Gå til innhold

Linux, Windos 11 uten støtte/oppdateringer, eller gamle Windows 10 uten oppdateringer?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den dagen Microsoft gjør Win10 ubrukelig/ustabil, skal jeg ta spranget til Linux. Det har vært en liten nysgjerrighet over lengre tid om å skifte OS, spesielt nå når Linux har Proton og SteamOS gjør sitt inntog på håndholdt og stasjonære pc'er.

Jeg tenkte opprinnelig Mint distro, men Bazzite ser kult ut. Spiller som regel mest på stasjonæren, skriver/tegner litt i LibreOffice i ny og ne. Alt av programvare jeg har er Open-Source (Thunderbird, DaVinci Resolve, VLC, LibreOffice, LibreCAD, osv).

• Liker 1
Skrevet (endret)
Fantomtegningen skrev (5 timer siden):

Den dagen Microsoft gjør Win10 ubrukelig/ustabil, skal jeg ta spranget til Linux. Det har vært en liten nysgjerrighet over lengre tid om å skifte OS, spesielt nå når Linux har Proton og SteamOS gjør sitt inntog på håndholdt og stasjonære pc'er.

Jeg tenkte opprinnelig Mint distro, men Bazzite ser kult ut. Spiller som regel mest på stasjonæren, skriver/tegner litt i LibreOffice i ny og ne. Alt av programvare jeg har er Open-Source (Thunderbird, DaVinci Resolve, VLC, LibreOffice, LibreCAD, osv).

Apropos dette; vil du anbefale en som har brukt Windows hele livet og kan bittelitt om data til å ta spranget over til Linux? Jeg spiller spill via Steam, Ubisoft klienten, Battlet.net, Epic launcher, GOG Galaxy og Xbox appen. Spiller ikke co-op eller multiplayer.

Endret av Boing_80
Skrevet (endret)
50 minutes ago, Boing_80 said:

Apropos dette;  vil du anbefale en som har brukt Windows hele livet og kan bittelitt om data til å ta spranget over til Linux? Jeg spiller spill via Steam, Ubisoft klienten, Battlet.net, Epic launcher, GOG Galaxy og Xbox appen. Spill ikke co-op eller multiplayer.

Jeg har selv aldri hatt Linux (sist jeg så på Linux var mange herrens år siden og da var det 80% terminalbruk), men Linux har tatt store sprang fremover på GUI og brukervennlighet. De mest brukte er Ubuntu (den mest Windows vennlige versjonen) og Mint. Blitt frarådet av omtrent alle om å bruke Arch som første Linux distro, Bazzite og CachyOS er Linux distros ment for spilling der Bazzite er "immutable" altså at en ikke kan gjøre større endringer som Linux er kjent for, CachyOS er mer tinker-vennlig.

Bazzite kommer med Steam forhåndsinstallert, samt Lutris som brukes til å installere game launchers for å kunne spille gjennom dem som du ville ha gjort på Windows.

Bazzite is designed for Linux newcomers and enthusiasts alike with Steam pre-installed, HDR & VRR support, improved CPU schedulers for responsive gameplay, and numerous community-developed tools and tweaks to streamline your gaming and streaming experience.

Own games outside of Steam? Lutris (Pre-installed) and other launchers can not only run games from most game stores, but cleanly integrate them into Steam Gaming Mode, including: EA App, Epic Games Store, GOG.com, itch.io, Rockstar Games Launcher, Ubisoft Connect, your dad's old CDs, and more!

Endret av Fantomtegningen
  • Liker 2
  • 3 uker senere...
Skrevet

I en del distroer sliter jeg med bluetooth på enkelte enheter. Akkurat nå har jeg trøbbel med å få mitt trådløste Logitech keyboard til å koble seg til. Det disconnecter så fort jeg får lagt det til, andre enheter som hodetelefoner holder seg tilkoblet.

Dette problemet gjelder ikke alle distroer men i MX er det et problem, også i Mint. Derimot fungerer det perfekt i KDE Neon. 

Om noen har tips å komme med blir jeg taknemlig. Jeg forstår ikke alle rådene som finnes på nett som inkluderer bruk av konsollen. Jeg har dog fått til å oppdatere distroene via konsollen og har installert blueman, men så stopper kunnskapene litt opp i videre feilsøking. Det må jo være annen software innstallert på KDE Neon sider det fungerer så fint der?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...