Hollabaloo Skrevet 11. juni Skrevet 11. juni agvg skrev (7 minutter siden): Selvsagt ikke, mennibdag har man langt større muligheter til og forhindre reparasjoner og holde kostnadene så høye at bilene ikke lar seg reparere kostnadseffektiv. I og mye er i dag styrt av software så er det langt enklere og kontrollere om reparasjoner av kjøretøyet er mulig utenfor økosystemet til produsenten. Og noen ting var mer holdbart før, en 87 Hilux med stive akslinger og absolutt 0 utstyr var rimelig solid og driftsikker for og si det pent Hvis du savner gamle dager, så kan du jo sette deg på venteliste for å kjøpe og privatimportere en fabrikkny Landcruiser 70-serie.
Sovna Skrevet 11. juni Skrevet 11. juni Hollabaloo skrev (14 minutter siden): Jeg eide en 98-modell E39 6-syl i 9 år og 140 000 km (fra 120 000km til 260 000km), og da lurer jeg fælt på hva du inkluderer som normale slitedeler. Siden vi snakker om motorer i denne tråden, så kan jeg holde meg til motordeler, og på den tiden jeg eide min E39 så byttet jeg: termostat, termostathus, kamakselsensor, veivhusventilasjon (preventivt), motoroljenivåsensor, toppdekselpakning, sekundær vannpumpe, veivakselsensor, vannpumpe, radiator med ekspansjonstank. I tillegg oljeskift 1 gang i året og skiftet tennplugger og luftfilter noen ganger. Dette er kun motordeler, listen blir flere ganger lengre hvis jeg inkluderer andre deler til den bilen jeg skiftet. Men enig, en fantastisk god bil og for meg den verdige etterfølgeren til MB sin w124-serie. E39 med M52-motoren som jeg hadde og M52TU som du hadde, er for meg et godt eksempel på en bil som fungerer glimrende hvis den får preventivt vedlikehold (et begrep som virker å være fremmed for de som hakker løs på N47-motoren), spesielt gjelder det kjølesystemet, mens den kan bite deg skikkelig hvis man lar ting skure og gå og skal spare på hver krone. Jeg tok jevnlige servicer, ellers må jeg si jeg var i kategorien "skure og gå." Listen din var lang og omfattende, kjenner meg ikke igjen i det hele tatt. Jeg hadde kun 520, og den gikk som en klokke gitt. Og man ser jo fortsatt ganske mange av disse på veiene enda. Må være en god grunn.
kremt Skrevet 11. juni Skrevet 11. juni Jeg ser nesten aldri E39 på vegen lengre. Om man ser det er det mest sannsynlig en søndagsbil som får mye stell. Men klart, noen få ganger i året kan man kanskje se en lettere sliten E39 i daglig bruk. Selv de nyeste av disse er jo 2003-modeller. Det virker som mange biler begynner å slite skikkelig når de passerer sånn omtrent 15 års alder. Lengre tids forsømmelse så blir det snart dødsdommen. Biler som f.eks VAG 1.4 tsi med kjede finnes jo omtrent ikke lengre. Mange av disse havarerte jo under garantitiden før de hadde gått 100 tusen km. Det er få unnskyldninger annet enn "greed" for å utstyre en bilmotor med et sykkelkjede innvendig. 1
Hollabaloo Skrevet 11. juni Skrevet 11. juni Sovna skrev (42 minutter siden): Jeg tok jevnlige servicer, ellers må jeg si jeg var i kategorien "skure og gå." Listen din var lang og omfattende, kjenner meg ikke igjen i det hele tatt. Jeg hadde kun 520, og den gikk som en klokke gitt. Og man ser jo fortsatt ganske mange av disse på veiene enda. Må være en god grunn. Jeg eide mitt eksemplar fra den var 13 år til den var 22 år gammel. Enkelte feil og problemer dukker ikke bare opp som en konsekvens av bruk, men også som konsekvens av høy alder. Hvis du eide din mens den var relativt fersk (aldersmessig, ikke i kjørte km) så kan det kanskje forklare noe. Ellers gikk jo min også som en klokke, i løpet av alle de årene så trengte jeg ikke veihjelp en eneste gang (selv om det var nære på den gangen radiatoren røyk, men det var heldigvis noen få km hjemmefra så jeg fikk listet den det siste stykket hjem til garasjen). Nøkkelen til suksess for meg var preventivt vedlikehold med tanke på kjente gjengangerfeil for E39-modellen, og å oppdage feilsymptomer tidlig (f.eks. gjennom regelmessig feilkodescanning med INPA) og utbedre feil med en gang.
Sovna Skrevet 11. juni Skrevet 11. juni (endret) Hollabaloo skrev (26 minutter siden): Jeg eide mitt eksemplar fra den var 13 år til den var 22 år gammel. Enkelte feil og problemer dukker ikke bare opp som en konsekvens av bruk, men også som konsekvens av høy alder. Hvis du eide din mens den var relativt fersk (aldersmessig, ikke i kjørte km) så kan det kanskje forklare noe. Ellers gikk jo min også som en klokke, i løpet av alle de årene så trengte jeg ikke veihjelp en eneste gang (selv om det var nære på den gangen radiatoren røyk, men det var heldigvis noen få km hjemmefra så jeg fikk listet den det siste stykket hjem til garasjen). Nøkkelen til suksess for meg var preventivt vedlikehold med tanke på kjente gjengangerfeil for E39-modellen, og å oppdage feilsymptomer tidlig (f.eks. gjennom regelmessig feilkodescanning med INPA) og utbedre feil med en gang. Jeg kjørte da flg din historie med en nyere bl fra start til slutt. Den var 4 år når jeg kjøpte den i 2004. Da hadde den gått 120 km. Jag hadde denne bilen feilfri, som blir min definisjon, frem til 2010. Da var den bikket 330 km. Var mye nedover i Europa med den. Endret 11. juni av Sovna grusom skrivefeil.. 1
trikola Skrevet 11. juni Skrevet 11. juni (endret) Har kommer enda en motorspørsmål til de med fagkunnskap. Noen litt borte i familien har kjøpt gammel bondegård og fant 2 motorer på låven. De lurer på hva slags motorer disse er og om det finnes et bruktmarket for sånt kanskje hos ekte bilentusiaster. Begge er åpenbart VW/Audi og bensin, men hva mer kan man si? Spoiler Motor 1 Og motor 2: Endret 11. juni av trikola Skult 'bildeveggen'
mobile999 Skrevet 11. juni Skrevet 11. juni Ser ut som noe til en Audi 80 (1986-1992) eller lignende.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå