Gå til innhold

Trump 2025 - 2026

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trump evner tydeligvis ikke å forstå at den norske Nobelkomiteen ikke er en del av staten Norge, dvs. ikke underlagt statens kontroll. Medlemmene av Nobelkomiteen velges av Stortinget, noe som gjør at komitéen på sett og vis kanskje kan sees på som politisk, men Nobelkomiteen er uavhengig og det er de som bestemmer hvem av de nominerte som vinner fredsprisen, staten Norge har ingenting med valget å gjøre.

Hva forventer egentlig Trump? Han tenker kanskje at alt som skjer i et land er underlagt staten, men isåfall beviser det bare hans egen ignoranse.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
sedsberg skrev (50 minutter siden):

Doиald Tяump holder fast på at det er Norge som bestemmer hvem som får fredsprisen og som dermed er skyld i at han ikke har fått den.

https://sol.no/nyheter/norge-kontrollerer-den-fullstendig/84118858

Trump etter OL:
Italia ga meg ikke gullmedalje i gullmedaljer. Italia kunne gjort det, de påstår at det er OL-kommitéen men det er bare juuug! Italia kan gjøre det og de besluttet å behandle meg dårlig, derfor får de 6000% tariff på Pizza hvis de ikke gir meg Sicilia!

Endret av xRun
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
N-4K0 skrev (24 minutter siden):

Trump evner tydeligvis ikke å forstå at den norske Nobelkomiteen ikke er en del av staten Norge, dvs. ikke underlagt statens kontroll. Medlemmene av Nobelkomiteen velges av Stortinget, noe som gjør at komitéen på sett og vis kanskje kan sees på som politisk, men Nobelkomiteen er uavhengig og det er de som bestemmer hvem av de nominerte som vinner fredsprisen, staten Norge har ingenting med valget å gjøre.

Hva forventer egentlig Trump? Han tenker kanskje at alt som skjer i et land er underlagt staten, men isåfall beviser det bare hans egen ignoranse.

Tror ikke det er verdt å henge seg opp i dette. Medlemmene er jo utnevnt av politikere. Så selv om Støre eller regjeringen IKKE bestemmer direkte..så er det en kobling i tid der.  Forøvrig mange rare utnevnelser de siste årene. Jagland med Obama kan jo i bunn og grunn være den største tabben fordi den indirekte har påvirket Trump. Jagland var jo en snodig skrue som ikke likte å ha bakkekontakt dessverre. Nå betaler verden prisen for det...

• Liker 2
Skrevet

Rutte har snakket med Trump:

https://www.vg.no/nyheter/i/8p6M4E/trump-sier-han-har-snakket-med-natos-rutte-om-groenland

Det lover ikke bra. Rutte selger mora si til IS for en kopp kaffe..så da kan det være at Grønland skal selges for at USA skal støtte Ukraina...Det er slike ting quislinger gjør..og jeg synes Rutte oppfører seg litt sånn..Jeg liker ikke Rutte..Han er for opptatt av gods og gull..har tydeligvis lav moral..litt på linje med Trump. 

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)

Temu-Goebbels.

Stephen Miller claims local police in Minnesota have been told to ‘stand down and surrender’ as federal agents ‘uphold the law’
https://www.independent.co.uk/news/world/americas/us-politics/stephen-miller-ice-minneapolis-protests-b2903238.html

Stephen Miller, the White House deputy chief of staff for policy, has claimed local and state police in Minneapolis have been told to “stand down and surrender” as anti-ICE protests continue to grip the Minnesota city.

Miller, the architect behind the Trump administration’s anti-immigration agenda, made the claim in a X post Sunday night.

Protests have broken out across the state after mother of three Renee Good, 37, was shot dead by Immigration and Customs Enforcement agent Jonathan Ross earlier this month.

“Only federal officers are upholding the law,” claimed Miller. “Local and state police have been ordered to stand down and surrender.”

The Minneapolis Police Department denied Miller’s claim in a statement to The Independent.

“The statement is false,” said Sgt. Garrett Parten, a public information officer for the police department.

Miller was responding to another social media post by New York Post columnist Miranda Devine, who claimed “local cops have gone AWOL” in Minneapolis.

Endret av Snikpellik
  • Liker 5
Skrevet
obygda skrev (1 time siden):

Det er åpenbart at resten av verden trekker seg bort fra USA og at konsekvensen på sikt er at USA sin økonomi vil falle. Og de økonomiske resultatene fra 2025 viser jo at USA ikke vokser like raskt som resten av verdens økonomi. 

Make america great again virker ikke..faktisk snubler de i forsøket og ødelegger for seg selv. 2026 vil være året da veldig mange i Europa vil gå vekk fra de store amerikanske selskapene innen IT og se etter alternativer. Det er i alle fall min spådom. Europa kan ikke lenger stole på USA og det vil få følger.

Nettopp. Sin egne sjabre økonomiske styring kan han demme opp for ved å spille Trump "den store erobreren." 

Det er klart at å sluke annet land øker inntekter.. Han får jo noen saftige utgifter snart ved å bygge Trump riviera på Gaza. EU´s ledere blir sikkert invitert til innvielsen av det første av gull-hotellene. Der står de og bukker og tar de største ovasjoner.

Jeg har alltid hatet slike duster av noen diktatorer som kun tenker på seg selv, ingenting. Tragisk at jeg måtte oppleve en av historiens verste i min levetid.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Snikpellik skrev (Akkurat nå):

“Only federal officers are upholding the law,” claimed Miller. “Local and state police have been ordered to stand down and surrender.”

Nå innrømmer han i det minste indirekte at det faktisk er en invasjon av Minnesota da. Å overgi seg er noe man gjør til en motstander, fiende.

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
AlpakkaMafakka skrev (2 minutter siden):

Nå innrømmer han i det minste indirekte at det faktisk er en invasjon av Minnesota da. Å overgi seg er noe man gjør til en motstander, fiende.

Kan fort ende med en væpnet konfrontasjon her..og da kansellerer Trump valget til høsten og dikaturet er komplett. Kongressen er det eneste som kan stoppe dette nå. Gjør de ikke jobben sin er USA ferdig som et demokrati. Det ser ikke bra ut

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet

Trump-topp nektet for at dette var tåregass
https://www.tv2.no/nyheter/trump-topp-nektet-for-at-dette-var-taregass/18478505/

En drøy uke etter at TV 2s reporter i Minneapolis måtte avbryte rapporteringen på grunn av tåregass, hevdet Kristi Noem at Ice ikke brukte tåregass der.

Dommer Kate M. Menendez i Minnesota la nylig ned forbud mot bruk av kjemiske midler av immigrasjonspolitiet Ice.

Menendez slo fast at Ice hadde brukt dette mot demonstranter minst fire separate ganger, og kalte bevisene for bruken «udiskutable».

Dette forbudet ble tema da Kristi Noem, innenrikssikkerhetsministeren i Trump-administrasjonen, ble intervjuet  CBS-programmet «Face the Nation».

– Den føderale kjennelsen var latterlig, fordi dommeren sa at vi ikke kunne gjøre noe vi allerede ikke gjør, sa Noem.

Dette skjedde 15 sekunder før han skulle gå direkte i 21-nyhetene på TV 2.

– Jeg kan bekrefte at det definitivt var tåregass, sier Ask.

– Det er ikke første gang jeg har blitt utsatt for det, og blir sikkert ikke siste gang heller, legger han til.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet (endret)
obygda skrev (10 minutter siden):

Kan fort ende med en væpnet konfrontasjon her..og da kansellerer Trump valget til høsten og dikaturet er komplett. Kongressen er det eneste som kan stoppe dette nå. Gjør de ikke jobben sin er USA ferdig som et demokrati. Det ser ikke bra ut

Kan være, men kansellerer Trump mellomvalget så er det borgerkrig. Det er nok et faktum da. De blå statene vil kutte all støtte til det føderale, inkludert skatter. Regjeringen og de røde statene vil innen kort tid gå tom for penger og Trump og co. vil umulig overleve den situasjonen. Hvis man strekker seg litt til så kan det jo hende at de vil få økonomisk støtte fra Russland for å holde krigen gående (er jo ikke helt søkt, Russland støtter allerede republikanske politikere og høyreekstreme i USA). Men selv Russland har ikke like stor økonomi som bare California, uten de andre blå statene, så de vil nok fort trekke seg vekk fra en slik situasjon og. 

Det ville blitt brutalt og blodig da, en borgerkrig 2.0 i USA er ikke lenger klart definert mellom statsgrensene, men er nabo mot nabo. Og da kommer det mer interessante spørsmålet: Hvis du er fortsatt Pro-Trump men ikke helt MAGA-kultmedlem, vil du dø for ham? Hvor mye støtte har de egentlig?

Såklart finnes det en sjanse for at det ikke blir borgerkrig, at Trump avlyser valget og de blå statene er for feige til å stå samlet mot dette, og da vil diktaturet innføres for fullt. Men et tydeligere signal på at hele USAs politiske system er gjennområttent vil man da ikke få, og fremtiden er opp til folket.

Endret av AlpakkaMafakka
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet (endret)
4 hours ago, skaftetryne32 said:

Så er det ingen som stemmer i usa? 

Har du aldri hørt om folkesuverenitets prinsippet?

All legitim statsmakt kommer fra frie valg, gjennom valget gis de folkevalgte et mandat til å styre på sine vegne, er det ikke sånn det fungerer i usa også? Hvordan har dere blitt lurt til å tro demokratisk styre er noe en skal mislike?

Altså, han forklarer bare hvordan mange amerikanere tenker. Det er også mitt inntrykk at folk "over there" har mye mindre tillit til staten.

Hvorfor det er sånn strides vel de lærde om. Topartisystemet og generelt lite informerte velgere sørger vel effektivt for lang avstand mellom politikk og folk flest

4 hours ago, skaftetryne32 said:

Maga skjedde fordi en hel befolkning i lang tid er blitt utsatt for en subtil hjernevask fra kirkene deres og hollywoo, men du har endelig rett i noe, disse folkene er for ødelagt til å forstå hva som er best for dem.

Spesielt de evangeliske kirkenes makt virker å være svært problematisk. En del av de fronter nå et helt sykt menneskesyn.

"There's no hate like christian love"

Endret av Smule8o
  • Liker 3
Skrevet
AlpakkaMafakka skrev (3 minutter siden):

Kan være, men kansellerer Trump mellomvalget så er det borgerkrig. Det er nok et faktum da. De blå statene vil kutte all støtte til det føderale, inkludert skatter. Regjeringen og de røde statene vil innen kort tid gå tom for penger og Trump og co. vil umulig overleve den situasjonen. Hvis man strekker seg litt til så kan det jo hende at de vil få økonomisk støtte fra Russland for å holde krigen gående (er jo ikke helt søkt, Russland støtter allerede republikanske politikere og høyreekstreme i USA). Men selv Russland har ikke like stor økonomi som bare California, uten de andre blå statene, så de vil nok fort trekke seg vekk fra en slik situasjon og. 

Det ville blitt brutalt og blodig da, en borgerkrig 2.0 i USA er ikke lenger klart definert mellom statsgrensene, men er nabo mot nabo. Og da kommer det mer interessante spørsmålet: Hvis du er fortsatt Pro-Trump men ikke helt MAGA-kultmedlem, vil du dø for ham? Hvor mye støtte har de egentlig?

Egentlig er dette gode nyheter for oss i Europa. Det er faenskapet han gjør på hjemmebane som hisser opp amerikanerne, kanskje ikke så rart. Dette har Trump ikke skjønt. 

Dette er den eneste muligheten som gjør at USA er villig til å rive tullingen ned fra pidestallen.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
4 hours ago, mad.cat said:

Trump er slik jeg har forstått det den mest upopulære presidenten blant det amerikanske folket, noensinne. Det er per dags dato mye anti-maga, anti-Trump materiale der ute (i SoMe) og det overrasker meg litt gitt at eksempelvis X styres av hans støttespillere. Så propagandamaskineriet og kneblingen av ytringsfrihet er så langt ikke kommet lengre enn at fyren er særdeles latterliggjort og scorer lavt på meningsmålinger.

Han ligger faktisk stabilt på rundt 40% approval. Så det at han er så upopulær er nok dessverre mest ønsketenkning fra oss på riktig side av fjorden

• Liker 1
Skrevet
45 minutes ago, Snikpellik said:

Rasmussen, som er den pollsteren som pleier å være klart mest fordelaktig for Trump, har nå Demokratene med en svært solid ledelse på Republikanerne.

Med tanke på hvordan han holder på synes jeg det er skummelt at 40% av velgerne faktisk støtter de som lar han holde på. Og dette stemmer dessverre bra med Trumps ~40% approval. 
Vi må nok bare innse at MAGA-politikken ikke er så upopulær som man kan få inntrykk av fra vårt synspunkt 

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Sovna skrev (2 minutter siden):

Egentlig er dette gode nyheter for oss i Europa. Det er faenskapet han gjør på hjemmebane som hisser opp amerikanerne, kanskje ikke så rart. Dette har Trump ikke skjønt. 

Dette er den eneste muligheten som gjør at USA er villig til å rive tullingen ned fra pidestallen.

Ja, det er gode nyheter for oss, selv om det er utrolig sprøtt å si, gode nyheter at USA rakner, liksom.

Men Trump vil aldri ha ressursene som kreves å ta Grønland med makt om han også må kjempe en borgerkrig i landet, og de blå statene har gjort det klart og tydelig at de kutter all støtte om han prøver seg på det. 

Det jeg fortsatt er bekymret for:

- Vil noen i EU/NATO forsøke å sabotere Europa ved å tvinge frem en avtale som gjør at USA får Grønland uten makt? Jeg er ikke overbevist at politikerne vi har i dag klarer å sette hardt mot hardt, så langt har jeg bare sett Macron og Danmark selv som åpenbart endrer holdning mot USA til å være hardere.

- Vil politikerne i de blå statene faktisk gjøre motstand slik de sier, eller er de for feige/opptatt av egeninteresse og rikdom?

Å starte en krig er jo veldig skummelt så jeg har mine store tvil på at vi har folkene som trengs å stirre ned denne bøllen.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...