Gå til innhold

Har det blitt verre?(Økonomisk)

Anbefalte innlegg

Skrevet

'Alt' vi leser i dag er hvor fælt vi har fått det. Men har vi virkelig det?

Om jeg sjekker tall for meg selv og tar hensyn til snitt inntekt så kan jeg se:

2021:

38500 netto pr måned

Sifo: 12368

Leiepris: 11140

Til overs: 14 992

2024:

44700 netto pr måned

Sifo: 14275

Leiepris: 12980

Til overs: 17 445

Detaljer og kilder: 

Jeg har brukt meg selv som eksempel her, 35 år og 1 elbil. Jeg leier akkurat nå derav leien.

Lønn er ikke min, har brukt norsk snitt. 

Skatt kommer i fra kalkulator til skatteetaten og sifo/forbruk fra sifo sin kalkulator. 

Leiepris i fra skitt for Norge 3 roms.

Min personlig erfaring er at det bare har blitt bedre, i motsetning til media.

Hva er deres erfaring?

Og PS, la dette bli en saklig tråd og hold følelser utenfor.

Og PS to, ja jeg har en datter. Betaler bidrag. Det har også bare gått nedover. Kan ikke beregne kostnad da sifo ikke har slike funksjoner for delt omsorg.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Prøver å spare til bolig. Bare for å holde følge med prisveksten på boligene så må jeg spare ca. 10.500 i måneden. Så for min del går det ikke spesielt bra.

Synes synd på de som må ha seg bolig i Oslo. Der må man spare rundt 30.000,- i måneden for å holde følge med boligprisveksten.

De som allerede har bolig derimot, sitter jo virkelig godt i det. De kan bare slappe av og nyte livet.

• Liker 1
Skrevet (endret)

For min del lever jeg bra. Eier leilighet i en storby, har nyere fossilbil og katt. Enslig i 30-årene. Visse ting har blitt relativt dyrt og renten har vært 'høy', men nå ser ting til å være på tur ned igjen.
Kan legge til at jeg bruker 15k/m på boligutgifter 

Endret av oddeh
  • Liker 1
Skrevet
sedsberg skrev (6 minutter siden):

Prøver å spare til bolig. Bare for å holde følge med prisveksten på boligene så må jeg spare ca. 10.500 i måneden. Så for min del går det ikke spesielt bra.

Synes synd på de som må ha seg bolig i Oslo. Der må man spare rundt 30.000,- i måneden for å holde følge med boligprisveksten.

De som allerede har bolig derimot, sitter jo virkelig godt i det. De kan bare slappe av og nyte livet.

Som det kommer frem av regnestykket er det jo mer en nok til å legge av.. Å bo i hovedstad er dyrt. Tror ikke Oslo er på noen topp.

Men ja, eie svarer seg stort sett! 'Tjente' nettopp 900k på 1.5 år på sist bolig. Dog var det såklart noen utgifter på veien.

Jeg har dog tapt hundretusener på andre boliger og kjøp. Så det kommer an på det også. 

Bygger nytt nå, med en god del oppgraderinger. Tar nok lang tid før jeg evt er i pluss.

• Liker 1
Skrevet
oddeh skrev (5 minutter siden):

For min del lever jeg bra. Eier leilighet i en storby, har nyere fossilbil og katt. Enslig i 30-årene. Visse ting har blitt relativt dyrt og renten har vært 'høy', men nå ser ting til å være på tur ned igjen. 

Ja prisene har økt, men totalt sett er det jo småpenger. Som mat feks, prisene har økt mye men en person bruker ikke så mye av totalen på matvarer. 

Tror de som virkelig sliter er de som har lånt over evne på '0 rente' og forventet at det ble slik resten av de 30 årene de signerte på.. Da blir det dyrt da.

• Liker 1
Skrevet

Vi klager mye blant annet på matvarprisene, men vi bruker vel fortsatt omtrent 10% av lønna på mat så det er ikke så ille som alle skal ha det til. Det eneste stedet jeg egentlig merker at det er dyrere er feriereiser som har blitt betydlig dyrere i euroland.

• Innsiktsfullt 2
Skrevet
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

Tror de som virkelig sliter er de som har lånt over evne på '0 rente' og forventet at det ble slik resten av de 30 årene de signerte på.. Da blir det dyrt da.

Ja, de som maxet låneevne for 4 år siden har det nok tøft nå. Kjøpte selv i slutten av 2022 på dagen renten steg til 4.5, og en del under 5x.

Skrevet
Reg2000 skrev (Akkurat nå):

Vi klager mye blant annet på matvarprisene, men vi bruker vel fortsatt omtrent 10% av lønna på mat så det er ikke så ille som alle skal ha det til. Det eneste stedet jeg egentlig merker at det er dyrere er feriereiser som har blitt betydlig dyrere i euroland.

Helt enig, mat er en liten post for folk flest! 

Føler det er oppskrytt på reise også. Er i Spania denne uken. Onsdag til søndag. Ca 9000 kroner all inclusive. Men jeg reiser smart på poeng samt hotels med rabatt og kupong osv.

• Liker 1
Skrevet

Jeg ønsker ikke å oppgi hva jeg har i måneden, men jeg har hatt et oppsving i egen økonomi, akkurat som deg. Jeg har mer råd til ting jeg ikke hadde tidligere. 

For min del så har det nok mest sammenheng med at jeg i 2022 gikk fra å være enslig til å bli samboer (med min tidligere ektefelle). Jeg betaler svært lav leie her, og når man går fra 1 til 2 så kan man dele mer på ting (selv om faktisk vi har veldig separat økonomi.).Leia mi har iallefall blitt halvert, jeg har betalt mer ned på gjeld,  samtidig som jeg i tillegg har fått mere penger å reise for. 

Men: Det er ingen tvil om at prisstigningen har økt mye, samtidig som rentene har økt mye. Så ja, det er mange som sliter, inkassobyråene og bankene ser det spesielt. Bare fordi du (og jeg) har det bedre nå enn før, så må vi kunne sette oss inn i andre sin situasjon, og se at totalt så er det flere som har fått det verre enn bedre.  

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
leticia skrev (Akkurat nå):

Jeg ønsker ikke å oppgi hva jeg har i måneden, men jeg har hatt et oppsving i egen økonomi, akkurat som deg. Jeg har mer råd til ting jeg ikke hadde tidligere. 

For min del så har det nok mest sammenheng med at jeg i 2022 gikk fra å være enslig til å bli samboer (med min tidligere ektefelle). Jeg betaler svært lav leie her, og når man går fra 1 til 2 så kan man dele mer på ting (selv om faktisk vi har veldig separat økonomi.).Leia mi har iallefall blitt halvert, jeg har betalt mer ned på gjeld,  samtidig som jeg i tillegg har fått mere penger å reise for. 

Men: Det er ingen tvil om at prisstigningen har økt mye, samtidig som rentene har økt mye. Så ja, det er mange som sliter, inkassobyråene og bankene ser det spesielt. Bare fordi du (og jeg) har det bedre nå enn før, så må vi kunne sette oss inn i andre sin situasjon, og se at totalt så er det flere som har fått det verre enn bedre.  

Innlegget ditt er veldig basert på følelser og lite kilder og tall. Hvem har fått det verre og hvordan er deres tall?

Jeg er ute etter annet en overskrifter i fra se og hør.. Tall med kilder er bra 

Skrevet
Salvesen. skrev (32 minutter siden):

Innlegget ditt er veldig basert på følelser og lite kilder og tall. Hvem har fått det verre og hvordan er deres tall?

Jeg er ute etter annet en overskrifter i fra se og hør.. Tall med kilder er bra 

Oi, jeg som normalt blir sett på som "kald og kynisk" 😂 Syns ikke mitt innlegg var så mye mer følelsesbasert enn ditt, men ok. Noen kilder. Skulle kommet med flere,  bl.a. om inkasso, men mobilen min er så lite samarbeidsvillig nå at jeg får ha det til gode. 

https://www.unicef.no/nyheter/oppvekst/slar-alarm-ny-gruppe-sliter-okonomisk

https://www.ssb.no/sosiale-forhold-og-kriminalitet/levekar/statistikk/fattigdomsproblemer-levekarsundersokelsen/artikler/flere-har-okonomiske-vansker

https://www.forskning.no/boligmarkedet-enkelt-forklart-finans/15-prosent-av-boligeierne-sliter-na-mye-med-okonomien/2314878

Det er sikkert publikasjonen fra SSB som er mest grundig. 

Igjen,  selv om du har fått det bedre så betyr ikke det at resten av befolkningen har det på samme måte. 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Skrevet
leticia skrev (Akkurat nå):

Oi, jeg som normalt blir sett på som "kald og kynisk" 😂 Syns ikke mitt innlegg var så mye mer følelsesbasert enn ditt, men ok. Noen kilder. Skulle kommet med flere,  bl.a. om inkasso, men mobilen min er så lite samarbeidsvillig nå at jeg får ha det til gode. 

https://www.unicef.no/nyheter/oppvekst/slar-alarm-ny-gruppe-sliter-okonomisk

https://www.ssb.no/sosiale-forhold-og-kriminalitet/levekar/statistikk/fattigdomsproblemer-levekarsundersokelsen/artikler/flere-har-okonomiske-vansker

https://www.forskning.no/boligmarkedet-enkelt-forklart-finans/15-prosent-av-boligeierne-sliter-na-mye-med-okonomien/2314878

Det er sikkert publikasjonen fra SSB som er mest grundig. 

Igjen,  selv om du har fått det bedre så betyr ikke det at resten av befolkningen har det på samme måte. 

Ehm, jeg snakker jo ikke om meg selv... Jeg bruker snitt lønn. Men jeg observerer at du ikke klarer å legge ved annet enn artikler. Ikke ett eneste generelt tall. Blir som overskriftene, uinteressant 

Skrevet (endret)

Tenker det lett kan bli dårligere økonomisk, på grunn av regler om pristak  (Lov om pristiltak - Lovdata) i kombinasjon med AI.

Tror det blir en vanskelig diskusjon samfunnet må ha: Hva er en rimelig pris, hvis en skal regne med at en bare AI genererer.

Endret av lania
  • Liker 1
Skrevet
leticia skrev (6 minutter siden):

Neinei, hvis du ikke greier å lese statistikk fra ssb, så får du bare fortsette å leve i din egen narrativ- boble. 

Jeg gidder ikke bruke min tid på å saumfare dine linker.. 

Skrevet

SIFO tar ikkje med bukostnader, og dei har gått opp sidan 2021. Du treng ikkje ha lånt til pipa eller over evne for at renta påverkar økonomien.

For eit lån på 4 millionar vil eit rentehopp frå 1% til 5,5% nominell auke terminbeløpet kvar månad med ca. 10 000,-.

• Liker 6
Skrevet
Zeph skrev (6 minutter siden):

SIFO tar ikkje med bukostnader, og dei har gått opp sidan 2021. Du treng ikkje ha lånt til pipa eller over evne for at renta påverkar økonomien.

For eit lån på 4 millionar vil eit rentehopp frå 1% til 5,5% nominell auke terminbeløpet kvar månad med ca. 10 000,-.

Det var nettopp derfor jeg la til bukostnader :) opp 15%?

Skrevet
Salvesen. skrev (15 minutter siden):

Det var nettopp derfor jeg la til bukostnader :) opp 15%?

Frå 15 000,- til 25 000,- i månaden er ei auke på 67%.

Eksempelet ditt er ei endring på 1840,- kroner. Leigeprisane har ikkje gått opp like mykje som rentekostnadane.

• Liker 2
Skrevet (endret)
Zeph skrev (4 minutter siden):

Frå 15 000,- til 25 000,- i månaden er ei auke på 67%.

Eksempelet ditt er ei endring på 1840,- kroner. Leigeprisane har ikkje gått opp like mykje som rentekostnadane.

Ja det er nevnt litt over at de som lånte på 0rente har åpenbare problemer. 

Men nå er ikke ditt eksempel gjeldende for 'folk flest', det tar vell for seg boliglån på 4-5 millioner. Noe de fleste ikke har og derfor har ikke kostnadene økt så mye. I tillegg blir det ekstremt rart å regne på det bunnnivået selv om folk er rammet på den måten såklart.

Du glemmer også skattefradrag. For ikke å nevne prisøkning..

Endret av Salvesen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...