Gå til innhold

Reklamasjon uten respons – vurderer heving av kjøp

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei,

Jeg leverte en jakke til reklamasjon i slutten av mars. Den ble mottatt 28. mars, men jeg har ikke hørt noe siden.

Jeg forstår at reklamasjonen må være gyldig for at det skal gis medhold, men dette har jeg fortsatt ikke fått bekreftet fra butikken. Høyre arm på jakken er misfarget etter svært lite bruk.

Er det mulig å heve kjøpet nå, eller bør jeg først etterspørre status på reklamasjonen før jeg eventuelt går videre med krav om heving (iht. kjøpsloven)?

Endret av winmedi
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det meiner eg er grunnlag for heving ja, gitt at avhjelp skal skje innan rimeleg tid - halvanna månad på ei sak som er såpass lett å undersøke er ikkje rimeleg tid.

Skrevet (endret)

Ettersom jeg ikke har fått noe svar på om dette faktisk er en reklamasjon så er jeg litt usikker? Kan jeg kreve heving av kjøpet selvom?

De skrev dette den gangen:

"Vi vil gjerne ta inn produktet for å opprette en reklamasjonssak. Så fort vi mottar varen vil vi gjøre en vurdering på det, sammen med leverandøren av produktet." 

Som dere ser her så skriver de "Så fort vi mottar varen vil vi gjøre en vurdering på det, sammen med leverandøren av produktet." Dette har ikke gått fort akkurat...

Endret av winmedi
Skrevet
2 minutes ago, winmedi said:

Ettersom jeg ikke har fått noe svar på om dette faktisk er en reklamasjon så er jeg litt usikker? Kan jeg kreve heving av kjøpet selvom?

Du har framsett eit reklamasjonskrav. Dei har ikkje avvist det eller foretatt avhjelp innan rimeleg tid.

Det er etter mi meining eit hevingsgrunnlag; dei oppfyller ikkje sine forpliktelsar.

• Liker 2
Skrevet

Heving forutsetter forøvrig at det er en mangel ved tingen. De bindes ikke til å akseptere reklamasjonen av at de er forsinket, de får bare begrenset hvilke virkemidler de kan bruke for å imøtekomme reklamasjonen (normalt kan de tilby avhjelp for å avverge heving, ved at avhjelp ikke skjer innen rimelig tid så har du krav på heving hvis varen er mangelfull). 

• Liker 2
Skrevet

Til info: Så lenge du har kjøpt den som privatperson så er det forbrukerkjøpsloven som gjelder, ikke kjøpsloven. Du har en del mer rettigheter gjennom forbrkjl.

• Liker 1
Skrevet
winmedi skrev (8 timer siden):

Så fort vi mottar varen vil vi gjøre en vurdering

Vanligvis er det rimelig tid som gjelder, men denne setningen lover mye mer enn rimelig tid. De lover at vurderingen skal gjøres så fort de mottar varen. Hadde jeg fått en sånn lovnad så ville jeg stått ved disken og ventet på vurderinga på direkten eller spurt om jeg burde gå meg en runde i butikken mens de vurderer. Eller i det minste forventet å få svar i løpet av dagen, eller hvis den var levert sent på dagen, i løpet av neste dag.

Send epost og be om heving grunnet både mangel og brutt lovnad om tidsbruk.

Skrevet
winmedi skrev (19 timer siden):

Men hva mener dere jeg bør gjøre da? Sende en mail og be om heving av kjøp?

Jeg ville tatt kontakt (via e-post eller annet) og hevet kjøpet med henvisning til at de har brukt urimelig lang tid på reklamasjonen. Hvis de så svarer tilbake at de ikke har godtatt at det er en reklamasjon får du heller ta diskusjonen om det faktisk er en mangel da, og vise til at de uansett har brukt urimelig lang tid på dette.

Skrevet

Jeg ville gitt dem et skriftlig varsel om heving av kjøp, med mindre de svarer på reklamasjonen innen en viss tidsfrist, f.eks en uke. Dette kan være nyttig å ha dokumentert til senere om detr skulle bli nødvendig, f.eks. i mekling eller i forbrukertvistutvalget.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...