Gå til innhold

Har det blitt verre?(Økonomisk)

Anbefalte innlegg

Skrevet
Markiii skrev (9 timer siden):

Ok, så da tar du med ting som lån i det minste. Og uavhengig hvordan omstendighetene rundt lånene til folk er, så bidrar lån til at man får det verre økonomisk på grunn av høy rente.

Så for mange har det blitt verre økonomisk ja, og startinnlegget tar ikke hensyn til at ikke alle er i samme livssituasjon som deg.

Start innlegget handler ikke om min livssituasjon:)

• Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Kajac skrev (7 timer siden):

Hvordan kan du føle du blir utnyttet når du tjener nesten fire ganger mer enn mannen i gaten? Tror du trenger å gå litt i deg selv. Hvis du er oppriktig når du sier at du verken trenger pengene, eller ønsker et høyere forbruk, så kan du helt sikkert gå ned i lønn om du ønsker dette. Evt. donere det du ikke bruker til veldedighet. Da hjelper du faktisk folk som trenger pengene du åpenbart ikke trenger.

Når man samlet betaler mer enn 50 % i skatt med utgangspunkt i lønnen som betjener skatten så føler man seg utnyttet. Skattesystemet oppfordrer dermed til å jobbe mindre eller bruke penger på andre måter gjennom skattetilpassede investeringer som f.eks eiendom. Om jeg legger inn årene,slik skattesystemet oppfordrer til,så blir det jo ikke mer velferd. Om jeg kjøper masse hytter med lav formuesverdi eller investerer i annen eiendom så bidrar jeg isolert sett til prisvekst i dette markedet og trekker mao stigen opp etter meg. Forbruker jeg mer bidrar jeg negativt til klimautfordringene. Jeg ønsker ikke å bidra til prisvekst i eiendom. Jeg ønsker ikke å bidra negativt til klima ved å øke forbruket. Men jeg vil heller ikke føle meg som en slave av staten ved å betale mer enn 50% av alle løpende inntekter i skatt. Løsningen kan være å bidra mindre ved å slutte i arbeid og leve av formuen og isteden forvalte den. Mao slutte som vanlig lønnsmottager og heller sikte inn mot wall of shame. Jeg synes det er mange moralske utfordringer her som skattesystemer skaper dersom man rett og slett arbeider mye,tjener bra og forbruker relativt sett lite av det man tjener. Da vil man,om.man ikke endrer livsstil,havne i en skattefelle gjennom Formueskatten der staten tar mer enn 50% av lønnen i skatt. Formueskatten har som utgangspunkt at de som tjener mye også forventes å forbruke mye. Det er en skatt som oppfordrer til økt forbruk og flere klima utfordringer. Event at man skattetilpasser seg gjennom å skjule formue i f.eks eiendom osv. Som  vanlig lønnsmottaker opplever jeg at staten,gjennom sin skattepolitikk, ønsker å påvirke min livsstil slik at jeg unngår 50% eller mer skatt. Mao enten må jeg brenne opp mer av lønnen på forbruk og bidra til klimaendringer,eller forvalte formuen aktivt gjennom ulike investeringer..mao fokusere den veien og heller slutte i min vanlige jobb. Nei..jeg har i alle fall ikke fått det bedre økonomisk,men jeg trenger det jo heller ikke..Jeg lever greit med havregrøt med min livsstil.

• Liker 1
Skrevet
obygda skrev (2 timer siden):

Når man samlet betaler mer enn 50 % i skatt med utgangspunkt i lønnen som betjener skatten så føler man seg utnyttet. Skattesystemet oppfordrer dermed til å jobbe mindre eller bruke penger på andre måter gjennom skattetilpassede investeringer som f.eks eiendom. Om jeg legger inn årene,slik skattesystemet oppfordrer til,så blir det jo ikke mer velferd. Om jeg kjøper masse hytter med lav formuesverdi eller investerer i annen eiendom så bidrar jeg isolert sett til prisvekst i dette markedet og trekker mao stigen opp etter meg. Forbruker jeg mer bidrar jeg negativt til klimautfordringene. Jeg ønsker ikke å bidra til prisvekst i eiendom. Jeg ønsker ikke å bidra negativt til klima ved å øke forbruket. Men jeg vil heller ikke føle meg som en slave av staten ved å betale mer enn 50% av alle løpende inntekter i skatt. Løsningen kan være å bidra mindre ved å slutte i arbeid og leve av formuen og isteden forvalte den. Mao slutte som vanlig lønnsmottager og heller sikte inn mot wall of shame. Jeg synes det er mange moralske utfordringer her som skattesystemer skaper dersom man rett og slett arbeider mye,tjener bra og forbruker relativt sett lite av det man tjener. Da vil man,om.man ikke endrer livsstil,havne i en skattefelle gjennom Formueskatten der staten tar mer enn 50% av lønnen i skatt. Formueskatten har som utgangspunkt at de som tjener mye også forventes å forbruke mye. Det er en skatt som oppfordrer til økt forbruk og flere klima utfordringer. Event at man skattetilpasser seg gjennom å skjule formue i f.eks eiendom osv. Som  vanlig lønnsmottaker opplever jeg at staten,gjennom sin skattepolitikk, ønsker å påvirke min livsstil slik at jeg unngår 50% eller mer skatt. Mao enten må jeg brenne opp mer av lønnen på forbruk og bidra til klimaendringer,eller forvalte formuen aktivt gjennom ulike investeringer..mao fokusere den veien og heller slutte i min vanlige jobb. Nei..jeg har i alle fall ikke fått det bedre økonomisk,men jeg trenger det jo heller ikke..Jeg lever greit med havregrøt med min livsstil.

D O N E R    T I L    V E L D E D I G H E T

• Liker 2
Skrevet

Med over 30 millioner på konto så høster du ikke sympati med disse kommentarene. Det er heller ikke stor forskjell på formueskatten og du sier det jo selv at du har det helt fint å setter av det som folk har i årslønn pr år.

Var ikke helt deg og 'dine' denne tråden var ment for. 

• Liker 2
Skrevet (endret)

Problemet ligger vel hovedsakelig i det at velferdsordningene generelt ikke har holdt tritt med prisøkningene.

Minstepensjonister, for eksempel, har i mange år hatt det fryktelig vanskelig, bortsett fra slike som får ekstra økonomisk hjelp fra mer eller mindre velstående familie, eller sitter med en verdifull bolig som de kan ta opp seniorlån på grunnlag av (men slike lån spiser fort opp arven etterkommerne skulle ha fått). Likevel blir ingenting av betydning gjort, uansett hvem som sitter i regjering.

Uføretrygdede og andre på de laveste satsene for slike ytelser har det heller ikke greit. Så hvis du av en eller annen grunn har lav inntekt når du plutselig blir alvorlig og kanskje kronisk syk, havner du veldig fort i "deep shit". Du vil trolig ikke kunne ha et kjøretøy eller fortsette å betjene viktige lån, for eksempel.

I sørvestnorge har de tidsvis svært høye og uforutsigbare strømprisene som begynte med de nye kablene til utlandet i 2021/2022 gjort vinterhalvåret til et helvete for mange med dårlig råd.

Bensinen har gått fra å koste ca. 14--15 kr på gode dager i 2016/2017, til nå å koste ca. 20 til 23 kr.

Må en leie bolig, møter en her i sørvestnorge på den helt hårreisende økningen i utleiepriser -- så sent som i 2019 kunne en finne et lite hus for mellom åtte og ti tusen, nå får en ikke en gang en sliten kjellerleilighet for under femten tusen.

Det er fortsatt mulig å finne noe relativt rimelig langt ute på bygda, eller i avsides småbyer, men da er nesten bil en forutsetning, og veien til jobb blir antagelig drøy, så dermed er en like langt.

Bostøtten tar overhodet ikke høyde for den nye situasjonen, og forholder seg ikke til den delen av husleiene som eventuelt overstiger ca. kr. åtte tusen, og for det får en ikke så mye som en gammel utedass her i Rogaland nå.

Egenandelene for medisiner på blå resept har også gått betraktelig opp. For en pensjonist kan dette fort utgjøre flere hundre kroner i måneden.

Det er heller ikke alle typer lønninger som har økt noe særlig. Timelønnen for visse omsorgsroller i Stavanger har kun økt med ca. 50 kr på over ti år!

Det trengs et løft for alle de vanskeligstilte, et løft som faktisk monner litt.

Endret av Dikedis
Skrevet

Det har blitt endel dyrere for vår del. Sitter igjen med betydelig mindre og har mindre økonomisk frihet uten å ha økt levestandarden og investeringene. Utenlandsreiser ser vi ikke poeng med slik prisene er nå, og kan for oss ikke forsvares lengre når prisen for tur og opphold har blitt så enormt høy, og krona er så svak. 

Særlig matbudsjettet svir for oss med større familie, vi er 2 voksne og har 3 barn som skal ha mat og vi må kjøpe inn f.eks. 2 kjøttdeiger, kyllingfileter, som har økt med enormt, og alt annet av dagligvarer og annet i hverdagen, da baller det fort på seg.

Strømprisene for oss i sone sørvest har økt med 2000 kr mnd, latterlig, og jeg ser frem til norgespris, selv om vi nok må betale mer samlet sett enn før krigen pga. økt nettleie osv. 

Jeg vil påstå at lønnsøkningene monner ikke for oss med barnefamilier, som har et litt annet budsjett enn de uten barn. Heldigvis litt billigere barnehage nå som 2 av barna går på skole og barnehageprisen er halvert for atpåklatten. Tidligere betalte vi 6500 for bhg og mat for 2 stk, nå i august er vi nede i 1200 kr + mat. 

Skrevet

Jeg føler meg også utnyttet i Norge. Skatt for utbytte og aksjegevinster er lavere i Sverige og formuesskatt har de ikke.

Bor man i Norge er man nødt til å eie aksjene gjennom et holdingselskap og kun ta ut privat som om man er på fattigkassa.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

• Opprett ny...