Gå til innhold

Vesten må tenke utenfor boksen med den onde sirkelen i sensitive temaer som innvandring og polarisering

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det de gjør nå er å bare øke mer fremmedrykt og rasisme. Saker der folk blir tatt for å ha løyet om asyl, men til gjengjeld bidrar til det norske samfunnet med jobb, integrert seg godt og etablert seg uten noen som helst rulleblad, de MÅ få amnesti. Når det gjelder asylsøker som begår kriminalitet med det første de setter foten i landet, så må det være raskere måte å få de dømt og utvises hvis det er mulig. 

Ungdomskriminaliteten med innvandringsbakgrunn er ikke en quick fix og aldri svart og hvit årsak. Det er sammensatt. Her synes jeg Norge gjør en bedre jobb enn andre land som slite med det samme. Dialog er veien å gå, ikke hardere straffer. Vi må huske på at disse er unge mennesker som har dessverre tatt feile valg pga av ulike årsaker. Selfølgelig skal gjengangere som har problemer med å forandre seg straffes, men må være en kombinasjon av dialog og rettferdig straff. 

Kriminelle nettverk må knuses gjennom strengere straffer og flere politi. Altså verktøyene er der. De må bare implementeres men det kreves samarbeid med andre land fordi som sagt sammensatt og ikke svart og hvitt. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
ForTheImperium skrev (2 timer siden):

Det de gjør nå er å bare øke mer fremmedrykt og rasisme. Saker der folk blir tatt for å ha løyet om asyl, men til gjengjeld bidrar til det norske samfunnet med jobb, integrert seg godt og etablert seg uten noen som helst rulleblad, de MÅ få amnesti. Når det gjelder asylsøker som begår kriminalitet med det første de setter foten i landet, så må det være raskere måte å få de dømt og utvises hvis det er mulig. 

Har de løyet i søknaden og fått opphold når de ikke skulle hatt det skal de UT. Belønner man disse med opphold vil det svekke rettsoppfatning og føre til mer diskriminering og hat.

ForTheImperium skrev (2 timer siden):

Ungdomskriminaliteten med innvandringsbakgrunn er ikke en quick fix og aldri svart og hvit årsak. Det er sammensatt. Her synes jeg Norge gjør en bedre jobb enn andre land som slite med det samme. Dialog er veien å gå, ikke hardere straffer. Vi må huske på at disse er unge mennesker som har dessverre tatt feile valg pga av ulike årsaker. Selfølgelig skal gjengangere som har problemer med å forandre seg straffes, men må være en kombinasjon av dialog og rettferdig straff. 

Det er håpløst naivt å tro at dette vil virke når det til nå, etter mange år ikke har fungert i det hele tatt. Boller, brus og klapp på skuldra fungerer ikke, det som trengs er at det får rellle konsekvenser for dem som gjør gatene utrygghet for nordmenn.

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
Socketlicker skrev (15 timer siden):

Det er håpløst naivt å tro at dette vil virke når det til nå, etter mange år ikke har fungert i det hele tatt. Boller, brus og klapp på skuldra fungerer ikke, det som trengs er at det får rellle konsekvenser for dem som gjør gatene utrygghet for nordmenn.

Tingen er -- det er reell tvil om det har blitt forsøkt å høre på, forstå, og utføre tiltakt anbefalt av relevant ekspertise:

For å oppsummere raskt:

Grunnen til at noen grupper MENA er overrepresentert kommer frem, direkte, av oversikt over hvor god utdannelsen til gjennomsnittspersonen er i land de kommer fra.

En oversikt over gjennomsnittlig utdannelse for dem som kommer til Norge predikerer ekstremt godt raten av kriminalitet:
Med dårlig eller ubrukelig skole, tilsvarende noen få år fra norsk grunnskole, er ikke voksne/ungdommer klare for å integreres uten tilsvarende 6+ år norsk grunnskole, selv for voksne.
Folk som har vært på flukt hele livet og så fått barn har enda dårligere vilkår.

---

Samtidig så er ikke meningen med asyl at vi skal ta i mot legene som flykter fra krig slik at vi kan tjene penger på dem.

---

La oss starte tilstandsbeskrivelsen med ungdommene som stod/står bak kriminalitetsbølgen i Oslo.

...

Det er ekstremt få gjerningspersoner som står bak, og motivet er banalt:

"– Mange ungdommer mener salg er bra. De forteller meg at de tjener bra. De mener at å selge er den eneste løsningen, fordi foreldrene ikke får gitt dem nok penger til å gjøre ting de ønsker med vennene sine, sier «Isak».

Han forstår at ranene fører til uro blant folk.

– Det kan sikkert skape frykt. Jeg har ikke noe imot at folk er redd for meg. Hvis de er redde for meg, er de redde for meg. Hvis de liker meg, jeg liker dem. Jeg er rolig i hvert fall. Men så fort en person er aggressiv mot meg, jeg er aggressiv, sier han, og legger til:

– Målet til en person er å være på topp. Det vil si, han vil at alle skal ha frykt for han da.

Mangel på penger, steder å være og hvem vennene dine er, er faktorer som spiller inn når ungdom begår kriminalitet, mener «Isak». 

Han sier det er vanskelig å slutte med de kriminelle handlingene, selv om han vet at han burde.

– Du er med de samme gamle vennene dine. De gjør det samme som du gjør. Trekker du deg vekk, må du gå hjem, og det er ikke mye å gjøre hjemme, sier han. 

---

Den 15 år gamle raneren ble pågrepet og dømt til betinget fengsel i seks måneder. Han ble i tillegg til ranet dømt for en annen voldshendelse.

Tall fra politiet i Drammen viser at det i sommer ble begått 14 ran av ungdom under 18 år. I 2023 var tallet seks, under halvparten så mange.

– Det var en tøff sommer i Drammen, mens høsten har vært roligere, sier Geir Oustorp, leder for forebyggende seksjon i Drammen. 

Han mener en av hovedårsakene til det er at to av de mest aktive ungdommene er varetektsfengslet, i tillegg til at to andre ungdommer er plassert på barnevernsinstitusjoner av barnevernet.

---

Veldig få gjør mye galt 

På politistasjonen i Drammen har politiet en egen oversikt over ungdommene under 18 som begår kriminalitet. 

– Øverst har vi, jeg vil ikke kalle dem lederskikkelser, men gutter som vi har mest med å gjøre og som drar med seg flest ungdommer, sier politibetjent Singh. 

Han jobber ved forebyggende seksjon i Drammen og har spesielt fokus på ungdommer under 18 år. 

Politiet har god kontroll på hvem som er involvert, og mener det er snakk om en gruppe på mellom 15–20 ungdommer som står bak de fleste hendelsene.

Av de er det kun noen få som står for de mest alvorlige. 

– Det er en liten gruppe som gjør mye galt, sier Singh.

Ute på patrulje oppsøker han ofte ungdommene i løpet av vakta.

– Bare det å se hverandre «face to face» og høre at det går bra, det er viktig. Da kommer det gjerne ny informasjon. Ting de sliter med eller ting de trenger hjelp med, som de ikke gidder å ringe for, sier han. "

https://www.tv2.no/nyheter/Åsted-norge/jeg-har-ikke-noe-imot-at-folk-er-redd-for-meg/17194979/

---

Det er problemer i alle ledd, men spesielt i barnevern-delen, som ironisk nok ikke er barnevernet sin skyld:

"Mens norske barn har krav til oppfølging og ettervern av Barne­vernet frem til de fyller 25, overføres ansvaret til UDI når asylbarn fyller 15 år. Diskriminering, mener Redd Barna."

Krigen i hjemlandet hadde satt sine spor hos Agovic-Nordaas.

– Jeg hadde store utfordringer med postkrigstraumer og min psykiske helse generelt.

Men når han nå ser tilbake skjønner han at han var én av de heldige.

For i motsetning til de fleste andre mindreårige asylsøkere som blir ivaretatt av Utlendingsdirektoratet (UDI), var det Barnevernet som endte med å ta ansvaret for ham.

Hadde ikke det skjedd, så hadde nok ikke jeg hatt den utviklingen jeg har hatt. Og mitt liv hadde nok sett helt annerledes ut i dag, forteller Agovic-Nordaas.

Men sånn er det ikke for de fleste mindreårige asylsøkere, noe Norge har høstet kritikk for fra ulike FN-organer i nesten 20 år."

https://www.nrk.no/buskerud/norge-har-fatt-fn-kritikk-i-nesten-20-ar-for-behandling-av-asylbarn_-_-noe-ma-gjores-1.17124935

---

Så...

Samfunnsvitenskapen mobbes regelrett med å påpeke den faktiske årsaken til at disse ungdommene er kriminelle.
De har det ikke bra hjemme, med foreldre som er ekstremt dårlig utdannet relativt til andre flyktninger, og i alle fall relativt til nordmenn -- med holdninger man kan forvente fra folk med ekstremt dårlig utdannelse som kommer fra land i korrupsjon og hvor man ikke kan stole på staten eller folk ansatt av staten -- som gjør det ekstremt vanskelig for staten å gi de voksne et tilbud.

Ungdommene presses til å være ute så mye de kan med venner, uten penger, for å unngå konflikter med familien for øvrig, og er ute uten noe fornuftig å gjøre overhode.

---

Et gratis og tilrettelagt fritidstilbud som går an å bruke tid på, tidlig, ville forebygget ekstremt mye av kriminaliteten.

Barnevernstjenester som er på nivå med det norske barn får kunne også hjulpet.

For de som har lagt seg for vane å være kriminelle, så må det andre løsninger til:
Å flytte familien deres blir en straff for hele familien og søsken.

--------------------------------------------------------------------

De kriminelle nettverkene som selger narkotika kan og bør knuses.

Samtidig så støttes disse av store deler av samfunnet:
Alle som bruker hasj, partydop eller kokain.

Som inkluderer slottet i Norge, influencere og stortingspolitikere.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
  • Hjerte 1
Skrevet
Red Frostraven skrev (25 minutter siden):

Samtidig så støttes disse av store deler av samfunnet:
Alle som bruker hasj, partydop eller kokain.

Noen få prosent er ikke "Store deler av befolkningen"

Red Frostraven skrev (26 minutter siden):

Et gratis og tilrettelagt fritidstilbud som går an å bruke tid på, tidlig, ville forebygget ekstremt mye av kriminaliteten.

Slike tilbud finnes allerede, men hjelper ikke. Kriminaliteten blant unge fortsetter bare å øke, spesielt blant "kulturberikelsene" fra MENA-land. Mer boller og saft vil ikke løse problemene som skyldes manglende ansvar for dem som velger å bryte loven.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Skrevet
Socketlicker skrev (21 minutter siden):

Noen få prosent er ikke "Store deler av befolkningen"

30% av befolkningen har prøvd hasj.

7% har brukt det i år.

Over 1 million nordmenn har bidratt til å finansiere de kriminelle nettverkene,

Over 350 000 har bidratt i år.

Det passer min definisjon av en stor del av befolkningen.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 3
Skrevet
Red Frostraven skrev (24 minutter siden):

'Cannabis', som forøvrig kan fremstilles uten kontakt med kriminelle nettverk.

Men ja, enig i at de kriminelle nettverkene kan og burde kveles.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
41 minutes ago, Red Frostraven said:

7% har brukt det i år.

Du kan også legge til den enorme holdningsendringen man ser. Kokain er omtrent 100% stuerent hos alle som fester/er på byen. Det finnes vel knapt en russ som ville hevet øyenbryn om en bekjent eller noen de vanker med hadde tatt en stripe. 

Man ser det også i musikken. Kokain var før litt skjult i tekster og hadde "slagkraft", nå er det helt naturlig del av partysanger. 

Skrevet
Red Frostraven skrev (6 timer siden):

7% har brukt det i år.

Tallet er langt lavere enn det, særlig blant unge.Den store delen av befolkningen i Norge har aldri og vil aldri bruke narkotika.

Skrevet
4 hours ago, Socketlicker said:

Tallet er langt lavere enn det, særlig blant unge.Den store delen av befolkningen i Norge har aldri og vil aldri bruke narkotika.

Er dette basert på statistikk du vil dele, eller er det nok en gang magefølelse som du presenterer som "fakta"?

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
WiiBoy skrev (1 time siden):

Er dette basert på statistikk du vil dele, eller er det nok en gang magefølelse som du presenterer som "fakta"?

Det bygger på EU sine statistikker som de presenterer hvert år🤡

Skrevet
6 minutes ago, Socketlicker said:

Det bygger på EU sine statistikker som de presenterer hvert år🤡

Hvilke statistikker er det? EU har et mylder av statistikker og oversikter. Kan ikke du linke til de, eller i det minste gi oss noe mer å google enn "Eu statistikk narkotika".. Det blir så himla mange treff.. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
ForTheImperium skrev (På 12.5.2025 den 13.33):

Kriminelle nettverk må knuses gjennom strengere straffer og flere politi. Altså verktøyene er der. De må bare implementeres men det kreves samarbeid med andre land fordi som sagt sammensatt og ikke svart og hvitt. 

Saken er at når det gjelder personer fra 3. verden så handler det i alle tilfeller om folkevandring fra fattige land i sør og øst til land med høy velstand i Nord-Vest. Og ikke minst om gjenforening med alle man forlot.
Innvandringen i Norge handler i nesten alle tilfeller om gjenforeninger.

Ingen tilfeller handler om midlertidig beskyttelse til de kan reise tilbake til sine egne land og bidra der.
Dette kan selvsagt ikke fortsette.

Endret av Neptun1
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
WiiBoy skrev (5 minutter siden):

Du påstod at det var langt lavere enn 7%. Statistikken du viser til her sier 11% i 2022.

Har du lest det du linker til?

Ikke for Norge nei

Skrevet

Hvor mange rasister er det på dette forumet egentlig og hvor mange idiotiske saker om innvandring skal man drøvtygge før moderator begynner å stenge?

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
rabler skrev (35 minutter siden):

Hvor mange rasister er det på dette forumet egentlig og hvor mange idiotiske saker om innvandring skal man drøvtygge før moderator begynner å stenge?

Ja huff! Tenke seg at man på et diskusjonsforum skal diskutere aktuelle problemstillinger i samfunnet som man ikke klarer å argumentere mot med ord. Det burde absolutt sensureres!

• Liker 4
  • Hjerte 2
Skrevet
WiiBoy skrev (14 minutter siden):

Det står da klart å tydelig 11%, 2022, Unge voksne, Norge, cannabis.

Hvilke tall er det du finner?

Nå snakket jeg om all narkotika, ikke bare en type. Men bra forsøk på avsporing.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...