Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hydrogen, fremtidens energibærer


Anbefalte innlegg

Skrevet
Simen1 skrev (7 minutter siden):

Artikkelen er fra juli 2023 og intervjuobjektet ble bedt om å kommentere sitt bilhold med hydrogenbil i en hydrogen-nettavis 1. halvår 2023: "Vi har opplevd å bli tilbudt hydrogen til priser på over 700 kroner per kg." som sannsynligvis er høyeste notering det halvåret i den hensikt å poengtere at det har blitt veldig dyrt.

Ferga Hydra fyller ikke på stasjoner for biler og produsenten av hydrogen er nok forskjellig og ikke minst, jeg påpekte at råvareprisene har sunket betraktelig siden 2023 og spurte om du er sikker på at det er sånn fortsatt.. Da har det lite hensikt å sitere en artikkel fra 2023.

Bare gi meg et firma som kan levere hydrogen billigere så er jeg happy. Tror jeg betalte noe slikt som vist over for 20kilo flaskesett. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Trestein skrev (5 minutter siden):

Bare gi meg et firma som kan levere hydrogen billigere

Det var et spørsmål:

Sikker på at det er sånn fortsatt? Råvareprisen gikk jo voldsomt opp i 2022-23, men har kommet ned igjen etter det.

Jeg spør fordi jeg ikke vet. Jeg slipper heldigvis å følge med på prisen Hydra må betale.

  • Liker 1
Skrevet
Simen1 skrev (3 minutter siden):

Det var et spørsmål:

Sikker på at det er sånn fortsatt? Råvareprisen gikk jo voldsomt opp i 2022-23, men har kommet ned igjen etter det.

Jeg spør fordi jeg ikke vet. Jeg slipper heldigvis å følge med på prisen Hydra må betale.

Det er en stund siden sist vi kjøpte. Så jeg vet bare at det var ekstremt dyrt  pr kWh energi

Skrevet (endret)

Jeg sjekket H2-kartet. I sentral-Europa ser det ut til å ligge rundt 15-20 €/kg for biler og lastebiler. Den eneste H2-stasjonen i Skandinavia som er offentlig tilgjengelig for biler ligger i Mariestad i Sverige. De skal ha 90 kr/kg for biler. Jeg har mistanker om at det er dårlig oppdatering av det kartet så det kan være utdatert info som henger igjen.

Jeg vil tro Hydra får kjøpt hydrogenet billigere enn bilister får pga volum og lenge planlagte leveranser. Fingeren i været gjetting kanskje 10-12 €/kg?

Endret av Simen1
Skrevet
Trestein skrev (16 timer siden):

Den går nok på straum den får fra en fuelcelle. Men godt poeng. Dyrt og dårlig fylleanlegg. Tror det tok en uke å fylle den? Dessuten er hydrogen 5-8ganger så dyrt som for noen år siden da den kostet 100kr kiloen

Hydra går på 50% straum og 50% hydrogen, det er et vilkår i avtalen. Mitt poeng er at slike avtaler kan endres

  • Liker 1
Skrevet
Trestein skrev (16 timer siden):

Tror det tok en uke å fylle den?

Trur ikke det stemmer? Fant dette på det:
" ...delivering a bunkering rate of more than 70kg per minute. As a result, the ferry is able to turn around bunkering in approximately one hour and continue seamless zero-emission operation for up to two weeks before the need to refuel."
Norled's MF Hydra achieves significant operational milestones

Skrevet
oophus skrev (17 minutter siden):

Trur ikke det stemmer? Fant dette på det:
" ...delivering a bunkering rate of more than 70kg per minute. As a result, the ferry is able to turn around bunkering in approximately one hour and continue seamless zero-emission operation for up to two weeks before the need to refuel."
Norled's MF Hydra achieves significant operational milestones

Da har de nok fikset det. Tror første fylling av flytende hydrogen var gravitasjonsdrevet

Skrevet
Trestein skrev (2 minutter siden):

Da har de nok fikset det. Tror første fylling av flytende hydrogen var gravitasjonsdrevet

Ja, bunkering var jo et av punktene for erfaring og læring i det prosjektet, så det er jo ikke rart om det hele tiden forbedres. 

Skrevet
HF- skrev (1 time siden):

Hydra går på 50% straum og 50% hydrogen, det er et vilkår i avtalen. Mitt poeng er at slike avtaler kan endres

Det tragikomiske er jo at hydrogenet leveres fra Tyskland der det produseres fra naturgass. Tidligere antagelig russisk naturgass, nå er det nok mest norsk og nederlandsk. Og over halvparten av den kjemiske energien i naturgassen tas ut av prosessen når det konverteres til hydrogen. Så hvis Hydra hadde gått på kortreist norsk LNG i stedet for så hadde den enten kunnet halvere naturgass-bruken, eller bare gått på samme mengde naturgass og kuttet ut strøm helt. Samt at man hadde redusert leverings-logistikk, økt forsyningssikkerheten og redusert kostnadene.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Simen1 skrev (42 minutter siden):

Det tragikomiske er jo at hydrogenet leveres fra Tyskland der det produseres fra naturgass. Tidligere antagelig russisk naturgass, nå er det nok mest norsk og nederlandsk. Og over halvparten av den kjemiske energien i naturgassen tas ut av prosessen når det konverteres til hydrogen. Så hvis Hydra hadde gått på kortreist norsk LNG i stedet for så hadde den enten kunnet halvere naturgass-bruken, eller bare gått på samme mengde naturgass og kuttet ut strøm helt. Samt at man hadde redusert leverings-logistikk, økt forsyningssikkerheten og redusert kostnadene.

Hydra kan også gå på 100% vannkraft 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Simen1 skrev (1 time siden):

Det tragikomiske er jo at hydrogenet leveres fra Tyskland der det produseres fra naturgass. Tidligere antagelig russisk naturgass, nå er det nok mest norsk og nederlandsk. Og over halvparten av den kjemiske energien i naturgassen tas ut av prosessen når det konverteres til hydrogen. Så hvis Hydra hadde gått på kortreist norsk LNG i stedet for så hadde den enten kunnet halvere naturgass-bruken, eller bare gått på samme mengde naturgass og kuttet ut strøm helt. Samt at man hadde redusert leverings-logistikk, økt forsyningssikkerheten og redusert kostnadene.

Einig i at det er litt absurd, men formålet med kravet om 50% hydrogendrift var at ein på denne måten ønska å lage eit hydrogenmarked, med håp om at hydrogen skulle bli så tilgjengeleg og så billig at både Hydra og andre gjekk over til rein hydrogendrift. Slik har det ikkje gått, og i staden så må ein no bruke mykje energi og pengar på å oppfylle avtalevilkåra ved å skaffe hydrogen frå Tyskland.

Her har ein gambla (og tapt) på hydrogen skulle bli både billig, miljøvenleg og lokalt tilgjengeleg.

Ser i TU artikkelen at dei har rekna ut at Hydra slepp ut mellom 1800 og 2100 tonn CO2 årleg, mot 900 tonn for tilsvarande dieselferge, og berre 50 tonn for tilsvarande elektriske ferger. Når vi då veit at Hydra går 50% på elektrisitet så ville utsleppet for ei 100% hydrogendrevet ferge gitt ca 4000 tonn CO2 i året.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Skrevet

Ja dei gambla på at flytande hydrogen ville bli valgt og slik blei det ikkje. Trykksatt hydrogen ser ut til å bli valgt, blant anna på fergene på Vestfjorden. Mf hydra var et feilskjær, det er på tide å skrinlegge denne dyre og dårlige teknologien. 

  • Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...