Gå til innhold

Jeg hater den norske innvandringspolitikken!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet
freedomseeker skrev (3 minutter siden):

Selv om ting ser bekmørke ut her hjemme, er det i det minste gladsaker å finne i våre naboland

(Til de som mener at vi ikke skal telle med ukrainske flyktninger fordi de ikke gjør det i Danmark og Sverige. I disse landene opparbeider ikke ukrainere seg botid, men det gjør de i Norge. Det er en vesentlig forskjell som vi er nødt til å ta hensyn til.)

Screenshot 2026-01-10 174702.png

Hvorfor er det bekmørkt at 510 personer i Norge hadde blitt innvilget asyl ved utgangen av desember 2025, mens det er en gladsak at 839 personer i Danmark hadde blitt innvilget asyl ved utgangen av november 2025? :hmm:

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
a_aa skrev (11 minutter siden):

Jeg gjorde det veldig klart at kollektiv beskyttelsestallene ikke var medtatt:

Eksklusjonen av Ukraina-tallene (99,9% av kollektiv beskyttelse) var altså for å kunne sammenlikne norske asylsøknadstall mot de andre nordiske land, deriblant Sverige, som jeg siterte din post for å refere til.

Du fikk først med deg denne presiseringen, men du likte den ikke:

Deretter bedrev du sitatfusk om hva UDI sa, og lot etter min påpekning av uærligheten som at du aldri hadde fått med deg min presisering likevel, og at jeg hadde altså misforstått statistikken fra starten av:

Blir du ikke lei av denne måten å bedrive diskusjon på? Tror du på det du selv skriver?

Du skrev konkret: "I løpet av 2025 kom det 3 637 asylsøkere til Norge (2 413 dersom man ser vekk fra de ukrainske asylsøknadene)."

Dette er direkte feil. Du bruker tall som undergraver det reelle antallet asylsøkere som faktisk kommer til Norge. Det totale antallet som har kommet og søkt asyl er over 17 000, ikke 3 637. Tallet du refererer til, gjelder utelukkende personer som har søkt om individuell beskyttelse.

Endret av freedomseeker
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
freedomseeker skrev (1 minutt siden):

Du skrev konkret: "I løpet av 2025 kom det 3 637 asylsøkere til Norge (2 413 dersom man ser vekk fra de ukrainske asylsøknadene)."

Dette er direkte feil. Du bruker tall som undergraver det reelle antallet asylsøkere som faktisk kommer til Norge. Det totale antallet som har kommet og søkt asyl er over 17 000, ikke 3 637. Tallet du refererer til, gjelder utelukkende personer som har søkt om individuell beskyttelse.

Når man i tillegg inkluderer familieinnvandring, er det totale antallet som har kommet til Norge gjennom asylordningene nær 30 000 for 2025.

Ukrainerne (fra spesifiserte områder av Ukraina) er omfattet av et Stortingsvedtak som gir dem kollektiv beskyttelse. De trenger ikke søke asyl, og de aller fleste gjør det heller ikke - de i generer utgangspunktet null - 0 - asylsøknader. Sånn er det, enten du liker det eller ikke. I fjor kom det 12 941 for å få kollektiv beskyttelse, stort sett fra Ukraine eller naboland. Men det kom også 1224 selvstendige asylsøknader fra Ukrainere, som jeg antar kommer fra områder som ikke omfattes av den kollektive beskyttelsen. Det er dem jeg nevner i parentesen der - jeg vet ikke hvordan de andre nordiske landene håndterer dem, dersom man skal sammenlikne de norske tallene med deres tall.

Siden de andre nordiske landene ikke inkluderer tall ifm Ukraina-flyktninger i sine asyl-søkertall og i sine tall for innvilget asyl, blir det selvsagt feil å inkludere dem i norske tall dersom man skal sammenlikne. Da får man heller sammenlikne Ukraina-tallene hos de nordiske naboene som en egen øvelse. Og jeg antar også at de andre nordiske landene ikke inkluderer familieinnvandring i sine asyl-søkertall og i sine tall for innvilget asyl, blir det selvsagt feil å inkludere dem i norske tall dersom man skal sammenlikne. Da får man heller sammenlikne familieinnvandrings-tallene hos de nordiske naboene som en egen øvelse.

Eller synes du at det beste er å lage en ugjennomtrengelig lapskaus av tallene, sånn alt ligger til rette for de sedvanlige avsporingen dine, at hvem som helst kan hevde hva som helst, siden ingenting er ryddet og kategorisert?

• Liker 2
Skrevet
a_aa skrev (13 minutter siden):

Hvorfor er det bekmørkt at 510 personer i Norge hadde blitt innvilget asyl ved utgangen av desember 2025, mens det er en gladsak at 839 personer i Danmark hadde blitt innvilget asyl ved utgangen av november 2025? :hmm:

I 2025 tok Norge alene imot 660 kvoteflyktninger, mens Danmark ikke tok imot noen overhodet. Påstanden om at Norge tar imot færre enn Danmark, faller derfor på sin egen urimelighet.

Det er også viktig å påpeke at Norge ga kollektiv beskyttelse til 11 500 ukrainere i fjor. I motsetning til i Danmark og Sverige, teller botiden for disse direkte mot permanent oppholdstillatelse i Norge. I praksis betyr dette at de blir en del av den faste befolkningen, og de bør derfor inkluderes i statistikken for Norge.

Ser vi på totalen for 2025, fikk 1 950 personer ordinært asyl og 150 opphold på humanitært grunnlag. Inkludert kvoteflyktninger og ukrainere utgjør dette over 14 200 innvilgelser.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet
freedomseeker skrev (5 minutter siden):

Ser vi på totalen for 2025, fikk 1 950 personer ordinært asyl og 150 opphold på humanitært grunnlag.

Kilder?

• Liker 1
Skrevet
a_aa skrev (1 minutt siden):

Kilder?

For det første finnes det ikke en enkelt statistikk i Norge som viser det totale bildet. Den tabellen du ser hos UDI viser kun vedtak i førsteinstans. For eksempel står det 73 innvilgelser på humanitært grunnlag, men siden de fleste får dette innvilget først etter klage, må vi legge til de ca. 80–100 sakene fra UNE. Det reelle tallet er derfor rundt 150.

Når vi legger sammen kvoteflyktninger (660), ordinær asyl (1 950) og humanitært grunnlag (150), ser vi at Norge ga opphold til 2 760 personer i 2025, mot Danmarks 839.

Det er også helt urimelig å utelate de 11 500 ukrainerne med kollektiv beskyttelse. I Norge opparbeider disse seg botid som teller mot permanent opphold, noe som betyr at de blir en fast del av befolkningen. I Danmark og Sverige behandles de derimot som midlertidige gjester med sikte på retur. Man kan ikke sammenligne tallene uten å ta hensyn til at den norske ordningen i praksis er en vei til varig bosetting.

• Liker 3
Skrevet
freedomseeker skrev (3 minutter siden):

Den tabellen du ser hos UDI viser kun vedtak i førsteinstans.

Kilde?

freedomseeker skrev (4 minutter siden):

må vi legge til de ca. 80–100 sakene fra UNE.

Kilde?

år vi legger sammen kvoteflyktninger (660)

Kilde?

ordinær asyl (1 950)

Kilde? (UDI sier 510 + 80 i perioden jan-des 2025)

freedomseeker skrev (5 minutter siden):

humanitært grunnlag (150)

Kilde? (UDI sier 73 i perioden jan-des 2025)

freedomseeker skrev (6 minutter siden):

ser vi at Norge ga opphold til 2 760 personer i 2025

Jeg ser ikke det bare fordi du forteller det, det har du ikke i nærheten av nok troverdighet til. Du trenger veldig troverdige kilder.

• Liker 3
Skrevet
a_aa skrev (5 minutter siden):

Kilde?

Kilde?

Kilde?

Kilde? (UDI sier 510 + 80 i perioden jan-des 2025)

Kilde? (UDI sier 73 i perioden jan-des 2025)

Jeg ser ikke det bare fordi du forteller det, det har du ikke i nærheten av nok troverdighet til. Du trenger veldig troverdige kilder.

Jeg oppga kildene mine, som er UDI og UNE. Sjekk dem selv i stedet for å betvile fakta, det begynner å bli ganske barnslig at du nekter å innse realitetene.

I juni 2025 bekreftet IMDi at prognosene for bosetting i Norge var over 14 000 personer for året. Dette samsvarer helt med tallene for innvilget asyl fra UDI og UNE når man legger sammen de ulike kategoriene.

Man må også huske at de 839 asylsøknadene Danmark innvilget (som er en brøkdel av Norges tall), ikke gir det fulle bildet. Veien til varig opphold i Danmark er ekstremt kronglete og usikker. da Danmark aktivt fører en politikk for å holde folk på midlertidige tillatelser og sende dem ut så fort som mulig.

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
freedomseeker skrev (9 minutter siden):

Jeg oppga kildene mine, som er UDI og UNE. Sjekk dem selv i stedet for å betvile fakta, det begynner å bli ganske barnslig at du nekter å innse realitetene.

I juni 2025 bekreftet IMDi at prognosene for bosetting i Norge var over 14 000 personer for året. Dette samsvarer helt med tallene for innvilget asyl fra UDI og UNE når man legger sammen de ulike kategoriene.

Man må også huske at de 839 asylsøknadene Danmark innvilget (som er en brøkdel av Norges tall), ikke gir det fulle bildet. Veien til varig opphold i Danmark er ekstremt kronglete og usikker. da Danmark aktivt fører en politikk for å holde folk på midlertidige tillatelser og sende dem ut så fort som mulig.

Når jeg ber om kilder, ber jeg ikke om navn, jeg ber om en henvisning til konkret det dokumentet/nettsiden der du har funnet tallene du presenterer.

UNE behandlet 921 klagesaker i 2025, og endret UDIs standpunkt i 7% av dem - det skulle bli ca 65 omgjorte saker.

Jeg ba om en kilde fra deg som kunne fortelle at UDIs statistikk over asylvedtak ikke var de endelig vedtakene (og følgelig inkluderte endringene fra UNEs behandling), men det fikk jeg ikke (uoverraskende). La oss for diskusjonens skyld si at du har rett, og la oss også anta at dette medfører at vi må legge til 65 innvilgede asyl fra UNE på toppen av de 510 asyl + 80 annen flyktningestatus fra UDI. Da er vi - i denne diskusjonens romslige kontekst - på 655 innvilgede flyktninger i 2025.

Men du hevder at det er gitt - ikke 655 - men 1 950 "ordinær asyl", pluss 660 kvoteflyktninger og pluss 150 (istedet for 73) opphold på humanitært grunnlag. Du trenger å vise regnestykket som ender med 1 950 ordinære asyl. Det fremstår som dratt ut av løse luften eller en unevnelig kroppsdel.

• Liker 3
Skrevet

Kilde, kilde kilde???

Dette høres ut som diskusjon med en (radikal) feminist. Midt i enhver diskusjon og argumentasjon blir du oversvømmet med kilde, kilde kilde. Nesten som å snakke med et barn

• Liker 5
Skrevet
kremt skrev (1 minutt siden):

Kilde, kilde kilde???

Dette høres ut som diskusjon med en (radikal) feminist. Midt i enhver diskusjon og argumentasjon blir du oversvømmet med kilde, kilde kilde. Nesten som å snakke med et barn

Når det folk skriver er direkte i strid med kildene som allerede er vist til, er det god debattskikk å henvise til kildene man da har benyttet. Ellers er det å bruke fakta som en vesentlig del av fundament for en diskusjon noe man lærer når man vokser opp, det er min erfaring at det er sjeldnere å se hos barn.

For min del kan du men hva du vil uten fnugg av saklig fundament. Da vil jeg i hvert fall eksponere at det er det du gjør :) 

• Liker 4
Skrevet (endret)
a_aa skrev (1 time siden):

Når jeg ber om kilder, ber jeg ikke om navn, jeg ber om en henvisning til konkret det dokumentet/nettsiden der du har funnet tallene du presenterer.

UNE behandlet 921 klagesaker i 2025, og endret UDIs standpunkt i 7% av dem - det skulle bli ca 65 omgjorte saker.

Jeg ba om en kilde fra deg som kunne fortelle at UDIs statistikk over asylvedtak ikke var de endelig vedtakene (og følgelig inkluderte endringene fra UNEs behandling), men det fikk jeg ikke (uoverraskende). La oss for diskusjonens skyld si at du har rett, og la oss også anta at dette medfører at vi må legge til 65 innvilgede asyl fra UNE på toppen av de 510 asyl + 80 annen flyktningestatus fra UDI. Da er vi - i denne diskusjonens romslige kontekst - på 655 innvilgede flyktninger i 2025.

Men du hevder at det er gitt - ikke 655 - men 1 950 "ordinær asyl", pluss 660 kvoteflyktninger og pluss 150 (istedet for 73) opphold på humanitært grunnlag. Du trenger å vise regnestykket som ender med 1 950 ordinære asyl. Det fremstår som dratt ut av løse luften eller en unevnelig kroppsdel.

For det første viser tallene 14% omgjøring, ikke 7%. For det andre teller du saksnummer, ikke mennesker.

Her er det faktiske regnestykket:

UNE-saker (ca. 350 saker totalt):
-Klagesaker: Av de 922 klagesakene du ser i oversikten, ble 14% omgjort. Det er 129 saker.
-Omgjøringsanmodninger: I tillegg behandler UNE over 1 200 nye runder i gamle saker (omgjøringsanmodninger) i året. Med normal omgjøringsprosent gir dette ca 220 saker til som du helt har glemt.
-Totalt: 129 + 220 = ca 350 saker.

Fra saker til personer (ca 1 440 personer): Dette er din største feil: UNE-statistikken teller saksnummer, ikke hoder. En asylsak er ofte en hel familie. Når en barnefamilie på fem får medhold, står det "1" i tabellen, men det er 5 personer som får opphold. Med ca. 350 saker og mange familier, utgjør dette ca 1 440 personer hos UNE.

Det endelige regnestykket for 2025:
UDI: 510 personer fikk ja i første runde.
UNE: 1 440 personer fikk ja etter klage eller omgjøring.
TOTALT: 1 950 personer fikk ordinært asyl.

Når du påstår det bare er 655, sletter du i praksis barna i barnefamiliene fra statistikken. Tallet mitt på 1950 er basert på de faktiske menneskene som får oppholdstillatelse og skal bosettes, ikke antall saker.

Endret av freedomseeker
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
freedomseeker skrev (42 minutter siden):

For det første viser tallene 14% omgjøring, ikke 7%.

Det er feil. I 2025 utgjorde asylsaker 14% av alle sakene UNE behandlet, og av disse asylsakene ble 7% omgjort - slik jeg korrekt skrev.   Edit: Mer presist: Det ser faktisk ut til at 14% er fjoråret omgjøringsandel som henger igjen fra 2024 i overskriften på 2025, men har korrekte tall for 2025 i artikkelen (og en tilleggsartikkel).

image.png.8441a1eeeef43322a58b26712edf004b.png

image.png.63cdde364bffc71245168cf8c35dd781.png

image.png.eaec37ba334a42cfee8e088e0eaeb679.png

Resten av regnestykket ditt er følgelig grovt feil.

For det andre teller du saksnummer, ikke mennesker.

Der har du et godt poeng, det må jeg gi deg. Men at hver sak omfatter mer enn 4 personer må du kiledebelegge dersom jeg skal tro på det.

-Omgjøringsanmodninger:

Hvis du ikke kan kildebelegge det påstatte antall omgjøringsanmodninger for asylsaker eller hva som er normal omgjøringsprosent (du har brukt ca 18% utfra tallene dine), betyr det at jeg må ta det du skriver for god fisk. Erfaringsmessig er det dumt, det er ikke en god idé å stole på deg. Så: Kan du kildebelegge dette?

Du er fortsatt langt unna et troverdig regnestykke for 1950 ordinære asyl.

Endret av a_aa
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
a_aa skrev (36 minutter siden):

Det er feil. I 2025 utgjorde asylsaker 14% av alle sakene UNE behandlet, og av disse asylsakene ble 7% omgjort - slik jeg korrekt skrev.   Edit: Mer presist: Det ser faktisk ut til at 14% er fjoråret omgjøringsandel som henger igjen fra 2024 i overskriften på 2025, men har korrekte tall for 2025 i artikkelen (og en tilleggsartikkel).

image.png.8441a1eeeef43322a58b26712edf004b.png

image.png.63cdde364bffc71245168cf8c35dd781.png

image.png.eaec37ba334a42cfee8e088e0eaeb679.png

Resten av regnestykket ditt er følgelig grovt feil.

Der har du et godt poeng, det må jeg gi deg. Men at hver sak omfatter mer enn 4 personer må du kiledebelegge dersom jeg skal tro på det.

Hvis du ikke kan kildebelegge det påstatte antall omgjøringsanmodninger for asylsaker eller hva som er normal omgjøringsprosent (du har brukt ca 18% utfra tallene dine), betyr det at jeg må ta det du skriver for god fisk. Erfaringsmessig er det dumt, det er ikke en god idé å stole på deg. Så: Kan du kildebelegge dette?

Du er fortsatt langt unna et troverdig regnestykke for 1950 ordinære asyl.

De 7% du tviholder på, er kun den andelen vedtak som ble omgjort fordi UDI gjorde en vurderingsfeil i utgangspunktet. I tillegg kommer alle sakene som endres på grunn av nye opplysninger. Som du ser av hovedgrafen, er den totale omgjøringsprosenten 14%. Når du ikke engang klarer å lese totalen er vi ferdig snakket her.

Det totale antallet som fikk ordinært asyl i Norge i 2025 er nær 2 700 personer.

I tillegg kommer de 11 500 ukrainerne som søkte beskyttelse i 2025. Disse må selvsagt telles med i det norske regnskapet, da vi har en helt annen ordning for kollektiv beskyttelse enn i Sverige og Danmark. I våre nabolag blir de behandlet som midlertidige gjester uten opptjening av botid.

Endret av freedomseeker
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
a_aa skrev (4 timer siden):

I løpet av 2025 kom det 3 637 asylsøkere til Norge (2 413 dersom man ser vekk fra de Ukrainske asyl-søknadene).*

I løpet av 2025 ble det innvilget asyl til 510 søkere. I tillegg til de 510, fikk 80 innvilget annen flyktningestatus, 73 fikk opphold på humanitært grunnlag og 1 fikk opphold som enslig mindreårig. Totalt 590 innvilget flyktningestatus og 74 innvilget opphold av andre årsaker, altså. *

* Ukrainere som kommer inn under kollektiv beskyttelse er ikke medtatt
   (det er de normalt heller ikke i svenske/danske tall)
   Jeg har dessverre ikke avklart om såkalte "kvoteflyktninger" er medtatt, men tror ikke det

Det er selvfølgelig ikke veldig mange egentlig, problemet er at det kommer mye mer på familiegjenforening.

• Liker 2
Skrevet
freedomseeker skrev (6 minutter siden):

De 7% du tviholder på, er kun den andelen vedtak som ble omgjort fordi UDI gjorde en vurderingsfeil i utgangspunktet. I tillegg kommer alle sakene som endres på grunn av nye opplysninger. Som du ser av hovedgrafen, er den totale omgjøringsprosenten 14%. Når du ikke engang klarer å lese totalen er vi ferdig snakket her.

Det totale antallet som fikk ordinært asyl i Norge i 2025 er nær 2 700 personer.

I tillegg kommer de 11 500 ukrainerne som søkte beskyttelse i 2025. Disse må selvsagt telles med i det norske regnskapet, da vi har en helt annen ordning for kollektiv beskyttelse enn i Sverige og Danmark. I våre nabolag blir de behandlet som midlertidige gjester uten opptjening av botid.

image.png.439f1c48858aed24ff036bbb7b296ab0.png

Denne statistikken viser at UNE endret 7% av sakene i 2025.

Og med "sakene" inkluderes omgjøringsanmodninger (se merket tekst), som du tok deg friheten av å plusse på ytterligere 220 omgjøringer på - fullstendig riv ruskende galt.

Regnestykket ditt er ikke verdt bytene det beslaglegger, det er for det meste rent vås.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
DukeNukem3d skrev (9 minutter siden):

Det er selvfølgelig ikke veldig mange egentlig, problemet er at det kommer mye mer på familiegjenforening.

Forholder man seg de faktiske tallene, synes det som at familiegjenforening utgjør mange mange ganger det innvilget asyl utgjør ja. Men ikke alle like å forholde seg til de faktiske tallene, av for meg uforståelige grunner.

• Liker 2
Skrevet
DukeNukem3d skrev (9 minutter siden):

Ja, det er helt absurd å ikke diskutere dette samt det ekstremt høye antallet velferdsmigranter som blir premiert med norsk statsborgerskap for å "holde ut norsk velferd" i noen år. 
Et antall på størrelse med en større norsk by hvert år. Så kommer deres gjenforeninger som renters rente på toppen.
a_aa og hans medsammensvorne kan bare juble over regjeringens innsats for den villede utskiftingen.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Skrevet (endret)
a_aa skrev (32 minutter siden):

image.png.439f1c48858aed24ff036bbb7b296ab0.png

Denne statistikken viser at UNE endret 7% av sakene i 2025.

Og med "sakene" inkluderes omgjøringsanmodninger (se merket tekst), som du tok deg friheten av å plusse på ytterligere 220 omgjøringer på - fullstendig riv ruskende galt.

Regnestykket ditt er ikke verdt bytene det beslaglegger, det er for det meste rent vås.

Du ser på feil boks. De 7% du viser til er kun tilfeller der UDI har gjort en saksbehandlingsfeil.

Går du til den totale statistikken for asylsaker på samme side, er fasiten nøyaktig 14% omgjort totalt i 2025. Det inkluderer også saker med nye opplysninger, som er akkurat like gyldige. Jeg føler at dette går på repetisjon, og at jeg må gjenta meg selv utallige ganger.

Screenshot 2026-01-10 225050.png

Screenshot 2026-01-10 225518.png

Endret av freedomseeker
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
freedomseeker skrev (40 minutter siden):

Du ser på feil boks. De 7% du viser til er kun tilfeller der UDI har gjort en saksbehandlingsfeil.

Vel. Det boksen sier er at "Prosentdel endra vedtak 2025" er 7% og spesifiserer at "Endra vedtak tyder at UNE har teke klagesaka eller førespurnaden om omgjering heilt eller delvis til følgje".

Boksen viser også at "Prosentdel endra vedtak 2024" var 14%.

Artiklene ble oppdatert nå på onsdag 7/1-25 iht oppdateringsinformasjonen. Jeg tipper 14% i overskrifter har blitt erstattet med 7% før utgangen av neste onsdag. De henger igjen fra fjorårets tall, og stemmer ikke lenger med teksten i artiklene - det bør de greie å harmonisere ila en uke.  Edit: Ser ut som både den liggende todelte søylen og sirkelen med målesektor er grafiske elementer som sikkert skal innom avdelingens designalibi.

Endret av a_aa
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...