, strøm som blir solgt ut fra et energiland og vi kjøper dyrere strøm tilbake, ja her var alle topp partiene sammen om Acer så valgene man har i dag er rene korrupte politikere som bla bla bla og de fleste har glemt hva de har gjort. 

Mindre buss og mindre tog går det, mange har ikke engang buss tilgang som man hadde hele livet. 

Hvis Norge reelt hadde brukt 2% BnP på forsvar, hvor har pengene gått? 
Vi burde være på høyde med Israel men denne sannheten vet vi ikke stemmer og nå skal vi bruke 5%… 

Noen ting blir lagt lokk på, saker som media dekker over for uten noengang fortelle sannheten, er ikke bare andre land som har blitt lovløse stater. 

At folk godtar Erna i politikken sier det meste om norsk kritisk tankegang, burde vært klassifisert som potensielt fare for rikets sikkerhet men likevel fortsetter. 

Mjel i Justisdepartementet med TikTok sier sitt alene, og frp her har blitt flinke på dette men de sitter i det minste ikke med stillingen hun gjorde, men de alle vet hvor informasjonen havner. 

Når politikere gjør en stor feil ender det ALLTID med at de sykemelder seg over et par måneder, noe som aldri hadde fungert på en hvilken som helst annen arbeidsplass så står mange av de samme og ikke engang forstår hvordan folk kan ende ufør…

Det er mange navn og samtlige partier av de store kan nevnes, fellesnevneren er at de selger Norge bit for bit så glemmer folk hva de har gjort og en dag er Norge som vi er kjent med borte. 

I eldre dager ville vi kalt det landsforræderi, men i disse tider bytter vi heller med «moderne og innoverende». 

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Norge er fortsatt lavt på korrupsjonsskalaen, og samanlikna med mange andre land er vår korrupsjon forholdsvis "uskyldig" og går mest på lobbyvirksomheit og rolleblanding. Vi har lite til ingen korrupsjon på dei store områda som økonomi og rettsvesen. 

Dette med rolleblanding har nok til dels også med at vi er eit lite land med dertil små fagmiljø, det aukar faren for at det er samme personane som roterer mellom stillingar og verv innan det faget. 

• Liker 7
Skrevet
7 minutes ago, The Avatar said:

Norge er fortsatt lavt på korrupsjonsskalaen, og samanlikna med mange andre land er vår korrupsjon forholdsvis "uskyldig" og går mest på lobbyvirksomheit og rolleblanding. Vi har lite til ingen korrupsjon på dei store områda som økonomi og rettsvesen. 

Dette med rolleblanding har nok til dels også med at vi er eit lite land med dertil små fagmiljø, det aukar faren for at det er samme personane som roterer mellom stillingar og verv innan det faget. 

Rettsvesen er nok noen som vet ikke er som det skal, men ikke alt alle skal vite.

Økonomi? Du er jo tydeligvis en av de som glemmer jeg nevner for her har vi en lang liste, men bedre å lukke øynene og tenke Norge er best, ikke sant?

• Liker 1
Skrevet
vampyrica skrev (28 minutter siden):

Rettsvesen er nok noen som vet ikke er som det skal, men ikke alt alle skal vite.

Økonomi? Du er jo tydeligvis en av de som glemmer jeg nevner for her har vi en lang liste, men bedre å lukke øynene og tenke Norge er best, ikke sant?

Det er vel strengt tatt ikke det The Avatar sier, slik jeg tolker det. 

Jeg opplever Norge som et land med høy tillit og lite korrupsjon sammenlignet med mange andre land. Likevel ser jeg at det finnes enkeltsaker som minner oss om at vi ikke er immune. 

• Liker 7
Skrevet

Norge er mindre korrupt enn for eksempel Russland, men korrupsjon lever i beste velgående i Norge. Vi mangler bare den typiske over disken korrupsjonen. Den hvor du gir overlegen på sykehuset noen tusenlapper slik at du slipper å stå på lang venteliste for undersøkelsen du skal til. 

• Liker 4
Skrevet

Det har vært påvist mange tilfeller av habilitetsutfordringer i nyere tid. Ofte så er det mindre av direkte transaksjoner mellom ulike aktører og grupper. Men det er mange nyanserte bindinger og tilrettelegging knyttet til posisjoner i offentlige organer og andre institusjoner som har vært uheldige. 

Det finnes korrupsjon i Norge. Men den er ofte veldig sammensatt. 

• Liker 3
Skrevet

Har selv opplevd å bli forsøkt presset inn i svart betaling av et privat selskap som mente både jeg og dem var best tjent med å betale under bordet for tjenesten.

Det verste er derimot der man har politikere som arbeider for hverandre - det er noe man ofte ser i lokalpolitikken i det ganske land. Ofte arrangeres egne "fester" der politikere møter private investorer og hvor man diskuterer ulike offentlige grep for å hjelpe hverandre. F.eks kan en politiker eie tomter og så snakker man litt sammen på bakrommet med en privat utbygger - så selges tomtene med lovnad om å arbeide for omregulering...Og iblant kan det være politikere som hjelper hverandre i ulike saker. 

Det er nok mange personer i dette landet uten høy moral.......F.eks er det overraskende få i Norge som brydde seg om Elon Musk når de gjorde valg mhp kjøp av bil - Norge er jo helt spesiell her. Alle andre land så gikk elbil salget OPP, mens Tesla salget gikk ned...i Norge derimot...Det kan jo være et symptom på at man ikke er så opptatt av moral og etikk her i landet.....

• Liker 2
Skrevet

Norge er i verdenstoppen sammen med Sverige når det gjelder relasjonskorrupsjon. Det finnes ikke en kultur for korrupsjon omkring tjenesteutveksling mellom fremmede eller betaling for ekstratjeneste som unntaksrett i de skandinaviske landene, slik at det som tradisjonelt betegnes som korrupsjon er sterkt underrepresentert - i kontrast til vennetjeneste, relasjonsforhold og habilitetsforhold hvor tillit mellom enkeltpersoner verdsettes høyere enn samfunnsmoral og folketillit. Det er ganske mange korrupsjonssaker som alle avslørte en rød tråd i Norge; korrupte handlinger stort sett hendt innenfor relasjonsforhold.

Solberg burde ha blitt kastet ut, hun har trukket Høyre langt ned med hennes korrupsjon slik at hun og hennes parti er i krisestemning når disse bare et år siden skulle ha meget gode utsikter for å vinne valget i denne høsten. Nå er Frp størst på høyresiden mens Ap har fått fornyet tillit etter Stoltenberg kom inn i bildet. Hennes parti har glemt at råtne epler forpeste eplekurver. Jeg kommer ikke til å stemme Høyre før Solberg og hennes nyliberalister er fjernet. 

• Liker 7
Skrevet (endret)
The Avatar skrev (5 timer siden):

Ja, og så små miljøer at fagfolk og andre som rådgir det offentlige enten gir råd som kan gavne dem eller rett og slett ikke tør og gi sin ærlige mening av frykt for og bli utfryst.

I endel tilfeller burde leid inn ekspertise fra utlandet, som ville være langt mer upartisk i sakene.

Morsomt og se f.eks hvordan folk veksler mellom og være offentlig innkjøper og selger en stund for og så bli innkjøper innen for samme område.

Også på kanten at folk som avgjør store offentlige innkjøp ender opp hos leverandøren som vant anbudet, man kan jo gjøre seg opp en tanke om hvorfor.

Det burde være mye større åpenhet rundt innkjøp, særdeles mange leverandører har en kommunal pris og en helt annen og mye lavere til næringslivet, dette er rett og slett tyveri av skattepenger.

Man kan få ille vondt i skattebetalernerven av slik sløsing.

Endret av agvg
  • Liker 2
Skrevet
JK22 skrev (20 minutter siden):

Norge er i verdenstoppen sammen med Sverige når det gjelder relasjonskorrupsjon. Det finnes ikke en kultur for korrupsjon omkring tjenesteutveksling mellom fremmede eller betaling for ekstratjeneste som unntaksrett i de skandinaviske landene, slik at det som tradisjonelt betegnes som korrupsjon er sterkt underrepresentert - i kontrast til vennetjeneste, relasjonsforhold og habilitetsforhold hvor tillit mellom enkeltpersoner verdsettes høyere enn samfunnsmoral og folketillit. Det er ganske mange korrupsjonssaker som alle avslørte en rød tråd i Norge; korrupte handlinger stort sett hendt innenfor relasjonsforhold.

Solberg burde ha blitt kastet ut, hun har trukket Høyre langt ned med hennes korrupsjon slik at hun og hennes parti er i krisestemning når disse bare et år siden skulle ha meget gode utsikter for å vinne valget i denne høsten. Nå er Frp størst på høyresiden mens Ap har fått fornyet tillit etter Stoltenberg kom inn i bildet. Hennes parti har glemt at råtne epler forpeste eplekurver. Jeg kommer ikke til å stemme Høyre før Solberg og hennes nyliberalister er fjernet. 

Jeg forstår rett og slett ikke de som stoler på Stoltenberg - mannen stakk fra en påkjørsel.

image.png.9c07cf90504824b51a608d6576978b74.png

image.thumb.png.0585b84d0e48759d794fca9dfa7663c3.png

Ikke bare stakk av fra kollisjonen...men her brukte han også private helsetjenester i samme slengen.

Jeg forstår ikke at folk lar seg sjarmere av en slik person som gjør dette. Samtidig forteller det litt om hvilke moralske standarder vi har her i landet. De er ikke så veldig høye dessverre....

• Liker 1
Skrevet
obygda skrev (1 minutt siden):

Jeg forstår ikke at folk lar seg sjarmere av en slik person som gjør dette. Samtidig forteller det litt om hvilke moralske standarder vi har her i landet. De er ikke så veldig høye dessverre....

Problemet med og forlange at bare de med en perfekt oppførsel og moral skal styre samfunnet ikke nødvendigvis gir oss noe verdifullt, da tenker jeg ikke på denne episoden du nevner men mer generelt, mennesker gjør feil i livet og en slik erfaring kan være verdifull for og forstå verden.

Det man ikke bør tilgi er de som sitter på Stortinget og ikke vet hvor de bor, ikke vet hvor de har reist eller om de reiste i det hele tatt osv. 

• Liker 5
Skrevet

Selvsagt er det korrupsjon i Norge, og mengden av det kommer i grunn egentlig kun ann på hva man definerer som korrupsjon.. 

Vi har nok ikke så mye "her får du x antall kronasjer på konto for å løslate en som er arrestert" men vi har et fjell av "vårt vennskap kan gagne oss begge" 

Ville ikke overrasket meg et sekund om sistnevnte gjelder majoriteten av både politikernorge, statlige/kommunale Norge og justis-Norge.. 

Og det er jo i bunn og grunn bare å forvente egentlig.. 

Dersom jeg (person A) sitter i en posisjon der jeg vet at min venn (person B) kan hjelpe meg med økonomisk eller personlig vinning så er det lett å gå i fella. Spesielt når jeg sitter i en posisjon hvor jeg kan se/mistenke at mine venner, person C og D har for vane å hjelpe hverandre på samme måte. 

Nå, se for dere person A, B, C og D på samme fest, da har man plutselig utvidet "hjelpenettverket" sitt litt ekstra. Vi har jo selvsagt også noen ekstra venner alle sammen.. På neste fest er person E, F, G og H også invitert, og de ser hvordan A-D holder på. Selvsagt vil de også ha en del av kaken.. og sånn utvikler det seg. 

Utfordringen er jo når jeg som person A står i fare for å bli tatt på fersken av person I som synes at dette er moralsk forkastelig og som kom på festen for å rydde opp. 

Jeg blir jo beskyttet av person B-H, person I blir ikke invitert på festen, og for å rydde opp må det nøstes opp i et helt lukket nettverk av mennesker som beskytter både sine egne og andres interesser. 

Nå, når vi ser hvordan moralen er blant statsministre/politikere som stikker av fra bilbulking, reiseregninger, pendlerboliger, aksjehandling osvosv, så er jo spørsmålet: er det i det noen i det hele tatt som forsøker å være "person I" eller sitter samtlige i samme festlokale og ler av "mannen i gata" som sponser gildet samtidig som han godtar tingenes tilstand?

• Liker 1
Skrevet

Korrupsjon finnes over alt, også i Norge. Men jeg tror Norge har mindre korrupsjon enn de fleste andre land. Mye av det som i dagligtalen omtales som «korrupsjon» er nemlig ikke det. Det kan være etisk tvilsomt, som at Snortheim (for et navn!) har tidligere jobbet for Uber, men det i seg selv er ikke korrupsjon.

Jeg tror derimot det er veldig mange «vennetjenester» i norsk politikk. Og det er ingen tvil om at mange politikere først og fremst jobber for seg selv. Men det totale nivået av korrupsjon (og relaterte greier) er generelt lavt her til lands.

• Liker 6
Skrevet
Kajac skrev (3 minutter siden):

Det kan være etisk tvilsomt, som at Snortheim (for et navn!) har tidligere jobbet for Uber, men det i seg selv er ikke korrupsjon.

Einig i det. At han tidlegare har jobba for Uber kan forklare bakgrunnen for hans politiske ståstad om drosjenæringa, men det er ikkje korrupsjon å ha hatt ei fortid. Eg er ikkje ein gong sikker på om det er ugreit å ikkje opplyse om slike tidlegare tilknyttingar heller, Snortheim har ikkje lenger eigeninteresser i saka sidan han ikkje lenger jobber for Uber. Hadde han både vært politiker og hatt denne jobben så kan det kanskje være ein interessekonflikt, men så lenge Snortheim argumenterer utifrå eige partiprogram så kunne han nok også hatt denne jobben i Uber utan at det blir interessekonflikt.

Etter mitt syn er det som alle dei politikarane som diskuterer landbrukspolitikk samtidig som at dei sjølv har budd på ein gard, vanlegvis vil ein sjå på dette som nyttig erfaring for å kunne meine noko fornuftig om landsbrukspolitikken. Skulle vi kasta ut alle som enten sjølv driv eit småbruk eller har familiemedlem som er bonde så er det mange politikarar som ikkje hadde fått uttale seg.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...