Gå til innhold

Ingen tar med seg Billy-hylle på sykkel

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
17 minutes ago, Radon Måling said:

Så du vet hvor mange som kommer til å bruke den i fremtiden? Kan jeg få vite metoden?

Og ja det er stigende. Hva vet du om fremtidens tall når den er ferdig?

Jeg er synsk, det er noe alle vet og jeg har alltid rett.

En pleier som regel ta historiske tall over tid og lage/utbrede en utsikt i årene fremover om hva bruken kommer til å bli sett ut fra tidligere.

Jeg sykler tidvis til jobb selv, men synes det er ikke noe særlig å sykle med dobbel sykkelvogn i sterk vind og pøsregn. Jeg må faktisk sykle en stor omvei hvis jeg skal komme meg på sykkelveien.
Jeg synes ikke at det er god pengebruk å bruke 400 millioner mer enn hva Rogaland brukte til vedlikehold av veinettet i 2025 eller rett under halvparten av forfallsbeløpet på fylkesveiene for at noen få skal få sin egen sykkelvei. 

Det er mye industri her i området og folk bor spredt, der de aller fleste av oss har andre gjøremål som skal nås enn bare til/fra jobb.
Egne sykkelveier er bare fornuftig i sentrale bystrøk som allerede har en stor brukergruppe av sykler, som København eller Amsterdam.

Endret av Fantomtegningen
  • Innsiktsfullt 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Fantomtegningen skrev (31 minutter siden):

Man kan ikke forsvare en prislapp på over 1,9 milliarder for 300-600 sykkelpasseringer per dag. Hvor mange biler/busser med passasjerer bruker disse veiene per dag?

Korrekt at kost/nytte slår det aller meste, men ikke prestisjeprosjekter som sykkelstamveien.

Folk sykler i alle fall ikkje når infrastrukturen er fråværande. Som syklist må ein ofte velge mellom å sykle i vegbana og utgjere ein irritasjon for billistane fordi ein ikkje sykler like fort som fartsgrensa, eller ein kan sykle på det som nesten alltid er gang og sykkelveg, noko som medfører at det ikkje er lov å sykle fortare enn gangfart om det er fotgjengarar på gangvegen.

Så kan ein sjølvsagt diskutere om ei slik storinvestering i sykkelveg er hensiktsmessig pengebruk eller ikkje. Det hadde til dømes vært mogleg å redusere standaren mange hakk og laga ein mykje billegare sykkelveg. Sykkelvegen mellom Stavanger og Sandnes er i praksis ein parallell veg med nesten full køyrebredde i begge køyrefelt, så det er klart at det kostar å bygge sykkelveg som har betre vegstandard enn 99% av fylkesvegane. Men samtidig så må det litt meir til enn å tillate syklistar å bruke ein smal gangveg for å legge til rette for sykling.

Merk også at det hadde vært fint mogleg å legge til rette for nesten like gode forhold til syklistar utan at det hadde kosta ei krone, men billigløysinga er det ingen som er interessert i.
Den superbillige måten å tilrettelegge for syklistar er å sette ned fartsgrensa på Europavegen til 30 km/t slik syklistane kan som syklar i vegbana held omtrent samme hastigheit som biltrafikken. Då kan syklistar og bilistar dele vegen heilt utan problem, og som ekstra bonus så lager ein slik trafikkork på E39 at det kanskje er fleire som heller vil bruke sykkelen.
Ulempane vil likevel være svært store, for ikkje å snakke om samfunnskostnadane ved at tungtransporten bruker dobbelt så lang tid.
Tek ein med kva det kostar med rushtrafikk så er blir det fort lønnsomt å bygge sykkelveg.

Eg er sjølv ikkje syklist, men synes det er viktig å få fram at det er ikkje heilt svart/kvitt.
Det å bygge eigne sykkelvegar har også ein masse utfordringar, som miljøpåvirkninga av at ein bygger ned større areal og i enkelte tilfeller også matjord for å få plass til meir vegar. Og det er klart at når du skal ha fire felts motorveg, eigen sykkelveg med fysisk hindring til motorvegen, og kanskje også eit eige gangfelt i tillegg, så bygger ein med så stor bredde at det er enormt arealkrevande å bygge.

Problemet opp mot Ikea er at dei har så store areal til varehus at formelen i parkeringsnorma enkelt og greit ikkje fungerer. Sjølv meiner eg at det uansett er meir hensiktsmessig miljøpolitikk å gjere det mindre lettvint å bruke privatbilen, og ikkje at ein gjer det nesten umogleg.
Lite parkeringsplassar vil som tidlegare nemt fort føre til auka trafikk ved at fleire bilistar blir køyrande rundt og rundt medan dei enten leitar etter parkeringsplass, eller venter på at passasjeren som dei satt av utanfor Ikea har handla ferdig.
Då hadde det fungert betre med ei parkeringsavgift, sjølv om det er ei upopulær løysing.

Eg er forresten ganske sikker på at sykkelkulturen kjem til å endre seg slik som bilkulturen. Om også framtidas sykkel får samme utvikling som personbilane og dei blir større og større, så tek det nok ikkje mange åra før ein vanleg sykkel likner meir på ein mopedbil med elektrisk motor og veldig enkle pedalar som ein berre så vidt treng å bruke for å få framdrift. Så fort som utviklinga går på dette feltet så spår eg at om relativt få år så vil parkeringsbehovet for "sykkel" være omtrent like stort som for personbil. Eg stiller derfor litt spørsmål til kor framtidsretta det er å investere så mykje i sykkelinfrastruktur, for så lenge vi snakkar om Norge og norske værforhold så er det ikkje for alle å bruke tradisjonell sykkel, i alle fall ikkje over litt avstandar.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
34 minutes ago, Fantomtegningen said:

Jeg er synsk, det er noe alle vet og jeg har alltid rett.

Det du heller kan gjøre er å si hvor mange daglige syklister du anser som en suksess, så kan du se i om det kommer opp i det tallet ;)

34 minutes ago, Fantomtegningen said:

En pleier som regel ta historiske tall over tid og lage/utbrede en utsikt i årene fremover om hva bruken kommer til å bli sett ut fra tidligere.

ja en vei som ikke fantes fra før er vanskelig å få historiske tall på. Den melkeruta av gangstier, bilveier og skogsveier man hadde tidligere var ikke særlig attraktiv.

Men som du kan se her  viser den korte historien på ett målepunkt at det har steget fra 300 til 800. Hva som er totalen på hele sykkelveien blir en statistisk øvelse da man ikke kan vite hvem som passerer flere målepunkt, men det kan neppe være kontroversielt å si det er definitivt høyere enn 800. Så dine spådommer er jo allerede godt frasyklet.

Det er mye industri her i området og folk bor spredt, der de aller fleste av oss har andre gjøremål som skal nås enn bare til/fra jobb.

En antagelse, tror de fleste faktisk bare skal til og fra jobb. Her er det valgfrihet vi snakker om. Du kan ta bil de dagene du må. Folk som ikke har bil kan ta sykkelen i stedenfor bussen når det er fint vær og velge bussen når det er stygt vær.

Men selvsagt i begrepet "sykkelstamveien" ligger det en forventning om at også infrastrukturen rundt må forbedres slik at det er enklere å komme seg til stamveien.

Endret av Radon Måling
  • Liker 2
Skrevet (endret)

Den Oslo tunnelen har enkelt sagt over 10 ganger traffik.

Og man beregner ikke feks en månebase på fremtidig bruk.

Endret av joandreas
  • Liker 1
Skrevet
14 minutes ago, The Avatar said:

Sykkelvegen mellom Stavanger og Sandnes er i praksis ein parallell veg med nesten full køyrebredde i begge køyrefelt

Totalbredden er på 4.25 meter. Tror det er bare fjellveier som er så smale i bilnettet.

Det er en god grunn til det og det er at sykler skal kunne passere hverandre uten å måtte krysse over i motsatt kjørefelt. Det skal være plass til folk i forskjellige farts-klasser ellers hadde det fort blitt problemer når både bestemor og kondom-draktene skulle være på samme vei

• Liker 1
Skrevet
11 minutes ago, Radon Måling said:

Det du heller kan gjøre er å si hvor mange daglige syklister du anser som en suksess, så kan du se i om det kommer opp i det tallet ;)

ja en vei som ikke fantes fra før er vanskelig å få historiske tall på. Den melkeruta av gangstier, bilveier og skogsveier man hadde tidligere var ikke særlig attraktiv.

Men som du kan se her  viser den korte historien på ett målepunkt at det har steget fra 300 til 800. Hva som er totalen på hele sykkelveien blir en statistisk øvelse da man ikke kan vite hvem som passerer flere målepunkt, men det kan neppe være kontroversielt å si det er definitivt høyere enn 800. Så dine spådommer er jo allerede godt frasyklet.

En antagelse, tror de fleste faktisk bare skal til og fra jobb. Men selvsagt i begrepet "sykkelstamveien" ligger det en forventning om at også infrastrukturen rundt må forbedres slik at det er enklere å komme seg til stamveien.

Mitt poeng står fortsatt at en daglig passering på rundt 1600 syklister egentlig blir til 800 syklister da dem skal også hjem.
At det har vært smålig økning over 5 år er ikke noe imponerende i mine øyne, det er fortsatt ekstremt lite i retur for investeringen.
For at det skulle vært en suksess i mine øyne skulle brukermassen vært mange ganger høyere enn det er i dag.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
9 minutes ago, Fantomtegningen said:

Mitt poeng står fortsatt at en daglig passering på rundt 1600 syklister egentlig blir til 800 syklister da dem skal også hjem.
At det har vært smålig økning over 5 år er ikke noe imponerende i mine øyne, det er fortsatt ekstremt lite i retur for investeringen.
For at det skulle vært en suksess i mine øyne skulle brukermassen vært mange ganger høyere enn det er i dag.

Poenget var mer at du gikk ut med 300-600 passeringer totalt på hele sykkelstamveien - kanskje du hadde rett når veien hadde såvidt spadd opp første trassè, eller hva som nå var tilstanden i 2020.

Mange ganger høyere ja,  enn din originale oppfatning? ;)

Også har vi ikke diskutert folkehelsegevinsten. Den måles også i penger og stiger kraftig.

• Liker 1
Skrevet
Radon Måling skrev (25 minutter siden):

Totalbredden er på 4.25 meter. Tror det er bare fjellveier som er så smale i bilnettet.

Litt overdrevent fra min side, men det er mange fylkesvegar som er tidvis smalare, tildømes: https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/7lw9xv/jaerens-smaleste-vei-blir-naa-utbedret-men-ikke-der-det-er-smalest

Elles så forstår eg godt kvifor sykkelvegen må ha god bredde, det er ikkje berre for at ein skal kunne køyre forbi utan å bruke motsett køyrefelt, men det er også for at det skal være mogleg at to og to sykler parallelt slik at det er mogleg å holde ein samtale med sidemannen.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Tja man trenger så bred sykkelvei til ta med seng fra ikea. om vi ikke har kommet til så høye drivstoffpriser. (de rike kan fortsatt bruke elbilen..)

om sliter litt med logikken med ta med en sofa på den der. eller om man bor på ålgård / klepp / bryne.

Screenshot(128).png

Endret av joandreas
  • Liker 2
Skrevet

Flott med kreativitet for å øke mulighetene til å være selvhjulpen, for de som ikke vil bruke penger på bil/ikke har råd til bil og som har helse til å sykle. Elsykler får flere til å sykle, men huske at det bare er en del av befolkningen som sykler. (Statistikk?)

Det var nesten alltid fullt på parkeringen på IKEA Furuset tidligere. Men så kom dyrtiden og folk handlet mindre. Kvaliteten har blitt dårligere for å opprettholde de lave prisene.

Tror det også dreier seg om at IKEA har fått flere konkurrenter inne i bykjernen. Nå kjøper man like godt oppbevaringsboksene på Clas Ohlson eller Europris. 

Skrevet

Hvis redusert kjøring med personbiler til IKEA resulterer i økt hjemlevering med lastebiler, så burde noen finregne på om vinninga går opp i spinninga med tanke på klimaet. Vi ønsker jo klimatiltak skal ha reell effekt og ikke bare være symbolpolitikk.

• Innsiktsfullt 2
Skrevet

Antagelig går det omtrent opp i opp. Altså symbolbolitikk.

Symbolpolitikk er sikkert viktig for noen, men ikke for meg. Jeg synes vi burde konsentrere oss om klimatiltak som virker - fordi klima er et reelt problem som krever reelle løsninger.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
3 hours ago, Simen1 said:

Hvis redusert kjøring med personbiler til IKEA resulterer i økt hjemlevering med lastebiler, så burde noen finregne på om vinninga går opp i spinninga med tanke på klimaet. Vi ønsker jo klimatiltak skal ha reell effekt og ikke bare være symbolpolitikk.

Hjemmelevering med profesjonell aktør er garantert mer effektivt og billigere enn privat. I tillegg til klima så må en også tenke på arealbruk med parkeringsplasser og veikapasitet for å komme til og fra IKEA.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Jeg vil gjerne se detaljene i den garantien.

Jeg kan se for meg at de kan levere kanskje 5-10 leveranser per runde og sånn sett spare både parkeringsplasser og kjørte km totalt, men til gjengjeld vil nok lastebilene også ha 3-6 ganger høyere forbruk av drivstoff per km sammenlignet med drivstoffbaserte personbiler og de kan jo ikke velge ruta A-B som en enkelt personbil ville, men må legge en ganske mye lengre rute med 5-10 stoppesteder. Ideelt sett en perfekt rute som minimerer distanser, men i praksis blir det nok litt sikksakk kjøring, hviletid osv. Også er nok el-andelen blant lastebiler langt lavere enn blant personbiler. Men selv dette gir ingen fasit for man må nok analysere sammensetningen av lastebilparken mer konkret og se nøyere på el-andelen blant de som bytter ut bil med sykkel eller kollektivt. Samt kjøremønstrene nøyere for å finne en ca fasit. Jeg tror det er for tidlig å utrope noen klimavinner.

Når det gjelder økonomi så må en tenke på at selv om lastebilen sikkert har lavere bompengeutgifter så er ikke drivstoff-kostnaden gitt å gå i favør lastebilen som nevnt over, og til slutt så må man jo selvsagt betale lønn til sjåfør og medhjelper. De fleste regner egen kjøring til og fra IKEA som ulønnet fritid, altså gratis. Men hvis man nå skulle prissette denne tida så vil nok garantert syklisten og bussbrukeren bruke mer av den dyrebare tida enn bilistene. Så dobbel regning der altså. Både for egen tidsbruk og for lastebilmannskapet. Lastebilmannskapet skal ikke bare ha timelønn men også arbeidsgiveravgift, trygdeavgifter, administrasjonskostnader osv osv. Så jeg tror nok bilistene kommer billigst ut summa summarum.

• Innsiktsfullt 2
Skrevet
Simen1 skrev (19 minutter siden):

de kan jo ikke velge ruta A-B som en enkelt personbil ville, men må legge en ganske mye lengre rute med 5-10 stoppesteder

De kan sikkert kjøre innom lageret mellom hver kunde, om du tenker at det er korteste vei.

Skrevet
Simen1 skrev (5 timer siden):

Antagelig går det omtrent opp i opp. Altså symbolbolitikk.

Symbolpolitikk er sikkert viktig for noen, men ikke for meg. Jeg synes vi burde konsentrere oss om klimatiltak som virker - fordi klima er et reelt problem som krever reelle løsninger.

Ja, effekten er nok ikke veldig stor, særlig om man har elbil. Det gir en enorm pris pr reduserte tonn CO2, om det i det hele tatt går i CO2-pluss hvis man tar med utslippene for byggingen.

Uansett hvordan man vrir og vender på dette er det nok et tiltak der man skal tvinge folk til én viss oppførsel. Hvorfor skal ikke jeg selv få velge hvordan jeg vil bruke min "karbonkvote"?.

Og det man betaler i avgifter på bilbruk gir jo en skyhøy CO2-avgift, så hvis disse pengene hadde blitt brukt fornuftig hadde  faktisk miljøet tjent på mer biltruk!! :)

Men pengene sløses heller bort på slike håpløse tiltak hvor effekten er minimal sett opp mot kostnaden. Ikke rart man stadig trenger mer penger.

Jeg får lyst til å bestille meg en sydentur bare på trass...

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
2 hours ago, Simen1 said:

Jeg vil gjerne se detaljene i den garantien.

Det er mest basert på fraktpris jeg har betalt og sammenligner det med bil om man regner inn avskrivninger på verdi og annet som gir hele kostnadsbildet. 

Mye tankearbeid du gjør basert på antagelser som ikke stemmer. Om jeg husker rett fikk jeg varer fra Bring. Det kan kombinere kjøringen med andre oppdrag og har for det meste elektriske varebiler. Skal også nevnes at jeg betaler lavest fraktpris siden jeg bor i Oslo, det koster mer om man bor mer perifert. Ser også at IKEA har pickup points enkelte steder, så stadig færre grunner til å kjøre ut i asfaltørkenen.

• Liker 2
Skrevet
Simen1 skrev (9 timer siden):

Slik finrekning er det nok berre Ikea sjølv som kan gjere, sidan det er dei som sitt på talgrunnlaget. 

Eg vil likevel tru at rekneskapet blir positivt, både miljømessig og økonomisk. Det vil ikkje være økonomisk gunstig for Ikea å sende lastebil med levering berre til ein kunde, så ein prøver nok å samkøyre levering til samme område, eventuelt at leveransen blir utført av ein liten varebil i staden for med lastebil. 

Skrevet

Hei, eg heiter Inger Johanne og eg syklar til Ikea

Herlig innlegg i Nationen. Legger ut et lite favorittsitat:

Debattar om sykling handlar aldri om sykkel, men om bil. Også debatten om å sykle til Ikea. Vi snakkar ofte om bilen som om han er ei naturgitt kraft og bilkøyring som om det er ein menneskerett. Det er ei stor omvelting for den individuelle fridommen og for den kvardagen vi har lagt opp til, om ikkje vi kan køyre overalt. Klart folk er redde for det.

• Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...