Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Girkassehavari etter dårlig girkasseservice før bilovertakelse

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!
Jeg kjøpte med en brukt Ford Focus Mk3 2012 Hatch bil med automatgirkasse i august 2024. For å skrive en lang historie kort, begynte jeg å oppleve feilmeldinger og løpske turtallsøkninger på kassen. Jeg har holdt på i mndvis å undersøkt om hjelp og tips for å fikse. Har vært hos flere forhandlere, inkl ford-verksted som bare sier at kassen må byttes.

Et verksted jeg nå i april besøkte, fant ut at girkassen min manglet 1,8L olje, og ingen tegn til slitasjer eller lekkasjer. Etter mer undersøking fant jeg ut at bilen hadde girkasseservice mars/april 2024 før bilen ble solgt  til bilforhandler. Denne servicen mener sjefen på verkstedet som fant ut om problemet, at det ikke er fulgt rutinemessig iht hvordan et oljeskift utføres og at det ikke var nok olje. Med dette har vi konkludert med at girkassen har fått havari og er nå defekt pga det.

Feilen begynte jeg førs å få allerede i sent september/ tidlig oktober og forsøkt å rettet dette via bilselgerens firma, men ingen hell. Bilen har heldigvis holdt ut vinteren men nå er det gått så lang tid at kassen er desverre havarert. 

Jeg lurer dermed på om det er noen der ute med samme mening som meg, at verksted og bilforhandler skal samsnakke og fikse dette for meg. Dette er en ekstremt dårlig opplevelse ver enkelt kan få, men også ekstremt ille siden dette er min første bil.
Kom gjerne med tilbakemeldinger og tips :)

INFO OM BILEN:
KM: (Før kjøp; 120.000km) 130.500km
Kjøpt for 99.000,-

Videoannonse
Annonse

Ser det ligger en annen tråd om samme bil "Reklamasjon kjøp av bruktbil hos bilforhandler" - trådene kan slås sammen. 

Det er noen eksempler på ting som utløser krav mot selger:

Selger har holdt tilbake opplysninger, og det antas å ha innvirket på kjøpet
Selger har gitt feil opplysninger og det antas å ha innvirket på kjøpet
Bilen er i dårligere stand enn du hadde grunn til å regne med ut fra det du fikk opplyst om pris, alder og kilometerstand.

Ved at girkasseservice var utført et halvt år før kjøp er det grunn til å forvente girkassen skulle fungere lengre enn den faktisk har gjort.

Du har reklamert med en gang mot bilselger, som ikke har gjort noen tiltak for å hindre videre skade. Dermed bør bilselger dekke reparasjon eller du kan levere tilbake bilen. 

Å få bilselger til å mene det samme er da neste steg, det kan være en lengre prosess. 

Se også her:

https://www.forbrukerradet.no/forside/bil/kjop-og-salg-av-bil/misfornoyd-med-kjop/

Endret av toralfb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...