Gå til innhold

Trump 2025 - 2026

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

@skaftetryne32

Du forutsetter et autokrati...ja ja, deg om det. 

In the bitter end er det folket som velger lovene, de velger sine representanter, som velger lovene. Og folket har, som jjkoggan sier, et helt annet og dypere forhold til religion enn hva vi har. Hvis et regime eller en diktator prøver å ta fra dem friheten til å velge hvordan de vil utøve sin religion ved å lage en statsreligion og/eller en denominasjon som skal bestemme over alle, vil det bli en hurlumhei som aldri har blitt sett før. Diktator eller ei. 

Men jeg er ferdig med denne diskusjonen, det er på siden av tema og fører ingen steds.

Endret av SilverShaded
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
SilverShaded skrev (2 timer siden):

Da USA "oppsto" sto deisme sterkt, den var populær på den tiden. Og ja, et teokrati styres etter religiøse lover...det sa jeg jo. 

Mht. Trump og religion, ser jeg det slik : Vanskelig å styre etter religiøse lover hvis man ikke har tro på den religionen...det er neppe noe man kan feike. Men det er ikke grunnen til at USA ikke er/blir et teokrati...for da må USA rebootes totalt, ved at Konstitusjonen kastes ut og nye religiøse lover etableres. Lite trolig. Forøvrig tror jeg faktisk at Trump har en slags tro, selv beskriver han seg som en "non-denominal christian" (en slags frittenkende kristen). Om han har forstått noe av kristendom eller lever etter den, er høyst tvilsomt. 🙂

Konstitusjonen er allerede kastet, Trumpregimet har allerede brutt konstitusjonen flere ganger. Og Heritage Foundation, en ultrareligiøs "tenketank" står bak. Les Project 2025. De vil innføre shariastyre etter islamistisk modell, under ledelse av ayatollah Kevin Roberts. Det hele styrt etter bevisst mistolking av bibelen.

2vkxpj9v

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet (endret)
skaftetryne32 skrev (5 timer siden):

Ja det er den jeg brukte, og den du insisterte på at ikke var gyldig, husker du? Din påstand er fremdeles at lederne MÅ være troende eller gir du deg på det nå?

Står det noe som helst om at lederen må være troende her?👇Tilknyttet troen ja, men det er ikke det samme er det vel? 

Trump greier å bli som presidenten til Iran, det er mulig men det er den "ecclesiastical authority" som holder mest makt i et teokrati, noe som Trump ikke greier å bli.  MAO han greier ikke å bli den øverste makten.

Sitat

Nei selvfølgelig gjør ikke noen gud det, guder har ikke eksistensen til å styre et land og det burde du forstå, setningen din er fullstendig meningsløs. 

I et teokrati så styrer Gud landet igjennom ecclesiastical authorites som hører-tolker på hva Gud ønsker-krever.  Det er prinsippet, i hvertfall og mange troende mener det er mulig.  Hva flertallet mener eller stemmer på kanselleres det hvis disse religiøse ledere mener Gud ikke ønsker det, noe som gjør et rent demokrati nesten umulig.

Uansett er diskusjonen om hva et teokrati er lite produktivt og jeg er ferdig med det.  Det viktigere spørsmålet er hvor mye innflytelse kan evangeliske folk ha i det som skjer i Washington. Så lenge demokratene får flertallet i kongressen neste gangen blir det ganske begrenset.  Det forutsetter selvfølgelig at Trump ikke greier å bli en diktator, noe som jeg mener er svært usannsynlig, særlig hvis krigen og økonomien blir upopulære, noe som det allerede er.

Amerikanere også generelt blir mindre og mindre religiøse 

image.png.4c35bc89c4e342080f6bba1efa375178.png

image.thumb.png.c4bb9d89312852171265b5b64dc38236.png

https://frbillsorthodoxblog.com/2020/10/09/217-the-decline-of-christianity-in-america-part-one/

Endret av jjkoggan
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Mbappe09 skrev (16 timer siden):

Enda mer, og legg merke til at reporteren er fra Fox News. 

Trump likte tydeligvis ikke det spørsmålet.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
jjkoggan skrev (19 minutter siden):

Trump greier å bli som presidenten til Iran, det er mulig men det er den "ecclesiastical authority" som holder mest makt i et teokrati, noe som Trump ikke greier å bli.  

I et teokrati så styrer Gud landet igjennom ecclesiastical authorites som hører-tolker på hva Gud ønsker-krever.  Det er prinsippet, i hvertfall og mange troende mener det er mulig.  Hva flertallet mener eller stemmer på kanselleres det hvis disse religiøse ledere mener Gud ikke ønsker det.

Det er riktig at religiøse ledere kan styre landet, altså være såkalte "gudsbudbringer". Det er også riktig at gud ikke kan styre et land. Det spørs hvilken vei/profil (religiøs eller ateist) man har. Hvis du er ateist kan du si at gud ikke kan styre et land og at gud ikke har eksistens. De fleste land er religiøse, det vil si at en gudsbudbringer kan styre et land. Det indikerer at de kan ta makten fra politikere. Et såkalt krise kan skje nåsom helst. 

Skrevet
Satan666 skrev (31 minutter siden):

Trump likte tydeligvis ikke det spørsmålet.

MAGA folk elser hans emosjonelle ærlighet i slike situasjoner, noe som andre politikere tenker men aldri sier.  Det overrasker meg litt at flere andre politikere ikke gjør det samme.  

Skrevet (endret)

"Å si nei til president Trump er å si nei til Gud"

Dama som sier dette er faktisk "spirituell rådgiver" for Trump. Koko.

Kan vi låse alle religiøse gærninger inne i et lukket rom, og la de krangle ferdig om hvilken tro som er den rette? Så kan vi andre få leve i fred i mellomtiden? 

Endret av :utakt
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 4
Skrevet (endret)
:utakt skrev (47 minutter siden):

Kan vi låse alle disse religiøse gærningene inne i et lukket rom, og la de krangle ferdig om hvilken tro som er den rette? Så kan vi andre få leve i fred i mellomtiden? 

Det er ganske komisk å tro at denne damen gjør Trump til en religiøs mann eller at han refererer til en bibel han har aldri lest til å gjør noe 

han gikk på kirken 14 ganger i 4 år, de fleste av politiske årsaker

Endret av jjkoggan
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
jjkoggan skrev (11 timer siden):

Det er ganske komisk å tro at denne damen gjør Trump til en religiøs mann.  

Det ingen sier noe om er at det som skjedde i det hvite hus der Trump var samlet med kristne prester, er det samme som skjedde i europeiske kongehus under middelalderen der kirken sakraliserte kongens makt ved å å utnevne han som troens beskytter (Defender of the Faith). Kongen, kirken og adelen var denne treenigheten som makten var bygd rundt. Kongen var statsoverhodet og bekreftet av kirken som guds utvalgte for å lede nasjonen. Adelen var garantisten for soldater. Selv hadde kongen som regel en liten hær. Den dag i dag tror mange at de kongelige har overnaturlige evner. 

trump-copy.jpg?ve=1&tl=1

Dette bildet er veldig symbolsk og treffer målgruppen det er rettet mot ganske bra. Det sier mye annet også, men det tar jeg ikke opp her.

Men til kristne vil jeg si følgende, hvis dere eier skam i livet så vil dere ikke støtte en person som Trump. Hvis man eier en liten dose samvittighet så vil man prøve å rette opp i feilene en har gjort gjennom livet. Å si "Grab them by the pussy" er rimelig bedriten ting å si. Å kalle kvinnelige reportere som stiller spørsmål for Piggy er stygt som fy. Og når en i tillegg er nevnt i Epstein filene for skikkelig drøye ting så skal man holde lav profil. Er det en slik person kristne vil støtte? Eller har Jesus (PBUH) allerede tatt på seg skylden for han slik at Trump kan gjøre hva han vil?

Eier kristne ingen skam?

Endret av Boing 4EVER
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 3
Skrevet

For de som ikke fikk med seg gårsdagens Nytt på Nytt - ett av Bård Tuftes sitater når USAs og Israels angrep på Iran ble diskutert:

Et av de verste angrepene rammet en jenteskole i byen Minab.
"Vinn-vinn" for trump! Distraherer fra epstein-filene, men det er fortsatt små jenter som er ofrene.

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
SilverShaded skrev (15 timer siden):

Du forutsetter et autokrati...ja ja, deg om det. 

Nei, det er din tolkning.

jjkoggan skrev (14 timer siden):

Trump greier å bli som presidenten til Iran, det er mulig men det er den "ecclesiastical authority" som holder mest makt i et teokrati, noe som Trump ikke greier å bli.  MAO han greier ikke å bli den øverste makten.

Enten så er det mulig, eller så er det ikke det, du må nesten bestemme deg for hva du faktisk mener, i en setning så er det mulig, i neste setning er det ikke mulig, så hva er det er det, mulig eller ikke? Det åpenbare, og hva du kanskje prøver å si er at det er mulig, men usannsynlig, ja jeg er ikke uenig, men det er absolutt mulig med tanke på hvilken retning landet ditt går, om du ikke vet hvilken retning jeg snakker om så er det faktisk rett til helvete. 

jjkoggan skrev (14 timer siden):

I et teokrati så styrer Gud landet igjennom ecclesiastical authorites som hører-tolker på hva Gud ønsker-krever.

Nei de gjør jo ikke det vettu, det er mennesker hele veien, ikke noen guder, det er mennesker som dikterer hva "gud" ønsker, du burde forstå såpass. 

Det er heller ingen som tror at den oransje idioten er så veldig religiøs, det vet jeg ikke stort om, det gjør ikke du heller for øvrig, men de bruker den for egen vinning, dette er ikke komplisert.

• Liker 2
Skrevet
Boing 4EVER skrev (7 timer siden):

Det ingen sier noe om er at det som skjedde i det hvite hus der Trump var samlet med kristne prester, er det samme som skjedde i europeiske kongehus under middelalderen der kirken sakraliserte kongens makt ved å å utnevne han som troens beskytter (Defender of the Faith). Kongen, kirken og adelen var denne treenigheten som makten var bygd rundt. Kongen var statsoverhodet og bekreftet av kirken som guds utvalgte for å lede nasjonen. Adelen var garantisten for soldater. Selv hadde kongen som regel en liten hær. Den dag i dag tror mange at de kongelige har overnaturlige evner. 

trump-copy.jpg?ve=1&tl=1

Dette bildet er veldig symbolsk og treffer målgruppen det er rettet mot ganske bra. Det sier mye annet også, men det tar jeg ikke opp her.

Men til kristne vil jeg si følgende, hvis dere eier skam i livet så vil dere ikke støtte en person som Trump. Hvis man eier en liten dose samvittighet så vil man prøve å rette opp i feilene en har gjort gjennom livet. Å si "Grab them by the pussy" er rimelig bedriten ting å si. Å kalle kvinnelige reportere som stiller spørsmål for Piggy er stygt som fy. Og når en i tillegg er nevnt i Epstein filene for skikkelig drøye ting så skal man holde lav profil. Er det en slik person kristne vil støtte? 

Eier kristne ingen skam?

Noen kristne eier like lite skam som noen muslimer som hyller ayatollahene

• Liker 1
Skrevet

Når Trump sier dette må det være sant for alle MAGA supporter der ute som blindt tror og støtter Trump.

FULL: Trump claims Iran is responsible for bombing of elementary school

Trump: - Iran sto bak skoleangrep

USAs president Donald Trump hevder at Iran sto bak angrepet mot en jenteskole sør i landet der minst 168 barn og 14 lærere ble drept. Også USAs forsvarsminister Pete Hegseth legger skylden på Iran.

- Basert på det jeg har sett, ble dette gjort av Iran, sa Trump til journalister om bord på Air Force One, ifølge CNN.

Uttalelsen står i kontrast til analyser fra CNN, andre medier og våpeneksperter, som tidligere har pekt på at skolen trolig ble truffet i forbindelse med et angrep amerikanske styrker gjennomførte mot en nærliggende marinebase tilhørende Irans revolusjonsgarde.

Barneskole angrepet: Peker på USA

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet (endret)
16 hours ago, jjkoggan said:

MAGA folk elser hans emosjonelle ærlighet i slike situasjoner, noe som andre politikere tenker men aldri sier.  Det overrasker meg litt at flere andre politikere ikke gjør det samme.  

Det finnes knapt noen person som er mindre ærlig enn Trump.
MAGA tar Trump sin malignant narsissisme som emosjonell ærlighet derfor de er hjernevaket inn i MAGA kulten av Trump sin propaganda. Uenighet blir stemplet som svik der de går nådeløst etter enhver kritiker eller motstander.
Trump oppførsel og hva han sier ville vært politisk selvmord for alle andre politikere enn Trump.

Andre politikere har ikke en kult rundt seg og derfor kan de heller ikke oppføre seg som Trump.
Hvordan ville du reagert vis Støre hadde oppført seg som Trump og angrepet alle som kommer med spørsmål han ikke liker?  Ville du ha sagt at han var emosjonell ærlig eller en bølle.

Endret av LuxFerre
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 4
Skrevet (endret)
11 hours ago, :utakt said:

Kan vi låse alle religiøse gærninger inne i et lukket rom, og la de krangle ferdig om hvilken tro som er den rette? Så kan vi andre få leve i fred i mellomtiden? 

"Å si nei til president Trump er å si nei til Gud" derfor Trump er en malignant narsissist med Gudskompleks.

Does Trump Actually Think He's God?

Endret av LuxFerre
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
LuxFerre skrev (6 timer siden):

Det finnes knapt noen person som er mindre ærlig enn Trump.
MAGA tar Trump sin malignant narsissisme som emosjonell ærlighet derfor de er hjernevaket inn i MAGA kulten av Trump sin propaganda. Uenighet blir stemplet som svik der de går nådeløst etter enhver kritiker eller motstander.
Trump oppførsel og hva han sier ville vært politisk selvmord for alle andre politikere enn Trump.

Andre politikere har ikke en kult rundt seg og derfor kan de heller ikke oppføre seg som Trump.
Hvordan ville du reagert vis Støre hadde oppført seg som Trump og angrepet alle som kommer med spørsmål han ikke liker?  Ville du ha sagt at han var emosjonell ærlig eller en bølle.

Trump er både emosjonelt ærlig og en bølle, noe som MAGA folk mener er nødvendig til å drain the swamp. Selv, hater jeg idioten og jeg jobber imot han når jeg jobber for Sherrod Brown fôr Senator 

• Liker 5
Skrevet (endret)
jjkoggan skrev (8 minutter siden):

Trump er både emosjonelt ærlig og en bølle, noe som MAGA folk mener er nødvendig til å drain the swamp. Selv, hater jeg idioten og jeg jobber imot han når jeg jobber for Sherrod Brown fôr Senator 

Jeg håper at dere med tiden får en president og et flerpartisystem som gjør at flere interessegrupper i det amerikanske samfunnet blir representert i politikken og regjeringen. Dette topartisystemet er ikke bra for USA.  Jeg håper også at dere klarer å kutte båndene med AIPAC. Jeg håper at det amerikanske folket får tilbake makten fra oligarkene og blir et mer romslig, raust og empatisk samfunn.

Selvsagt med forbehold om dere ønsker dette da. Om dere vil ha det samme helsesystemet dere har nå så er det jo deres valg.

Amerikanere flest er gode folk som ønsker det samme som folk i resten av verden. Men utenrikspolitikken deres trenger en total renovasjon.

Endret av Boing 4EVER
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

• Opprett ny...