Simen1 Skrevet 25. juni Skrevet 25. juni (endret) Glimrende forslag det også. Jeg trålet noen sider og fant bare noe tilsvarende til 298 kr, så du slo meg der. Da får jeg bare si at man trenger et tilbehørssett med bits og bor. Både Jula, Obs bygg og Clas Ohlson har sett med 99-101 deler som inneholder bitsholder, mer enn nok bits, bor for blant annet betong og en hel del annet som kanskje kan komme til nytte. Alle med matchende pris 199 kr. Endret 25. juni av Simen1
Zepticon Skrevet 25. juni Skrevet 25. juni WiiBoy skrev (2 timer siden): Ryobi er ikke et merke for proffmarkedet, der utstyret skal brukes i flere timer hver dag. Det er helt riktig. Ryobi er et merke som helt fint tåler å brukes mange, mange ganger i uken og er svært gode i hobby/privat markedet. Det å påstå at det kun er godt nok for 2-6 ganger i året er fullstendig feil. Ryobi har også et svært, svært bredt spekter av maskiner. Når noen over her klager på at maskinen ikke ligger godt i hånden, så kommer det veldig mye an på hånden som holder verktøyet. De har også flere forskjellige skrutrekkere med forskjellig utforming, så det er også fullt mulig at man liker den ene drillen men ikke den andre. Jeg ville definitivt godt for Ryobi dersom du skal drive med hobby/privatprosjekter og ser for deg å utvide verktøymengden på sikt. De har absolutt alt du kan tenke deg, og de kommer raskt ut med ting du ikke kunne tenke deg. Ja, missforstå meg rett. Jeg har ikke noe å utsette på Ryobi, og jeg mener ikke det "kun" er godt nok for 2-6 ganger i året. Men om man ikke skal skru mer enn 2-6 ganger i året, er Ryobi perfekt. Det er sikkert og supert til å bygge en terasse med, bytte dekk på to biler to ganger i året osv. Poenget mitt er at om man ikke bruker den så ofte, så er det ikke verdt å kjøpe noe dyrere merker. Jeg sier den ikke har bra balanse det er en objektiv vurdering som er gjort på hvor dillen har tyngdepunkt, og det gjelder de 3 ryobi drillene jeg har testet. Man blir sliten av å holde den over lengere tid da man må anstrenge muskler for å holde den rett. Dette har ikke så mye med hvordan den ligger i hånden, da dette selvsagt varierer, noen liker europeisk grep, andre amerikansk, mens noen liker japansk utforming. Ellers er jeg enig i det du skriver, jeg er ikke ute etter å rakke ned på Ryobi, da det er en veldig god serie med veldig mange forskjellige verktøy til alle bruk. Så får det være opp til brukeren om de ønsker å betale ekstra for det jeg nevner som definitivt er ment for premium forbruker og proff marked. Ryobi og Milwaukee har jo samme eierne. Fantomtegningen skrev (2 timer siden): Jeg spør pga at jeg har Ryobi verktøy og batteri fra 2016 som fortsatt holder koken, disse har vært med på mye oppussing i leilighet og hus siden de ble kjøpt. Drillen har skrudd flere titals kvadratmeter med terrassebord uten problemer, blandet mange bøtter frostsikker betong og til og med brukt som hammer gjentatte ganger. Var så imponert at jeg kjøpte HP drillen til å ha i tillegg. Deltasliperen jeg kjøpte for 4 år siden pusset terrassen vår på 40kvm uten problemer (ikke spør hvorfor jeg brukte deltasliper til en hel terrasse). Pusset nylig en 3 etasjers trapp med den nye HP eksentersliperen og den er blandt de bedre eksentersliperne på batteri med tanke på vibrasjon, støy og resultat. Kjøpte den nye HP barrel-grip stikksagen også, da den får veldig bra omtale. Enig når det kommer til bordsag og de billige sirkelsagene er ikke noe bra saker, men ellers har Ryobi bra kvalitet i et bredt spekter av kategorier. Ja, min erfaring fra venner er at det er gode verktøy, uten tvil. De jeg har lånt er det ikke noe å utsette på.
ilpostino Skrevet 27. juni Skrevet 27. juni En gang i tiden solgte jeg alle drillene mine og kjøpte en 18v blå Bosch. Jeg fant etterhvert ut at den var for fysisk stor til enkelte oppgaver så kjøpte en nett Bosch GSR 12v. Den er litt tyngre enn man kanskje skulle tro ut ifra størrelsen, men har veldig bra dreiemoment og kraftig. 1
PaladinNO Skrevet 28. juni Skrevet 28. juni (endret) ilpostino skrev (På 27.6.2025 den 10.26): En gang i tiden solgte jeg alle drillene mine og kjøpte en 18v blå Bosch. Jeg fant etterhvert ut at den var for fysisk stor til enkelte oppgaver så kjøpte en nett Bosch GSR 12v. Jeg kikket lenge på GSR 12V-15 FC før jeg landet på DeWalt DCF601 12 V. Vurderte FC-varianten for mer fleksibilitet til de små, mer sære oppgavene. Men jeg endte med DCF601 for ikke å blande inn et helt nytt økosystem - kunne ikke bruke 18 V batteriene jeg allerede hadde, men laderene var fortsatt kompatible. Dessuten så jeg etterhvert DeWalt har sin egen multi-hode løsning (DCD703, 12 V). Håper forresten vedkommende som kjøpte alle mine gamle Bosch Grønn-driller her på forumet fortsatt er fornøyd. Endret 29. juni av PaladinNO
SahandJ Skrevet 29. juni Forfatter Skrevet 29. juni On 6/25/2025 at 1:41 PM, ProphetSe7en said: Til skruing så kjøp en liten skrutrekker eller slagtrekker. En stor og tung drill til å skru med er helt unødvendig. Jeg er kjempe fornøyd med mine 18V fra Makita, og med ett 2ah batteri så er de små og kompakte og liten vekt. Slagtrekker og skrutrekker Men verktøyet jeg bruker mest til alt mulig hjemme er 12V slagskrutrekker fra Bosch. Jeg elsker 12V serien og har brukt det til alt fra å montere kjøkken til å bygge terrasse. Får masse bra verktøy i 12V serien til Bosch og Milwaukee, men sistnevnte er som oftest dyrere Takk for kommentaren. Jeg lurer på hva som er forskjellen på en slagdrill og en slagskrutrekker? Er det sammen navn på forskjellige ting eller er det slik at slagskrutrekker har slag som går i samme retning som rotasjonen? (Vil det hjelpe med boring i betong?)
BadCat Skrevet 29. juni Skrevet 29. juni Forskjellen er slagbor og hammerbor. Førstnevnte er en "vanlig" drill med slagfunksjon og den siste har et stempel.
PaladinNO Skrevet 29. juni Skrevet 29. juni (endret) SahandJ skrev (27 minutter siden): Takk for kommentaren. Jeg lurer på hva som er forskjellen på en slagdrill og en slagskrutrekker? Er det sammen navn på forskjellige ting eller er det slik at slagskrutrekker har slag som går i samme retning som rotasjonen? (Vil det hjelpe med boring i betong?) Jeg tror ikke markedet har helt forstått forskjellen. Det kan godt hende det er meg som ikke har forstått forskjellen, men for meg er en slagdrill en hammerdrill (også kalt borhammer). Det er fortsatt teknisk sett slag, men inn og ut - som når man slår med en hammer. Og slikt verktøy er for mur / betong. En slagskrutrekker er sideveis slag, som følger rotasjonen. Og på det slagverktøyet jeg har prøvd, så starter slagene (som gir ekstra kraft) først når motstanden går over et visst moment. Fordelene med slagverktøy over en vanlig drill er mye mer kraft. Du slipper også å risikere at chucken låser seg ved skruing eller boring, hvor drillen blir vridd rundt i hendene dine (kan virkelig skade håndleddene) - noe slikt er umulig med slagverktøy. Ulempene med slagverktøy er noe høyere pris og høyere støy. Og de har ikke moment innstilling, så de er mindre presise. Men du har fortsatt hastighetsjustering med hvor langt inn du trykker avtrekkeren. Endret 29. juni av PaladinNO
BadCat Skrevet 29. juni Skrevet 29. juni Det er mye overlapp nå, så det er nesten ikke enten eller. Slagbor med og uten hammerfunksjon og med sds. Man må nesten bare ta seg en tur på YouTube og se noen videoer. Man kan ende med å bli mer forvirret etter hvert som man ser.
Simen1 Skrevet 29. juni Skrevet 29. juni (endret) PaladinNO skrev (29 minutter siden): En slagskrutrekker er sideveis slag, som følger rotasjonen. Tenker du på muttertrekker? Slagskrutrekker forbinder jeg med skrumaskiner som har en tilleggsfunksjon i at man kan velge å gi den slagfunksjon i tillegg til skruingen. De er typisk ikke best på noen av delene. Jeg vil heller anbefale skrumaskin til skruer og metallboring og sånt. Og egen slagbor til boring i mur og stein. Og muttertrekker til å løsne hjulbolter. Og momentnøkkel til å dra til hjulboltene igjen. __________________________________________________________________ Edit: For å oppsummere anbefalt handleliste for trådstarter: Skrumaskin med batteri og lader 249 kr Slagboremaskin med vanlig chuck 249 kr Bor og bits-sett 100 deler 199 kr Endret 29. juni av Simen1
BadCat Skrevet 29. juni Skrevet 29. juni Denne videoen forkarer slagtrekker. Ganske forvirrende at det meste heter noe anent på norsk.
PaladinNO Skrevet 29. juni Skrevet 29. juni Simen1 skrev (5 minutter siden): Tenker du på muttertrekker? Slagskrutrekker forbinder jeg med skrumaskiner som har en tilleggsfunksjon i at man kan velge å gi den slagfunksjon i tillegg til skruingen. De er typisk ikke best på noen av delene. Det er mulig jeg tenker muttertrekker, selv om det ikke var det jeg refererte til. Jeg har en DeWalt DCF922 som omtales som en "kompakt muttertrekker", men som jeg bruker som skrutrekker med slag med overgang fra 1/2" pipe til 1/4" hex (og slagbits). DeWalt har også en slagtrekker, DCF887, men der kan man kun velge hastighet. Som sagt, benevningen på slike vertøy er noe hvem som helst kan bli forvirret av. Det virker som markedet kaller "skrumaskiner som har en tilleggsfunksjon i at man kan velge å gi den slagfunksjon i tillegg til skruingen" for en slagdrill (tilater meg å sitere deg direkte, så vi garantert snakker om det samme). Og enig, de er typisk ikke best på noen av delene - DeWalt's toppmodell, DCD999, har den funksjonen - ironisk nok merket med et hammersymbol. Jeg har den drillen, og jeg merket ingen forskjell i ytelse når jeg prøvde hammer-funksjonen kontra vanlig drillfunksjon på hverken skruing eller boring.
Maskinfører Skrevet 30. juni Skrevet 30. juni Anbefaler Ryobi https://www.jula.no/catalog/verktoy-og-maskiner/el-verktoy-og-maskiner/skrutrekker/batteridreven-skrutrekker/borstelos-slagdrill-med-tilbehorssett-018709/
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå