aQlol Skrevet 31. mars Skrevet 31. mars Fikk beskjed fra arbeidsgiver ifjor at jeg hadde fått x antall for mye i lønn, grunnen til dette var at det var glemt å trekke fra ferie, noe som stemmer. Jeg betalte da tilbake disse x kronene. På skattemeldingen nå stusser jeg over at det er registrert inn mer lønn enn forventet. Er det sånn at når jeg den gang fikk for mye utbetalt, at dette blir registrert som inntekt i slutten av året, til tross for at jeg tilbakebetale?
Tussi Skrevet 31. mars Skrevet 31. mars (endret) aQlol skrev (18 minutter siden): Fikk beskjed fra arbeidsgiver ifjor at jeg hadde fått x antall for mye i lønn, grunnen til dette var at det var glemt å trekke fra ferie, noe som stemmer. Jeg betalte da tilbake disse x kronene. På skattemeldingen nå stusser jeg over at det er registrert inn mer lønn enn forventet. Er det sånn at når jeg den gang fikk for mye utbetalt, at dette blir registrert som inntekt i slutten av året, til tross for at jeg tilbakebetale? Tror arbeidsgiver melder inn hver mnd, så hvis de ikke har meldt inn fordi du tilbakebetaler og ikke blir trukket må du få en erklæring fra arbeidsgiver du kan sende inn Edit: eller du skal ha fått en årsoppgave med korrekt lønn å sende inn Endret 31. mars av Tussi
aQlol Skrevet 31. mars Forfatter Skrevet 31. mars Nimrad skrev (23 minutter siden): Når tilbakebetalte du? Fikk feil ifjor sommer, tilbakebetalte samme mnd
Tussi Skrevet 31. mars Skrevet 31. mars aQlol skrev (6 minutter siden): Fikk feil ifjor sommer, tilbakebetalte samme mnd Sjekk om årsoppgave fra Arbeidsgiver er korrekt, og send inn den
Nimrad Skrevet 31. mars Skrevet 31. mars aQlol skrev (2 timer siden): Fikk feil ifjor sommer, tilbakebetalte samme mnd Da virker det ikke som arbeidsgiver har gjort jobben sin. Jeg ville trodd at de skulle korrigert dette i a-meldingen. Som nevnt, sjekk om årsoppgaven er riktig og korriger i skattemeldingen din. Gi uansett beskjed til arbeidsgiver.
Dubious Skrevet 1. april Skrevet 1. april Aldri betal tilbake. Få de til å gi mindre lønn om de har krav på pengene. 3
nebrewfoz Skrevet 2. april Skrevet 2. april On 3/31/2025 at 6:07 PM, aQlol said: På skattemeldingen nå stusser jeg over at det er registrert inn mer lønn enn forventet. På skattemeldingen skal det stå summen av det du fikk utbetalt i lønn pluss det du fikk utbetalt i feriepenger. (Pluss andre ting som fordel av innbetalt forsikringspremie, betalt telefon, osv.)
TBergh Skrevet 2. april Skrevet 2. april Hei Om feilutbetalinger - Betalingsvillfarelse condictio indebiti, krav om tilbakebetaling av penger m.m. som er betalt i den villfarende tro at betalingsplikt bestod; hentet fra romerretten. De fleste kontinentale lovbøker anerkjenner condictio indebiti, dog i alminnelighet slik at tilbakesøkningskravet er begrenset til det som er kommet mottageren til nytte (berikelsen). Norge I norsk rett er condictio indebiti ikke direkte omhandlet i lovgivningen, og rettspraksis har heller ikke anerkjent noen alminnelig adgang til å søke tilbake et indebitum. Domstolene inntar det standpunkt at spørsmålet må avgjøres etter omstendighetene i det enkelte tilfellet. Bl.a. legges det vekt på hvorvidt mottageren har foranlediget betalingen, om han burde ha forstått at han ikke hadde krav på pengene, om betaleren har hatt en moralsk plikt til å erlegge beløpet osv. For mye betalt skatt tilbakebetales etter særskilte regler. (Store Norske) Eks. Du har fast jobb som er fra kl 08 - kl 16:00. Du har aldri og vil aldri arbeide overtid. Du får ikke og har aldri fått noen form for tillegg, til din ordinære lønn. Du får utbetalt din ordinære lønn, pluss et ekstra beløp. Du vil forstå at dette er en feilutbetaling, og plikter å tilbakebetale det overskytende beløpet. Du har fast jobb som begynner og slutter til forskjellige tider, pga. kunder. Du mottar også kjøregodtgjørelse, som varierer mye. På lønnsslippen er alt dette spesifisert. Du mottar utbetaling, spesifisert, som vanlig, men får ca kr 1 235, 60 for mye utbetalt, i overtid. Du skulle hatt utbetalt overtid på kr 356,67. I og med at din overtidsbetaling hele tiden varier, vil du sannsynligvis ikke reagere på at du har fått for mye. Du vil sannsynligvis kunne beholde det overskytende feilutbetalte beløpet, da det ligger innfor det du normalt kan regne med å få i overtid, for en mnd. Det finnes ingen Norsk lov som regulerer Betalingsvillfarelse, kun rettspraksis. Med vennlig hilsen TBergh 1
Gjest 9ecef...44f Skrevet 12. mai Skrevet 12. mai TBergh skrev (På 2.4.2025 den 15.50): Hei Om feilutbetalinger - Betalingsvillfarelse condictio indebiti, krav om tilbakebetaling av penger m.m. som er betalt i den villfarende tro at betalingsplikt bestod; hentet fra romerretten. De fleste kontinentale lovbøker anerkjenner condictio indebiti, dog i alminnelighet slik at tilbakesøkningskravet er begrenset til det som er kommet mottageren til nytte (berikelsen). Norge I norsk rett er condictio indebiti ikke direkte omhandlet i lovgivningen, og rettspraksis har heller ikke anerkjent noen alminnelig adgang til å søke tilbake et indebitum. Domstolene inntar det standpunkt at spørsmålet må avgjøres etter omstendighetene i det enkelte tilfellet. Bl.a. legges det vekt på hvorvidt mottageren har foranlediget betalingen, om han burde ha forstått at han ikke hadde krav på pengene, om betaleren har hatt en moralsk plikt til å erlegge beløpet osv. For mye betalt skatt tilbakebetales etter særskilte regler. (Store Norske) Eks. Du har fast jobb som er fra kl 08 - kl 16:00. Du har aldri og vil aldri arbeide overtid. Du får ikke og har aldri fått noen form for tillegg, til din ordinære lønn. Du får utbetalt din ordinære lønn, pluss et ekstra beløp. Du vil forstå at dette er en feilutbetaling, og plikter å tilbakebetale det overskytende beløpet. Du har fast jobb som begynner og slutter til forskjellige tider, pga. kunder. Du mottar også kjøregodtgjørelse, som varierer mye. På lønnsslippen er alt dette spesifisert. Du mottar utbetaling, spesifisert, som vanlig, men får ca kr 1 235, 60 for mye utbetalt, i overtid. Du skulle hatt utbetalt overtid på kr 356,67. I og med at din overtidsbetaling hele tiden varier, vil du sannsynligvis ikke reagere på at du har fått for mye. Du vil sannsynligvis kunne beholde det overskytende feilutbetalte beløpet, da det ligger innfor det du normalt kan regne med å få i overtid, for en mnd. Det finnes ingen Norsk lov som regulerer Betalingsvillfarelse, kun rettspraksis. Med vennlig hilsen TBergh Jeg opplevde dette. Skulle begynne i ny jobb og hadde da opphold på en mnd før jeg kunne starte i ny jobb. Ble syk første dag og ga beskjed, fikk beskjed om å sende inn sykemelding. Etter dette kom arbeidsgiver og sa jeg hadde fått utbetalt 35000 for mye i lønn, penger jeg ikke skulle hatt grunnet jeg ikke hadde startet i jobben. Dette fikk jeg beskjed om å betale tilbake og at jeg ikke hadde krav på sykepenger. Men de har vel rett i dette kanskje? Anonymous poster hash: 9ecef...44f
Dubious Skrevet 12. mai Skrevet 12. mai Gjest 9ecef...44f skrev (5 minutter siden): Jeg opplevde dette. Skulle begynne i ny jobb og hadde da opphold på en mnd før jeg kunne starte i ny jobb. Ble syk første dag og ga beskjed, fikk beskjed om å sende inn sykemelding. Etter dette kom arbeidsgiver og sa jeg hadde fått utbetalt 35000 for mye i lønn, penger jeg ikke skulle hatt grunnet jeg ikke hadde startet i jobben. Dette fikk jeg beskjed om å betale tilbake og at jeg ikke hadde krav på sykepenger. Men de har vel rett i dette kanskje? Anonymous poster hash: 9ecef...44f Lettere for begge parter at de skriver det som forskudd på lønn. Blir bare kluss i skatteoppgjøret om en betaler tilbake.
Tussi Skrevet 12. mai Skrevet 12. mai Gjest 9ecef...44f skrev (30 minutter siden): Jeg opplevde dette. Skulle begynne i ny jobb og hadde da opphold på en mnd før jeg kunne starte i ny jobb. Ble syk første dag og ga beskjed, fikk beskjed om å sende inn sykemelding. Etter dette kom arbeidsgiver og sa jeg hadde fått utbetalt 35000 for mye i lønn, penger jeg ikke skulle hatt grunnet jeg ikke hadde startet i jobben. Dette fikk jeg beskjed om å betale tilbake og at jeg ikke hadde krav på sykepenger. Men de har vel rett i dette kanskje? Anonymous poster hash: 9ecef...44f Det stemmer at du ikke har rett på sykepenger de første 16 dagene når du har vært ansatt mindre enn 1 mnd
HW1 Skrevet 12. mai Skrevet 12. mai Gjest 9ecef...44f skrev (1 time siden): Jeg opplevde dette. Skulle begynne i ny jobb og hadde da opphold på en mnd før jeg kunne starte i ny jobb. Ble syk første dag og ga beskjed, fikk beskjed om å sende inn sykemelding. Etter dette kom arbeidsgiver og sa jeg hadde fått utbetalt 35000 for mye i lønn, penger jeg ikke skulle hatt grunnet jeg ikke hadde startet i jobben. Dette fikk jeg beskjed om å betale tilbake og at jeg ikke hadde krav på sykepenger. Men de har vel rett i dette kanskje? Anonymous poster hash: 9ecef...44f Hvis du kommer direkte fra annen jobb, så skal nav dekke sykepenger direkte fra dag 1. (Arbeidsgiver har ikke plikt til å betale sykepenger før du har jobbet 4 uker, men så lenge du kommer direkte fra annen jobb så kan du få sykepenger direkte fra nav)
Gjest 9ecef...44f Skrevet 21. mai Skrevet 21. mai Tussi skrev (På 12.5.2025 den 16.30): Det stemmer at du ikke har rett på sykepenger de første 16 dagene når du har vært ansatt mindre enn 1 mnd Nei, ikke når man går fra gammel jobb til ny uten opphold? Men det er vel regler at man må ha begynt i jobben før man får sykepenger Anonymous poster hash: 9ecef...44f
Tussi Skrevet 21. mai Skrevet 21. mai Gjest 9ecef...44f skrev (1 time siden): Nei, ikke når man går fra gammel jobb til ny uten opphold? Men det er vel regler at man må ha begynt i jobben før man får sykepenger Anonymous poster hash: 9ecef...44f Litt usikker, men den nye arbeidsgiver betaler ikke, da er det nav isåfall
neglesprett Skrevet 2. juni Skrevet 2. juni Var nettopp gjennom en lignende sak hvor tidligere arbeidsgiver krevde å få tilbakebetalt et beløp. Det forela ingen dokumentasjon ved kravet utover når det ble utbetalt for mye og beløp. Beløpet var ikke av en størrelsesordnen som gjorde at jeg burde forstått at det var feilaktig. Min månedslønn varierte ifm reiser, utlegg osv i større grad enn det beløpet gjaldt Hadde ingen lønnslipp å se til ettersom forholdet var avsluttet Pengene var brukt i god tro Jeg henviste til condictio indebiti som nevnt i en annen kommentar og avviste kravet. Det er ingen praksis eller automatikk i tilbakebetaling. Trekker arbeidsgiver deg uten avtale er det straffbart og skal annmeldes.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå