Gå til innhold

Tilbud til de som dropper ut av skolen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilke muligheter finnes for unge som dropper ut av VGS og sliter med å finne tilbake til meningsfull aktivitet?

Et av mine barn droppet ut av VGS. Hen har en Autisme Spekter Lidelse. Søknad til en skole i vårt område for personer som trenger mer tilrettelegging ble avslått. Det var visst andre som trengte plassen mer. 

Hva annet finnes som kan få hen i aktivitet fra høsten av? Kanskje noen vet noe om hva NAV kan hjelpe med? Fint med innspill og kommentarer.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med å prøve en enkel jobb, som f.eks. å jobbe på en pizzasjappe eller noe sånt? Det krever ingen utdanning og er ganske laidback sosialt sett.

• Liker 1
Skrevet
16 minutes ago, Satan666 said:

Hva med å prøve en enkel jobb, som f.eks. å jobbe på en pizzasjappe eller noe sånt? Det krever ingen utdanning og er ganske laidback sosialt sett.

Ja, det kunne vært fint. Men det andre opplever som laidback sosialt, kan være ganske tøff for hen. Tar likevel med meg ideen.

• Liker 1
Skrevet

Mer nettsøk viste at folkehøgskole kunne vært en god ide. Kanskje noen som har gode erfaringer med det? Særlig mtp. Asberger/ Autisme.

Skrevet

Når man er "i spekteret" så har man ofte noen spesifikke interesseområder. Hva med å oppsøke likesinnede og gjøre mer ut av det? Hvis det ikke er noe skadelig/usunt da. Bruke spekteret som fordel i stedet for ulempe.

• Hjerte 1
Skrevet (endret)

Kontakte opplæringskontoret? Finnes det en oppfølgingstjeneste? Det er begrenset hva Nav kan gjøre før unge fyller 18 år og det er lurt å se på alternativt opplæringsforløp så det i hvert fall foreligger en oversikt. Å se på muligheter for arbeid er også lurt. De fleste som dropper ut, går ut i jobb, men jeg ville sett på skoleløpet først. Noen trenger en pause, andre trenger bare å gjøre det annerledes.

Endret av Ole-Br
  • Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...