ArveB Skrevet 7. mai Skrevet 7. mai For ca 1 år siden kjøpte vår bedrift en ny minigraver fra et Norsk firma. I løpet av denne tiden har det elektriske systemet laget trøbbel. De kan ikke fremskaffe et el-skjema for feilsøking! Den er CE merket. Jeg fant ut at tenningslåsen var defekt. Startmotoren har havarert, limen som holder magnetene løsnet. Denne har jeg reklamert på, men ingen respons fra selger. I dag havarerte hydraulikk motoren på svingkransen. Hvilke rettigheter har jeg?
mobile999 Skrevet 7. mai Skrevet 7. mai ArveB skrev (1 time siden): For ca 1 år siden kjøpte vår bedrift en ny minigraver fra et Norsk firma. Kinamaskin fra Wee? -Tipper du må starte med å ta ut forliksklage.
Herr Brun Skrevet 8. mai Skrevet 8. mai Først og fremst er jo dette ikke en forbrukerrettslig problemstilling, så du er feil sted. Firmakjøp = per definisjon ikke forbruker. Dernest så tenker jeg jo at næringsdrivende i større grad enn privatpersoner bør betale for rådene sine, så jeg vil tidligere enn ellers anbefale å kontakte advokat. For småsaker som dette tipper jeg regnskapsføreren din kjenner noen. Ellers har jeg to råd: 1) Det er full avtalefrihet på dette området, så du bør lese avtalen med selger. Det vil normalt være noen standardbetingleser på selgers nettside, og disse vil normalt være bindende for deg om du har handlet i nettbutikk. Litt avhengig av hvordan avtalen er inngått kan det imidlertid være nyanser her, men "jeg har ikke signert noen kontrakt" er ikke nok for å si at selgers standardbetingelser ikke gjelder. 2) Dette er en typisk sak hvor det å ha rett og det å få rett er to veldig forskjellige saker. Du må både vinne i forliksrådet, og potensielt også i tingretten, og faktisk få noen penger ut av motparten for at dette skal være verdt tiden din å forfølge. Å vinne i forliksrådet høres ut som en grei sak med de manglene du beskriver, med mindre avtalen er veldig streng. Der kan du ofte møte selv og presentere et noenlunde koherent argument basert på sunn fornuft og få medhold. Å vinne i tingretten er typisk mer ressurskrevende og tidkrevende, men det slår jo begge veier. Jeg ville benyttet meg av profesjonell rådgivning om jeg var deg. 4 1
Herr Brun Skrevet 9. mai Skrevet 9. mai Simen1 skrev (3 timer siden): Kjøpsloven gjelder vel slike næringskjøp? Ja, men avtalen går foran. Det er der er essensielt å starte med den. I praksis finnes det nesten alltid en avtale. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå