knopflerbruce Skrevet 10. juli Skrevet 10. juli Jeg har omsider fått meg et nytt sted å bo, og der har jeg en diger hage med brygge og det hele. Noe av det jeg har lyst til å er å ta en av de litt eldre stasjonære PCene jeg har og en litt eldre skjerm, og bare sette det opp nå i sommer (og selvsagt dra den inn igjen når det blir for kaldt å ha det stående ute). Men, det hadde vært praktisk om jeg kunne latt det stå ute så jeg slapp slepe med meg ting ut og inn hver gang. Strøm og nett har jeg kontroll på, og jeg tenkte ha et par presenninger liggende som jeg drar over når jeg "går for dagen". Litt likt som det naboen gjør med grillen sin, vil jeg tro - det er vel samme tankegang. Men, bør jeg ta ytterligere forholdsregler bare fordi PCen/skjermen da vil bli stående i et miljø med høy luftfuktighet når det regner selv om de ikke kommer i direkte kontakt med vann? Jeg tror jeg har tenkt på mye, men det kan være detaljer jeg går glipp av. Stol burde gå greit, har en utslitt gammel gamerstol som uansett burde byttes ut - den er sikkert helt grei til den bruken. 1
flamethower1234 Skrevet 10. juli Skrevet 10. juli Bare dekk skjermen over med noe når du ikke bruker den.
Woff Skrevet 10. juli Skrevet 10. juli (endret) knopflerbruce skrev (9 minutter siden): vil bli stående i et miljø med høy luftfuktighet Avhenger jo litt hvor du bor, siden du har brygge så har du vann i rimelig nærhet, men er det salt eller ferskvann? Hvis det er ferskvann er det ikke veldig farlig å la den stå ute, bare pass på at regn ikke kommer til! Hvis det er vindfullt der du skal ha pc'en så kan det jo regne inn på sidene.. Men en gammel pc hadde i alle fall jeg ofret bare for å teste dette. 😊 Endret 10. juli av Woff
knopflerbruce Skrevet 10. juli Forfatter Skrevet 10. juli Woff skrev (16 minutter siden): Avhenger jo litt hvor du bor, siden du har brygge så har du vann i rimelig nærhet, men er det salt eller ferskvann? Hvis det er ferskvann er det ikke veldig farlig å la den stå ute, bare pass på at regn ikke kommer til! Hvis det er vindfullt der du skal ha pc'en så kan det jo regne inn på sidene.. Men en gammel pc hadde i alle fall jeg ofret bare for å teste dette. 😊 Ferskvann, dette - salt hadde jeg nok ikke turt å ha noe sånt i nærheten av Det er også såpass langt ned til vannet fra brygga at bølgeskvulp blir et problem. Kanskje montere noen gummipads i hjørnene på skjermen og så legge den ned mot skrivebordet mellom hver bruk er en god ide også?
Gavekort Skrevet 10. juli Skrevet 10. juli Jeg tror ikke du kan ta noen forhåndsregler for å unngå kondens her. Du vil definitivt få problemer med kondens om den skal stå ute med en temperaturdifferensial ved soloppgang og solnedgang. 1 2
^fmj Skrevet 10. juli Skrevet 10. juli Litt luftigere enn presenning, drivhus til pallekarm. Lite partytelt? 1
Radon Ready Skrevet 10. juli Skrevet 10. juli (endret) Så det du sier er at du skal lage insekthotell? Endret 10. juli av Radon Ready 4
Kakkelfant Skrevet 10. juli Skrevet 10. juli (endret) Det blir RIP pc pga kondens før eller senere edit: på en annen side, når det skjer kan du jo imponere naboen med din nye eletro grill på verandaen! Bare å stappe koteletter og pølser rett inn i kabinettet. Endret 10. juli av Kakkelfant 2
toralfb Skrevet 10. juli Skrevet 10. juli (endret) Unngå direkte regn og la PCen stå på, slik den holder litt høyere temperatur innvendig enn utvendig. Det bør begrense kondens problemet til det blir for kaldt ute til å ha PCen ute. Endret 10. juli av toralfb 1
Svein M Skrevet 10. juli Skrevet 10. juli Jeg tror ikke en PC vil tåle å stå ute pga kondens. Er det sjø i nærheten er salt også et problem.
PosteMonopolet Skrevet 10. juli Skrevet 10. juli Hvis datautstyret har hvit plastikk så vil det fort bli gult hvis solen skinner på det.
Mannen med ljåen Skrevet 10. juli Skrevet 10. juli Har du ikke en laptop du kan ta ut ved behov, og ta inn igjen etterpå? 1
Kalle Klo Skrevet 11. juli Skrevet 11. juli Jeg lagret vinterhjulene mine (med stålfelger) ute under en presenning en sommer pga. at den gamle garasjen min ble revet. Duverden hvor mye de rustet. Ja, selv de som lå på toppen i stabelen. Tør ikke tenke på hva som vil skje med en PC som står ute over lengre tid... 1
1Dr.E Skrevet 11. juli Skrevet 11. juli Husker vi stod i kø for å komme inn på LAN en gang i ungdommen, med PC og CRT-skjerm. Dette var tidlig om morran, og vi ble advart mot å sette spenning på ting før det hadde stått inne i hallen en stund. En fyr bortafor oss ignorerte dette, og det sa pang og knistra og kom røyk ut av kabinettet hans. Hadde droppa hele ideen med ute-PC. 1 1
sedsberg Skrevet 11. juli Skrevet 11. juli Dette vil skje med PC-en om den står ute: Spoiler Problemet er temperatursvingningene. Over natta vil PC (og alt annet ute) bli kaldt. Når den fuktige, varme lufta kommer inn om morgenen vil det kondensere på alt som er kaldt. Plenen, husveggen, bilen og PC-en. 1 1
The Avatar Skrevet 11. juli Skrevet 11. juli Reint vatn skal i teorien ikkje lede straum, det viktigaste er å passe på at du ikkje setter på straum før PCen har tørka heilt. Så det vil nok være lurt å vente til litt utpå formiddagen før du slår på PCen. Eit problemstilling som ikkje er tatt opp her er overoppheiting. Om PCen står i sola så kan du koke komponentane sidan vifter og kjøleribber ikkje klarer å transportere bort varmen fort nok. Særleg om om skjerm og kabinett er svart så blir det fort veldig varmt. Med pollen i lufta så kan du også oppleve at kjølevifta blir hemma av klissete pulver og etterkvart få såpass med motstand at motoren blir øydelagt. Eg tenker nok at din gamle PC toler heilt greit å være utandørs under tak i mildt sommarklima, men du må rekne med at holdbarheita blir vesentleg redusert.
sedsberg Skrevet 11. juli Skrevet 11. juli PC-utstyr tåler veldig mye fuktighet så lenge det er strømløst. Lå en PC på en pall utendørs på jobb en hel vinter og vel så det. Tok ut skjermkort og RAM for å se om det kunne brukes. Det var søkkblaut og full av gørr. Demonterte alt, vasket det med glovarmt vann og såpe, tørket alt og monterte sammen igjen og alt fungerte fremdeles. Et problem kan være strømforsyninga. Her har man relativt høy spenning på høy frekvens og det kan fort bli krypstrømmer hvis det er skittent og litt fuktig. Har man spenning på får man noe korrosjon jeg ikke husker navnet på i farta og ting blir fort ødelagt. Selv ved lave spenninger som < 1V. Og de gamle CRT-skjermene var et eget kapittel. Her har man spenninger på flere hundre volt på defleksjonsspolene. Og katoderøret har en spenning på flere titusen volt. I tillegg til å være full av sot rundt høyspentledningen og transformatoren. Litt fukt der og det blir PANG! 1
Krig og fred Skrevet 11. juli Skrevet 11. juli On 7/10/2025 at 1:33 PM, knopflerbruce said: diger hage med brygge og det hele. Gratulerer, høres ut som paradis. 2
knopflerbruce Skrevet 11. juli Forfatter Skrevet 11. juli jeg fikk et tips om å ha PCen inne, og heller bare ha skjermen ute - og legge en lang skjermkabel over hagen. Nå vet jeg ikke hvor lang den må være, men det finnes jo rimelig lange kabler. Skjønt, om det er forskjell mellom utendørs og innendørs bruk på disse vet jeg ikke. Kanskje ikke, siden det ikke er snakk om strøm og bare signaler? https://www.maxgaming.no/no/hdmi-kabel/hdmi-21-kabel-optical-svart-8k-48gbps-40m
knopflerbruce Skrevet 11. juli Forfatter Skrevet 11. juli sedsberg skrev (11 timer siden): PC-utstyr tåler veldig mye fuktighet så lenge det er strømløst. Lå en PC på en pall utendørs på jobb en hel vinter og vel så det. Tok ut skjermkort og RAM for å se om det kunne brukes. Det var søkkblaut og full av gørr. Demonterte alt, vasket det med glovarmt vann og såpe, tørket alt og monterte sammen igjen og alt fungerte fremdeles. Et problem kan være strømforsyninga. Her har man relativt høy spenning på høy frekvens og det kan fort bli krypstrømmer hvis det er skittent og litt fuktig. Har man spenning på får man noe korrosjon jeg ikke husker navnet på i farta og ting blir fort ødelagt. Selv ved lave spenninger som < 1V. Og de gamle CRT-skjermene var et eget kapittel. Her har man spenninger på flere hundre volt på defleksjonsspolene. Og katoderøret har en spenning på flere titusen volt. I tillegg til å være full av sot rundt høyspentledningen og transformatoren. Litt fukt der og det blir PANG! Jeg drev med ekstremoverklokking i gamle dager, og generelt var ikke fukt et problem bare man isolerte godt - og da snakker vi tykke islag m.m. Og å ta den isolasjonsjobben på noen halvgamle komponenter skulle jeg nok ordnet hvis det er et reelt problem i dette tilfellet. En 2080ti med en hackjob-kjøler har f.eks. mer bruksverdi enn salgsverdi, uansett.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå