Gå til innhold

Trump 2025

Anbefalte innlegg

Skrevet
29 minutes ago, Griever said:

Det er for meg ubegripelig at velgerne hans lar dette gå.

Enten er han i filene selv, ellers så brukte han ofrene til å vinne stemmer. Uansett råttent, og noe velgerne hans burde fordømme han for. Men neeei da. Ikke Trumpebass.

Jeg hadde en viss forståelse for hvorfor noen valgte å stemme på han, men å fremdeles støtte den mannen... jaja.

Jeg blir ikke overraska hvis de virkelig gnir det inn ved å benåde Ghislaine.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
sedsberg skrev (4 minutter siden):

Jeg blir ikke overraska hvis de virkelig gnir det inn ved å benåde Ghislaine.

Det hadde faktisk overrasket meg... dæven, det hadde vært sykt det.

• Liker 1
Skrevet
Snikpellik skrev (40 minutter siden):

La oss være ærlige, mesteparten av grunnen til at ytre høyre/MAGA i USA reagerer såpass sterkt på akkurat dette drapet begått mot den ukrainske flyktningen er fordi det var et rasistisk motivert drap der gjerningsmannen er svart, og fordi det er på video. Det passer inn i deres fortelling og posisjon i skyttergravene i denne kulturkrigen.

Det er bra med engasjement mot dette. Men jeg skulle ønske engasjementet fra denne gruppen var like sterkt for rasistisk motivert retorikk, vold og drap på innvandrere ellers også, som USA har store problemer med. Og jeg skulle absolutt ønske at MAGA engasjerte seg litt mer enn absolutt ingenting i de daglige massedrapene på ukrainere generelt.

Da er trikkedrapet i Oslo også rasistisk motivert selv om det ikke sies høyt. Gjerningsmannen ble øyeblikkelig innlagt av dommeren og eksperter er rimelig enig om at han ikke kan straffes til annet enn straff ment for psykiske lidende som utgjør en trussel for omgivelsene. Trikkedrapsmannen fra Oslo er under meget streng overvåkning i innlagt avdeling i dag. 

DET er dette som oversees av de fleste som ikke er kjent med sakens dybde, og som misbrukes i rasistiskmotivert propaganda som også rettes mot de hjemløse. Ifølge både dommeren og andre som hadde forhørte seg med gjerningsmannen, konkludert med at han er på godt norsk rablende gal. Hans motiv var at ukraineren hadde "lest hans tanker", ikke bare hudfarge.

Dette er i realiteten online lynsjingsstemning. 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
18 minutes ago, Griever said:

Det hadde faktisk overrasket meg... dæven, det hadde vært sykt det.

Ser for meg følgende. Dokumentene blir offentliggjort og av en eller annen "mistenkelig" grunn er det bare demokrater på listene. Ghislaine blir så benådet for å ha hjulpet med å avsløre disse "forferdelige demokratene".

• Liker 3
Skrevet
DukeNukem3d skrev (2 timer siden):

Rimelig sprøtt å sitte her å få høre at jeg ikke har rett til å reagere på dette brutale drapet...

Ja, det hadde vært sprøtt. Men det er ikke det som skjer. Ingen her har sagt at du ikke har rett til å reagere på drapet. Du er ingen offer for sensur.

• Liker 3
Skrevet (endret)
DukeNukem3d skrev (4 timer siden):

Rimelig sprøtt å sitte her å få høre at jeg ikke har rett til å reagere på dette brutale drapet som jeg dessverre har blitt vist video av fordi det passer dårlig inn i din kulturkrig på nett.

...det er bare en av oss som er rekruttert til en kulturkrig.

Jeg bryr meg om fakta.

Som at gjerningspersonen var schizofren hjemløs uten medisin, med alvorlige problemer med både vold mot egen mor på grunn av paranoia, og dokumentert historie med vrangforestillinger.

"The 34-year-old suspect, Decarlos Dejuan Brown Jr., had been arrested 14 times in Mecklenburg County, North Carolina, before the stabbing, with criminal charges dating back to 2007.[15][16] On April 11, 2014, he was convicted of breaking and entering. While on probation, he was arrested for armed robbery and possession of a firearm by a felon.[16] Brown was convicted of armed robbery and incarcerated in state prison from 2015 to September 2020.[17][16] Upon release, he initially lived with his family, but his mother told ABC News that he was diagnosed with schizophrenia at this point and displayed violent behavior at home.[17] His mother said that she had sought involuntary commitment, but that it was denied. The Associated Press reported that involuntary commitments are difficult to obtain unless a court finds the person to be dangerous.[18] North Carolina reduced the capacity of state hospitals in the early 2000s, and the average wait time for a psychiatric bed was 16 days in 2024.[19] After Brown stopped taking psychiatric medication, his mother took him to a homeless shelter.[17] In January 2025, he repeatedly called 911 about a "man-made material" inside him that was controlling his body. Brown was charged with misuse of 911 and released without bond.[20]"

https://en.wikipedia.org/wiki/Killing_of_Iryna_Zarutska

Jeg bryr meg også om omfang av fenomener jeg anser som problemer, og setter meg inn i relevante fakta fra seriøse faglige kilder.

Som omfang av rasisme -- all rasisme. Hvor dette ikke er en sak.

...

Jeg ser heller ikke en sterk kobling til Trump, og ei heller noe annet samfunnsproblem enn dårlig helsehjelp.

Du kan mene at månen er en ost og falle for hvit supremasisme sin misinformasjon så mye du orker uten at noen stopper deg. Folk vil dog assosiere deg med kildene du tror frivillig assosierer med.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Red Frostraven skrev (12 timer siden):

Det er over 10 000 drap i året i USA.

Hvorfor i alle dager skulle dette få mer oppmerksomhet enn gjennomsnittet..?

Hvorfor skulle det ikke få oppmerksomhet?

Hvilke drap tenker du skal få oppmerksomhet? Og hvilke drap skal ikke få oppmerksomhet?

Skrevet
DukeRichelieu skrev (24 minutter siden):

Sitat

Hvorfor i alle dager skulle dette få mer oppmerksomhet enn gjennomsnittet..?

Mer*

Mer oppmerksomhet enn andre drap. 

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
skaftetryne32 skrev (6 minutter siden):

Mer*

Mer oppmerksomhet enn andre drap. 

Når et tilfeldig offer blir knivdrept på offentlig transport tenker jeg det er av allmenn interesse og fortjener mer oppmerksomhet enn 'gjennomsnittet'. 

• Liker 3
Skrevet (endret)
DukeRichelieu skrev (24 minutter siden):

Når et tilfeldig offer blir knivdrept på offentlig transport tenker jeg det er av allmenn interesse og fortjener mer oppmerksomhet enn 'gjennomsnittet'. 

Tenker at den største utfordringen vi/de har overthere er at Steve Bannons "flood the zone" taktikk fungerer bedre enn de hadde tenkt. Når da en av høyresidens store støttespillere blir tatt av dage foran tusenvis av publikummere og det blir spredt på SoMe fra alle vinkler så tar det mye oppmerksomhet. Når det i tillegg "tjener" et narrativ for begge partisjoner så blir det enda verre... dessverre

Endret av sofiemyr
  • Liker 1
Skrevet
25 minutes ago, DukeRichelieu said:

Mer en dette? Hvorfor?

• Liker 3
Skrevet
Atib Azzad skrev (1 minutt siden):

Mer en dette? Hvorfor?

Hvor har jeg sagt at det du lenker til fortjener mer eller mindre oppmerksomhet?

Slike innlegg er grunnen til at jeg tenker meg om to ganger før jeg engasjerer meg i en politisk diskusjon på Diskusjon.no, men av og til blir fristelsen for stor, skjønt jeg vet det blir en bortkastet ettermiddag.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
DukeRichelieu skrev (30 minutter siden):

Men det er jo ikke hva du spør om? 

DukeRichelieu skrev (1 time siden):

Hvilke drap tenker du skal få oppmerksomhet? Og hvilke drap skal ikke få oppmerksomhet?

Det har åpenbart fått mye mer oppmerksomhet enn de fleste andre drap i usa, ja så mye oppmerksomhet at det er en sak som stadig vekk blir tatt opp på dette forumet, så hele spørsmålet gir ikke mye mening for meg. 

• Liker 3
Skrevet
skaftetryne32 skrev (3 minutter siden):

Men det er jo ikke hva du spør om? 

Det har åpenbart fått mye mer oppmerksomhet enn de fleste andre drap i usa, ja så mye oppmerksomhet at det er en sak som stadig vekk blir tatt opp på dette forumet, så hele spørsmålet gir ikke mye mening for meg. 

Jeg så det vel i norske medier først 3-4 uker etter det hadde skjedd.

Det ble vel ikke viet særlig oppmerksomhet i USA heller før noen påpekte det.

Skrevet
2 minutes ago, DukeRichelieu said:

Hvor har jeg sagt at det du lenker til fortjener mer eller mindre oppmerksomhet?

Slike innlegg er grunnen til at jeg tenker meg om to ganger før jeg engasjerer meg i en politisk diskusjon på Diskusjon.no, men av og til blir fristelsen for stor, skjønt jeg vet det blir en bortkastet ettermiddag.

Jeg forsøker ikke dytte på deg å ha sagt noe slikt, jeg bare lurer på hvilke parametere du legger til grunn når du mener saken får for lite oppmerksomhet, her er en sak som ikke er helt ulik.
Er meningen din at alle saker om drap på kollektivtransporten får for lite oppmerksomhet, de som er filmet, de der offere er migrant?

Du har jo allerede fått vist til omfanget av drap i USA; uten at det satt ting i en kontekst du virket fornøyd med.
Jeg beklager at mitt svar til ditt inlegg reduserer lysten din til å engasjere deg, men det er altså en oppmuntring til å redegjøre for hvorfor du mener saken er for lite belyst.

Men jeg er ikke så glad i at folk bruker masse tid på å fiske folk til retoriske poenger, så jeg kan bare min spekulasjon for dagen, jeg tror du er opprørt over en sak som har fått masse oppmerksomhet, og kommentarer av typen, dette vil ikke woksa at du skal snakke om, som om det var en stor hemmelighet, og ikke ett blant mange beklagelige drapene som skjer i USA.
Men du må gjerne vise jeg tar feil.

Det er uansett en tragisk hendelse, og det er aldri feil å frustreres over hvor mange som myrdes daglig i USA, eller gå inn i enkeltsituasjoner og empatisere med dem, du har selvsagt all rett til å reagere på drapet, men jeg forstår ikke helt grunnlaget for hvorfor det fortjener å kringastes i større grad enn tilsvarende saker, fks. den jeg lenket til.

• Liker 3
Skrevet
DukeRichelieu skrev (Akkurat nå):

Jeg så det vel i norske medier først 3-4 uker etter det hadde skjedd.

Det ble vel ikke viet særlig oppmerksomhet i USA heller før noen påpekte det.

Dessverre er det et drap som først og fremst er blitt politisert til å tråkke på minoriteter, den politikken som de selv står for som faktisk er hovedansvarlig ser de ikke på engang. 

Som sagt det er 20000 drap i usa per år, det er ganske enkelt ikke realistisk at hvert eneste drap gis global dekning, og det er veldig åpenbart hvorfor akkurat dette drapet gis det, det er en agenda, det er åpenbart. 

• Liker 2
Skrevet
Atib Azzad skrev (43 minutter siden):

Jeg forsøker ikke dytte på deg å ha sagt noe slikt, jeg bare lurer på hvilke parametere du legger til grunn når du mener saken får for lite oppmerksomhet, her er en sak som ikke er helt ulik.
Er meningen din at alle saker om drap på kollektivtransporten får for lite oppmerksomhet, de som er filmet, de der offere er migrant?

Du har jo allerede fått vist til omfanget av drap i USA; uten at det satt ting i en kontekst du virket fornøyd med.
Jeg beklager at mitt svar til ditt inlegg reduserer lysten din til å engasjere deg, men det er altså en oppmuntring til å redegjøre for hvorfor du mener saken er for lite belyst.

Men jeg er ikke så glad i at folk bruker masse tid på å fiske folk til retoriske poenger, så jeg kan bare min spekulasjon for dagen, jeg tror du er opprørt over en sak som har fått masse oppmerksomhet, og kommentarer av typen, dette vil ikke woksa at du skal snakke om, som om det var en stor hemmelighet, og ikke ett blant mange beklagelige drapene som skjer i USA.
Men du må gjerne vise jeg tar feil.

Det er uansett en tragisk hendelse, og det er aldri feil å frustreres over hvor mange som myrdes daglig i USA, eller gå inn i enkeltsituasjoner og empatisere med dem, du har selvsagt all rett til å reagere på drapet, men jeg forstår ikke helt grunnlaget for hvorfor det fortjener å kringastes i større grad enn tilsvarende saker, fks. den jeg lenket til.

Det var ikke jeg som tok initiativ til akkurat den diskusjonen, men @Red Frostraven som spurte hvorfor drapet på den ukrainske kvinnen skulle få mer oppmerksomhet enn et 'gjennomsnittlig' drap. Implisitt høres det jo ut som brukeren mener dette drapet ikke skulle dekkes av media, men mulig jeg leser det feil.

Av det jeg har fanget opp er vel problemet at drapet i første omgang ikke ble nevnt i hovedstrømsmedia og da kan man jo lure på hvorfor. Er det fordi drapsmannen var mørkhudet? Eller helt tilfeldig?

skaftetryne32 skrev (45 minutter siden):

Dessverre er det et drap som først og fremst er blitt politisert til å tråkke på minoriteter, den politikken som de selv står for som faktisk er hovedansvarlig ser de ikke på engang. 

Som sagt det er 20000 drap i usa per år, det er ganske enkelt ikke realistisk at hvert eneste drap gis global dekning, og det er veldig åpenbart hvorfor akkurat dette drapet gis det, det er en agenda, det er åpenbart. 

Hvordan har det blitt politisert til å tråkke på minoriteter?

Dessverre er jo media veldig politisk både i USA og i Norge. Hadde vært fint med en objektiv presse, men dessverre har jo de fleste mediahus en slagside. 

• Liker 1
Skrevet
DukeRichelieu skrev (1 minutt siden):

Hvordan har det blitt politisert til å tråkke på minoriteter?

Det åpenbare er at det er en global sak i utgangspunktet, de som politiserer er maga troll, de bruker det som et eksempel, det har vært politiske kommentatorer som oppfordrer til å bare skyte de hjemløse, generelt, ikke straffe den skyldige, men den skyldige gruppen. 

DukeRichelieu skrev (6 minutter siden):

Dessverre er jo media veldig politisk både i USA og i Norge. Hadde vært fint med en objektiv presse, men dessverre har jo de fleste mediahus en slagside. 

Ja det er vanlig, det er helt greit å få forskjellige perspektiv, det som ikke er vanlig eller greit er å være så partisk som amerikanske medier er, det ser vi ikke i seriøse media i Norge. 

• Liker 2
Skrevet
skaftetryne32 skrev (8 minutter siden):

Det åpenbare er at det er en global sak i utgangspunktet, de som politiserer er maga troll, de bruker det som et eksempel, det har vært politiske kommentatorer som oppfordrer til å bare skyte de hjemløse, generelt, ikke straffe den skyldige, men den skyldige gruppen. 

Litt tynt svar, men greit. 

Sitat

Ja det er vanlig, det er helt greit å få forskjellige perspektiv, det som ikke er vanlig eller greit er å være så partisk som amerikanske medier er, det ser vi ikke i seriøse media i Norge. 

Regner med du erkjenner at amerikanske medier er polariserte i begge retninger? 

Norge er kanskje ikke like ille, nei, men vi vet jo at norsk presse er rødgrønn, så det er jo naivt å tro at man får et balansert syn av virkeligheten ved å lese norske hovedstrømsmedier. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...