Gå til innhold

Hinton v. Tesla Inc - Tesla skal ha manipulert med tellingen av kjørt distanse for å unngå garantireparasjoner

NoBo

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

I følge stevningen i et massesøksmål tatt ut i California, skal Tesla bevisst ha manipulert med systemet som teller kjørt distanse i bilene slik at garantier fortere utløper - bilene skal ha rapportert om at det er kjørt flere miles enn det bilene faktisk har tilbakelagt og da med fra 15% til hele 117%. Så mange som én million biler fra Tesla i California kan være omfattet av søksmålet. Tesla har (selvfølgelig) avvist dette.

https://arstechnica.com/cars/2025/04/tesla-makes-its-cars-lie-about-their-mileage-lawsuit-claims/

Kan bli interessant å følge med på. Problemstillingen har vært diskutert på blant annet Reddit i flere år og selve søksmålet er det nok jobbet med i lang tid så det kan neppe sies å være en direkte respons på Musks krumspring siste halvår 😶

Litt lat, så jeg fikk ChatGPT til å oppsummere og oversette for meg;

Sitat

I et massesøksmål innlevert i California hevdes det at Tesla bevisst bruker prediktive algoritmer og energiforbruksdata for å overestimere hvor langt bilene har kjørt, slik at garantier utløper tidligere og Tesla slipper å dekke reparasjoner – samtidig som de øker salget av utvidede garantier. Slik manipulasjon skal ha ført til at garantien på en 2020 Model Y utløp betydelig før forventet, noe som ga eieren en regning på 10 000 USD for en reparasjon som ellers ville vært dekket  . Søksmålet, anført av ny Tesla‑eier Nyree Hinton, kan omfatte over én million kjøretøy i delstaten og påpeker brudd på Californias lover mot urimelig konkurranse og falsk reklame.

Sitat

Tesla har et patent som beskriver en “miles‑to‑electrical energy conversion factor”, der kjørelengde beregnes ut fra batteriforbruk, kjørestil og veiforhold i stedet for en rent mekanisk eller elektronisk avlesning. Brukere på Tesla‑forum og underreddits har i flere år diskutert mystisk høye avlesninger, men dette er første gang det reises et rettslig krav på grunnlag av slike observasjoner.

Sitat

Hovedpunkter i søksmålet

• Overestimering av kjørelengde: Ifølge søksmålet kan bilens kilometerteller vise fra 15 % til hele 117 % flere miles enn den faktiske kjøringen.
  • Saksøker: Nyree Hinton, som kjøpte en brukt 2020 Model Y i desember 2022, er førstemann til å stå frem med disse påstandene. 
  • Eksempel på avvik: I én periode på seks måneder kjørte Hinton reelt 6 086 miles, men Tesla‑telleverket rapporterte 13 228 miles.
  • Garantibrudd: Den grunnleggende kjøretøygarantien (50 000 miles eller fire år) utløp langt tidligere enn forventet, og Hinton måtte betale 10 000 USD for en hjulopphengsreparasjon som burde vært dekket.

Sitat

Teslas respons

Tesla har formelt avvist alle påstander i søksmålet og bestrider at de noen gang har programmert biler til bevisst å vise feil kilometertelleravlesninger. Selskapet har ikke gitt ytterligere kommentarer offentlig.

Endret av NoBo
Oppdatert link
  • Innsiktsfullt 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Merkelig all den tid 'millioner' av folk tar range tester av disse bilene med GPS målinger over lange distanser etc og rekalkulerer for evt feilberegninger. At det ikke er fanget opp før nå pga dette finner jeg veldig rart.

Men tar ingen side her, er bare rart at folk ikke har sett dette før evt.

• Liker 5
Skrevet

Det blir jo bra forbrukstall med slik juks.

Tviler på om det skjer under kjøring. Da hadde det blitt oppdaget under 1000km challenge eller naf tester. 

Når det er sagt så tror jeg tesla trikser med batteri kapasitet. Den er nok større enn det man får ut ved å gange bc forbruk med kjørte km

• Liker 2
Skrevet (endret)

Det vitenskapelige grunnlaget for søksmålet er: "jeg mener å huske at de forrige bilene mine hadde lavere årlig kjørelengde"

Ganske sprøtt at det er mulig å skaffe seg overskrifter verden rundt med absolutt null dokumentasjon på en påstand.

Spesielt noe som er særdeles enkelt å dokumentere.

Endret av John-B
  • Liker 2
Skrevet
John-B skrev (27 minutter siden):

Det vitenskapelige grunnlaget for søksmålet er: "jeg mener å huske at de forrige bilene mine hadde lavere km stand"

Ganske sprøtt at det er mulig å skaffe seg overskrifter verden rundt med absolutt null dokumentasjon på en påstand.

Spesielt når det er særdeles enkelt å dokumentere.

Virker også helt søkt at bilen har gått 2x så 'mye'. 

Hele greia virker rar. Men for all del godt mulig det er noe her. 

Skrevet (endret)

Tråd på Reddit om problemstillingen, ser ut til at de fleste angir en unormalt stor forskjell mellom det de mener å ha kjørt, logget på andre vis enn hva bilens odometer angir.

Edit: Som med alle situasjoner hvor et problem omtales så er 90%+ av innleggene i kategorien feil funnet. Det vil si at 999 tusen Tesla-eiere i California enten ikke har erfart problemet eller ikke tenkt over det. Ikke dermed sagt at det ikke er noe i det…

Endret av NoBo
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Salvesen. skrev (4 timer siden):

Merkelig all den tid 'millioner' av folk tar range tester av disse bilene med GPS målinger over lange distanser etc og rekalkulerer for evt feilberegninger. At det ikke er fanget opp før nå pga dette finner jeg veldig rart.

Men tar ingen side her, er bare rart at folk ikke har sett dette før evt.

VW brukte teknikker for å unngå å bli tatt under testing. Kanskje Tesla også har implementert slike funksjoner 

• Liker 2
Skrevet (endret)

Ville tro at eier kunne backet opp historien sin ved å vise til SuC-ladestatistikk og ev. andel ladet hjemme, for å vise at det ikke er mulig å ha kjørt så mye som odometeret viser, nettopp basert på hvor mye strøm bilen er tilført.

Her vil selvsagt andel strøm til forvarming måtte kalkuleres ut, for å unngå at strøm til forvarming går med i regnskapet for strøm til fremdrift av bilen.

Jeg tenker og at "nybilentusiasme" og derved ekstraturer for å vise bilen frem til venner og familie, kan føre til noen økte km. Uten at det nødvendigvis dekker opp hele merforbruket i den første tiden, men kan dekke noe av dette.

Tror det kan bli vanskelig å få gjennomslag på kravet, uten noe mer håndfast, som det beskrevet i første avsnitt her, for å vise at her er det "kjørt" langt mer på odometeret enn hva som er praktisk mulig gitt mengden strøm som er ladet med.

Hvor lett/vanskelig er det å ta ut statistikk fra bilen i ettertid, som viser hva han selv har kjørt og ladet for? Ville jo vært ekstra bonus for han om Teslaen selv beviser en sterk mismatch her.

Endret av Snowleopard
Skriveleif
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Interessant men bevisgrunnlaget virker svært tynnt. Dette burde være veldig enkelt å dokumentere og bevise med GPS-tracker montert på bilene, eller rett og slett en liten tilhenger med en godt kalibrert mekanisk km-teller.

Jeg hadde ikke mistanke til denne type feil på min Model S 2013 selv om jeg sammenlignet google maps strekningsmålinger på langturer med bilens oppgitte km-stand. Tallene var ørlite høyere i bilen, men det kan lett forklares med ekstra kjørelengder i forbindelse med svippturer unna google maps-ruta og dekktrykk. F.eks innom hurtigladere, andre stoppesteder og et par ganger jeg kjørte feil og måtte finne veien tilbake til google maps-ruta.

Endret av Simen1
Skrevet
DrAlban3000 skrev (3 timer siden):

VW brukte teknikker for å unngå å bli tatt under testing. Kanskje Tesla også har implementert slike funksjoner 

Joda ser ikke bort i fra det, men dobling av km over natten ser jo de fleste observante folk, eller?

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Salvesen. skrev (6 minutter siden):

Joda ser ikke bort i fra det, men dobling av km over natten ser jo de fleste observante folk, eller?

Det er vel ikke snakk om dobling men 20% økning. Om du setter fra deg bilen med 23457km etter å ha kjørt 214 km hadde du da reagert om km stand var 23499 neste morgen? De aller færreste ville lagt merke til det. 

På min bil hadde det ikke gått da bilen registrerer km stand og kjørte km for hver tur

• Liker 1
Skrevet (endret)
Trestein skrev (20 minutter siden):

Det er vel ikke snakk om dobling men 20% økning. Om du setter fra deg bilen med 23457km etter å ha kjørt 214 km hadde du da reagert om km stand var 23499 neste morgen? De aller færreste ville lagt merke til det. 

På min bil hadde det ikke gått da bilen registrerer km stand og kjørte km for hver tur

Nei personen som saksøker opplevde vistnok 2.17x på 6 mnd... Ja det hadde jeg åpenbart merket. Jeg betaler forsikring iht km.

Endret av Salvesen.
  • Liker 1
Skrevet

Det som er 'greit' her er jo at tesla sannsynligvis har koordinatene til alle bilene i en gigantisk database. Enten deler de den ellers er det ugler i mosen.

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, Salvesen. said:

Det kunne stått minus uten at folk la merke til det. Mange ser aldri på det tallet.

Skrevet
12 minutes ago, Abigor said:

Det kunne stått minus uten at folk la merke til det. Mange ser aldri på det tallet.

Med forsikring og garanti knyttet direkte til tallet kan du regne med at folk ville lagt merke til et 2x avvik før 10 år var gått.

Skrevet
Abigor skrev (33 minutter siden):

Ser det hver gang jeg åpner appen og om det plutselig gir meg 2x normal kjørelengde hadde jeg reagert pga forsikring 

• Innsiktsfullt 1
Skrevet

Litt vanskelig å se for meg at Tesla skulle gjøre noe slikt som var lett beviselig. Og at det ikke har kommet ut før nå..

• Liker 1
Skrevet
49 minutes ago, Salvesen. said:

Ser det hver gang jeg åpner appen og om det plutselig gir meg 2x normal kjørelengde hadde jeg reagert pga forsikring 

Du har app til bilen ja? Tipper det er mange som barer kjører på uten å sjekke, til nøds en gang i året for forsikring. Men selv der er det nok mange som kjører på uten å sjekke.

Skrevet
Abigor skrev (2 minutter siden):

Du har app til bilen ja? Tipper det er mange som barer kjører på uten å sjekke, til nøds en gang i året for forsikring. Men selv der er det nok mange som kjører på uten å sjekke.

Utrolig uansvarlig om det er tilfellet, kjøre rundt med basically ingen forsikring.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...