Gå til innhold

Ingen tar med seg Billy-hylle på sykkel

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Subara skrev (På 20.3.2026 den 9.29):

AI:

Lørenskog kommune har innført avgiftsparkering på mange kommunale plasser, inkludert utenfor flere barnehager og skoler fra høsten 2025

. Foreldre må betale for parkering ved henting og levering, fem dager i uken. Det kan koste 660 kroner i kontrollsanksjon å parkere uten å betale, ifølge Romerikes Blad. 

Kommunen sliter med økonomien, men jeg synes det er hårreisende å måtte betale parkering for å hente barn barnehagen.

De har jo satt ned prisen på barnehage ganske kraftig, så de pengene må jo tjenes inn igjen. Blir for dumt. 

• Liker 4
Skrevet
Mannen med ljåen skrev (På 20.3.2026 den 20.35):

Om det var jeg som var sjef, ville jeg sjekket politikken i nabofylket. Lyngdal i Agder er i vekst med ny E39, og har fått Biltema, Thansen, kjøpesenter, Jula, Rusta, Europris osv. Har alt unntatt Clas Ohlson og Ikea. Folk som skal kjøre til Ikea han kjøre noen timer ekstra for å bedre bymiljøet i Stavanger, og oppfylle nullvekstmålet.

Dette er nok den mest hensiktsmessige løysinga. Ikea er eit varehus som skill seg ganske mykje frå anna handel, så då er det eit problem om det manglar heimel for å gi unntak der det er nødvendig.
Det blir litt ironisk om løysinga på parkeringsbegrensningar på Forus er å legge varehuset til Lyngdal, slik at innbyggarane i Norges tredje største tettstad (med Sandnes) må køyre 300 km t/r til Lyngdal eller 400 km t/r til Bergen for å handle på Ikea. Då blir det sikkert mindre bilbruk 🙄

Om Ikea på Forus likevel blir bygd, så ville eg som butikksjef etablert disse 183 parkeringsplassane som ekstra breie parkeringsplassar, sidan det er areal nok til det. Parkeringsplassar som er så store at du kan opne bildørene på begge sider heilt opp, og at du lett kan parkere bil med tilhenger, så kan det godt hende at det kjem kundar frå både Oslo og Bergen som heller vil handle på Forus der parkeringsplassane er lette å bruke. For det er betre med 180 gode parkeringsplassar, enn 1000 parkeringsplassar på minstebredde 2,3 m som i praksis er ubrukeleg om du ikkje både er slangemenneske og uredd for parkeringsbulkar.

Eg synes det er heilt greit med reguleringar, som bidreg til å betre både miljø og trivsel. Men det må være ein realisme i tiltaka. Den praktiske konsekvensen av alt for få parkeringsplassar på Ikea Forus er ikkje at kundane hentar fram sykkelen. Konsekvensen blir fort at mange av kundane villparkerer andre stadar eller setter av passasjeren og køyrer rundt og rundt til det blir ein ledig parkeringsplass, alternativt at varehuset ikkje får økonomien til å gå rundt og ein ender opp med at ei 82 mål tomt blir liggande meir eller mindre ubrukt.
Det blir litt som det nemnte parkeringsregimet til Avinor, der tida ein får lov til å vente på å plukke opp passasjerar før ein må betale i dyre dommar er så få minutt, at ein ender opp mot at bilistande køyrer runde etter runde. Ein ting er miljøaspektet ved slik meiningslaus køyring, men verre er det med trafikksikkerheita når ein legg opp til så høg trafikkmengde gjennom eit parkeringshus. Særleg når vi veit at dei fleste som køyrer der er meir opptatt av å sjå mot utgangsdøra på ankomsthallen for å sjå etter personen dei skal hente, enn dei er opptatt av å følge med på kvar dei køyrer.

For Ikea sin del burde det bli brukt heilt andre tiltak for å redusere bilbruken. Primært då gjennom å gjere annan transport meir attraktiv, og ikkje berre gjere bilkøyring meir tungvindt. Den lettvindte løysinga for å gjere det mindre populært å køyre er å innføre betalingsparkering, men ideelt sett så burde ein jobbe for å gjere det attraktivt med annan transport. Til dømes ved å legge busstasjonen til Ikea-bygget, og sjølvsagt då med nok bussavgangar. Eller gjennom å gjere sykkelparkeringa attraktiv ved at ein får parkere sykkelen heilt ved inngangsdøra, oppunder tak, og med god sikkerheit som eliminerer faren for sykkeltjuveri og hærverk.

• Liker 1
Skrevet

I Oslo ønsker Ap å gi IKEA unntak fra parkeringsnormen.

Sitat

Lund peker på Ikea på Furuset. Der ønsker Ikea å bygge et dobbelt så stort varehus. Dersom de ikke får unntak fra normen, vil de gå fra dagens rundt 850 parkeringspasser til 291. Og de må bygge 1245 sykkelplasser.

https://www.aftenposten.no/oslo/i/L4MPyV/oslo-ap-vil-endre-egen-parkeringsnorm-faatt-noen-konsekvenser-vi-ikke-oensker

Spoiler

Oslo Ap snur om parkering: – Ikke så lett å ta med seg en sofa på sykkelen
Ap mener de tok for hardt i da de strammet inn på parkering for fire år siden. Nå vil de myke opp. – Skuffende, sier tidligere byrådspartner.

Lytt til artikkelen buttonLytt til artikkelen

3 min

Ikea på Furuset ønsker å bygge ut varehuset, men risikerer da å få kun 291 av dagens rundt 850 parkeringsplasser. Og de må bygge 1245 sykkelplasser. Det går ikke, mener Oslo Ap.
Ikea på Furuset ønsker å bygge ut varehuset, men risikerer da å få kun 291 av dagens rundt 850 parkeringsplasser. Og de må bygge 1245 sykkelplasser. Det går ikke, mener Oslo Ap. Foto: Bjørke Magnus Knutsen / Aftenposten
Birgitte Iversen
Journalist
Publisert: 21.03.2026 21:37
Kortversjonen
Oslo Ap mener parkeringsnormen de innførte i 2022 gikk for langt. De vil justere den etter å ha sett uønskede konsekvenser.
MDG kritiserer Ap for å ville svekke normen uten tilstrekkelig grunnlag.
Ap vil ha flere parkeringsplasser for bevegelseshemmede, varelevering og rundt møbelvarehus.
Sammendraget er laget ved hjelp av kunstig intelligens (KI) og kvalitetssikret av Aftenpostens journalister.

– Det er ikke noe å legge skjul på. Det var krevende, sier Marthe Scharning Lund.

Hun er gruppeleder for Ap i Oslo bystyre. Hun forteller om da dagens omstridte parkeringsnorm ble innført av det rødgrønne byrådet i 2022.

I stedet for et minimumskrav til antall parkeringsplasser i nye bygg, ble det innført et makstak. Det førte til et stort kutt i antall plasser.

Lund legger ikke skjul på at den nye normen gikk lenger enn det Ap opprinnelig ønsket den gangen.

– Sånn er det å sitte i byråd med noen andre, konstaterer hun.

Det rødgrønne byrådet hadde makten i Oslo fra 2015 til 2023 og besto av Ap, MDG og SV.

Aps gruppeleder i bystyret Marthe Scharning Lund sier normen de innførte i 2022 gikk lenger enn Ap egentlig ønsket.
Aps gruppeleder i bystyret Marthe Scharning Lund sier normen de innførte i 2022 gikk lenger enn Ap egentlig ønsket. Foto: Olav Olsen / Aftenposten
– Et kjempevarsko
Lund sier Ap vil holde fast ved hovedretningen i parkeringspolitikken: Byen skal bygges slik at man ikke trenger bil i samme grad som tidligere. Bilbruken og utslippene skal ned.

– Men nå har normen vært praktisert i fire år, og vi ser at den har fått noen konsekvenser vi ikke ønsker. Da må vi være de første til å si at vi er åpne for å justere den, sier Oslo Ap-toppen.

Dagens borgerlige byråd har allerede varslet at de vil myke opp parkeringsnormen. Et nytt forslag vil trolig bli lagt ut til høring før sommeren. Byrådets støtteparti Frp vil skrote hele normen.

Oslos parkeringsnorm
Normene regulerer antall plasser til bil og sykkel ved nybygging, tilbygging, påbygging eller bruksendring
Det rødgrønne byrådet endret normen radikalt i 2022.
Der ble alle minimumskrav til bilparkering i Oslo fjernet med noen unntak. Isteden ble det innført makstak for antall parkeringsplasser.
Det førte til betydelig kutt i antall plasser sammenlignet med tidligere normer.
Samtidig ble det lagt inn krav om mange flere plasser for sykkelparkering, HC-plasser, samt tilrettelegging for elbiler og bildeling i store boligprosjekter.
Et viktig mål med normen var å redusere bilbruk, få flere til å reise kollektivt og få flere grønne områder.
Det borgerlige byrådet har varslet at de vil myke opp normen.
En ny evaluering viser at normen har fått virke for kort til å kunne si noe om konsekvensene av den.
(Kilde: Plan – og bygningsetaten: Evaluering av Oslos parkeringsnormer for bil og sykkel)

Lund mener hovedproblemet er at normen ikke praktiseres som en norm, men en regel. Plan- og bygningsetaten (PBE) synes det er vanskelig å avvike fra normen, ifølge en ny evaluering.

– Det er et kjempevarsko. Da mister vi en fleksibilitet og verktøy som vi ønsker oss. Vi må kreve av PBE at de faktisk begynner å behandle den som en norm og bruker skjønn når de vurderer nye byggeprosjekter, sier hun.

Sofa på sykkel fra Ikea
Oslo Ap ønsker flere plasser til bevegelseshemmede, hjemmesykepleien og flere plasser for næringstrafikk, som varelevering og håndverkere. Og de vil ha flere parkeringsplasser rundt varehus som selger møbler og andre plasskrevende varer.

Lund peker på Ikea på Furuset. Der ønsker Ikea å bygge et dobbelt så stort varehus. Dersom de ikke får unntak fra normen, vil de gå fra dagens rundt 850 parkeringspasser til 291. Og de må bygge 1245 sykkelplasser.

– Da fungerer ikke normen godt nok. Jeg tror de aller fleste forstår at det ikke er så lett å ta med seg en sofa på sykkelen, sier hun.

Ap ønsker derfor å innføre en egen kategori i normen for plasskrevende handel. De skal få flere parkeringsplasser enn andre butikker.

– Kan ikke færre parkeringsplasser anspore varehusene til å få på plass bedre ordninger for hjemkjøring av varer?

– Jo, og det skjer uansett med mer nettbasert handel og showrooms i sentrum. Men for å ta Ikea som et eksempel. Det er et stort varehus som mange kjører til fra hele Østlandet, og da må de jo få med seg ting hjem, sier hun.

– For noen år siden ble daværende Frp-politiker Christian Tybring-Gjedde gjort narr av da han hevdet at det ikke an å sykle en stor vase hjem fra Glasmagasinet. Går man ikke tilbake i tid ved å hevde at man må ha bil for å kunne handle på Ikea?

– Det er en ganske stor forskjell på en vase fra Glasmagasinet i sentrum kontra en sofa fra Ikea. Jeg tenker fremdeles at Tybring-Gjedde kunne syklet den vasen sin hjem, men jeg vil helst slippe å se han på sparkesykkel med en toseter stående på, sier Lund med et glimt i øyet.

Vil beholde normen: Biltrafikken i Oslo er nå rekordhøy, og har økt de siste to årene. All forskning viser at mer parkering gir mer biltrafikk, kø og støy, sier MDGs gruppeleder Sirin Stav. 
Vil beholde normen: Biltrafikken i Oslo er nå rekordhøy, og har økt de siste to årene. All forskning viser at mer parkering gir mer biltrafikk, kø og støy, sier MDGs gruppeleder Sirin Stav. Foto: Tomm W. Christiansen / Aftenposten
– Skuffende
Aps tidligere byrådspartner MDG sier normen har fått virke i for kort tid til å kunne konkludere om effekten.

– Hvis vi begynner å svekke normen uten faglig grunnlag, risikerer vi å undergrave hele hensikten. Det er skuffende at Ap ikke ser det, sier Stav.

– Det er jo heldigvis ikke slik at man må eie bil for å handle store varer i 2026. Stadig flere butikker tilbyr gode leveringsløsninger eller mulighet til å låne varebil eller lastesykkel, og byplanleggingen bør understøtte den utviklingen, sier hun.

Skrevet
Simen1 skrev (På 21.3.2026 den 7.51):

Det hadde vært helt nydelig om en av nabokommunene hadde ønsket IKEA velkommen på helt andre premisser som f.eks nok parkeringsplasser.

obygda skrev (På 21.3.2026 den 6.49):

Håper Ikea flytter.

Problemet her er at det er ikke kommunen(e) som er problemet, det er staten. Kommunen(e) har ønsket å gi IKEA dispensasjon, men blir stoppet av statsforvalteren da det bryter med reglene som i praksis er trukket ned over hodet vårt. Det gir ikke noen skadefryd å straffe kommunalpolitikerne her da de har vært på lag med IKEA.

Skrevet
frohmage skrev (7 minutter siden):
Sitat

Jeg stusser på det sitatet. Som om ikke IKEA allerede er på kanten av hva en mann kan tåle å gå gjennom på en eneste dag. Og da fortjener man i hvert fall et par uker fri fra handleturer. Hvis IKEA Furuset blir dobbelt så stort så må jo det føles som en slags hevetes-prøvelse man skal overleve og da tenker jeg at mange menn ikke en gang gidder å prøve.

Oslo har allerede to IKEA varehus i stedet for ett dobbelt så stort, åpenbart for å redusere behovet for kjøring på tvers av byen og dermed øke "dekningsarealet", samtidig som varehusene blir overkommelig å klare seg gjennom.

Er det ikke mer rasjonelt for IKEA å bygge de samme kvadratmeterne et helt nytt sted i landet? Et som øker dekningen deres og reduserer folks kjørelengder.

• Hjerte 1
Skrevet
Simen1 skrev (5 minutter siden):

Oslo har allerede to IKEA varehus i stedet for ett dobbelt så stort, åpenbart for å redusere behovet for kjøring på tvers av byen og dermed øke "dekningsarealet", samtidig som varehusene blir overkommelig å klare seg gjennom.

Det er bare ett ordentlig varehus i Oslo, på Furuset. Butikken i Karl Johan har bare 600 produkter, og det er såvidt jeg vet bare småting. De har selfølgelig ikke spesielt gode parkeringsfasiliteter der heller.

Det ligger derimot et stort varehus på Slependen, og det er jo ikke så langt fra Oslo.

• Liker 1
Skrevet (endret)
frohmage skrev (36 minutter siden):

Det ligger derimot et stort varehus på Slependen, og det er jo ikke så langt fra Oslo.

Oslo-gryta-flisespikkeri :p 

Bærum-Oslo : Potato-Poteito. Litt som når noen påpeker at det ikke finnes lufthavn i hverken Stavanger, Sandnes, Oslo eller Trondheim.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Skrevet

Fryktelig mange parkeringsplasser på IKEA Furuset (må være nesten 1000?), men sjeldent det er særlig mer enn halvfullt der lengre selv de lørdagene jeg var der i januar. Det er betydelig færre som kjører bil dit nå enn før er min oppfatning. IKEA har vel helt sikkert statistikken på dette.

Tror mange heller bruker hjemleveringstilbudene for større bestillinger, som er ganske så rimelige. Jeg gjør også det ganske ofte, sjeldent jeg trenger større ting med én gang og da slipper jeg kjøreturen og/eller hente og levere henger.

Uansett er det bare en grei justering på parkeringsnormen som skal til her, og det virker det å være politisk enighet om. Men det er jo en klassisk sak mange blir skikkelig sure for siden det har med bil og sykkel å gjøre, og da føler noen seg nærmest personlig angrepet av en eller annen grunn.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Ikke stort mer å si om dette. Og for øvrig, tviler på at det var plass til en sofa i bilen jeg en gang hadde. Parkeringsplass ville ikke løst det problemet.

• Liker 3
Skrevet (endret)

IKEA er kjent for flatpakkede møbler slik at folk kan frakte dem i bilen sin. Jeg har fraktet både spisebord og kjøkkenbenker, og faktisk et helt kjøleskap i stasjonsvognen min, og hvis jeg skal frakte en sofa som allerede er ferdig bygget så bruker jeg tilhengeren. I fjor fraktet jeg en komfyr og en klesvaskemaskin samtidig. Stasjonsvogner er veldig praktiske.

For klesskap bruker vi fattern sin bil. Den er liten men har takbøyler. Den nye garderoben min ble fraktet med den bilen.

Endret av Mannen med ljåen
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Snikpellik skrev (1 time siden):

Fryktelig mange parkeringsplasser på IKEA Furuset (må være nesten 1000?), men sjeldent det er særlig mer enn halvfullt der lengre selv de lørdagene jeg var der i januar. Det er betydelig færre som kjører bil dit nå enn før er min oppfatning. IKEA har vel helt sikkert statistikken på dette.

Tror mange heller bruker hjemleveringstilbudene for større bestillinger, som er ganske så rimelige. Jeg gjør også det ganske ofte, sjeldent jeg trenger større ting med én gang og da slipper jeg kjøreturen og/eller hente og levere henger.

Uansett er det bare en grei justering på parkeringsnormen som skal til her, og det virker det å være politisk enighet om. Men det er jo en klassisk sak mange blir skikkelig sure for siden det har med bil og sykkel å gjøre, og da føler noen seg nærmest personlig angrepet av en eller annen grunn.

Det skal bare en justering av normen til, men i starten var svaret fra statsforvalter Bent Høie var altså tvert nei. Han ville ikke gi noen dispensasjon.

Når det nå er politisk enighet om endring er det fordi noen har satt fokus på saken. Det viser at det hjelper å protestere. Eller bli sur om du vil.

Merk forresten at det er en Høyrepolitiker som var en rigid regelrytter. Dette er ikke et spørsmål om rød eller blå politikk. Det handler om grad av detalj-regulering. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
frohmage skrev (17 minutter siden):

"Denne saka handlar ikkje om sykkelparkering. Ho handlar om at Kommunal- og distriktsdepartementet i Interkommunal delplan for Forus har fastsett ei parkeringsnorm for bilar, som er bindande for kommunane i området."

Vel... parkeringsnormen handler om sykkelparkering. 

NM i tåkelegging?

Statsforvalteren har vitterlig sagt nei til et unntak fra normen som krever sykkelparkering. Han har argumentert konkret om hvorfor:

https://www.nettavisen.no/ikea/stavanger/parkering/stanser-ikea-planer-krever-over-1000-sykkelplasser/s/5-95-2489016

Utdrag:

"Høie understreker at parkeringsreglene er en viktig del av arbeidet med å nå nullvekstmålet, altså at biltrafikken i byområdene ikke skal øke.

– Dispensasjonen gjelder ikke et lite avvik, men et svært avvik"

Endret av Philber Desanex
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Snikpellik skrev (På 25.3.2026 den 14.41):

Men det er jo en klassisk sak mange blir skikkelig sure for siden det har med bil og sykkel å gjøre, og da føler noen seg nærmest personlig angrepet av en eller annen grunn.

Det virker heller å handle om at folk blir veldig oppgitt over regelverk som fremstår virkelighetsfjerne og gjør folks hverdag mer vanskelig.

Men skjønner at det føles godt å rakke ned på og heve seg over ‘primitive vanlige’ folk som trenger bil i hverdagen.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
herzeleid skrev (39 minutter siden):

Men skjønner at det føles godt å rakke ned på og heve seg over ‘primitive vanlige’ folk som trenger bil i hverdagen.

..? Ser ut som du misset de to første avsnittene av innlegget mitt.

• Liker 1
Skrevet (endret)
On 6/19/2025 at 1:30 PM, joandreas said:

sykkelstamveien er nok verste pengesluk her i Rogaland.

Skulle vært brukt på buss isteden.

https://www.nrk.no/emne/sykkelstamveien-mellom-stavanger-og-sandnes-1.16011188

Hvorfor sier folk at sykkelstamveien er sløsing? Må ikke ta alt Sløseriombudsmannen sier, ja prislappen har kommet opp i 1.9 milliarder.

Høres alltid mye ut med milliarder men det koster fortsatt en liten smule av vanlige bilveier. Man kan da satse både på buss og sykkel.
Bussveien i samme region passerte 10 milliarder for lenge siden. Så tror ikke det mangler penger her heller.

Sykkelstamveien koster halvparten av hva Oslo bruker på å grave en tunnell under regjeringskvartalet som de nå ikke vil bilene skal få bruke.

Sykkelstamveien har fått mange brukere hele allerede. Denne aktiviteten vil jo senke bilbruk og fremme folkehelsen.

Kost/nytte så vil dette knuse de fleste vei-prosjekter.

Endret av Radon Måling
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
2 hours ago, Radon Måling said:

Hvorfor sier folk at sykkelstamveien er sløsing? Må ikke ta alt Sløseriombudsmannen sier, ja prislappen har kommet opp i 1.9 milliarder.

Høres alltid mye ut med milliarder men det koster fortsatt en liten smule av vanlige bilveier. Man kan da satse både på buss og sykkel.
Bussveien i samme region passerte 10 milliarder for lenge siden. Så tror ikke det mangler penger her heller.

Sykkelstamveien koster halvparten av hva Oslo bruker på å grave en tunnell under regjeringskvartalet som de nå ikke vil bilene skal få bruke.

Sykkelstamveien har fått mange brukere hele allerede. Denne aktiviteten vil jo senke bilbruk og fremme folkehelsen.

Kost/nytte så vil dette knuse de fleste vei-prosjekter.

Man kan ikke forsvare en prislapp på over 1,9 milliarder for 300-600 sykkelpasseringer per dag. Hvor mange biler/busser med passasjerer bruker disse veiene per dag?

Korrekt at kost/nytte slår det aller meste, men ikke prestisjeprosjekter som sykkelstamveien.

• Liker 2
Skrevet
25 minutes ago, Fantomtegningen said:

Man kan ikke forsvare en prislapp på over 1,9 milliarder for 300-600 sykkelpasseringer per dag. Hvor mange biler/busser med passasjerer bruker disse veiene per dag?

Korrekt at kost/nytte slår det aller meste, men ikke prestisjeprosjekter som sykkelstamveien.

Så du vet hvor mange som kommer til å bruke den i fremtiden? Kan jeg få vite metoden?

Noe risiko må man ta. Man vet jo ikke om folk tar buss heller. Eneste man kan være sikker på er at folk elsker bil, og hvis det er et mål å få ned biltrafikken er det alternativer du må satse på.

Mange som ønsker å sykle men ikke vil risikere å sykle på samme vei som nettopp bilister?

Sykkelstamveien er jo ikke ferdig ennå. Likevel er snittet oppe i 800 per dag på ett målepunkt (det fins flere, ikke alle sykler hele veien fra A-Å) så det reelle tallet er høyere.

Og ja det er stigende. Hva vet du om fremtidens tall når den er ferdig?

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...