Kjetil Lura Skrevet 7. april Skrevet 7. april 2 hours ago, trn100 said: Du vet ikke det altså? Nei. Vet du det?
trn100 Skrevet 7. april Skrevet 7. april (endret) Kjetil Lura skrev (3 minutter siden): Nei. Vet du det? Hvis spørsmålet ditt er HVEM som lemlestet jentungen på bildet jeg delte så vet jeg det ja! Det er Moses disipler "som snur det andre kinnet til" og "elsker sin neste som seg selv"... 😉 De er vel oppe i omtrent 30 drepte barn i døgnet nå, samt noen journalister og hjelpearbeidere... Endret 7. april av trn100 3
PÃ¥inter Skrevet 7. april Skrevet 7. april trn100 skrev (2 timer siden): Man skal være rimelig evneveik for ikke å forstå at religion, alle typer, er fullstendig ødeleggende for menneskeheten! Evneveik er et begrep som tidligere ble brukt om personer med ulike former for kognitiv funksjonsnedsettelse, utviklingshemming. Evneveik ble for eksempel brukt om skolebarn som ikke var i stand til å følge det vanlige utdanningsløpet. Begrepet oppfattes i dag som nedsettende. Mobbing? Vil neppe kalle de store troende tenkerne evneveike.
trn100 Skrevet 7. april Skrevet 7. april PÃ¥inter skrev (Akkurat nå): Evneveik er et begrep som tidligere ble brukt om personer med ulike former for kognitiv funksjonsnedsettelse, utviklingshemming. Evneveik ble for eksempel brukt om skolebarn som ikke var i stand til å følge det vanlige utdanningsløpet. Begrepet oppfattes i dag som nedsettende. Mobbing? Vil neppe kalle de store troende tenkerne evneveike. Ser det kan oppfattes sånn, men mente egentlig bare å sette spørsmålstegn ved om de faktisk tenker, de som leser og lever etter en 2000 år gammel eventyrbok uten å ha et snev av hverken logikk eller tanker bunnet i fakta som vitenskapen har bidratt med på like lang tid... 1
PÃ¥inter Skrevet 7. april Skrevet 7. april trn100 skrev (1 minutt siden): etter en 2000 år gammel eventyrbok uten å ha et snev av hverken logikk eller tanker bunnet i fakta som vitenskapen har bidratt med på like lang tid... Så med din logikk er holocaust en myte etter 2000 år?
trn100 Skrevet 7. april Skrevet 7. april PÃ¥inter skrev (Akkurat nå): Så med din logikk er holocaust en myte etter 2000 år? Visste ikke en gang at Holocaust var 2000 år gammel, men det er liten tvil om i mitt hodet at historien gjentar seg etter bare 80 år, med andre deltagere. Er det hatet som driver det, og hevn? 1 1
PÃ¥inter Skrevet 7. april Skrevet 7. april PÃ¥inter skrev (5 minutter siden): Så med din logikk er holocaust en myte etter 2000 år? trn100 skrev (1 minutt siden): Visste ikke en gang at Holocaust var 2000 år gammel, men det er liten tvil om i mitt hodet at historien gjentar seg etter bare 80 år, trn100 skrev (2 timer siden): Uansett hva vi leser i dag om hva som etter sigende ble skrevet for 2000 år siden er det skrevene på ingen måte å betrakte som dokumentasjon på noe som helst... Kulelager historien din sier vel det meste om hvordan du ser på historiske fakta.
trn100 Skrevet 7. april Skrevet 7. april (endret) PÃ¥inter skrev (3 minutter siden): Kulelager historien din sier vel det meste om hvordan du ser på historiske fakta. Tilbake til temaet og det jeg egentlig lurer på, er det Guds kjærlighet, altså alle guders kjærlighet og håpet om et adgangskort til himmelporten som skremmer religiøse til å oppføre seg som de gjør? Endret 7. april av trn100 1
PÃ¥inter Skrevet 7. april Skrevet 7. april trn100 skrev (10 minutter siden): Tilbake til temaet Temaet er kristendommens betydning for demokratiet.
trn100 Skrevet 7. april Skrevet 7. april PÃ¥inter skrev (1 minutt siden): Temaet er kristendommens betydning for demokratiet. Nettopp, og det har jeg spurt om tidligere: Hvor ser du det demokratiske i "Du skal ikke ha andre guder enn meg!" ? 2
PÃ¥inter Skrevet 7. april Skrevet 7. april trn100 skrev (10 minutter siden): Hvor ser du det demokratiske i "Du skal ikke ha andre guder enn meg!" ? Gud bedriver ikke demokrati, men teokrati.
trn100 Skrevet 7. april Skrevet 7. april PÃ¥inter skrev (1 minutt siden): Gud bedriver ikke demokrati, men teokrati. Du nevnte overskriften "kristendommens betydning for demokratiet"? Sikkert jeg som misforstod igjen? Du mente Teokratiet? 😉 1
PÃ¥inter Skrevet 7. april Skrevet 7. april trn100 skrev (Akkurat nå): Du nevnte overskriften "kristendommens betydning for demokratiet Ja, det er trådens tema.
trn100 Skrevet 7. april Skrevet 7. april PÃ¥inter skrev (3 minutter siden): Ja, det er trådens tema. Fatter ikke at du ikke selv ser hvor meningsløs og håpløs denne diskusjonen er, som alltid når religion er involvert? "Kristendommens betydning for demokratiet" er i din øyne sammenfallende med "Gud bedriver ikke demokrati, men teokrati"? Det finnes jo ingen tenkende mennesker som begriper hva du mener? Og det er altså ikke noe personlig, de fleste mennesker er gode innerst inne, selv de religiøse... Ønsker deg uansett en god natt og hilse opp! 😉 1
PÃ¥inter Skrevet 7. april Skrevet 7. april trn100 skrev (2 minutter siden): Det finnes jo ingen tenkende mennesker som begriper hva du mener? Du er god på superlativer.
skaftetryne32 Skrevet 8. april Skrevet 8. april jjkoggan skrev (14 timer siden): I virkeligheten på amerikansk så kan man være Jewish og en ateist, selv om du mener det er feil. Folk bruker feil ord hele tiden. I dette tilfellet så er det slik at Chernow praktiserer Jewish kultur men ikke Jewish religionen selv om du mener det er et feil begrep. Poenget er at religion er religion og etnisitet er etnisitet, Sammy Davis jr var for eksempel jøde, men han er åpenbart ikke samme etnisitet som en etnisk Israelitt, eller som Natalie Portman som har sentral/østeuropeiske foreldre, en må skille mellom fakta, og eventyr om gudenes utvalgte folk.
jjkoggan Skrevet 8. april Skrevet 8. april skaftetryne32 skrev (5 timer siden): Poenget er at religion er religion og etnisitet er etnisitet, Sammy Davis jr var for eksempel jøde, men han er åpenbart ikke samme etnisitet som en etnisk Israelitt, eller som Natalie Portman som har sentral/østeuropeiske foreldre, en må skille mellom fakta, og eventyr om gudenes utvalgte folk. Amerikanere har ingen problemer med ord som har flere betydninger. Noen ganger betyr Jewish etnisitet, andre ganger religion. Det finnes svarte etniske israelitter forresten
skaftetryne32 Skrevet 8. april Skrevet 8. april jjkoggan skrev (7 minutter siden): Det finnes svarte etniske israelitter forresten Vel israel ligger i Midtøsten, så no shit, men det er fremdeles en religion ikke en etnisitet, en hver kødd kan konvertere til en religion om de vil. jjkoggan skrev (9 minutter siden): Amerikanere har ingen problemer med ord som har flere betydninger. Noen ganger betyr Jewish etnisitet, andre ganger religion. Nei amerikanere har nok ikke det problemet, men jeg er ikke fra usa, og i virkeligheten så er judaisme en religion, jeg føler det er greit å forholde seg til fakta å ikke følelser og eventyr.
jjkoggan Skrevet 8. april Skrevet 8. april skaftetryne32 skrev (15 minutter siden): Vel israel ligger i Midtøsten, så no shit, men det er fremdeles en religion ikke en etnisitet, en hver kødd kan konvertere til en religion om de vil. Nei amerikanere har nok ikke det problemet, men jeg er ikke fra usa, og i virkeligheten så er judaisme en religion, jeg føler det er greit å forholde seg til fakta å ikke følelser og eventyr. NAOB gir 3 definisjoner på jøde på norsk person av det semittiske folket som i oldtiden bodde i Palestina og tilhørte den jødiske religion ; person som hører til jødedommen, et mosaisk trossamfunn, er innlemmet i det jødiske folk
skaftetryne32 Skrevet 8. april Skrevet 8. april jjkoggan skrev (10 minutter siden): NAOB gir 3 definisjoner på jøde på norsk person av det semittiske folket som i oldtiden bodde i Palestina og tilhørte den jødiske religion ; person som hører til jødedommen, et mosaisk trossamfunn, er innlemmet i det jødiske folk Er det noen av dem som ikke inkluderer Judaisme? Det jødiske folk er religiøs mytologi, å være semitt gjør ikke noen automatisk til en jøde. Å være semittisk er ikke det samme som å være en del av det jødiske folket, å være jødisk gjør ikke noen automatisk semittisk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå