Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Omgjøring fra timelønn til månedlig fastlønn

Gjest a1e34...319

Anbefalte innlegg

Gjest a1e34...319

Hei,

Jeg har nettopp gått over fra å bli betalt pr time til å få en fast månedslønn.

Min timelønn var satt til 290kr/t tidligere, og arbeidstiden til 37,5 timer pr uke.

I min nye kontrakt står det fortsatt at det forventes at jeg jobber i gjennomsnitt 37,5 timer pr uke, men fastlønnen er basert på 154 timer/måned. Jeg ble altså tilbudt 44560kr/måned, men jeg forventet 47125kr/måned som baserer seg på 162.5 timer/måned.

Jeg prøvde å forklare til arbeidsgiveren min at dette ikke gav mening, og sa at jeg forventet å få en fastlønn som tilsvarer samme mengde arbeid som det som forventes av meg i kontrakten. Han gikk med på å gi meg 47000kr, men sa etter at kontrakten var signert at jeg nå ikke kvalifiserer til den årlige lønnsveksten som alle andre i bedriften vil få fordi han mener jeg allerede har gått opp i lønn.

Arbeidsgiveren har forklart at de regner med 154 timer / måned fordi vi ikke får lønn på helligdager. De trekker derfor fra 11-12 dager pr år som ubetalt fri. Samtidig gjennomsnitt-beregnes arbeidstiden basert på en 37,5 timers uke. Dette vil i praksis si at jeg må jobbe 162,5 timer i gjennomsnitt pr måned for å tilfredsstille kontrakten, samtidig som jeg får lønn for bare 154 timer.

Det står heller ikke nevnt noe sted i kontrakten at de trekker timer for helligdager. Så om man leser kontrakten er det ingenting som tilsier at en 100% stilling tilsvarer 154 timer pr. måned. Det eneste som er nevnt om arbeidstid er at det forventes 37,5 timer pr uke, og at det kan gjennomsnitt-beregnes over en periode på 52 uker.

Bedriften er ikke bundet av noen tariff-avtale.

Jeg mener at jeg nå i realiteten har gått ned i lønn, fordi jeg ikke får være med på den generelle lønnsveksten, og føler at jeg har blitt "straffet" for å gå over til fastlønn.

Er det noen her som har erfaring med lignende problemstillinger? Har jeg rett eller er jeg helt på bærtur?
Setter stor pris på alle svar.

Deler av kontrakten som omtaler arbeidstid og lønn:

Spoiler

10. Lønn
Lønn per måned på NOK 47.000.- (Trer i kraft fra og med 01.03.2025)

Overtidstillegg utbetales iht. arbeidsmiljølovens & 10-6, evt. gjeldende tariffavtale og/eller virksomhetens til enhver tid gjeldende ordninger. Tilsvarende gjelder for andre godtgjørelser. Lønnsutbetaling skal skje til arbeidstakers bankkonto senest siste virkedag hver måned. Arbeidstaker plikter å undersøke at lønnslipp og mottatte utbetalinger er korrekte, og plikter å varsle arbeidsgiver skriftlig umiddelbart ved feil eller mistanke om feilutbetaling. Arbeidstaker har ikke rett til å beholde beløp mottatt som følge av feilutbetaling fra arbeidsgivers side. Arbeidsgiver forbeholder seg retten til å kreve feilutbetaling tilbakebetalt ved lønnstrekk eller på annen måte, og vil varsles arbeidstaker så snart som mulig etter at feilen er oppdaget.

12. Arbeidstid
Arbeidsgiver og arbeidstaker er enige om at arbeidstiden gjennomsnittsberegnes, jf. arbeidsmiljøloven 8 10-5 første ledd. Dette innebærer at arbeidstakers alminnelige arbeidstid i løpet av 52 uker regnet fra oppstartsdato er i henhold til de grensene arbeidsmiljøloven §8 10-5 første ledd oppstiller; for tiden inntil 10 timer i løpet av 24 timer og inntil 48 timer i løpet av syv dager. Grensen på 48 timer I løpet av syv dager kan gjennomsnittsberegnes over en periode på åtte uker, likevel slik at den alminnelige arbeidstiden ikke kan overstige 50 timer i noen enkelt uke.

Den alminnelige arbeidstiden er gjennomsnittlig på 37,5 timer per uke i 100 % stilling. Den gjennomsnittlige daglige arbeidstiden er på 7,5 timer i snitt.

Arbeidet forventes utført i tidsrommet mellom kl. 07:00 til kl, 18:00.

Partene er enige om at avtalen om gjennomsnittsberegning mellom arbeidstaker og arbeidsgiver i første ledd kan suppleres av avtale om gjennomsnittsberegning mellom arbeidsgiver og fagforening iht. arbeidsmiljøloven 810-5 annet ledd, eller samtykke fra Arbeidstilsynet til en gjennomsnittsberegningsordning iht. arbeidsmiljøloven 10-5 tredje ledd.

13. Alminnelig om arbeidstid
Arbeidstaker er forpliktet til å følge den til enhver tid gjeldende arbeidsplan/arbeidstidsordning. Plassering av arbeidstiden kan endres som følge av virksomhetens behov, herunder kan skift- og vakt- og beredskapsvaktordninger innføres og avvikles. Arbeidsgiver kan pålegge arbeidstaker overtidsarbeid i den utstrekning arbeidsmiljøloven tillater det. Arbeidstaker har bare rett til kompensasjon for overtidsarbeid som er pålagt eller godkjent av nærmeste overordnede.

Anonymous poster hash: a1e34...319

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg antar at du ikke jobbet på helligdager da du var timelønnet heller. 

Du fikk en årslønn på 564 000 etter å ha blitt tilbudt 534 720,- kr. Bak dette legger arbeidsgiver 1848 arbeidstimer. 

Forutsatt 7,5 timers lønn per arbeidsdag er det brutto ca. 1950 timer i et arbeidsår (7,5*5*52 (eller 162,5*12). Men du arbeider ikke fem dagers uke hver uke. Med unntak av 1. mai og 17. mai (som er lønnede fridager) har arbeidsgiver rett til å trekke deg i lønn for 2. påskedag, 2. pinsedag, Kristi Himmelfarts dag, julaften, nyttårsaften, 1. og 2. juledag, 1. nyttårsdag, osv. 

Dette lønnstrekket sprer arbeidsgiver ut over hele året, i stedet for at du skal få mindre lønn i april/mai og desember. Nå er differansen over 100 timer som svarer til litt under 14 helligdager, så jeg synes arbeidsgiver reduserer mer enn det egentlig er grunn til, men selve prinsippet - at du ikke skal få betalt for helligdager - er noe arbeidsgiver kan bestemme over. 

Antar man at syv av åtte bevegelige helligdager er på arbeidsdager i et gjennomsnittsår vil arbeidsåret være på 1897,5 timer. Du lander da på en gjennomsnittlig timelønn for året på 297 kr, som er 7 kr mer i timen enn du hadde. 

Lenke til kommentar

Hade timlön ett tag för några år sen. Märktes på lönen på våren når det var en hel del fridagar. Fridagar er ikke lika göy når man inte får lön för dem ...

Så arbeidsgivararen har nog i teorien rätt då en med timmes lön inte jobbar 162 timmar i månaden i snitt. 

Lenke til kommentar
Gjest a1e34...319

Nei, jeg jobbet ikke på helligdager da jeg hadde timebetalt heller, men jeg hadde fortsatt en gjennomsnittlig arbeidstid på ca 37,5 timer pr uke, da jeg ofte har lengre dager i perioder det er mye å gjøre.

Om det er sånn at arbeidsgiver kun forventer at jeg jobber 154 timer i snitt pr måned, burde ikke kontrakten gjenspeilet dette? Det tilsvarer jo en arbeidsuke på 35,5 timer i gjennomsnitt.

Dersom hensikten er å trekke fra timer som tilsvarer helligdager for å komme frem til 154 timer per måned, er dette verken nevnt i kontrakten eller på annen måte tydeliggjort. Kontrakten spesifiserer heller ikke at jeg kun lønnes for 154 timer per måned til tross for at arbeidstiden tilsvarer 162,5 timer per måned. Hvis jeg forventes å arbeide 37,5 timer per uke, innebærer dette at jeg må arbeide 162,5 timer per måned for å oppfylle kontrakten, selv om jeg kun lønnes for 154 timer. Det oppstår også problemer her i forhold til overtid. Om jeg jobber 160 timer i snitt i løpet av ett år, noe som er mer enn 154 timer og burde derfor kompenseres med overtidsbetaling eller avspasering, vil ikke arbeidsgiver fortsatt kunne si at jeg har jobbet mindre enn 37,5 timer pr uke i snitt det året?

Lenke til kommentar
6 minutes ago, Guest a1e34...319 said:

Nei, jeg jobbet ikke på helligdager da jeg hadde timebetalt heller, men jeg hadde fortsatt en gjennomsnittlig arbeidstid på ca 37,5 timer pr uke, da jeg ofte har lengre dager i perioder det er mye å gjøre.

Om det er sånn at arbeidsgiver kun forventer at jeg jobber 154 timer i snitt pr måned, burde ikke kontrakten gjenspeilet dette? Det tilsvarer jo en arbeidsuke på 35,5 timer i gjennomsnitt.

Dersom hensikten er å trekke fra timer som tilsvarer helligdager for å komme frem til 154 timer per måned, er dette verken nevnt i kontrakten eller på annen måte tydeliggjort. Kontrakten spesifiserer heller ikke at jeg kun lønnes for 154 timer per måned til tross for at arbeidstiden tilsvarer 162,5 timer per måned. Hvis jeg forventes å arbeide 37,5 timer per uke, innebærer dette at jeg må arbeide 162,5 timer per måned for å oppfylle kontrakten, selv om jeg kun lønnes for 154 timer. Det oppstår også problemer her i forhold til overtid. Om jeg jobber 160 timer i snitt i løpet av ett år, noe som er mer enn 154 timer og burde derfor kompenseres med overtidsbetaling eller avspasering, vil ikke arbeidsgiver fortsatt kunne si at jeg har jobbet mindre enn 37,5 timer pr uke i snitt det året?

Tror du gör det vanskligare än vad det är. 

Det förväntas att du ska jobba 7.5 timmer mandag till fredag förutom på fridagar. 

Hvis du jobbar mer kan du avspasera de timmarna eller kanske få ut lön för dem. 

Man regner ikke timmer per månad eller år utan timmar jämfört med vanliga dager. 

Lenke til kommentar
Gjest a1e34...319 skrev (4 timer siden):

Om jeg jobber 160 timer i snitt i løpet av ett år, noe som er mer enn 154 timer og burde derfor kompenseres med overtidsbetaling eller avspasering, vil ikke arbeidsgiver fortsatt kunne si at jeg har jobbet mindre enn 37,5 timer pr uke i snitt det året?

Overtid utløses basert på ordinært arbeid per dag og/eller uke. Ikke per måned eller år.

Tips: Månedene er forskjellige så glem hele arbeidstid per månedgreia.

Endret av nVIDIAsucks
Lenke til kommentar
Gjest a1e34...319 skrev (4 timer siden):

Du skal fortsatt ha overtid selv om du får månedslønn…

Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (4 timer siden):

Tror du gör det vanskligare än vad det är. 

Det förväntas att du ska jobba 7.5 timmer mandag till fredag förutom på fridagar. 

Hvis du jobbar mer kan du avspasera de timmarna eller kanske få ut lön för dem. 

Man regner ikke timmer per månad eller år utan timmar jämfört med vanliga dager. 

Nei man SKAL ha overtid om en jobber mer. Det er bestemt av AML. Finnes noen unntak men ingenting TS har fortalt tyder på at hen er en del av slike unntak.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest a1e34...319 skrev (På 13.3.2025 den 14.23):

Kontrakten gjenspeiler en normalarbeidsuke på 37,5 timer per uke med adgang til gjennomsnittsberegning. 

Sitat

Kontrakten sier ingenting om arbeidstid per måned. Måned er en funksjon for lønnsutbetaling.

Sitat

Dersom hensikten er å trekke fra timer som tilsvarer helligdager for å komme frem til 154 timer per måned, er dette verken nevnt i kontrakten eller på annen måte tydeliggjort. Kontrakten spesifiserer heller ikke at jeg kun lønnes for 154 timer per måned til tross for at arbeidstiden tilsvarer 162,5 timer per måned.

Det er heller ikke nødvendig, fordi måned er ikke en relevant faktor i beregningen av din arbeidstid. 

Sitat

Hvis jeg forventes å arbeide 37,5 timer per uke, innebærer dette at jeg må arbeide 162,5 timer per måned for å oppfylle kontrakten, selv om jeg kun lønnes for 154 timer.

Du lønnes ikke per time, du lønnes per måned. Du har et oppheng i 162,5 timer som ikke samsvarer med virkeligheten i kontrakten din. Full arbeidstid i mars er for eksempel 157,5 timer. Når du har jobbet 157,5 timer i mars har du oppfylt avtalen din. I april får du imidlertid den samme lønnen som mars etter å ha arbeidet 150 timer. I mai, også 157,5 timer. 

Du får ikke "lønn for 154 timer". Du får "lønn for én måned". 

Sitat

Det oppstår også problemer her i forhold til overtid. Om jeg jobber 160 timer i snitt i løpet av ett år, noe som er mer enn 154 timer og burde derfor kompenseres med overtidsbetaling eller avspasering, vil ikke arbeidsgiver fortsatt kunne si at jeg har jobbet mindre enn 37,5 timer pr uke i snitt det året?

Reglene om overtid er basert på arbeidet tid per uke, ikke per måned. 160 timer per måned er 1920 timer per år. Dette utgjør i snitt 36,9 timer per uke, som ikke overstiger grensen for alminnelig arbeidstid (40t per uke) eller din kontraktsfestede alminnelige arbeidstid (som er 37,5t per uke). Så hvis du arbeider 160 timer per måned over et helt år så har du arbeidet mindre enn din kontraktsfestede forpliktelse. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...