ForTheImperium Skrevet 9. juni Skrevet 9. juni (endret) Sosiale medier har en stor medvirkning til polariseringen, den patetiske kulturkrigen, kansellering, til og med mer kriminalitet i alle slags former spesielt seksuelt. Skjønner at det er ytringsfrihet, men skal liv blir ruinert eller verste fall ende opp med dødsfall for det? Nei det mener jeg ikke. Vi har lover sant? Hvis alt som spys ut av sosiale medier er en del av ytringsfrihet, hva er vitsen med lover da? Er ikke lover mot ytringsfrihet? På tide å stramme inn. En del grupper må vike. Spesielt de som fronter hat, negativitet og andre former som kan føre til ekstremismen. Uansett hvilken fløy eller ideologi de tilhører til. De ekstreme må rett og slett stenges ut av den digitale utviklingen. Endret 9. juni av ForTheImperium 5
James G Skrevet 9. juni Skrevet 9. juni ForTheImperium skrev (17 minutter siden): De ekstreme må rett og slett stenges ut av den digitale utviklingen. Så bestemmer de seg for å skape problemer i den virkelige verden. 1
Boing_80 Skrevet 9. juni Skrevet 9. juni (endret) ForTheImperium skrev (45 minutter siden): Sosiale medier har en stor medvirkning til polariseringen, den patetiske kulturkrigen, kansellering, til og med mer kriminalitet i alle slags former spesielt seksuelt. Skjønner at det er ytringsfrihet, men skal liv blir ruinert eller verste fall ende opp med dødsfall for det? Nei det mener jeg ikke. Vi har lover sant? Hvis alt som spys ut av sosiale medier er en del av ytringsfrihet, hva er vitsen med lover da? Er ikke lover mot ytringsfrihet? På tide å stramme inn. En del grupper må vike. Spesielt de som fronter hat, negativitet og andre former som kan føre til ekstremismen. Uansett hvilken fløy eller ideologi de tilhører til. De ekstreme må rett og slett stenges ut av den digitale utviklingen. En flott kommentar, men jeg tviler på at det er mulig å endre på ting nå. Sosiale medier har befestet sin posisjon i samfunnet på alle nivåer. Dette skjer over hele verden. Jeg tror at religion (selvsagt praktisert innenfor husets fire vegger) kan være noe som kan få mennesket til å se ting i perspektiver. Da sikter jeg ikke til konservativ religion, men religion som en måte å stille spørsmål rundt egen moral og verdier. Eller filosofi. Forbud mot sosiale medier vil bare føre til lekkasje andre steder. Jeg tror at det må være fokus på kritisk tenkning allerede på barneskolen, selvsagt tilpasset barnelogikk. Endret 9. juni av Boing_80
joandreas Skrevet 9. juni Skrevet 9. juni Mener det heller skulle vært 14-16 års aldersgrense. men fjerne alt av hat på de mediene er noe jeg ville sagt som umulig. burde egentlig vært tobakkslovgivning på enkelte ting som som slanking og skjønnhet fra mitt ståsted. https://www.theguardian.com/society/ng-interactive/2025/jun/07/jonathan-haidt-anxious-generation-smartphones
ForTheImperium Skrevet 9. juni Forfatter Skrevet 9. juni joandreas skrev (Akkurat nå): men fjerne alt av hat på de mediene er noe jeg ville sagt som umulig. Da bør det være moderatorer som kan kontrollere hva som spres på nettet. Ser jo at nettavisene til tider begrenser hvem som kan kommentere saker på facebook for eks. Så det går an.
rabler Skrevet 9. juni Skrevet 9. juni 2 hours ago, joandreas said: men fjerne alt av hat på de mediene er noe jeg ville sagt som umulig. Om myndighetene f.eks. EU begynner å bøtelegge selskapene for de verste tilfellene skal du se de plutselig finner ut hvordan det skal gjøres 😁 1 1
Mr.M Skrevet 9. juni Skrevet 9. juni joandreas skrev (2 timer siden): Mener det heller skulle vært 14-16 års aldersgrense. hører også diverse politikere si det, men hvordan skal det i så fall verifiseres? 1
Baranladion Skrevet 9. juni Skrevet 9. juni (endret) Den som kontrollerer mediene har enormt stor makt, det er noen åpenbare utfordringer med at "noen" skal bestemme hva som er greit eller ikke greit å skrive eller si, utenfor de rammene vi allerede har. Endret 9. juni av Baranladion 4
obygda Skrevet 9. juni Skrevet 9. juni Har selv ikke noen konto på de store sosiale mediene..Aldri hatt det heller. Ser ikke noe slikt behov. Jeg tror ikke det er sunt å være aktive på slike plattformer over tid. Videre er det nå mye AI der ute som får en mye enklere jobb med å manipulere og holde folk tilknyttet disse plattformene. Barn bør definitivt skjermes. Plattformene må også være åpne og transparente...noe de fleste ikke er. Her må myndigheter i både Norge og EU jobbe på videre for å sikre at man som kunde/bruker har full kontroll over egne data og hvem de kan deles med. 3
Vokteren Skrevet 9. juni Skrevet 9. juni ForTheImperium skrev (5 timer siden): Sosiale medier har en stor medvirkning til polariseringen, den patetiske kulturkrigen, kansellering, til og med mer kriminalitet i alle slags former spesielt seksuelt. Skjønner at det er ytringsfrihet, men skal liv blir ruinert eller verste fall ende opp med dødsfall for det? Nei det mener jeg ikke. Vi har lover sant? Hvis alt som spys ut av sosiale medier er en del av ytringsfrihet, hva er vitsen med lover da? Er ikke lover mot ytringsfrihet? På tide å stramme inn. En del grupper må vike. Spesielt de som fronter hat, negativitet og andre former som kan føre til ekstremismen. Uansett hvilken fløy eller ideologi de tilhører til. De ekstreme må rett og slett stenges ut av den digitale utviklingen. Helt enig i at uvesenet må reguleres, men motkreftene og markedsmekanismene er sterke. Bortforklaringen om ytringsfrihet er en ting. Noe annet er det materialistiske og globalistiske forbrukssamfunnet som er blitt helt avhengig av opphypet markedsføring. Et tredje forhold er gruppepresset som sosiale medier skaper. Vi liker å se på oss selv som velutdannede og oppegående, men vi er dessverre fortsatt en saueflokk som er avhengig av ledestjerner.
AtterEnBruker Skrevet 9. juni Skrevet 9. juni (endret) rabler skrev (2 timer siden): Om myndighetene f.eks. EU begynner å bøtelegge selskapene for de verste tilfellene skal du se de plutselig finner ut hvordan det skal gjøres 😁 Baranladion skrev (1 time siden): Den som kontrollerer mediene har enormt stor makt, det er noen åpenbare utfordringer med at "noen" skal bestemme hva som er greit eller ikke greit å skrive eller si, utenfor de rammene vi allerede har. Med andre ord; reguleringer mot storselskaper er bra!!! Endret 9. juni av AtterEnBruker 5
Satan666 Skrevet 9. juni Skrevet 9. juni ForTheImperium skrev (4 timer siden): Da bør det være moderatorer som kan kontrollere hva som spres på nettet. Ser jo at nettavisene til tider begrenser hvem som kan kommentere saker på facebook for eks. Så det går an. Stakkars deg, som må tåle at andre sier ting du ikke liker. Det mest ekstreme her må jo være dette forslaget ditt. Vi trenger alle stemmer. Du er ikke overdommer. 1 1
leticia Skrevet 9. juni Skrevet 9. juni Jeg tror vi hadde fått ned noe av problemet hvis vi innførte aldersgrense med bankid for de unge, altså 15 års grense. Men vel så viktig, i andre enden av aldersskalaen ser jeg til stadighet eldre folk som burde beskyttes mot seg selv... typisk folk på 70 - 80 pluss... de har vel bare ikke vokst opp i den digitale tidsepoken og lært å oppføre seg på nett... (og ellers i livet også kan det virke som) 😵 Det som nevnes om forskjellige ideologier. Det må vi faktisk tåle, så lenge det holder seg innenfor ytringsfriheten. Man må heller motsi ytringene. 2 2
Sjørøver Skrevet 9. juni Skrevet 9. juni Det er bare å la være å oppsøke det, så ordner det deg selv. Jeg ser kun kulturkriger på forumet her og noen få videoer på youtube. Jeg ønsker st vi bringer Internett tilbake til 2010, sånn ca. 1
FrihetensRegn Skrevet 9. juni Skrevet 9. juni Hvem skal bestemme hva som er "hat, negativitet og andre former som kan føre til ekstremisme". Hva om politikerne mener fotball er hat og negativitet, skal vi akseptere at det blir sensurert? La oss heller ha fullstendig ytringsfrihet, så kan de som ikke liker det installere filter eller blokkere det de ikke ønsker å se. 1 1
ForTheImperium Skrevet 9. juni Forfatter Skrevet 9. juni FrihetensRegn skrev (20 minutter siden): Hvem skal bestemme hva som er "hat, negativitet og andre former som kan føre til ekstremisme". Akkurat det samme som regjeringen har bestemt at drap, voldtekt og mishandling strider mot loven. Vi kan iverksette lover som ser nøye på de ekstreme tilfellene der ytringer bruker ord som strider mot loven om vold. 2
FrihetensRegn Skrevet 9. juni Skrevet 9. juni ForTheImperium skrev (54 minutter siden): Akkurat det samme som regjeringen har bestemt at drap, voldtekt og mishandling strider mot loven. Vi kan iverksette lover som ser nøye på de ekstreme tilfellene der ytringer bruker ord som strider mot loven om vold. Ok, da bestemmer jeg at det du nettopp har sagt er ulovlig og du utestenges fra alle sosiale media. Ikke hat eller negativitet det du har sagt? Vel, jeg er uenig og du kan jo klage men mest sannsynlig blir du utestengt. I Nord Korea har de ytringsfrihet, du må bare vite hva som ikke er negativt, for eksempel å kritisere regimet. 1
freedomseeker Skrevet 9. juni Skrevet 9. juni Med tanke på at landet blir mer "mangfoldig", både kulturelt, økonomisk demografisk og sosialt så ser jeg poenget med å innføre restriksjoner på hva folk får lov til å både si og høre. Da samfunnet med store forskjeller er av natur skjør, det så vi blant annet under karikaturstriden.
Mr.M Skrevet 9. juni Skrevet 9. juni leticia skrev (2 timer siden): aldersgrense med bankid for de unge, altså 15 års grense. men kan utenlandske nettsider/sosiale medier ta i bruk norsk verifisering/bank-id "software" sånn uten videre, eller trengs det i verste fall lovendring for denslags? jeg aner ikke, bare spør
leticia Skrevet 9. juni Skrevet 9. juni Mr.M skrev (23 minutter siden): men kan utenlandske nettsider/sosiale medier ta i bruk norsk verifisering/bank-id "software" sånn uten videre, eller trengs det i verste fall lovendring for denslags? jeg aner ikke, bare spør Jeg har ikke nok kunnskaper om emnet til å gi deg et svar. Kanskje noen andre vet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå