Mannen med ljåen Skrevet 13. april Skrevet 13. april https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/0pBrOM/stortinget-kan-gi-ikea-flere-p-plasser 1
Fantomtegningen Skrevet 14. april Skrevet 14. april Utdrag fra Sandnesposten angående hva politikerene vil gjøre for parkering i og rundt Sandnes: Quote Flertallets forslag: Her er forslag fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Fremskrittspartiet (som vil ha flertall i kommunestyret og være førende for kommuneplanarbeidet i administrasjonen) (dels støttet av INp): Mer bilparkering i by og bynært: Øker hvor mange parkeringsplasser man får bygge per bolig i sone 1 og 2. Dagligvare/Butikk: Øker grensen for parkering ved dagligvare og besøksintensiv handel kraftig – opp til 4 plasser pr. 100 kvadratmeter (tidligere 0,9). Sykkelparkering: Kravene til antall sykkelparkeringer halveres for både bolig og næring over hele kommunen. Fjerner «IKEA-regelen»: Vil fjerne regelen som krevde ekstraordinært mye sykkelparkering for store, besøksintensive butikker. Plasskrevende handel: Fjerner forbudet mot «plasskrevende næring» (som bilforhandlere og store varehus) i sone 1 og 2. City-varehus: Åpner for «cityversjoner av varehus» nært sentrum. 3 2
Vokteren Skrevet 16. april Skrevet 16. april (endret) Bjørnar Skjæran vil ha en planendring, men vil ikke gå med på omgjøring. Det er selvfølgelig et altfor stort prestisjenederlag. At AP gjemmer seg bak byråkratisk og latterlig flisespikkeri teller mindre. https://www.vg.no/nyheter/i/j0v7mz/sier-nei-til-sylvis-ikea-plan Dette kommer til å bli årets norgesvits i Sverige. Sløseriombudsmannen vil nok også le av dette dustevedtaket….. Endret 16. april av Vokteren 1 1
Vokteren Skrevet 16. april Skrevet 16. april (endret) Vokteren skrev (2 timer siden): Bjørnar Skjæran vil ha en planendring, men vil ikke gå med på omgjøring. Det er selvfølgelig et altfor stort prestisjenederlag. At AP gjemmer seg bak byråkratisk og latterlig flisespikkeri teller mindre. https://www.vg.no/nyheter/i/j0v7mz/sier-nei-til-sylvis-ikea-plan Dette kommer til å bli årets norgesvits i Sverige. Sløseriombudsmannen vil nok også le av dette dustevedtaket….. Sitat fra Skjæran: «Det er derfor jeg tar dette initiativet. Jeg tror at den raskeste veien til målet er gjennom en planendringsprosess.» Endret 16. april av Vokteren
Vokteren Skrevet 16. april Skrevet 16. april Vokteren skrev (Akkurat nå): Sitat fra Skjæran: «Det er derfor jeg tar dette initiativet. Jeg tror at den raskeste veien til målet er gjennom en planendringsprosess.» Hva innebærer en «planendringsprosess»? At kundene skal parkere på nabotomten ? Eller at parkeringsplassen skilles ut som et eget selskap ? Hva med kameratkjøring eller datohandling avhengig av bostedsadressen ? Mulighetene for å lage et kostnadsdrivende og firkantet byråkrati er legio. På høy tid at noen kaller en spade for en spade og setter ned foten for idiotisk trenering og regelrytteri. 2
Simen1 Skrevet 16. april Skrevet 16. april (endret) Neste møte i IKEA Sandnes-saken bør avholdes i et møterom (eller ansatt-kantine e.l.) på IKEA Sandnes - med oppmøteplikt og krav om 6 syklende deltakerne per bilkjørende. Så får de bare bli enige seg i mellom hvem det blir. Dette kan f.eks slåes sammen med innkjøp av nye kontorstoler i rådhuset sånn at kommunen sparer seg fraktkostnader når deltakerne frakter de med tilbake til rådhuset med egen muskelkraft. Fravær kan belønnes med strafferunde (to kontorstoler) når fraværsgrunnen opphører. Endret 16. april av Simen1 2 1
Thor. Skrevet 12. mai Skrevet 12. mai https://www.vg.no/nyheter/i/pBdlmE/stortinget-vil-la-ikea-erstatte-1000-sykkelparkeringer-med-plasser-til-bil Stortinget vil la Ikea erstatte 1000 sykkelparkeringer med plasser til bil Ikea Forus i Stavanger fikk ikke erstatte hundrevis av sykkelparkeringer med P-plasser for biler. Nå vil Stortinget overprøve Statsforvalterens avgjørelse. 1 1
obygda Skrevet 12. mai Skrevet 12. mai Thor. skrev (12 minutter siden): https://www.vg.no/nyheter/i/pBdlmE/stortinget-vil-la-ikea-erstatte-1000-sykkelparkeringer-med-plasser-til-bil Stortinget vil la Ikea erstatte 1000 sykkelparkeringer med plasser til bil Ikea Forus i Stavanger fikk ikke erstatte hundrevis av sykkelparkeringer med P-plasser for biler. Nå vil Stortinget overprøve Statsforvalterens avgjørelse. Det å ha brukt så mye tid på dette er jo også et offentlig sløseri..ikke bare det. Det undergraver faktisk troen på demokratiet. 3 1
Mannen med ljåen Skrevet 12. mai Skrevet 12. mai (endret) Jeg tenker det samme. Demokratiske partier finner på så mye tull i det siste at ingen tar dem alvorlig lenger. Mange ønsker en halvfascist som bare skjærer gjennom den politisk korrekte selvskadingen, og gjennomfører en politikk som ikke er idiotisk. Jeg savner demokrati med politikere som brydde seg om å gjøre en god jobb for folket de jobber for, og ikke for Davos. De klarer ikke å tillate at IKEA bygger en parkeringsplass på grunn av de viktige internasjonale reglene (som alle nordmenn er kjempefornøyd med og Norge er avhengig av). Samme regelverk som sier at vi må ha uendelig masseinnvandring og strømkrise. De ser ikke selv hvor fjollete de fremstår, og hvor handlekraftig ytre høyre fremstår i sammenligning. Endret 12. mai av Mannen med ljåen 4
Gavekort Skrevet 12. mai Skrevet 12. mai Mannen med ljåen skrev (6 minutter siden): Demokratiske partier finner på så mye tull i det siste at ingen tar dem alvorlig lenger. Forveksler du demokratene med demokrati nå, eller har du blitt motstander av den demokratiske prosessen? Demokratene er nyliberalister, som jeg mistenker er ordet du egentlig vil frem til. 2
Mannen med ljåen Skrevet 12. mai Skrevet 12. mai Jeg likte den demokratiske prosessen. Jeg savner den.
Gavekort Skrevet 12. mai Skrevet 12. mai Mannen med ljåen skrev (11 minutter siden): Jeg likte den demokratiske prosessen. Jeg savner den. Det var en sørgelig dag når vi avskaffet stortingsvalget. 1
bzzlink Skrevet 12. mai Skrevet 12. mai https://data.eco-counter.com/public2/?id=100031431# Her kan man leke seg med dataene fra den sykkeltelleren som teller flest syklister i Oslo. Legger merke til at det er ganske mange fler som kjører i nedoverbakke, enn i oppoverbakke Dette tipper jeg er bysyklene, som folk kan bruke i nedoverbakke, og så er det diesel lastebiler som frakter de opp bakken igjen. Utviklingen vi ser er nok også hjulpet av flere elsykler, og (jeg antar) utleie elektriske sparkesykler, som også telles som sykkel. Oslo har brukt uhorvelig mye i penger og tapt fremkommelighet i bykjernen siste tiår for å få til dette, og allikevel er det begrenes hvor mange som sykler fra oktober til mars 1
Mannen med ljåen Skrevet 12. mai Skrevet 12. mai Gavekort skrev (1 time siden): Demokratene er nyliberalister, som jeg mistenker er ordet du egentlig vil frem til. Godt mulig. Men alle de såkalt seriøse, demokratiske og styringsdyktige partiene faller i denne kategorien. Bare de øvrige, nye og små partiene kan ha en god politikk i viktige spørsmål, og jeg håper vi slipper å få et autoritært regime eller må inngå kompromisser i andre viktige saker på kjøpet. Tyskere valgte Hitler pga. misnøye med situasjonen. Han fikk æren for gjenoppbygging. Med heltestatus kan man slippe unna med mye.
Smule8o Skrevet 12. mai Skrevet 12. mai 3 hours ago, Thor. said: https://www.vg.no/nyheter/i/pBdlmE/stortinget-vil-la-ikea-erstatte-1000-sykkelparkeringer-med-plasser-til-bil Stortinget vil la Ikea erstatte 1000 sykkelparkeringer med plasser til bil Ikea Forus i Stavanger fikk ikke erstatte hundrevis av sykkelparkeringer med P-plasser for biler. Nå vil Stortinget overprøve Statsforvalterens avgjørelse. Merkelig at Høyre støtter dette. De fronter nå politikken som ligger til grunn for dette. 1
Simen1 Skrevet 12. mai Skrevet 12. mai bzzlink skrev (1 time siden): https://data.eco-counter.com/public2/?id=100031431# Her kan man leke seg med dataene fra den sykkeltelleren som teller flest syklister i Oslo. Pandemien skapte rekorder i 2020, deretter har det gått stødig nedover. Men i 2025 snudde det plutselig. Hva skjedde i 2025? Det hadde vært gøy å samkjøre data med avvik fra middeltemperatur og middelnedbør. Med tanke på kapasitet i kollektivtrafikken så bør vel det dimmensjoneres etter de dagene med mest trafikk. Som sannsynligvis er vinter-hverdager med dårlig vær. Som igjen betyr at det er veldig mange ledige seter som kjøres rundt på felleskapets regning når vær og føre er bra. Og siden det forventes forutsigbarhet i rutene så kan det vel ikke reduseres antall avganger i takt med redusert antall reisende. De kunne sikkert samkjørt data med bompasseringer også for å se om det finnes noen sammenheng og i så fall hvor mye.
KalleKanin Skrevet 12. mai Skrevet 12. mai Fantomtegningen skrev (På 14.4.2026 den 10.20): Utdrag fra Sandnesposten angående hva politikerene vil gjøre for parkering i og rundt Sandnes: Flertallets forslag: Her er forslag fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Fremskrittspartiet (som vil ha flertall i kommunestyret og være førende for kommuneplanarbeidet i administrasjonen) (dels støttet av INp): Mer bilparkering i by og bynært: Øker hvor mange parkeringsplasser man får bygge per bolig i sone 1 og 2. Dagligvare/Butikk: Øker grensen for parkering ved dagligvare og besøksintensiv handel kraftig – opp til 4 plasser pr. 100 kvadratmeter (tidligere 0,9). Sykkelparkering: Kravene til antall sykkelparkeringer halveres for både bolig og næring over hele kommunen. Fjerner «IKEA-regelen»: Vil fjerne regelen som krevde ekstraordinært mye sykkelparkering for store, besøksintensive butikker. Plasskrevende handel: Fjerner forbudet mot «plasskrevende næring» (som bilforhandlere og store varehus) i sone 1 og 2. City-varehus: Åpner for «cityversjoner av varehus» nært sentrum. Står dette noe annet sted enn Sandnesposten? Og er dette noe som skal opp på Stortinget? Hvis Stortinget banker gjennom disse justeringene ville det i det minste være en god start. Selv mener jeg personlig det bør være helt opp til hver enkelt hvor mange biler en ønsker å plassere på egen tomt. Noe annet er etter mitt syn en sterk begrensning av eiendomsretten. For hele problemet er jo at lovverket setter begrensningene over. Å da evt. gi enkelte dispensasjoner er med på å undergrave hele byråkratiet. Da betyr det at de største og mektigste kan klare å krangle til seg unntak. Slik bør det ikke være. Det bør være likt for alle. Å evt. gi dispensasjoner fremfor å endre loven for alle er hårreisende. Særlig skuffet over Høyre som i denne saken er fullstendig prinsippløs. Slike saker tror jeg er mye av årsaken til veksten til FrP.
Feynman Skrevet 12. mai Skrevet 12. mai 48 minutes ago, Simen1 said: Som igjen betyr at det er veldig mange ledige seter som kjøres rundt på felleskapets regning når vær og føre er bra. Og siden det forventes forutsigbarhet i rutene så kan det vel ikke reduseres antall avganger i takt med redusert antall reisende. Det er en veldig dårlig idé å tenke tomme seter. Kollektivtransport er en tjeneste med en gitt kapasitet, og at behovet er varierende må man nesten regne med. Som et eksempel på hva som kan skje så fikk jeg høre om en busslinje som var populær og det gikk buss hver 15. minutt. Beregnet man kapasiteten så kunne man klare seg med større busser hvert 20. minutt og dette ble innført. Men siden dette var et dårligere tilbud ble det færre passasjerer. Som igjen førte til lave passasjertall i neste planlegging. Mange tiår siden, men det var nok tankesettet som gjorde kollektivtrafikken særs dårlig i Bergen. 2
Feynman Skrevet 12. mai Skrevet 12. mai 6 hours ago, bzzlink said: Oslo har brukt uhorvelig mye i penger og tapt fremkommelighet i bykjernen siste tiår for å få til dette, og allikevel er det begrenes hvor mange som sykler fra oktober til mars Det er villet politikk å få ned biltrafikken, og det har gjort Oslo til et langt triveligere sted å bo. Vel verdt pengene, som jeg mener er beskjedne beløp. Men, mye eller lite, det er bedre å forholde seg til faktiske tall. I følge denne artikkelen er det snakk om 3,1 milliarder kroner fra 2015 til 2024, og det ventes å bruke ytterligere 2,3 milliarder mellom 2024-2027. Artikkelen er litt gammel, men det er nok omtrent dette vi snakker om. Samtidig skal det brukes 3,6 milliarder på en (1) biltunnel som flertallet i Oslo ikke en gang ønsker seg, men som er tvunget gjennom av Stortingspolitikere fra distriktene. Man får altså forbedret infrastruktur for sykkel i hele Oslo for beløp som tilsvarer små veiprosjekt. På større veisprosjekter flyr pengene fort, f.eks. 23,1 milliarder for E18 Lysaker - Ramstadsletta, til netto samfunnsøkonomisk nytte -1,2 milliarder kroner. Heldigvis finansieres mange av veiprosjektene av bompenger, og det skulle bare mangle. Sykkelveier er selvfinansierende da hver km som sykles sparer samfunnet for 16 kr i bedret helse. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå