Gå til innhold

Trump 2025 - 2026

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Just now, Svein M said:

USA må nesten avsette Trump nå det går helt galt nå på alle måter for USA.

Men USAianerne får jo bare høre fra Trump hvor utrolig fantastisk alt går. Så de har jo ingen grunn til å være misfornøyde. De får inn milliarder på tariffer og vinner og avslutter den ene krigen etter den andre.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
ForTheImperium skrev (29 minutter siden):

De 77 millioner som stemte på maga bør begynne å bruke det de har igjen av topplokket og la vær å stemme igjen for han i neste valg. 

Å forlate Trump er nok like vanskelig som å forlate et trossamfunn. Det skal mye til...men det er ikke umulig. 

Spørsmålet er hvordan skal man overbevise medlemmer av sekten at de er på feil kurs?

En voldsom oljepris er kanskje akkurat det verden trenger for å få omvendt sektmedlemmene.

• Liker 2
Skrevet
15 hours ago, Reg2000 said:

Det er bare et spørsmål om tid før Kina overtar. Kina overtar ledelsen i det teknologiske kappløpet, mens USA gjør alt de kan for å gå bakover i tid samtidig som de gjør sitt beste for å ødelegge alt de har opparbeidet av godvilje fra andre nasjoner i de siste 50+ årene. Spørsmålet er hva som skjer når Kina får den makten de jobber for. 

Kina er langt langt langt langt bak USA teknologisk, er bygd på et enormt luftslott økonomisk og har en episk demografisk krise like om hjørnet. Samme hvor mye USA er i ferd med å skyte seg i foten har de ingen sjans å ta de igjen på lang tid.

De er derimot svært flinke på Tiktok-propaganda, dårlige AI-videoer som viser hvor "avanserte" de er og å smekke LED-lys på dårlig bygde bygninger.

• Liker 1
Skrevet
Smule8o skrev (25 minutter siden):

Kina er langt langt langt langt bak USA teknologisk, er bygd på et enormt luftslott økonomisk og har en episk demografisk krise like om hjørnet. Samme hvor mye USA er i ferd med å skyte seg i foten har de ingen sjans å ta de igjen på lang tid.

De er derimot svært flinke på Tiktok-propaganda, dårlige AI-videoer som viser hvor "avanserte" de er og å smekke LED-lys på dårlig bygde bygninger.

Tror du bør lese deg opp..du er 10 år utdatert

• Liker 3
Skrevet
afterall skrev (8 timer siden):

Nobelprisene er vel ganske vestligvendt? Nobelinstituttet har vel lite innsyn i intern kinesisk-språklig forskning, og Kina selv løper vel ikke etter forskerne sine for å få dem nominert til diverse vestlige priser? 

Kina prioriterer nobelprisen

The Nobel Prize is an object of obsession in China, and a consistently maddening one. “How far are we from a Nobel Prize?” was the title of a science program on Chinese state television some years ago, and similar discussions pop up in the paper all the time. Driven by both insecurity and pride, the government and academia have pursued Nobel prizes for scientists and writers with such intensity that all the analysis and prognostication begin to look like elements of a state campaign—which, in fact, they are. 

What Do Chinese Leaders Really Think About the Nobel Prize? | The New Yorker

Skrevet

Interessant video om kvinnesynet til ytre høyre i USA:

Ingen forskjell på disse og prestestyret i Iran eller taliban i Afghanistan.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
obygda skrev (20 minutter siden):

Kina ligger ikke så langt unna når det gjelder utvikling av teknologi, det er mangelen på kreativitet som er problemet.  Vestlige individualisme hjelper med kreativitet, østlige kollektivisme hindrer det.

Skrevet
jjkoggan skrev (2 minutter siden):

Kina ligger ikke så langt unna når det gjelder utvikling av teknologi, det er mangelen på kreativitet som er problemet.  Vestlige individualisme hjelper med kreativitet, østlige kollektivisme hindrer det.

Også feil. De driver innovativ utvikling nå. De gjorde det kanskje ikke for 2-5 år siden..men de er f.eks forbi copy-cat stadiet. Er bare å kikke på elbilene de har kommet med siste året. Det er ny batteriteknologi og nye løsninger for førerhjelp som er langt mer avanserte enn det man finner også hos Tesla. Jeg vet det er vanskelig å svelge..men sånn er det..

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
obygda skrev (15 minutter siden):

Også feil. De driver innovativ utvikling nå. De gjorde det kanskje ikke for 2-5 år siden..men de er f.eks forbi copy-cat stadiet. Er bare å kikke på elbilene de har kommet med siste året. Det er ny batteriteknologi og nye løsninger for førerhjelp som er langt mer avanserte enn det man finner også hos Tesla. Jeg vet det er vanskelig å svelge..men sånn er det..

Du beskriver teknologiske utvikling, ikke særlig kreative og helt nytt.

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, obygda said:

10 år utdatert på at de allerede er i gang på en eldrebølge verden aldri har sett maken til? 10 år utdatert på at det har en helt absurd gjeldsbyrde? 10 år utdatert på at byggverkene deres har elendig kvalitet?

Nei, jeg forholder meg til hva de faktisk leverer, ikke hva de sier de snart skal levere.

Akkurat når det gjelder batteri er de nok langt fremme, men ellers er det stort sett bare skrytevideoer.

Skrevet
41 minutes ago, obygda said:

Har du noen uavhengige tester/verifiseringer av de fantastiske førerhjelpsystemene de visstnok leverer?

• Liker 1
Skrevet
jjkoggan skrev (21 minutter siden):

Du beskriver teknologiske utvikling, ikke særlig kreative og helt nytt.

Vel - jeg vil kalle det kreativitet.

De har f.eks innført ulik type integrasjon mellom bil og smart-hjem.De har implementert en unik festeanordning for kunne feste ulike type addons på bilen.

https://insideevs.com/news/764635/xiaomi-yu7-accessories-china-launch/

Kikk gjennom f.eks her :

https://insidechinaauto.com/category/innovation/

Batteribytter for elbiler langs veien er jo noe de fant på... Jeg synes de er ganske så kreative. 

• Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
32 minutes ago, obygda said:

Batteribytter for elbiler langs veien er jo noe de fant på... Jeg synes de er ganske så kreative.

Nei, det fant de ikke på. Både T...a og andre jobbet med dette. Meg bekjent er det også utbredt i asia med byttebatterier til scootere.

Men Kina har en annen motivasjon: de skal mellomlagre overskuddsenergi (vind/sol) i batteriene i ladestasjonene.

Endret av trikola
Skrevet
Smule8o skrev (20 minutter siden):

Har du noen uavhengige tester/verifiseringer av de fantastiske førerhjelpsystemene de visstnok leverer?

Du kan jo kikke litt på lenkene jeg la opp i mitt forrige innlegg. 

Forøvrig går utviklingen enormt raskt - helt sinnsvakt raskt faktisk. 

VW har nå kjøpt seg inn i xpeng og skal bruke Xpeng sin versjon av FSD. 

For å spore litt tilbake på tråden er - tipper Trump er temmelig forbannet på utviklingen. Poenget er at Kina på flere områder ligger foran USA med tanke på å bruke og utnytte ny teknologi.

Og her er ett år gammel sak som snakker om innovasjonene som skjer i kina om dagen :

https://asiatimes.com/2025/03/behold-chinas-innovative-golden-age/

Jeg var selv veldig skeptisk til dette for ca 2 år siden. Alle så at Kina leverte bedre og bedre varer - men at de skulle begynne å levere teknologi og innovasjon man tidligere bare så kom fra Silicon Valley eller fra Elon...og på en del områder gå forbi - det hadde jeg ærlig talt ikke trodd. Men utviklingen går i enorm hastighet. Og mens Trump krangler og prøver å sette kjepper i hullene for innovasjon og heller drømmer om gamle dager og et nytt diktatur i USA  -så har Kina faktisk begynt å innovere - og jeg sitter igjen med en følelse av at kina åpner seg mer og mer opp - der USA lukker seg mer og mer. 

Vi ser nå at f.eks Canada ser til Europa,Kina og India  - et land som i stor grad har bygget mye av sin industri nettopp på samarbeid over grensen mot USA. Alt snus på hodet som følge av Trump. På mange måter så bedder USA via Trump hele Europa og Canada tilrette for Kina.  Mannen er potte sur og kommer med trusler mot Nato og andre land - ja noen har til og med begynt å leke med tanken om å se til Kina istedenfor USA....Alt som følge av en mann full av hat og hatske meldinger!

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
trikola skrev (Akkurat nå):

Nei, det fant de ikke på. Både T...a og andre jobbet med dette.

Tesla fullførte det i alle fall ikke...Nå er det helt vanlig i Kina og stadig flere av denne type stasjoner kommer til Europa. Om alle vil ha dette er en annen sak - men de leverer det i alle fall og sånn sett faktisk gjennomfører denne innovasjonen

Skrevet
obygda skrev (3 minutter siden):

ja noen har til og med begynt å leke med tanken om å se til Kina istedenfor USA....Alt som følge av en mann full av hat og hatske meldinger!

Man kan ikke i hvertfall ikke se til USA, det er ett komplett galehus. EU har myket opp sin holdning til Kina, både Kina og EU er jo avhengig av hverandre så jeg regner med man kan få til mye. Kanada er det spennande og følge med på, de vender seg jo til europa naturlig nok, Kanada er jo kulturellt nærmere europa enn USA.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
agvg skrev (17 minutter siden):

Man kan ikke i hvertfall ikke se til USA, det er ett komplett galehus. EU har myket opp sin holdning til Kina, både Kina og EU er jo avhengig av hverandre så jeg regner med man kan få til mye. Kanada er det spennande og følge med på, de vender seg jo til europa naturlig nok, Kanada er jo kulturellt nærmere europa enn USA.

Tragisk når valget er mellom en alliert ledet av en rasistisk narsissist eller en stat som har for vane å drepe politiskreligiøse motstandere og høste organene deres og bedriver konsentrasjonsleire for etniskreligiøse minoriteter

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...