Gå til innhold

Tesla-Skam, reelt eller blåst ut av alle proporsjoner?

Anbefalte innlegg

Skrevet
12 minutes ago, Kajac said:

Denne påståtte "teslaskammen" ble jaggu kortvarig.

I følge Elbilstatistikk topper Tesla salgslisten for i dag, for April, for Mars, for Q2 og for 2025 som helhet.

Det er en liten, veldig vokal, minoritet som prøver å være moralens voktere. Folk flest velger en bil dem har lyst på, uavhengig av personen som måtte ha aksjemajoritet i selskapet. Noe den statistikken der viser.

Jeg kjøper ikke Tesla av samme grunn som jeg ikke kjøper Apple... jeg har aldri likt merkene. Noe mer bak det enn det ligger det ikke, og samme tankegang tror jeg veldig, veldig mange har til felles.

Volvo ligger på 10, 20 og 27. plass på totalt for 2025 på den lista, Polestar på 25 og 29 - Begge er eid av kinesiske selskap, men det er flotte biler jeg ikke hadde hatt betenkeligheter med å kjøpe.

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Kajac skrev (34 minutter siden):

I følge Elbilstatistikk topper Tesla salgslisten for i dag, for April, for Mars, for Q2 og for 2025 som helhet.

Screenshot2025-04-30at19-03-24TeslaRegistrationStats.png.724c76b9b90a612e6e6f6408ca6d78ef.png

Var 854 solgte "Juniper" den ketchup-effekten de håpet på, eller er det litt skuffende at salget ble halvert fra mars? Eller at de solgte færre nye Juniper i mars enn de solgte gamle model Y i f.eks desember? Hva skjer når denne ketchupeffekten er over? Vil rentekampanjen på den dyreste varianten være nok smøring til å holde salgene oppe? Fasiten kommer løpende.

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
Kajac skrev (53 minutter siden):

Denne påståtte "teslaskammen" ble jaggu kortvarig.

Tesla, 4787 av 156039 elbiler hittil i år, markedsandel 3,1% 

Samme periode 2024, 5812 av 132275 elbiler, markedsandel 4,4%.

Edit, tesla mangler 2069 biler på å opprettholde markedsandelen.

Og det er med ny model y i år.

Mange av bilene levert i år ble bestilt pre nazi.

Men i Norge er nok utslagene mindre enn i mange andre land.

Endret av Mag ne
  • Liker 4
Skrevet
42 minutes ago, Smule8o said:

Har jeg noen gang benektet det? Tungt å diskutere med noen som sliter så mye med leseforståelsen ass.

Men det er ikke det som primært definerer nazisme. Det var nemlig din påstand. Du tar feil.

Sattan så mye du prøver å ro bare fordi du ikke tør å innrømme at din definisjon av nazisme er på bærtur.

Jo det er nettopp raseteorien til nazistene som primært definerer nazisme.

Nazi Racism - Holocaust Encyclopedia

Nazi Racial Policies

Nazi racism determined how the Nazis treated people in Germany. People whom the Nazis identified as Aryans benefited from Nazi economic and social policies. Those whom the Nazis identified as non-Aryans (including Jews) were persecuted and discriminated against. For example, the Nuremberg Race Laws stripped Jews of the rights of citizenship. The laws also banned so-called race-mixing. In addition, the Nazis carried out forced sterilizations of certain groups whom they considered inferior. These procedures prevented people with disabilities, Roma, and Black people in Germany from having children. 

SNL artikkelen er kortfattet ca 2 A4 sider, ikke feil. Jeg sier den har ingen groteske detaljer, feks.
Du må nok bare innfinne deg med å måtte konsumere LITT mer tekst enn det for å få forståelse av et så dypt tema. Vet jeg snakker for døve ører, for deg er merkelappen og tyngden av denne mye viktigere enn definisjonen.

Skrevet
27 minutes ago, Bing123 said:

Jo det er nettopp raseteorien til nazistene som primært definerer nazisme.

Nazi Racism - Holocaust Encyclopedia

Nazi Racial Policies

SNL artikkelen er kortfattet ca 2 A4 sider, ikke feil. Jeg sier den har ingen groteske detaljer, feks.
Du må nok bare innfinne deg med å måtte konsumere LITT mer tekst enn det for å få forståelse av et så dypt tema. Vet jeg snakker for døve ører, for deg er merkelappen og tyngden av denne mye viktigere enn definisjonen.

Jøss, du har googlet til du fant en side hvor det du mener er selve definisjonen på nazisme er nevnt i en bisetning. Atlså barnedrap.

Raseteroien er kanskje det aller mest sentrale i nazistisk ideologi ja. Men barnedrap er bare en av mage forferdelige ting i den ideologien. 

Hva har dette med Musk å gjøre? Aner ikke.

De opprinnelige nazistene er stort set utdødd. Vi kaller deres åndelige etterfølgere nynazister nå.

Også der kan SNL hjelpe deg på veg om du ikke vet hva det er.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
Smule8o skrev (På 29.4.2025 den 13.21):

*Lojaliteten blant norske Tesla-eiere har falt fra 75 til 51 prosent, ifølge en ny undersøkelse.

*Til tross for lojalitetsfallet, har Tesla økt bilsalget og lanserer nå en aggressiv priskampanje.

Som man ser er det stor forskjell på hva folk sier og hva folk gjør. 

Det kan jo være at aggressiv prising og ny modell har tiltrukket nye kunder.

Men har de økt bilsalget altså? Sammenlignet med når?

Endret av Markiii
  • Liker 1
Skrevet
27 minutes ago, Markiii said:

Det kan jo være at aggressiv prising og ny modell har tiltrukket nye kunder.

Men har de økt bilsalget altså? Sammenlignet med når?

Vet ikke. Bare siterte artikkelen det var linket til 

• Liker 2
Skrevet
1 hour ago, Smule8o said:

Jøss, du har googlet til du fant en side hvor det du mener er selve definisjonen på nazisme er nevnt i en bisetning. Atlså barnedrap.

Vær så god. Du har bedt meg om kilder. Det var jo det minste jeg kunne innfri på

Raseteroien er kanskje det aller mest sentrale i nazistisk ideologi ja. Men barnedrap er bare en av mage forferdelige ting i den ideologien.

denne setningen er jeg enig i ;) 

Skrevet
Gouldfan skrev (På 29.4.2025 den 18.37):

Jo enig i det, men jeg synes det er påfallende mange bilmerker med skjeletter i skapet.

Det er stor forskjell på å ha hatt nazister i selskapet, og å ha nazister i selskapet. VW er ikke nazister i dag, og har ikke vært det på veldig lenge.

• Liker 4
Skrevet
Smule8o skrev (4 timer siden):

Men er de behovene så betyningsfulle at du faktisk vil støtte Musk? Eller er de "kunstig skapte" siden du benytter Teslas egenskaper som referanse?

Har en på jobben som nettop kjøpte seg en ny Model Y. Men han er også stolt Listhaugianer, Trump supporter og til en viss grad Putin-apologet. Merkelig fyr igrunn, men da rimer det i det minste.

Jeg har jo nettopp prøvd å finne meg et annet bilmerke på grunn av Musk. Og det var, som sagt, veldig vanskelig.

Du skjønner ikke at det går an å like bilene, men samtidig hate psykopaten som leder selskapet?

• Liker 5
Skrevet
Mag ne skrev (3 timer siden):

Tesla, 4787 av 156039 elbiler hittil i år, markedsandel 3,1% 

Samme periode 2024, 5812 av 132275 elbiler, markedsandel 4,4%.

Edit, tesla mangler 2069 biler på å opprettholde markedsandelen.

Og det er med ny model y i år.

Mange av bilene levert i år ble bestilt pre nazi.

Men i Norge er nok utslagene mindre enn i mange andre land.

Tesla stengte ned fabrikkene sine i starten av året, og begynte ikke å levere nye Model Y før i februar eller mars. Så å sammenligne første kvartal i 2025 med første kvartal 2024 blir misvisende. Det sier seg selv at de ikke kan levere like mange biler i år som i fjor med stengte fabrikker store deler av kvartalet.

• Liker 2
Skrevet
Markiii skrev (15 minutter siden):

Det er stor forskjell på å ha hatt nazister i selskapet, og å ha nazister i selskapet. VW er ikke nazister i dag, og har ikke vært det på veldig lenge.

Jo det vet jeg, har ikke noe imot bilmerket VW. Jeg synes bare at navnet og historien bak er spesielt...

Skrevet (endret)
14 minutes ago, Markiii said:

Jeg har jo nettopp prøvd å finne meg et annet bilmerke på grunn av Musk. Og det var, som sagt, veldig vanskelig.

Du skjønner ikke at det går an å like bilene, men samtidig hate psykopaten som leder selskapet?

Selvsagt. De hadde nok ikke solgt så bra som de gjør hadde de ikke tilbydd noe mange liker. Men sliter med å se at alle konkurrenter skal være helt ubrukelige.

Men janei, forskjellige prioriteringer. Jeg for min del har funnet alt Tesla har kommet med frem til nå helt uaktuelt da jeg ikke gidder å kjøre en bil med støynivå som en 94 Corolla. Men ryktene sier at nye Model Y skal være ok på den fronten. Men så lenge Musk er CEO så er den helt uaktuel uansett.

Endret av Smule8o
  • Liker 2
Skrevet (endret)

Selvsagt. De hadde nok ikke solgt så bra som de gjør hadde de ikke tilbydd noe mange liker. Men sliter med å se at alle konkurrenter skal være helt ubrukelige.

Men janei, forskjellige prioriteringer. Jeg for min del har funnet alt Tesla har kommet med frem til nå helt uaktuelt da jeg ikke gidder å kjøre en bil med støynivå som en 94 Corolla. Men ryktene sier at nye Model Y skal være ok på den fronten. Men så lenge Musk er CEO så er den helt uaktuel uansett.

Helt ubrukelig er ikke konkurrentene. Spesielt de fra kina leverer bra greier.

Men for prisen skal man slite med å finne noe som leverer like bra.(Om kina er utelukket)

Noen synes jo selfølgelig at manuelt justerbare seter er helt ok i 2025 og da kan de flnt kjøpe f.eks Skoda.

Endret av Complexity
Skrevet
Smule8o skrev (1 time siden):

ubrukelig er de ikke, men jeg finner igrunnen ikke noe med like god pakke jeg heller. Skal se om enyaq er noe på fredag, men dårlig software, 400kg mindre hengervekt, tregere lading med mer var ikke akkurat noe som fristet veldig å betale MER for 😛 Egentlig håper jeg på litt mer tesla skam sånn at jeg kan få kjøpt meg en enda billigere :)

• Liker 1
Skrevet (endret)
Bing123 skrev (6 timer siden):

Mer rart enn de 20% tyskere som stemte på de? Er alle disse nazister?

Hvis de levde i 1933 -- hvem tror du de involverte ville støttet, gitt deres kognitive evner, tendens til å falle for propaganda, og manglende kildekritikk?

Endret av Red Frostraven
  • Liker 3
Skrevet
44 minutes ago, minim said:

ubrukelig er de ikke, men jeg finner igrunnen ikke noe med like god pakke jeg heller. Skal se om enyaq er noe på fredag, men dårlig software, 400kg mindre hengervekt, tregere lading med mer var ikke akkurat noe som fristet veldig å betale MER for 😛 Egentlig håper jeg på litt mer tesla skam sånn at jeg kan få kjøpt meg en enda billigere :)

Nå vet jeg ikke særlig mye om nye Model Y, men sammenlignet med den gamle får du i alle fall mye høyere interiørkvalitet, kjøpt bil fra en fabrikat som ikke er på forbrukertilsynets klagetopp og du slipper å støtte en figur som Musk, som igjen støtter AfD og Trump, moralsk og økonomisk.

Ikke rettet mot deg, men ekstra komisk er det når folk som er såå bekymret for ytre høyres fremgang bare må støtte Musk fordi litt mer polert software og tilhengervekt de egentlig ikke har bruk for. Kjempe-sosialister når det er valg, men ser ingen problem med å støtte sånne krefter direkte. 

• Liker 1
Skrevet
8 hours ago, Red Frostraven said:

Hvis de levde i 1933 -- hvem tror du de involverte ville støttet, gitt deres kognitive evner, tendens til å falle for propaganda, og manglende kildekritikk?

Du har falt for propaganda 

Skrevet (endret)
Markiii skrev (10 timer siden):

Tesla stengte ned fabrikkene sine i starten av året, og begynte ikke å levere nye Model Y før i februar eller mars. Så å sammenligne første kvartal i 2025 med første kvartal 2024 blir misvisende. Det sier seg selv at de ikke kan levere like mange biler i år som i fjor med stengte fabrikker store deler av kvartalet.

Det er fire måneder. Å sammenligne hittil i år med samme periode i fjor er sikkert misvisende, sikkert derfor firmaer aldri måles på den måten😭. Tesla har mye biler på lager, salget var ikke begrenset av mangel på biler, men mangel på salg. Greit å ha stengte fabrikker å skylde på, men det litt større bildet er at det går dårlig.  https://www.cnn.com/2025/04/28/business/things-at-tesla-are-worse-than-they-appear/index.html

Endret av Mag ne
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Annenhver bileier har jo Tesla fra før av så godt mulig det ville stagnert litt uten alt oppstyret også. Bare i nabolaget mitt kunne man startet egen liten Tesla klubb 😅

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...