Gjest 6d912...335 Skrevet 12. mai Skrevet 12. mai Hei, føler det er litt vanskelig å finne svar på akkurat dette spesifikke tilfellet, så jeg hører her i tilfelle noen har erfaring rundt dette. Noen jeg kjenner (2 voksne personer i 20-årene) skal flytte inn i en leilighet sammen og har fått en leiekontrakt de må godta/signere. Et av punktene der synes jeg virker litt vel strenge og virker som det lett kan misbrukes. Det står som følger. Sitat Gjester Kortvarige besøk er tillatt, men overnatting for gjester skal skje med måte og ikke overstige maks antall tillatte personer i leiligheten (4 personer). Fest er ikke tillatt uten skriftlig tillatelse. Skal nevnes at det er kun de to som blir å bo i leiligheten. Tror det kan være en kjellerleilighet, men det er ikke noe utleier blir å disponere/fellesrom. 1. Skal dette tolkes som at det er maks 4 som kan overnatte (inkludert de som bor der), eller mener de at det aldri er lov med mer enn 4 personer i leiligheten? Begge virker litt urimelig uansett, men sistnevnte er jo mye verre. 2. Kan de begrense antall personer i en leilighet? 3. Hva som kan defineres som fest er veldig subjektivt og kontekst-avhengig. Her kan det være alt fra en familie-middag med øl og vin til full russefest. 4. Hvis denne klausulen ikke er gyldig/kan håndheves, bør de krangle om den på forhånd eller bare godta kontrakten og vite at den ikke vil være grunnlag for å klage/kaste noen ut? Forsøker å lese gjennom husleieloven og saker i media, men det meste virker å være relatert til å ta inn samboer. Kan være greit å ha noe å referere til hvis man vil endre på den klausulen. Virker som man har rett/krav til å leve normalt i leiligheten og at en slik klausul er urimelig innskrenking, men det er jo ikke særlig håndfast. Anonymous poster hash: 6d912...335
Milhouse85 Skrevet 12. mai Skrevet 12. mai Istedenfor å spekulere i det som er skrevet. Er det ikke bedre (og enklere) å bare spørre utleier hva h*n vil med dette? At det står "med måte" er jo ikke et forbud. Kanskje har utleier tidligere dårlige erfaring med overdrevet festing og besøk - og at h*n derfor har sett seg nødt til å gradere seg litt mot det som de fleste vil annse som overdrevet besøk. 3
Gjest 6d912...335 Skrevet 12. mai Skrevet 12. mai Milhouse85 skrev (14 minutter siden): Istedenfor å spekulere i det som er skrevet. Er det ikke bedre (og enklere) å bare spørre utleier hva h*n vil med dette? At det står "med måte" er jo ikke et forbud. Kanskje har utleier tidligere dårlige erfaring med overdrevet festing og besøk - og at h*n derfor har sett seg nødt til å gradere seg litt mot det som de fleste vil annse som overdrevet besøk. Det er jo ikke enten eller, her forsøker man å klargjøre via utleier og høre hva loven faktisk sier. Overnatting skal skje med måte, men det høres jo ut som "maks tillatte personer i leiligheten (4 personer)" er mer generell og ikke kun gjelder overnatting. Og uavhengig av om det er forståelig at utleier prøver seg på disse, så lurer jeg på om det er faktisk lovlig. Og om det har vært avgjort noen steder fra tidligere saker. Det er tross alt en kontrakt. Anonymous poster hash: 6d912...335
rozon Skrevet 12. mai Skrevet 12. mai Hvorfor i det hele tatt vurdere det? Hvis man helt klart mener man ikke vil ha problemer med reglene, så er de greie. Dersom man er i tvil om man kommer innenfor, så vil man ha en konflikt med huseier. Ser ikke noen grunn til at voksne folk skal gidde å stille seg i unødvendige konflikter den tid det er mulig å unngå.
ParadiseCity Skrevet 12. mai Skrevet 12. mai Virker som huseier er av typen som vil ha passiv inntekt men vil helst ikke at de som betaler denne inntekten skal være særlig synlig eller til «bry». Hadde jeg vært de så hadde jeg funnet noe annet.
Rune_says Skrevet 12. mai Skrevet 12. mai Er vel mest for å begrense antall som sover der - går på sikkerhet/lovlighet ift soverom og nødutganger. Dvs alle rom godkjent til varig opphold (soverom og stue f.eks.) skal ha vindu eller dør som det kan rømmes gjennom v/brann og bruksendring til hhv soverom og stue skal være godkjent av kommunen. (Noen tar snarveier her og gjør om kjellerbod/uinnredet kjeller til hybel uten å søke og at det f.eks. er for små vindu på soverom...) Om man skulle ha 10 personer over for 17.de Mai frokost eller til familie-middag i ryddige former så vil jeg tro det er det snakk om midlertidig besøk som er greit. (Dobbeltsjekk evt med utleier før signering.)
Ole-Br Skrevet 12. mai Skrevet 12. mai Jeg vil tippe det er regler satt opp etter tidligere erfaringer. Jeg kan se grunnene til det, men samtidig er jeg usikker på om det er lov å kreve det. De kan jo høre med husleietvistforeningen? Leieboerforeningnen? Forbrukerrådet? Jeg hadde lest kontrakten opp mot øvrig oppførsel fra utleier. Synes det at fest "krever skriftlig tillatelse" er noe av det særeste og dessuten vet man ikke hva de legger i en del av det som står der. Jeg tolker det med 4 personer opp mot overnatting.
The Avatar Skrevet 12. mai Skrevet 12. mai Gjest 6d912...335 skrev (1 time siden): Forsøker å lese gjennom husleieloven og saker i media, men det meste virker å være relatert til å ta inn samboer. Kan være greit å ha noe å referere til hvis man vil endre på den klausulen. Virker som man har rett/krav til å leve normalt i leiligheten og at en slik klausul er urimelig innskrenking, men det er jo ikke særlig håndfast. Her vil eg eigentleg råde deg, til å råde dine venner, om å ikkje søke å få klargjort kva som er meint med denne klausulen. Slik som det står no så har ikkje dette punktet nokon praktisk betydning ettersom det ligg klart utanfor det som utleigar kan regulere. Reint strategisk er det derfor betre å la klausulen stå og trygt ignorere den, enn det er å få utleigar til å omformulere den slik at den blir mogleg å handheve rettsleg sett. Huseligelova § 5-2 fastsetter utleigars plikt til å opprettholde vanlig ro og orden, inkludert leigetakers plikt til å følge ordensreglar og påbod. Det er likvel ei avgrensing på at ordensreglane må både være vanlege og at påboda er rimelege. Eg tenker derfor at det er undvendig å bruke tid på å analysere påbodet som uansett er urimeleg, men eg forsøker likevel. 1. Det er utydig skrevet, men den naturlege forståinga ettersom det er fastsatt fire personar som maks persontal er at summen av overnattande gjestar og bebuarar ikkje kan overstige 4 personar. Altså at det berre er lov med tre overnattingsgjestar dersom bebuar nummer to ikkje er heime den natta. Eg er likevel eining i at det kan argumeteres for at det som strengt tatt står der er at maks antall overnattingsgjestar er fire gjestar pluss bebuarane, men det er ikkje ein naturleg måte å forstå regelen på. 2. Ja utleigar kan begrense talet på personar i leilegheita, men om vi ser til huseleigelova sine bestemmelser om familieopptak og framleige så er vilkåret for å nekte dette at husrommet blir klart overbefolka. Du skal ha ei veldig lita leilegheit dersom fire personar gjer husrommet overbefolka, særleg når det er snakk om besøk i nokre få dagar. Sidan vennane dine reagerer på maksbegrensninga så antek eg at dei sjølv vurderer at fire overnattingsgjestar går heilt fint. Det er lov å ha luftmadrass på golvet, men det er klart at når eine gjesten må sove på kjøkkenbenken, og ein annan gjest må sove i dusjkabinettet for å få plass til alle, ja då er nok leilegheita klart overbefolka. Ser at huseierforeningen har uttalt at eit eksempel på ei overbefolka leilegheit er når det er feltsengre og madrasser på alle rom. For dei aller nærmaste som sambuar, barn og foreldre så aksepteres det enda tettare buforhold før ein kan påberope at leilegheita er klart overbefolka. Merk også at auka slitasje er heller ikkje ein god nok grunn. 3. Fest kan være alt mogleg. Store norske leksikon definerer fest som ei feiring, som mellom anna er eit avbrekk frå dagleglivets rutinar. At det må søkast skriftleg om å avholde fest vil være eit klart urimeleg, leigetakarane har rett til å få praktisere ein viss grad av livsutfoldelse. 4. Ikkje protester på klausulen. Uteigar kan uansettt ikkje kaste dei ut dei ut basert på at dei hadde bursdagsfest med bløtkake ein kveld, eller tok seg ei øl framfor TVen utan å ha sendt inn skriftleg søknad). 5
leticia Skrevet 17. mai Skrevet 17. mai TS, i stedet for å fokusere på hva som er "lov" å ha med i kontrakten eller ikke, tror jeg at jeg hadde tenkt at en utleier som skal detaljstyre livene til sine leietakere vil være en utleier man vil få problemer med over tid. Jeg hadde en slik en gang, det kom stadig nye "husregler" som var helt latterlige. Ble boende der i bare 4 måneder, da var det nok. Mitt råd blir dermed at de finner seg noe annet, og ikke skriver under en slik kontrakt. 1 1
panzerwolf Skrevet 19. mai Skrevet 19. mai leticia skrev (På 17.5.2025 den 20.08): TS, i stedet for å fokusere på hva som er "lov" å ha med i kontrakten eller ikke, tror jeg at jeg hadde tenkt at en utleier som skal detaljstyre livene til sine leietakere vil være en utleier man vil få problemer med over tid. Jeg hadde en slik en gang, det kom stadig nye "husregler" som var helt latterlige. Ble boende der i bare 4 måneder, da var det nok. Mitt råd blir dermed at de finner seg noe annet, og ikke skriver under en slik kontrakt. Tenkte også det samme. Selv om det omstridte punktet ikke er juridisk bindende, så er sjansen stor for at utleier vil skape trøbbel på et eller annet tidspunkt. Underskriver man på vilkårene, har jo dermed utleier en forventning om at de følges. Definisjonen av "fest" er jo også gjerne ganske subjektivt. For noen er det å sitte 4-5 stykker med snitter og kaffe til kl. 21 fest, mens for andre er det ikke fest før 20 stykker danser på bordene. Man leier et husrom og da skal det kunne brukes etter forventningene også. Man kan godt ha med normale ordensregler som ro mellom 23 og 07, og utover det kommer man langt med sunn fornuft. Normalt sett. Hilsen en utleier. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå