Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Termostater for kuldegrader

Anbefalte innlegg

Hei, lurer på om det finnes termostater som kobler inn og ut ved minusgrader 🤔

Skal ha en liten fryseboks i en bod hvor det ikke er varme. 

Ifølge leverandøren er garantien på boksen i til -15° omgivelsetemp, men på de kaldere periodene på vinteren kan det bli endel kaldere. 

Har panelovn i boden som jeg ønsker skal slå inn på f.eks. - 10, 

Er dette en mulighet??? 

Videoannonse
Annonse
7 minutes ago, Fiat600 said:

Ifølge leverandøren er garantien på boksen i til -15° omgivelsetemp, men på de kaldere periodene på vinteren kan det bli endel kaldere. 

Om det er -15°C treng du jo ikkje skru på frysaren? Varmetapet er jo i praksis null då.

Eg hadde gitt faen i panelovnen heilt ærleg, og stilt frysaren på -15°C. Det er veldig lite i ein frysar som vil ta skade av kulde, så lenge den ikkje starter. Starter den vil du kunne få dårlig smurning og slikt, som kan føre til tidlig slitasje.

Bruk gjerne ekstern termostat på fryseren og for å sikre at den ikkje starter når det er kaldt...

Endret av barfoo
4 minutes ago, barfoo said:

Om det er -15°C treng du jo ikkje skru på frysaren? Varmetapet er jo i praksis null då.

Eg hadde gitt faen i panelovnen heilt ærleg, og stilt frysaren på -15°C.

Hadde stilt den på -13 . Om det er noe i den varme delen av apparatet som ikke tåler noe kaldere enn -15 så vil du ikke at kompressoren går i gang på -14.5.

Men klart: toleransene er store her skulle man tro

5 minutes ago, trikola said:

Hadde stilt den på -13 . Om det er noe i den varme delen av apparatet som ikke tåler noe kaldere enn -15 så vil du ikke at kompressoren går i gang på -14.5.

Men klart: toleransene er store her skulle man tro

Tipper det handler om en av to - eller kombinasjon av dei to tinga:

1. Olje blir tjukkare, slik at kompressoren får dårlig smurning

2. Testing koster penger, ergo har dei ikkje testa over tid under -15°C - for du har jo ikkje behov for fryser i dei temperaturane uansett, og tilbyr heller ikkje garanti.

Det er neppe magisk punkt der ting plutselig går til helvete, men heller snakk om i verste fall meir slitasje. Uansett er varmetapet proporsjonalt med temperaturdifferansen, så når temperaturdifferansen er svært liten (djupfryser er typisk -18°C) så vi lkompressoren vere svært lite i drift, og få lite slitasje uansett...

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1

Formuleringen av spørsmålet var vel ikke heldig fra meg, men her var det mange kreative forslag uten at jeg har fått svar på spørsmålet.

Dette er på en hytte på fjellet hvor temp varier fra mange +grader til mange -grader uten at det er noen på hytta.

Prøver en gang til: noen som kjenner til termostat som regulerer på -grader ?

13 minutes ago, Fiat600 said:

Dette er på en hytte på fjellet hvor temp varier fra mange +grader til mange -grader uten at det er noen på hytta.

Ja - og forslaga står: du har ikkje behov for panelovnen; fryseren vil fint overleve.

15 minutes ago, Fiat600 said:

Prøver en gang til: noen som kjenner til termostat som regulerer på -grader ?

https://no.rs-online.com/web/p/thermostats/1947678?gb=s

RS Online og andre har søkefunksjoner som lar deg trivielt søke på minimumstemperatur.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...