halnes1 Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Mars2029 skrev (4 timer siden): Tenkte ikke på noen spesiell næring. Men det må da være noen som sliter i konkurranse med import fra EU? Norge har beskyttelses toll på landbruksprodukter. 1
Mars2029 Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Tycho Urke skrev (36 minutter siden): Lurer på hva som skal til for at nordmenn faktisk forstår at det vil være bedre for oss å bli med i EU enn å stå utenfor Det er langt flere fordeler enn ulemper. Som jeg har skrevet før Sverige og Finland forstod at det er bedre å bli med i NATO, nordmenn ser ikke ut til å ha samme selvinnsikt som svenskene og finnene når det kommer til EU. NATO er en militær allianse, EU er en union som overstyrer nasjonal suverenitet. Nordmenn er ganske nasjonalistiske av seg og har ikke lyst til å bli styrt av ukjente politikere fra Brussel vi har null mulighet til å stille til ansvar. Eventuelle fordeler vil ikke gjøre opp for dette for de fleste av oss.
leticia Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden halnes1 skrev (34 minutter siden): Norge har beskyttelses toll på landbruksprodukter. Bare for å oppfriske minnet til folk om hvor godt vi beskytter oss selv så legger jeg ved denne artikkelen, samt utdrag: Dette er de norske tollmurene For hva sier du til 443 prosent toll på melk og 344 prosent på biff. Eller 429 prosent på kjøtt av lam. Det er nemlig det importørene må betale for å kunne selge disse produktene i Norge. I tillegg kommer 15 prosent matmoms på toppen. 2
leticia Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Mars2029 skrev (16 minutter siden): NATO er en militær allianse, EU er en union som overstyrer nasjonal suverenitet. Nordmenn er ganske nasjonalistiske av seg og har ikke lyst til å bli styrt av ukjente politikere fra Brussel vi har null mulighet til å stille til ansvar. Eventuelle fordeler vil ikke gjøre opp for dette for de fleste av oss. Les gjerne denne artikkelen for å få et mer nyansert bilde av nasjonal suverenitet. Hvor langt skal den strekkes? Skal vi ikke samarbeide med noen? En avtale handler om å gi og ta. Det gjelder både avtalen om samarbeid i NATO, og samarbeid i EU, samt alle andre internasjonale avtaler også (og avtaler generelt). Suverenitet og overnasjonalitet - Agenda Magasin Jeg tror kanskje man noen ganger blander nasjonalisme med konservatisme (i den grad at man er redd for forandringer). Nordmenn flest liker helst best å ha det slik vi alltid har hatt det. 1
Mars2029 Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden leticia skrev (14 minutter siden): Les gjerne denne artikkelen for å få et mer nyansert bilde av nasjonal suverenitet. Hvor langt skal den strekkes? Skal vi ikke samarbeide med noen? En avtale handler om å gi og ta. Det gjelder både avtalen om samarbeid i NATO, og samarbeid i EU, samt alle andre internasjonale avtaler også (og avtaler generelt). Suverenitet og overnasjonalitet - Agenda Magasin Jeg tror kanskje man noen ganger blander nasjonalisme med konservatisme (i den grad at man er redd for forandringer). Nordmenn flest liker helst best å ha det slik vi alltid har hatt det. Jeg er helt for samarbeid og å lage avtaler. Men blir vi med i EU så godtar vi at de kan styre over oss uten at vi kan si noe på det. Med EØS har vi i det minste veto, noe som er viktig i tilfelle EU begynner å bli altfor gærne. Er ikke spesielt fan av EØS og alle reglene som følger med den heller forsåvidt, men godtar den foreløpig.
trikola Skrevet 51 minutter siden Skrevet 51 minutter siden (endret) 29 minutes ago, Mars2029 said: Jeg er helt for samarbeid og å lage avtaler. Men blir vi med i EU så godtar vi at de kan styre over oss uten at vi kan si noe på det. Å herre min hatt.... Har du ennå ikke forstått at medlemsland har hver én representant i kommisjonen (som snakker kanskje daglig med Ursula von der Leyen), har ørten seter i parlamentet pluss ørten andre muligheter. Som EØS-medlem derimot har du en stol på gangen og av og til åpnes en dør og du får overrakt et ferdig direktiv. Og at dette fungerer slik har vi helt frivillig underskrevet på - en avtale kalles det - og avtaler er du jo helt for som du skriver noen linjer lenger opp. Men nå klager du plutselig og er imot at avtalen fungerer som underskrevet. Forstår det den som kan. Endret 50 minutter siden av trikola 2
Mars2029 Skrevet 48 minutter siden Skrevet 48 minutter siden (endret) trikola skrev (4 minutter siden): Å herre min hatt.... Har du ennå ikke forstått at medlemsland har hver én representant i kommisjonen (som snakker kanskje daglig med Ursula von der Leyen), har ørten seter i parlamentet pluss ørten andre muligheter. Som EØS-medlem derimot har du en stol på gangen og av og til åpnes en dør og du får overrakt et ferdig direktiv. Og at dette fungerer slik har vi helt frivillig underskrevet på - en avtale kalles det - og avtaler er du jo helt for som du skriver noen linjer lenger opp. Men nå klager du plutselig og er imot at avtalen fungerer som underskrevet. Forstår det den som kan. Lol, Norges stemmeandel vil være ubetydelig. Du er ikke bare litt blåst engang hvis du ikke skjønner forskjellen mellom å inngå vanlige avtaler der omfanget er i stor grad kjent, og det å måtte godta nye regler uten å kunne si noe på det dersom vi skulle gi fra oss suverenitet. Endret 44 minutter siden av Mars2029
trikola Skrevet 42 minutter siden Skrevet 42 minutter siden Just now, Mars2029 said: Lol, Norges stemmeandel vil være ubetydelig. Jeg vet ikke i hvilken kommune du bor, men det finnes 357 kommuner og 169 stortingsrepresentanter. Det betyr at Stortinget herjer med omtrent hver annen kommune: omtrent halvparten av kommunene har INGEN - jeg gjentar INGEN - representant i Stortinget. Og du klager over for få stemmer i Europaparlamentet... 1 1
Mars2029 Skrevet 40 minutter siden Skrevet 40 minutter siden (endret) trikola skrev (4 minutter siden): Jeg vet ikke i hvilken kommune du bor, men det finnes 357 kommuner og 169 stortingsrepresentanter. Det betyr at Stortinget herjer med omtrent hver annen kommune: omtrent halvparten av kommunene har INGEN - jeg gjentar INGEN - representant i Stortinget. Og du klager over for få stemmer i Europaparlamentet... Skulle gjerne ønske at lokaldemokrati hadde mer betydning jeg. Skulle dette være et argument for at da kan liksågodt avstanden til makten bli enda større? Endret 37 minutter siden av Mars2029
leticia Skrevet 26 minutter siden Skrevet 26 minutter siden Mars2029 skrev (14 minutter siden): Lol, Norges stemmeandel vil være ubetydelig. Lurer på om du faktisk gadd å lese siste artikkel jeg la ved. Om medlemsland som er mindre enn Norge, hvor befolkningen i de landene så er 70 - 90 % av dem for EU - medlemskap? Det høres faktisk ut som du har falt for NEI til EU og SP sine propaganda - argumenter. Spesielt med tanke på det du sier om selvstyre, det er et typisk argument som kommer derifra. Du kan spørre Danskene, om de tenker de ikke har bestemmelsesrett over eget land. De sitter med EU formannskapet for tiden. https://geopolitika.no/danmark-tar-over-eu-formannskapet-i-en-urolig-tid-sikkerhet-og-samhold-overst-pa-dagsorden/ Det er også veldig stor oppslutning i de andre nordiske landene om EU. Hva er det som er så spesielt med oss nordmenn? https://www.europabevegelsen.no/europabevegelsen/overveldende-oppslutning-om-eu-i-eu-landene (Ja, jeg skjønner kilden ikke er nøytral, men jeg tviler ikke på tallene). P.s, jeg har prøvd å være saklig, villig til å komme med forklaringer, og prøvd å være så nøytral som mulig i mine foregående innlegg til deg. Så jeg liker ikke helt den tonen det har blitt nå, men jeg skjønner du blir provosert når @trikola er såpass tydelig, rett frem med deg. Jeg ønsker ikke å henge meg helt på den tonen, så hvis du har mer du oppriktig lurer på som jeg føler jeg kan gi deg et greit svar på, så er det bare å spørre 🙂
Mars2029 Skrevet 21 minutter siden Skrevet 21 minutter siden (endret) leticia skrev (5 minutter siden): Lurer på om du faktisk gadd å lese siste artikkel jeg la ved. Om medlemsland som er mindre enn Norge, hvor befolkningen i de landene så er 70 - 90 % av dem for EU - medlemskap? Det høres faktisk ut som du har falt for NEI til EU og SP sine propaganda - argumenter. Spesielt med tanke på det du sier om selvstyre, det er et typisk argument som kommer derifra. Du kan spørre Danskene, om de tenker de ikke har bestemmelsesrett over eget land. De sitter med EU formannskapet for tiden. https://geopolitika.no/danmark-tar-over-eu-formannskapet-i-en-urolig-tid-sikkerhet-og-samhold-overst-pa-dagsorden/ Det er også veldig stor oppslutning i de andre nordiske landene om EU. Hva er det som er så spesielt med oss nordmenn? https://www.europabevegelsen.no/europabevegelsen/overveldende-oppslutning-om-eu-i-eu-landene (Ja, jeg skjønner kilden ikke er nøytral, men jeg tviler ikke på tallene). P.s, jeg har prøvd å være saklig, villig til å komme med forklaringer, og prøvd å være så nøytral som mulig i mine foregående innlegg til deg. Så jeg liker ikke helt den tonen det har blitt nå, men jeg skjønner du blir provosert når @trikola er såpass tydelig, rett frem med deg. Jeg ønsker ikke å henge meg helt på den tonen, så hvis du har mer du oppriktig lurer på som jeg føler jeg kan gi deg et greit svar på, så er det bare å spørre 🙂 Ser på fotball atm, så har ikke lest linken. Setter pris på en saklig tone, men kan nok bli litt provosert når det blir mye hersketeknikker Endret 20 minutter siden av Mars2029 1
obygda Skrevet 21 minutter siden Skrevet 21 minutter siden trikola skrev (24 minutter siden): Å herre min hatt.... Har du ennå ikke forstått at medlemsland har hver én representant i kommisjonen (som snakker kanskje daglig med Ursula von der Leyen), har ørten seter i parlamentet pluss ørten andre muligheter. Som EØS-medlem derimot har du en stol på gangen og av og til åpnes en dør og du får overrakt et ferdig direktiv. Og at dette fungerer slik har vi helt frivillig underskrevet på - en avtale kalles det - og avtaler er du jo helt for som du skriver noen linjer lenger opp. Men nå klager du plutselig og er imot at avtalen fungerer som underskrevet. Forstår det den som kan. Å herre min hatt - forstår du ikke at kjøttkøksa bestemmer innenfor EU? Norge sine stemmer betyr lite i den sammenhengen.? Norge har en gedigen ulempen INNENFOR EU - og det er at vi har enorme ressurser for vindkraft,mineraler,olje,gass,fisk - som da EU i praksis kan lage regler som gjør at vi som land mister forvaltningen over. Det var dette som brexit i stor grad handlet om - men der var det jo i praksis kun fisk man var forbannet på. Norge har store ressurser som EU ønsker - og det gjør oss sårbare innenfor EU 1
leticia Skrevet 16 minutter siden Skrevet 16 minutter siden obygda skrev (1 minutt siden): Norge har en gedigen ulempen INNENFOR EU - og det er at vi har enorme ressurser for vindkraft,mineraler,olje,gass,fisk - som da EU i praksis kan lage regler som gjør at vi som land mister forvaltningen over Jeg syns dette er et dårlig argument. Når man går inn i EU så kan man vel avtale unntak? Slik vi har gjort det for hvite fiskeprodukter da vi skrev under EØS avtalen? Slik Danmark og Sverige gjorde, ved at de fikk beholde sin egen valuta i stedet for å gå over til Euro?
Mars2029 Skrevet 14 minutter siden Skrevet 14 minutter siden leticia skrev (2 minutter siden): Jeg syns dette er et dårlig argument. Når man går inn i EU så kan man vel avtale unntak? Slik vi har gjort det for hvite fiskeprodukter da vi skrev under EØS avtalen? Slik Danmark og Sverige gjorde, ved at de fikk beholde sin egen valuta i stedet for å gå over til Euro? Tror ikke de ville fått til den avtalen idag.
obygda Skrevet 7 minutter siden Skrevet 7 minutter siden leticia skrev (Akkurat nå): Jeg syns dette er et dårlig argument. Når man går inn i EU så kan man vel avtale unntak? Slik vi har gjort det for hvite fiskeprodukter da vi skrev under EØS avtalen? Slik Danmark og Sverige gjorde, ved at de fikk beholde sin egen valuta i stedet for å gå over til Euro? Vel - jeg tviler på at EU vil gi oss unntak for alle disse viktige områdene. Jeg forstår at mange er opptatt av billig mat og håper på at et medlemsskap i EU vil gi mer utvalg og billigere priser. Norge er, tross alt, et lite land langt mot nord, så jeg tviler på at det vil bety så enormt på totalen. Derimot kan vi i praksis gi bort mulighet til å forvalte våre ressurser på en slik måte som tjener oss best. Vi har, som jeg har vært inne på tidligere her, gitt bort bestemmelseretten over hvordan kraftmarkedet i Norden skal fungere - vi må bare følge reglene som EU har vedtatt. Det har gitt oss, og kommer til å gi oss, dyrere og dyrere nettleie over tid. Den som bestemmer reglene, har større muligheter til å bestemme over oss enn vi strengt tatt forstår ved første øyekast. Jeg tror mange blir blendet av billig mat og sprit og glemmer hva vi har av verdier i landet. I møtet med EU blir vi indianere som får glassperler i bytte mot landressurser.....jeg tror ikke det er smart for AS Norge...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå