nirolo Skrevet 13. mars Del Skrevet 13. mars Kjell Sande skrev (1 time siden): Jeg påstår Du påstår og påstår, men er helt ute av stand til å komme med kilder til påstandene dine. Da er de helt uinteressante. 5 Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 13. mars Del Skrevet 13. mars Kjell Sande skrev (1 minutt siden): I det gamle testamentet var Gud en dommer som dømte. I det nye testamentet ble han pint, korsfestet og døde for at vi skulle slippe. Kan du se den forskjellen? Han gikk fra å være en allmektig gud, jordens og himmelens skaper, til en som ikke en gang klarte å påvirke sin egen skjebne, for vår skyld? Høres mer ut som om han inntok en offerolle når ting ikke gikk som forventet. Kalles også hersketeknikk 😉 1 Lenke til kommentar
Kjell Sande Skrevet 13. mars Forfatter Del Skrevet 13. mars Abigor skrev (13 minutter siden): Hele rammen for faktaene du plukker er feil. Klart kristendom var godt representert når alle var kristne. Eneste tillatte religion! Hvordan kan du se for deg at 100% av befolkningens religion ikke var godt representert? Du snakker om 1814 og demokrati, men kvinner hadde ingen stemmerett, samisk var forbudt, homofili var forbudt, jøder var forbudt... Kan fortsette i det uendelige. Kristendom har herjet over kontinenter i nesten 2000 år, og du peker på opplysningstiden og et par hundre år med utvikling uten sidestykke i menneskes historie som kristen?!? Det henger ikke på greip. Er du kristen? Er ditt perspektiv på historien preget av at du er henrykt over kristendommen? Gode poenger. Men feil argumentasjon. Jeg skiller ut budskapet. Er du kristen? - et godt spørsmål. Hvorfor så ikke de kristne at de reisende, samene, kvinnene, de homofile trengte å bli aksepterte og satt verdi på som de menneskene de var? Jeg skjemmes over det som skjedde i kristendommens navn. Jeg er dypt lei meg og ber om unnskyldning. Men jeg er stolt av budskapet. Og jeg er ganske trygg på at vi går inn i en tid da en ny grasrotbevegelse skal bære budskapet ut i landet. Men ikke i denne tråden. Lenke til kommentar
Kjell Sande Skrevet 13. mars Forfatter Del Skrevet 13. mars trn100 skrev (1 minutt siden): Han gikk fra å være en allmektig gud, jordens og himmelens skaper, til en som ikke en gang klarte å påvirke sin egen skjebne, for vår skyld? Høres mer ut som om han inntok en offerolle når ting ikke gikk som forventet. Kalles også hersketeknikk 😉 Han fulgte planen nøye og fikk etablert sannheten om at alle mennesker er like verdifulle i seg selv uten å måtte fikse noe. Lenke til kommentar
Kjell Sande Skrevet 13. mars Forfatter Del Skrevet 13. mars nirolo skrev (15 minutter siden): Du påstår og påstår, men er helt ute av stand til å komme med kilder til påstandene dine. Da er de helt uinteressante. Markus evangelium er en av kildene. Les det nøye men ikke i denne tråden. Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 13. mars Del Skrevet 13. mars Kjell Sande skrev (1 minutt siden): Han fulgte planen nøye og fikk etablert sannheten om at alle mennesker er like verdifulle i seg selv uten å måtte fikse noe. Så mye for likeverdet ditt 😉 "3Mos 27,3 Menn er mer verdt enn kvinner 3 En mann som er mellom tjue og seksti år, skal ha en verdi på femti sjekel sølv etter helligdommens vekt. 4 Er det en kvinne, skal hun ha en verdi på tretti sjekel." 3 Lenke til kommentar
leticia Skrevet 13. mars Del Skrevet 13. mars Kjell Sande skrev (45 minutter siden): Det er helt rett. Jeg jobber knallhardt for å vise at på samme måte som gjennom kraften i den første grasrotbevegelse så skal vi vise at kristendommen er relevant for nordmenn av i dag. Den er ikke relevant i dag. Selv om den bittelille tidsperioden du henviser til skulle vært riktig, så betyr det ingenting. Folk er for opplyste i dag til å ta inn over seg slik overtro. 3 Lenke til kommentar
Kjell Sande Skrevet 13. mars Forfatter Del Skrevet 13. mars trn100 skrev (26 minutter siden): Så mye for likeverdet ditt 😉 "3Mos 27,3 Menn er mer verdt enn kvinner 3 En mann som er mellom tjue og seksti år, skal ha en verdi på femti sjekel sølv etter helligdommens vekt. 4 Er det en kvinne, skal hun ha en verdi på tretti sjekel." Var det i forhold til kroppsvekt? Denne må du også ta med: Job 42:15 N11BM [15] I hele landet fantes ikke vakrere kvinner enn døtrene til Job; og faren ga dem arverett sammen med brødrene. https://bible.com/bible/29/job.42.15.N11BM Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 13. mars Del Skrevet 13. mars leticia skrev (4 minutter siden): Den er ikke relevant i dag. Selv om den bittelille tidsperioden du henviser til skulle vært riktig, så betyr det ingenting. Folk er for opplyste i dag til å ta inn over seg slik overtro. Han tror nok han er en slags misjonær, så møter han intelligens og fornuft! 😉 Her er andre forhold til i det gamle testamentet som etter sigende ikke er motstigende i det nye... "Ef 5,22 En kvinne skal underordne seg under sin mann i alt De gifte kvinner skal underordne seg under mennene sine som under Herren selv. 23 For mannen er kvinnens hode, slik Kristus er kirkens hode; han er frelser for sitt legeme. 24 Likesom kirken underordner seg under Kristus, skal en kvinne underordne seg under sin mann i alt." "1Sam 15,2 Herren vil slakte ned amalekittene, også småbarn og spedbarn Så sier Herren, Allhærs Gud: Jeg vil straffe amalekittene for det de gjorde mot Israel, at de la hindringer i veien for israelittene da de drog opp fra Egypt. 3 Dra nå ut og slå amalekittene. Bannlys alt som hører dem til, og vis ingen barmhjertighet. Drep menn og kvinner, småbarn og spedbarn, okser og sauer, kameler og esler!» Enhver som ikke ser at dette er galskap er gal selv! 1 1 Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 13. mars Del Skrevet 13. mars Kjell Sande skrev (1 minutt siden): Var det i forhold til kroppsvekt? Denne må du også ta med: Job 42:15 N11BM [15] I hele landet fantes ikke vakrere kvinner enn døtrene til Job; og faren ga dem arverett sammen med brødrene. https://bible.com/bible/29/job.42.15.N11BM Det må nesten du forklare, siden du er eksperten på området? 😉 1 Lenke til kommentar
Kjell Sande Skrevet 13. mars Forfatter Del Skrevet 13. mars trn100 skrev (1 minutt siden): Det må nesten du forklare, siden du er eksperten på området? 😉 Frihet og rettigheter har utviklet seg over tid. At døtre fikk samme arverett som brødrene sine var unikt for denne tiden. Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 13. mars Del Skrevet 13. mars Kjell Sande skrev (4 minutter siden): Var det i forhold til kroppsvekt? Denne må du også ta med: For ikke å snakke om denne: "Hos 14,1 Herren vil knuse småbarn i Samaria Samaria skal bøte, fordi folket i byen var trassig mot sin Gud. De skal falle for sverd, deres småbarn skal bli knust, og deres svangre kvinner skal skjæres opp." 3 Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 13. mars Del Skrevet 13. mars (endret) Kjell Sande skrev (4 minutter siden): Frihet og rettigheter har utviklet seg over tid. At døtre fikk samme arverett som brødrene sine var unikt for denne tiden. Nå svarer du ikke på hva jeg lurte på da? Hva med likeverd? Og nevnte du ikke nylig at det ikke var motsetninger mellom GT og NT? Endret 13. mars av trn100 2 Lenke til kommentar
leticia Skrevet 13. mars Del Skrevet 13. mars (endret) trn100 skrev (17 minutter siden): Han tror nok han er en slags misjonær, så møter han intelligens og fornuft! 😉 Her er andre forhold til i det gamle testamentet som etter sigende ikke er motstigende i det nye... "Ef 5,22 En kvinne skal underordne seg under sin mann i alt De gifte kvinner skal underordne seg under mennene sine som under Herren selv. 23 For mannen er kvinnens hode, slik Kristus er kirkens hode; han er frelser for sitt legeme. 24 Likesom kirken underordner seg under Kristus, skal en kvinne underordne seg under sin mann i alt." "1Sam 15,2 Herren vil slakte ned amalekittene, også småbarn og spedbarn Så sier Herren, Allhærs Gud: Jeg vil straffe amalekittene for det de gjorde mot Israel, at de la hindringer i veien for israelittene da de drog opp fra Egypt. 3 Dra nå ut og slå amalekittene. Bannlys alt som hører dem til, og vis ingen barmhjertighet. Drep menn og kvinner, småbarn og spedbarn, okser og sauer, kameler og esler!» Enhver som ikke ser at dette er galskap er gal selv! Ja, det er så kvalmt... Bibelen er ekstremt kvinnefiendtlig, og full av drap og hevngjerrighet. Så når man snakker om kristne verdier, nei takk til slike verdier 🤯😵 Man kan ikke kun ta ut " historien om snille jesus" og late som om kristendom står for høy moral og likeverd. For meg (og tydeligvis flere her) står den for det motsatte... - og det er derfor jeg er så ekstremt kritisk til kristendommen. Altså pga mangel på likeverd. Edit: Det er sikkert ikke så veldig annerledes i andre religioner, men akkurat her er det kristendommen vi snakker om Endret 13. mars av leticia edit 3 Lenke til kommentar
Minkowski Skrevet 13. mars Del Skrevet 13. mars Kjell Sande skrev (3 timer siden): "Læreplanen oppmuntrer elevene til å innhente informasjon om religioner og livssyn fra digitale kilder og tolke og kritisk vurdere informasjonen - (KRLE). Digitale ferdigheiter i samfunnsfag inneber å kunne bruke digitale verktøy til å finne, behandle og navigere i digitale kjelder, utøve digital kjeldekritikk og velje ut relevant informasjon." Barn og unge oppmuntres til å lære selv og danne egne meninger. Da må vi legge hele sannheten åpent fram. "Vestlige verdier" må gis oppmerksomhet, og det er ikke feil å si hvor de kommer fra. Gresk filosofi, romersk demokrati, og ideen om at alle mennesker har lik verdi uansett deres evne til å tenke. Hvor mye humanistisk moral finnes det som ikke går igjen i kristendommen? Tanken om rettferdighet, frihet og medmenneskelighet går igjen. Husk at denne tråden handler om demokratiske prinsipper, maktfordeling og organisering av samfunn der alle inngår sin kontrakt og er med på å dele byrder og goder. Ingenting av dette er gode argumenter for at man skal villede elevene i den norske skolen ved å servere dem påstander det ikke finnes dekning for. Det er også viktig for deg å være klar over at når du tolker bibelen på en helt bestemt måte og blant annet bortforklarer eller ser helt bort fra en del av de mest groteske tekstene, så blir ikke ditt syn på kristendommen noen objektiv sannhet for hvilke verdier kristendommen forfekter. Og for å være helt ærlig, jeg ser ingen som helst nytte i å lære om nøyaktig hvor grunntanken om at alle mennesker er like mye verdt kommer fra. Det virker ikke som det er noen av oss her som kan si dette helt presist med overbevisende dokumentasjon, uten at jeg tror at det har noen betydning for det som tross alt er det viktige, nemlig at vi forholder oss til denne grunntanken. Skolen har langt viktigere ting å fokusere på enn bagatellmessige detaljer rundt hvordan vårt demokratiske velferdssamfunn har oppstått og i hvilken utstrekning kristendommen ev. har hatt noen positiv innvirkning. 3 Lenke til kommentar
Kjell Sande Skrevet 13. mars Forfatter Del Skrevet 13. mars trn100 skrev (13 minutter siden): Nå svarer du ikke på hva jeg lurte på da? Hva med likeverd? Og nevnte du ikke nylig at det ikke var motsetninger mellom GT og NT? Ok det er forskjeller men ikke motsetninger. Rammene er ulike. Det passeres en milepæl da Jesus dør på korset og står opp igjen. Handlingen i det gamle testamentet peker framover mot Jesus. Handlingen i det nye testamente er oppfyllelse. Vi lever nå i en periode der menneskene får tilbud om ta imot de gode nyhetene. Hva tenker du med at det er motsetninger? Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 13. mars Del Skrevet 13. mars (endret) Kjell Sande skrev (4 minutter siden): Ok det er forskjeller men ikke motsetninger. Rammene er ulike. Det passeres en milepæl da Jesus dør på korset og står opp igjen. Handlingen i det gamle testamentet peker framover mot Jesus. Handlingen i det nye testamente er oppfyllelse. Vi lever nå i en periode der menneskene får tilbud om ta imot de gode nyhetene. Hva tenker du med at det er motsetninger? Hvordan klarer du å se at "Menn er mer verdt enn kvinner" samsvarer med din påstand om at alle mennesker er like mye verdt? Det er da et veldig enkelt spørsmål, så jeg regner med at du har et svar? Endret 13. mars av trn100 2 Lenke til kommentar
Kjell Sande Skrevet 13. mars Forfatter Del Skrevet 13. mars Minkowski skrev (2 minutter siden): Ingenting av dette er gode argumenter for at man skal villede elevene i den norske skolen ved å servere dem påstander det ikke finnes dekning for. Det er også viktig for deg å være klar over at når du tolker bibelen på en helt bestemt måte og blant annet bortforklarer eller ser helt bort fra en del av de mest groteske tekstene, så blir ikke ditt syn på kristendommen noen objektiv sannhet for hvilke verdier kristendommen forfekter. Og for å være helt ærlig, jeg ser ingen som helst nytte i å lære om nøyaktig hvor grunntanken om at alle mennesker er like mye verdt kommer fra. Det virker ikke som det er noen av oss her som kan si dette helt presist med overbevisende dokumentasjon, uten at jeg tror at det har noen betydning for det som tross alt er det viktige, nemlig at vi forholder oss til denne grunntanken. Skolen har langt viktigere ting å fokusere på enn bagatellmessige detaljer rundt hvordan vårt demokratiske velferdssamfunn har oppstått og i hvilken utstrekning kristendommen ev. har hatt noen positiv innvirkning. Vi lever i et pluralistisk og multireligiøst samfunn. Jeg er helt enig i at det er viktig å ta vare på de gode verdiene. Men også ta vare på grunnlaget verdiene er bygget på. Mennesket skapt i Guds bilde med en verdi i seg selv. Dette er en objektiv verdi. Humanister har adoptert denne verdien men kan ikke, som du sier, forklare hvo den kommer fra. Da kan det lett bli en subjektiv verdi i en tid da mange sliter med identitet og hvor vi diskuterer aktiv dødshjelp og sorterings samfunnet banker på døren. Lenke til kommentar
Kjell Sande Skrevet 13. mars Forfatter Del Skrevet 13. mars trn100 skrev (4 minutter siden): Hvordan klarer du å se at "Menn er mer verdt enn kvinner" samsvarer med din påstand om at alle mennesker er like mye verdt? Det er da et veldig enkelt spørsmål, så jeg regner med at du har et svar? Menn er ikke verdt mer enn kvinner. Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 13. mars Del Skrevet 13. mars (endret) Kjell Sande skrev (1 minutt siden): Menn er ikke verdt mer enn kvinner. Det står jo i GT? Har bibelens forfattere mot formodining tatt feil? 😉 Endret 13. mars av trn100 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå