hagenlund Skrevet 13. mai Skrevet 13. mai Jeg har hatt trådløst bredbånd fra Telenor på min gamle adresse i tre år uten problemer, men her på den nye adressen har jeg problemer med at antennen ofte kræsjer når jeg laster ned torrents. Dette skjedde mange ganger i fjor, men plutselig stoppet problemet rundt nyttår. Nå har problemet kommet tilbake. Telenor har byttet antennekabel, byttet 5G-antenne og og de har sendt meg deres egen router, som vi bruker nå - men problemet fortsetter. Når problemet inntreffer så har jeg fortsatt kontakt med lokal router, men ikke med 5G-antennen. Noen ganger restarte antennen seg selv og løser problemet midlertidig, andre ganger må jeg ta strømmen på antennen. Jeg har kontaktet Telenor mange ganger, men de bare oppretter sak hos montøren. Så kommer montøren på besøk, finner ingen feil og saken blir lukket - gang på gang. Er det noen som har en anelse om hva som kan være skyld i problemet?
Hedonism Skrevet 13. mai Skrevet 13. mai Jeg har sett samme oppførsel på bredbånd over 5G med Telenor, første løsningen jeg fant var å endre til kun TCP-protokoll i Qbittorent. På den bærbare maskinen som er Mac så løste dette problemet mens på den stasjonære Windows-maskinen og Synology-NAS´en så løste det seg ikke før jeg begrenset nedlastningshastigheten til litt over 5% lavere enn maks tilgjengelig båndbredde. Måler rett over 120 mbits ned så jeg satte 110 mbits maks i torrentklienten og etter disse grepene har linjen aldri gått ned ved torrenting over 5G.
hagenlund Skrevet 13. mai Forfatter Skrevet 13. mai 1 hour ago, Hedonism said: Jeg har sett samme oppførsel på bredbånd over 5G med Telenor, første løsningen jeg fant var å endre til kun TCP-protokoll i Qbittorent. På den bærbare maskinen som er Mac så løste dette problemet mens på den stasjonære Windows-maskinen og Synology-NAS´en så løste det seg ikke før jeg begrenset nedlastningshastigheten til litt over 5% lavere enn maks tilgjengelig båndbredde. Måler rett over 120 mbits ned så jeg satte 110 mbits maks i torrentklienten og etter disse grepene har linjen aldri gått ned ved torrenting over 5G. Så pussig, jeg har faktisk prøvd både å endre til TCP og å strupe nedlastingene, men uten resultat. Har du opplevd noen forskjell avhengig av årstid?
Hedonism Skrevet 13. mai Skrevet 13. mai hagenlund skrev (2 timer siden): Så pussig, jeg har faktisk prøvd både å endre til TCP og å strupe nedlastingene, men uten resultat. Har du opplevd noen forskjell avhengig av årstid? Det eneste jeg ellers kan tenke har hatt noe å si er a jeg byttet til en Ubiquiti Cloud Gateway Ultra som ruter i perioden jeg opplevde problemet og har aktivert SQM på denne så den skal prøve å prioritere båndbredden etter beste evne. Vet ikke om det kan være det som har hjulpet, men det har fungert helt topp siden jeg gjorde grepene nevnt over pluss satte opp ny ruter. Vi har antennen Zyxel NR7101, kjøpt i 2022.
hagenlund Skrevet 13. mai Forfatter Skrevet 13. mai 4 minutes ago, Hedonism said: Det eneste jeg ellers kan tenke har hatt noe å si er a jeg byttet til en Ubiquiti Cloud Gateway Ultra som ruter i perioden jeg opplevde problemet og har aktivert SQM på denne så den skal prøve å prioritere båndbredden etter beste evne. Vet ikke om det kan være det som har hjulpet, men det har fungert helt topp siden jeg gjorde grepene nevnt over pluss satte opp ny ruter. Vi har antennen Zyxel NR7101, kjøpt i 2022. For min del har jeg brukt min egen Asus-router med Telenor Trådløst Bredbånd i tre år uten noe problem før vi flyttet til ny adresse. Så sendte Telenor oss deres egen router som skulle løse problemet, men antennen fortsatte å kræsje likevel - men bare når jeg laster ned torrents. Utrolig frustrerende greier, og det er null hjelp å få fra Telenor.
NULL Skrevet 13. mai Skrevet 13. mai Hvis du reduserer antall connections som bittorrent-klienten kan bruke totalt, blir det noen forskjell da? 1
hagenlund Skrevet 13. mai Forfatter Skrevet 13. mai 8 minutes ago, NULL said: Hvis du reduserer antall connections som bittorrent-klienten kan bruke totalt, blir det noen forskjell da? Nei, dessverre.
oddeh Skrevet 13. mai Skrevet 13. mai hagenlund skrev (6 minutter siden): Nei, dessverre. Reduserte du nok? Har du prøvd via VPN? Noe som uansett kan være lurt.
hagenlund Skrevet 13. mai Forfatter Skrevet 13. mai (endret) 38 minutes ago, oddeh said: Reduserte du nok? Har du prøvd via VPN? Noe som uansett kan være lurt. Standard global innstilling er 200, jeg har prøvd å redusere det til 20 uten at det gjorde noen forskjell. Men noen ganger har jeg en torrent med bare noen få hundre kB/s og en eneste host, og jeg kan ikke huske å ha sett antennen kræsje da. Jeg kan jo prøve å redusere antallet enda mer. Akkurat nå er det faktisk stabilt igjen, nedlastinger og fjernsyn står på samtidig uten noe problem. I helgen var det motsatt, da kræsjet antennen et par ganger den første kvelden, og den andre kvelden måtte jeg avslutte nedlastingene og så ta strømmen på antennen for å bli kvitt hakking på fjernsynet. TV-boksen er også fra Telenor, og den er koplet direkte i Telenor-routeren. VPN har jeg ikke prøvd, men kanskje jeg skal gjøre det. Endret 13. mai av hagenlund
NULL Skrevet 14. mai Skrevet 14. mai Ah. Det høres ut som du bruker opp all båndbredde, og ikke at antennen "krasjer"? Det høres kanskje mer ut som det er TV-boksen som ikke klarer å hente seg helt inn igjen. Hvis du her f.eks. skifter kanal på tv-boksen etter bittorrent-klient er avsluttet, blir det da også problemer med tv-avspillingen? Eller er det andre klienter som også får problemer i etterkant av bittorrent-bruk der TV har fått problemer? Det du vel da trenger å gjøre er å prøve å unngå at bittorrent-trafikken tar all kapasitet. Da ved å også sette en begrensning på hvor stor båndbredde klienten skal benytte. Trolig både downstream og upstream. Så vil en utfordring her kunne være at med trådløst bredbånd, kan potensielt reell bredbåndshastighet variere litt. Men om du på det jevne f.eks. får 300/20 Mbps, prøv å begrens bittorrent til 200/10 Mbps.
hagenlund Skrevet 14. mai Forfatter Skrevet 14. mai 3 hours ago, NULL said: Ah. Det høres ut som du bruker opp all båndbredde, og ikke at antennen "krasjer"? Det høres kanskje mer ut som det er TV-boksen som ikke klarer å hente seg helt inn igjen. Hvis du her f.eks. skifter kanal på tv-boksen etter bittorrent-klient er avsluttet, blir det da også problemer med tv-avspillingen? Eller er det andre klienter som også får problemer i etterkant av bittorrent-bruk der TV har fått problemer? Det du vel da trenger å gjøre er å prøve å unngå at bittorrent-trafikken tar all kapasitet. Da ved å også sette en begrensning på hvor stor båndbredde klienten skal benytte. Trolig både downstream og upstream. Så vil en utfordring her kunne være at med trådløst bredbånd, kan potensielt reell bredbåndshastighet variere litt. Men om du på det jevne f.eks. får 300/20 Mbps, prøv å begrens bittorrent til 200/10 Mbps. Har dessverre allerede prøvd å strupe nedlastinger og opplastinger, det gjorde ingen forskjell. Det er definitivt antennen som kræsjer, for når det skjer så blir WAN-tilgang helt borte i ti minutter mens antennen tar omstart, og når den har startet om så har jeg fått ny WAN-IP.
hagenlund Skrevet 19. mai Forfatter Skrevet 19. mai Hadde håpet å få svar fra noen Telenor-eksperter her...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå