Populært innlegg Krig og fred Skrevet 12. april Populært innlegg Del Skrevet 12. april 7 hours ago, obygda said: F.eks vet jeg om Ukrainere som har fått gratis helsetjenester nordmenn må betale dyrt for (30k++) - og at de ikke har møtt opp til timen de har fått fordi de var på 7 ukers ferie til et syd-havs paradis som Mauritius. Hva tenker dere andre? Jeg tenker at du ikke vet om noe som helst. Jeg tenker at du er typen som sitter på Facebook og tar hva Odd-Jarle (56) fra Salten mener. Det du skriver er bare piss. 10 2 Lenke til kommentar
Krig og fred Skrevet 12. april Del Skrevet 12. april (endret) 3 hours ago, obygda said: Ja,100% fakta. Min kone snakket med den ukrainske damen som la kortene på bordet når hun ble etterlyst av den private helsetjenesten min kone jobber i.Det var min kone som etterlyste vedkommende. Ting som ikke skjedde. Du sprer desinformasjon. Endret 12. april av Krig og fred 5 3 Lenke til kommentar
AtterEnBruker Skrevet 12. april Del Skrevet 12. april Mag ne skrev (31 minutter siden): "Jeg ser med forferdelse at mange hater ukrainere. Veldig ofte fordi de får en behandling til 30.000 kr som nordmen ikke får og så får utlendinger 7 uker på Mairitius gratis mens jeg bor i en elendig kjeller. Med mine overlegne ferdigheter i kommunikasjon får jeg alle til å tro at jeg er bare bekymret for samfunnsutviklingen, og beskjeden om å hate utlendinger og få fart på faschisme i Norge går umerket inn uten at folk skjønner at det var jeg som sa det, de føler at de bestandig har ønsket seg en norsk Trump. Hva tror dere?" Jeg tror det er på høy tid med klasse-bevissthet. Det er problemer og massivt skjevfordeling av goder og basale behov. Men det er ikke flyktninger som stikker av med de største kakebitene. Langt ifra. Vi er bare blitt groomet (ja, jeg sa det) til å beskytte de som stjeler de største kakestykkene, ved å paria-kaste alle som truer deres makt og posisjon som "KOMMUNISTER, SOSIALISTER OG GLOBALISTER!!! GRRRRR!!!". Det er en trist realisering jeg har kommet til i det siste. Det er en betydelig andel av den vestlige befolkningen, også her i Norge, som hvis de skulle oppleve at en av deres kjære eller kjente skulle bli drept av: a: en muslim b: det republikanske partiet i USA ...så hadde de tatt det mer ille opp om det var en muslim som utførte drapet. Fordi det republikanske partiet har blitt som grisen Napoleon i Animal Farm Og Napoleon har alltid rett! 1 1 3 Lenke til kommentar
torbjornen Skrevet 12. april Del Skrevet 12. april (endret) Den omdiskuterte plastposeavgifta kan vere irriterande å betale, men er likevel ein bagatell. Det er blitt vanleg å bruke handlenett, og ein sparer store mengder plast som elles gjerne ville ha hamna i restavfallet eller i naturen. Samstundes kan plastposar vere nyttige i ein del samanhengar, og kan brukast mange gonger dersom ein er forsiktig med dei. Eg ynskjer å behalde mogelegheita, og ynskjer ikkje noko forbod. I tillegg veit ein at pengane som blir samla inn går til eit veldedig formål. Også EU-korkane på brus- og saftflasker, mjølkekartongar o.l. er irriterande, og eg pleier å slite desse av som ein slags stille protest. Men noko stort problem er dei ikkje, og om dei kan bidra til at færre korkar hamnar i naturen er det bra. Når ein skal velje kva for politikarar ein ynskjer er desse tinga ei ikkje-sak for meg. Men eg hadde helst sett at butikkane betalte inn til plastposefondet kvar gong det blir brukt unødvendig plast på varene ein kjøper. Kva er f.eks. vitsen med kålrot innpakka i plast? Er målet å få ting til å rotne raskare? Endret 12. april av torbjornen 6 Lenke til kommentar
Duriello Skrevet 12. april Del Skrevet 12. april (endret) obygda skrev (4 timer siden): Ja,100% fakta. Min kone snakket med den ukrainske damen som la kortene på bordet når hun ble etterlyst av den private helsetjenesten min kone jobber i.Det var min kone som etterlyste vedkommende. Hun ringte inn og sa at hun dessverre ikke kunne møte til timen fordi hun var på ferietur på Mauritius. Og min kone håndterer papirene som hun fra Ukraina har fått fra NAV mhp. Å få dekket behandling som normalt må betales privat. Ikke vondt ment, men har ikke din kone en taushetsplikt dersom dette skjedde via jobben hennes? 🤔🤔 Hvordan vet isåfall du dette?? Endret 12. april av Duriello 4 2 Lenke til kommentar
torbjornen Skrevet 12. april Del Skrevet 12. april Når det gjeld formuebeskatning er det gode grunnar for å behandle primærbustad og anna formue ulikt. Det å ha ein stad å bu er eit basalt behov, medan det å eige pengar eller aksjar ikkje er det. Når det gjeld sekundærbustader, hytter o.l. har den skattemessige verdien av desse i seinare år blitt skriven opp, slik at det ikkje gjev nokon stor skattemessig fordel framfor å ha pengane i banken. Pengar i banken har elles også den fordelen at ein får renter av desse. Tilsvarande vil aksjar over tid kunne gje gevinst som er høgare enn bankrenta, og det er difor rimeleg at skatteprosenten blir høgare. Ei ulempe med formueskatten er at den er konkurransevridande fordi den berre rammar norske eigarar. Ei anna ulempe er at verdien på eit selskap ikkje nødvendigvis speglar innteninga. I verste fall må eigarane tappe selskapet eller selje aksjar som dei deretter må betale utbytteskatt/gevinstskatt av for å ha råd til å betale formueskatten. Når politikarane på venstresida snakkar om å ta dei "rike" er det i mange tilfelle småspararane som blir straffa. Men kva om ein fjerna formueskatten? Jau då ville mange av dei verkeleg rike ha blitt nullskatteytatar. Det som ein ser her er som i alle andre samanhengar: Politikk er ei avveging av mange omsyn, og er ofte komplekst. Men så er det nokre politikarar som tilbyr enkle løysingar på komplekse problem. 1 Lenke til kommentar
torbjornen Skrevet 12. april Del Skrevet 12. april Duriello skrev (16 minutter siden): Ikke vondt ment, men har ikke din kone en taushetsplikt dersom dette skjedde via jobben hennes? 🤔🤔 Hvordan vet isåfall du dette?? Så lenge ho ikkje har sagt noko som gjer at personen kan identifiserast har ho vel eigentleg ikkje gjort noko gale. Ein annan ting: Dersom nokon trur at folk som deler seng ikkje deler eitt og anna som ikkje kan komme utanfor husets veggar er ein ganske naiv. 1 1 Lenke til kommentar
Krig og fred Skrevet 12. april Del Skrevet 12. april Jeg liker hvordan det russiske trollet nevnte mange reelle ting, og dyttet Ukraine inn i midten. Det kalles en shit sandwich. Dessverre sover moderatorene på dette forumet så russiske troll kan spre desinformasjonen sin uten konsekvenser. 2 Lenke til kommentar
torbjornen Skrevet 12. april Del Skrevet 12. april (endret) obygda skrev (8 timer siden): F.eks vet jeg om Ukrainere som har fått gratis helsetjenester nordmenn må betale dyrt for (30k++) - og at de ikke har møtt opp til timen de har fått fordi de var på 7 ukers ferie til et syd-havs paradis som Mauritius. Det siste her er faktisk fakta, og det ble jeg selv ganske opprørt over å høre. Jeg mente man burde anmelde dem til NAV for trygdesvindel. Det finst heilt sikkert også nordmenn som er flinke til å utnytte systemet. Eit fiktivt eksempel er Jokke frå teikneserien Pondus. For å gjere seg opp ei meining må ein ha tilgang til statistikk. Det er farleg å bruke enkelttilfelle til å generalisere over folkegrupper. Når politikarar langt ute på høgresida gjer dette risikerer folk å bli lurt. Det verste eksempelet frå historia er vel Hitler og forfølgjinga av jødar, romfolk, homofile o.l. Eit eksempel: Sitat Arne Øystein Hvam (født 1911, skutt 22. oktober 1942) var en norsk politimann og NS-medlem. Han ble drept av norske motstandsfolk i 1942, i en hendelse som NS-regimet kom til bruke som begrunnelse for massearrestasjoner av de norske jødene. https://no.m.wikipedia.org/wiki/Arne_Hvam Endret 12. april av torbjornen 1 1 Lenke til kommentar
torbjornen Skrevet 12. april Del Skrevet 12. april Krig og fred skrev (2 minutter siden): Jeg liker hvordan det russiske trollet nevnte mange reelle ting, og dyttet Ukraine inn i midten. Det kalles en shit sandwich. Dessverre sover moderatorene på dette forumet så russiske troll kan spre desinformasjonen sin uten konsekvenser. Han har vore aktiv i andre trådar i forumet, og er definitivt ikkje eit russisk troll. Eksempelet han nemner er sikkert reelt, men er neppe særleg representativt for ukrainarar i Norge. 2 Lenke til kommentar
obygda Skrevet 12. april Forfatter Del Skrevet 12. april Krig og fred skrev (49 minutter siden): Ting som ikke skjedde. Du sprer desinformasjon. Nei. Dette er faktisk sant. Du får tro hva du vil,men jeg driver ikke med løgn. Jeg vet selvfølgelig ikke hvem dette er,men jeg har fått informasjonen fra hun som etterlyste vedkommende..min kone. Nå kunne hun ikke si hvem eller går nærmere inn på behandling,bosted,alder osv..men hun ble så opprørt av det hun opplevde at hun følte hun måtte få det ut. Det er helt naturlig at man prater ut om ting man opplever når man bor sammen og er tett på hverandre. Jeg forstår selvfølgelig at dette ikke er vanlig at noen lurer til seg ytelser man ikke har krav på. Men poenget mitt er at enkelte grupper veiledes til slike ytelser,mens andre ikke får noe informasjon overhodet. At noen som strengt tatt ikke burde få slike ytelser,får dem er ikke nødvendigvis deres feil i mange tilfeller heller. Det kan være flere grunner her..men en åpenbar i dette tilfelle synes å være at man ikke har kontroll på hva flyktninger som kommer til Norge eventuelt allerede har av verdier. Og det i seg selv kan føre til at mange blir opprørte og føler systemet er urettferdig.. Mao ordninger man er enig bør være der ødelegges av folk som lurer til seg,samt at designet av ordningene er for svake. Og lager man for dårlige løsninger vil det kunne brukes av slike som Trump supportere som i bunn grunn er opprørt over den livssituasjonen de sitter i. En situasjon skapt av en politikk som kanskje på en for ensidig måte har tatt for lite hensyn til sine motstandere. Poenget mitt er at når noe fungerer dårlig i et samfunn så reagerer man..og blir man for ensidig opptatt av egen gruppe så dytter man noen under bussen. 2 1 Lenke til kommentar
obygda Skrevet 12. april Forfatter Del Skrevet 12. april torbjornen skrev (21 minutter siden): Han har vore aktiv i andre trådar i forumet, og er definitivt ikkje eit russisk troll. Eksempelet han nemner er sikkert reelt, men er neppe særleg representativt for ukrainarar i Norge. Eksemplet er reellt. Jeg kan garantere det. Og jeg støtter Ukraina av hele mitt hjerte. Men jeg vil heller ikke se Trump tendenser i Norge. Derfor må man passe på å ikke bli dumsnill i politikken, fordi folk får med seg det gale som skjer også. Og våre politikere må passe på våre velferdsordninger på en bedre måte enn i dag..for gjør man det ikke så kommer Trump trollet og drar frem mange slike saker der staten lures fordi staten ikke gjør en god nok jobb 1 1 Lenke til kommentar
obygda Skrevet 12. april Forfatter Del Skrevet 12. april Krig og fred skrev (1 time siden): Jeg tenker at du ikke vet om noe som helst. Jeg tenker at du er typen som sitter på Facebook og tar hva Odd-Jarle (56) fra Salten mener. Det du skriver er bare piss. Jeg har ikke Facebook..aldri hatt det. Forøvrig har jeg ingen andre sosiale medier enn denne kontoen her inne. Og jeg er reellt bekymret for at vi kan få Trump tendenser i Norge. Derav tråden ble startet. Og jeg tror mange er naive og bare lar ting skure og gå..og før du vet ordet av det så dukker det masse slike eksempler i aviser som viser manglende kontroll på hvordan våre skattepenger forvaltes i landet. De som sitter på pengesekken må være sitt ansvar bevisst i mye større grad i en urolig verden. 3 1 Lenke til kommentar
lada1 Skrevet 12. april Del Skrevet 12. april (endret) Hovedårsaker til at vi beveger oss i retning "trumpisme" er (litt overlappende): 1. Kapital-inntekt har økende betydning i forhold til arbeids-inntekt. 2. Ukontrollert/stor invandring av fremmed-kulturelle. 3. En mangler evne til å reformere kapitalismen. Sosialisme viser ikke vei. 4. Vanlige folk får ikke fordeler fra den teknologiske utviklingen - ofte motsatt. Den reduserer ofte frihet/trygghet. Det er som i fattige/korrupte land der en finner rike naturressurser - til stor ulempe for mange fattige. Endret 12. april av lada1 3 Lenke til kommentar
AtterEnBruker Skrevet 12. april Del Skrevet 12. april lada1 skrev (39 minutter siden): 4. Vanlige folk får ikke fordeler fra den teknologiske utviklingen - ofte motsatt. Den reduserer ofte frihet/trygghet. Og derfor er reguleringer bra. Det betyr ikke reguleringer for arbeiderklassen og sivilbefolkningen. Det betyr reguleringer for storselskaper og storbedrifter innen bl.a. teknologi for å forhindre at de tøyer den etiske strikken for langt og utvikler all teknologi spesialdesignet for å spore og overvåke. 1 4 Lenke til kommentar
Bing123 Skrevet 12. april Del Skrevet 12. april 3 hours ago, obygda said: Nei. Dette er faktisk sant. Du får tro hva du vil,men jeg driver ikke med løgn. Ikke bry deg om angrep av denne sorten. Jeg har vært uenig med deg i andre tråder men forstår at du overhode ikke er noe troll men har egne meninger som går på tvers av "campene" 2 Lenke til kommentar
halnes1 Skrevet 13. april Del Skrevet 13. april torbjornen skrev (10 timer siden): Det er farleg å bruke enkelttilfelle til å generalisere over folkegrupper. Når politikarar langt ute på høgresida gjer dette risikerer folk å bli lurt. Det verste eksempelet frå historia er vel Hitler og forfølgjinga av jødar, romfolk, homofile o.l. Det verste eksempele er nok kommunistene i Kina, Mao lot jo mellom 50-70 millioner mennesker dø av sult. Stalin , enda en kommunist var mye verre en Hitler. Og Hitler sin politiske karriere startet i det tyske arbeiderpartiet i 1919. 1 1 Lenke til kommentar
obygda Skrevet 13. april Forfatter Del Skrevet 13. april halnes1 skrev (17 minutter siden): Det verste eksempele er nok kommunistene i Kina, Mao lot jo mellom 50-70 millioner mennesker dø av sult. Stalin , enda en kommunist var mye verre en Hitler. Og Hitler sin politiske karriere startet i det tyske arbeiderpartiet i 1919. Hitler hadde aldri kommet til makten om ikke det var for at man førte en politikk i det tyske samfunnet som ga grobunn for en økende misnøye. I Tyskland sitt tilfelle var det nok en kombinasjon av økonomisk nedgangstider og krav som ble stillt overfor Tyskland av seierherrene etter 1 verdenskrig. I sum ble misnøyen så stor at mange tyskere gikk til valgurnene og stemte frem galningen Hitler slik mange amerikanere har stemt frem Trump pga misnøyen mange har følt der. Og det samme kan skje land for land i Europa også om man ikke evner å levere en god og fornuftig politikk. Spesielt i vanskelige økonomiske tider. Da vil mange lete etter syndebukker og grupper som innvandrere blir fort utsatte grupper. Men også omfattende regler,avgiftspolitikk og andre politiske initierte mekanismer som kan dyttes på borgere vil kunne bidra til misnøyen. Derfor må man i slike tider ikke "ta seg råd" til f.eks "ta de rike" og kjeppjage dem ut av landet gjennom en omfattende skattepolitikk der man ser seg blind på omfordeling. Man bør heller ikke dytte på borgere dyre offentlige reguleringer som f.eks krav til energieffektive hus som koster så mye at kun svært få vil ha råd til det. Eller utsette borgere for et avgifts regime som rett og slett bidrar til misnøyen. Veien til helvete er dessverre ofte brolagt med gode intensjoner. Poenget mitt er at når folk sitter igjen med høye rentekostnader,økende offentlige utgifter,priser som går rett til himmels, rikinger som rømmer landet osv. Så må man i politikken trå varsomt for ikke å lokke frem Trump kandidater og Trump velgere. Mao må de som deler ut offentlige penger og stødnader sikre at de som får det,har krav på det. Vi trenger ikke bedde for å dra frem noen vi kan legge misnøyen over på. Folk må få lov til å bestemme over livene sine i hverdagen og ikke bli møtt med nye,dyre offentlige krav. F.eks voldsomme avgiftsøkninger på vann,kloakk,energi,bygning osv..I alle fall ikke i en dyrtid...man sparker ikke folk som allerede ligger nede for å si der slik. Og man må ikke skremme bort mennesker,rikinger, som kan bidra mye i samfunnet. 2 1 Lenke til kommentar
lada1 Skrevet 13. april Del Skrevet 13. april (endret) 7 hours ago, AtterEnBruker said: Og derfor er reguleringer bra. Det betyr ikke reguleringer for arbeiderklassen og sivilbefolkningen. Det betyr reguleringer for storselskaper og storbedrifter innen bl.a. teknologi for å forhindre at de tøyer den etiske strikken for langt og utvikler all teknologi spesialdesignet for å spore og overvåke. Selv helt "ufarlige" teknologiske nyvinninger kan lett føre til lavere inntekter og mer ufrihet for svært mange. En kan si at da må de bare tilpasse seg nye tider. Imidlertid, selv om de prøvde så kan det være en direkte sammenheng mellom rasjonalisering/teknologisk utviktlig i seg selv og dårligere liv for mange og dette kan de fattige gjøre lite med. Slik jeg forstår så er denne sammenhengen klar i USA. Det *burde* vel være motsatt? Dette er en grunn til å diskutere reformer av kapitalismen slik at den overlever og vi kan ha fordeler av den. Noen vil da hevde "ikke rør kapitalismen" - men i følge enkel darviniske så overlever bare det som kan tilpasse/endre seg 🙂 Forresten: bruk av privat helsetjenester/-forsikringer i Norge har vel økt uavhengig av den politiske fargen på regjeringene i Norge? Endret 13. april av lada1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå