Atib Azzad Skrevet 18. januar Skrevet 18. januar Etter nynazisten Jake Lang ble benådet for stormingen av kongressen 6 Januar reist rundt og luftet redsler for hvorvidt jødene forsøker gjøre hvite kristne Amerikanere til nigger lovers... Og ja, og han er republikansk senatskandidat. Det ble ikke så godt mottat i Minneapolis, og Jake ble bokstavelig talt jaget ut av byen mens han ironisk nok ble beskyttet av en svart mann. [...]Pardoned Jan. 6 rioters led a brief anti-immigration demonstration on a frigid Saturday in Minneapolis that ended in a crowd of counterprotesters throwing punches at him as he tried to leave. A crowd of demonstrators had already gathered outside the Diana E. Murphy federal courthouse downtown by the time Jake Lang and a group of about 10 right-wing protesters arrived at noon. The crowd opposing Lang grew to several hundred and stretched along both sides of South Fourth Street between the courthouse and City Hall. Lang, who was charged with beating police officers with a baseball bat on Jan. 6, 2021, has relished online his role in provoking outrage and anti-immigrant sentiments. On X, he claimed that thousands would show up Saturday for a “CRUSADER MARCH” on what he called “Little Somalia.” The protest’s name, March Against Minnesota Fraud, draws on the renewed attention cast on state officials by the president and other right-wing influencers over failing to stop alleged welfare fraud among the Somali immigrant community 3 2
SilverShaded Skrevet 18. januar Skrevet 18. januar Dragavon skrev (9 minutter siden): Da håper jeg han/de har baller til å stå opp i Kongressen og si det samme ! Men jeg tviler... 4
Populært innlegg RookieNO Skrevet 18. januar Populært innlegg Skrevet 18. januar Kjenner at blodet koker når jeg ser talen han holder ombord AirForce1 angående Grønland sitt forsvar som etter idioten sitt utsagn består av 2 hundesleder. Goebbels Leavitt står i bakgrunnen og gliser av vrøvlet til Solkongen sin. Det som allikevel irriterer meg mest er at han sier at ikke tror at Europa ville kommet til USA sin unnsetning, hvorpå klovnen tydeligvis har glemt at det eneste landet som noen gang har påberopt seg artikkel 5, så er det USA!! Da stilte hele NATO opp for å bistå USA med operasjoner langt utenfor Amerikansk område! 10 4
skaftetryne32 Skrevet 18. januar Skrevet 18. januar RookieNO skrev (50 minutter siden): det eneste landet som noen gang har påberopt seg artikkel 5, så er det USA!! Det virker ikke som om det eksisterer usaianere som faktisk forstår akkurat det, dette folket er så ekstremt uvitende om sin egen historie. 2 1
Tussi Skrevet 18. januar Skrevet 18. januar Atib Azzad skrev (1 time siden): Etter nynazisten Jake Lang ble benådet for stormingen av kongressen 6 Januar reist rundt og luftet redsler for hvorvidt jødene forsøker gjøre hvite kristne Amerikanere til nigger lovers... Og ja, og han er republikansk senatskandidat. Det ble ikke så godt mottat i Minneapolis, og Jake ble bokstavelig talt jaget ut av byen mens han ironisk nok ble beskyttet av en svart mann. [...]Pardoned Jan. 6 rioters led a brief anti-immigration demonstration on a frigid Saturday in Minneapolis that ended in a crowd of counterprotesters throwing punches at him as he tried to leave. A crowd of demonstrators had already gathered outside the Diana E. Murphy federal courthouse downtown by the time Jake Lang and a group of about 10 right-wing protesters arrived at noon. The crowd opposing Lang grew to several hundred and stretched along both sides of South Fourth Street between the courthouse and City Hall. Lang, who was charged with beating police officers with a baseball bat on Jan. 6, 2021, has relished online his role in provoking outrage and anti-immigrant sentiments. On X, he claimed that thousands would show up Saturday for a “CRUSADER MARCH” on what he called “Little Somalia.” The protest’s name, March Against Minnesota Fraud, draws on the renewed attention cast on state officials by the president and other right-wing influencers over failing to stop alleged welfare fraud among the Somali immigrant community Dette er ikke en kristen mann etter mitt syn.... dette er "antithetic" av mangel på norsk ord, ift ekte kristendom 1
Boing 4EVER Skrevet 18. januar Skrevet 18. januar (endret) SilverShaded skrev (1 time siden): Da håper jeg han/de har baller til å stå opp i Kongressen og si det samme ! Men jeg tviler... Så støvelslikkende tekst. Hvorfor ikke si ting som de er på et språk som Trump forstår? Tror denne Frølich fyren at folk er dumme? Javisst hjalp USA europeiske land under den andre verdenskrigen, men erke kapitalistiske USA fikk selv forhandlet frem en totalpakke som har gitt landet så mye mye mer enn det som kanskje var fortjent. Baser overalt. Europa har vært et verktøy for imperialistiske USA. Og som en annen bruker skrev så har Europa også måttet ta regningen i altfor mange omganger pga. destabiliserte nasjoner og flyktningstrømmer. Greit nok at man er takknemlig for en alliansepartner, men dette ble bokstavelig talt å la seg bli tatt bakfra og be om mer, bare enda mer voldsomt. Endret 18. januar av Boing_80 2 1
Atib Azzad Skrevet 18. januar Skrevet 18. januar 1 minute ago, Tussi said: Dette er ikke en kristen mann etter mitt syn.... dette er "antithetic" av mangel på norsk ord, ift ekte kristendom Det forstår jeg, selv om mannen beskriver seg som kristen har jeg likevel ingen problemer med å skille ham fra øvrige kristne, samtidig som det er verdt å annerkjenne at mye av denne nykonservative bølgen av reaksjonisme har benyttet seg avkristen identitetspolitikk for å lage denne bevegelsen. [...]Historically, Christian nationalism in America has encompassed extremist ideologies. Critics have argued that Christian nationalism promotes racist tendencies, male violence, anti-democratic sentiment, and revisionist history. The religious right has long supported conservative causes, but this current wave seeks more: a nation that actively prioritizes their particular set of Christian beliefs and far-right views and that more openly embraces Christianity as a bedrock identity. [...]Christian nationalism in the United States is also linked to political opposition to gun control laws and strong cultural support for interpretations of the Second Amendment that protect the right of individuals to keep and bear arms. "Republicans recognize that QAnon and Christian nationalism are invaluable tools" and that these belief systems "legitimize antidemocratic actions, political violence, and widespread oppression", which he calls an "incredible threat" that extends beyond Trumpism. Men selv om du beskrev deg som en konservativ med stor K, og av grunner jeg ikke forstår fortsetter å lytte til kilder som fox news og figurer som Ben Shapiro, så dytter jeg ikke automatisk deg inn blant disse nazi-kristne som dukker opp her og der, jeg annerkjenner at religion er mangefasettert, og at bare fordi noen tilskriver seg en religion har de ikke dermed definisjonsmakt over hele religionen. Samtidig som man ville ignorert en del av fortellingen av hva som foregår i dagens USA om man overså hvordan kristendom er brukt som samlingspunkt. 2
Tussi Skrevet 18. januar Skrevet 18. januar (endret) Atib Azzad skrev (10 minutter siden): Det forstår jeg, selv om mannen beskriver seg som kristen har jeg likevel ingen problemer med å skille ham fra øvrige kristne, samtidig som det er verdt å annerkjenne at mye av denne nykonservative bølgen av reaksjonisme har benyttet seg avkristen identitetspolitikk for å lage denne bevegelsen. [...]Historically, Christian nationalism in America has encompassed extremist ideologies. Critics have argued that Christian nationalism promotes racist tendencies, male violence, anti-democratic sentiment, and revisionist history. The religious right has long supported conservative causes, but this current wave seeks more: a nation that actively prioritizes their particular set of Christian beliefs and far-right views and that more openly embraces Christianity as a bedrock identity. [...]Christian nationalism in the United States is also linked to political opposition to gun control laws and strong cultural support for interpretations of the Second Amendment that protect the right of individuals to keep and bear arms. "Republicans recognize that QAnon and Christian nationalism are invaluable tools" and that these belief systems "legitimize antidemocratic actions, political violence, and widespread oppression", which he calls an "incredible threat" that extends beyond Trumpism. Men selv om du beskrev deg som en konservativ med stor K, og av grunner jeg ikke forstår fortsetter å lytte til kilder som fox news og figurer som Ben Shapiro, så dytter jeg ikke automatisk deg inn blant disse nazi-kristne som dukker opp her og der, jeg annerkjenner at religion er mangefasettert, og at bare fordi noen tilskriver seg en religion har de ikke dermed definisjonsmakt over hele religionen. Samtidig som man ville ignorert en del av fortellingen av hva som foregår i dagens USA om man overså hvordan kristendom er brukt som samlingspunkt. Du har rett i mye her. Det som jeg reagerer mest på er hvordan man i såkalt Christian nationalism blander inn rase f eks og våpen kontroll. Kristendommens budskap er uttalt antirasistisk, og å blande inn rase som noe som skiller en fra en annen og at Gud selv foretrekker en rase foran en annen er direkte vranglære Våpenkontroll ser jeg ikke hva har med religionen å gjøre i det hele tatt. Det overrasker meg at ekte konservative kristne ikke ser dette og reagerer på det. Å mene f eks at jøder forsøker å få hvite kristne til å bli "n*ggerlovers* er så antikristent som det kan bli. GUD selv er en "n*ggerlover*. Christian nationalism eller Christian identity som en fremming av white supremacy er forkastelig. Og jeg tror mange av de som fremmer dette vil bli overrasket på den siste dag. Når Jesus spør "hva gjorde dere mot disse mine minste "? Forøvrig,.å være kristen konservativ handler ikke nødvendigvis om spesifikke politiske syn. Jeg er f eks for en sejulær stat, men det handler om at man tar bibelen på alvor, slik det er skrevet. Og bibelen er antirasistisk Endret 18. januar av Tussi 3 1
Atib Azzad Skrevet 18. januar Skrevet 18. januar 14 minutes ago, Tussi said: Du har rett i mye her. Det som jeg reagerer mest på er hvordan man i såkalt Christian nationalism blander inn rase f eks og våpen kontroll. Kristendommens budskap er uttalt antirasistisk, og å blande inn rase som noe som skiller en fra en annen og at Gud selv foretrekker en rase foran en annen er direkte vranglære Våpenkontroll ser jeg ikke hva har med religionen å gjøre i det hele tatt. Det overrasker meg at ekte konservative kristne ikke ser dette og reagerer på det. Å mene f eks at jøder forsøker å få hvite kristne til å bli "n*ggerlovers* er så antikristent som det kan bli. GUD selv er en "n*ggerlover*. Christian nationalism eller Christian identity som en fremming av white supremacy er forkastelig. Og jeg tror mange av de som fremmer dette vil bli overrasket på den siste dag. Når Jesus spør "hva gjorde dere mot disse mine minste "? Forøvrig,.å være kristen konservativ handler ikke nødvendigvis om spesifikke politiske syn. Jeg er f eks for en sejulær stat, men det handler om at man tar bibelen på alvor, slik det er skrevet. Og bibelen er antirasistisk Hvorvidt bibelen er antirasistisk blir en teologisk diskusjon jeg ikke har tenkt å begi meg inn på, utover å peke på at flere av bibelens følgere har vært uenig med deg, bibelen ble både brukt for å forsvare slaveri og slavehandel, óg for å avskaffe den. Men jeg respekterer at du mener den er det, og det er ikke vanskelig for meg å forstå hvorfor. Men jada, disse alt-right folka gjør en pervers jobb med å tolke kristendom på verst tenkelig måte, og jeg forstår at andre kristne ikke annerkjenner dem som tilhørere av samme tro. En konstant ved fascisme er absurditeten som dukker opp når man beveger seg baklengs fra en konklusjon, hvis man opererer med en antagelse om at alle mennesker må plasseres inn i en hierarkisk maktstruktur, vil det garantert dukke opp selvmotsigelser når man forsøker å lage et helt trossystem rundt dette, særlig når man approprierer eksisterende trossystemer for popularitet. Mange brukte sin kristne identitet som fundament for antisemittismen og fascismen som var så populær på 1930-tallet, uten at motsetningen mellom dette synes åpenbar. Det er også interessant hvordan ordet jøde rommet alt og ingenting, det kunne enten brukes for å beskrive en person man synes var negativ på en eller annen måte, helt uten at hen tilskrev seg judaisme, eller som en nedsettende ord om noen som tilskrev seg judaisme, om en person som var kommunist, om en person som var gjerrig, eller var blant finanseliten, en streikende arbeider, en arbeidsløs snylter, kort sagt hva som helst, uten at det dukket opp en tydelig motsetning mellom at jøden både innførte marxisme, og rovkapitalisme... Dermed blir jo det man beskrev som jødeproblemet i praksis en helt umulig ting å forholde seg til, siden meningen er så elastisk.. Det minner meg mye om dagens såkalte woke. Men ja, dersom man ikke havnet helt inn i nazismens mystisisme, var svært mange som lot seg forføre av fascisme kristne, selv om innholdet i trossystemet kanskje skulle tenkes å havne i konflikt med dét. 3
Orake1et Skrevet 18. januar Skrevet 18. januar skaftetryne32 skrev (7 timer siden): Jeg lurer på om du finner på ting eller ikke, jeg ble informert om at det er en vaksine, nå har du dokumentasjon for dine påstander eller ikke? Ja, men hvis jeg skriver "the long version" om dette vil jeg få "kjeft" for avsporing. Mitt svar må derfor holdes kort og relevant: Vaksinene vi har brukt i 200 år er laget av svekkede virus eller deler av virus, som utløser en immunrespons i kroppen for å fjerne trusselen (og derigjennom utvikle antistoffer til neste gang). mRNA er ikke basert på svekkede eller deler av virus. Det er skapt i en lab av "crazy geniusens" og gir kroppen instruksjoner om hva den skal gjøre via teknologien messenger RNA. Så vil alle "vaksine-optimistene" si at det er ingen relevant forskjell fordi mRNA kan utvikles slik at den gir bedre forsvar mot en sykdom, tilsvarende som en vaksine, men det er en veldig relevant forskjell at vi ikke har 200 års erfaring med dette. Og det er en veldig relevant forskjell at mRNA også kan instruere kroppen til å skade seg selv alvorlig. Dette er en teknologi som normalt ville undergått tiår med forskning og produsentene ville vært erstatningsansvarlig for skader som oppstår. Dette gjelder imidlertid ikke hvis det kalles en "vaksine". Da gjelder ingen erstatningsansvar og man kan fritt starte forsøkene på mennesker i stort volum. Det er rapporter om at de som har tatt mRNA (som dessverre inkluderer meg selv) er mer utsatt for "turbo-kreft" og det er gjort permanente endringer i kroppene våre. Hvorvidt man velger å tro de rapportene eller om man velger å tro på Pfizer får bli opp til hver enkelt. Jeg vil imidlertid råde til å utvise naturlig skepsis neste gang noen vil presse deg til å ta en mRNA "vaksine" (det vil skje snart) og jeg mener at vi skal heie på at RFK utfordrer industrien og både effekten og bivirkningene ved sprøyten. 1
Tussi Skrevet 18. januar Skrevet 18. januar (endret) Atib Azzad skrev (9 minutter siden): Hvorvidt bibelen er antirasistisk blir en teologisk diskusjon jeg ikke har tenkt å begi meg inn på, utover å peke på at flere av bibelens følgere har vært uenig med deg, bibelen ble både brukt for å forsvare slaveri og slavehandel, óg for å avskaffe den. Men jeg respekterer at du mener den er det, og det er ikke vanskelig for meg å forstå hvorfor. Men jada, disse alt-right folka gjør en pervers jobb med å tolke kristendom på verst tenkelig måte, og jeg forstår at andre kristne ikke annerkjenner dem som tilhørere av samme tro. En konstant ved fascisme er absurditeten som dukker opp når man beveger seg baklengs fra en konklusjon, hvis man opererer med en antagelse om at alle mennesker må plasseres inn i en hierarkisk maktstruktur, vil det garantert dukke opp selvmotsigelser når man forsøker å lage et helt trossystem rundt dette, særlig når man approprierer eksisterende trossystemer for popularitet. Mange brukte sin kristne identitet som fundament for antisemittismen og fascismen som var så populær på 1930-tallet, uten at motsetningen mellom dette synes åpenbar. Det er også interessant hvordan ordet jøde rommet alt og ingenting, det kunne enten brukes for å beskrive en person man synes var negativ på en eller annen måte, helt uten at hen tilskrev seg judaisme, eller som en nedsettende ord om noen som tilskrev seg judaisme, om en person som var kommunist, om en person som var gjerrig, eller var blant finanseliten, en streikende arbeider, en arbeidsløs snylter, kort sagt hva som helst, uten at det dukket opp en tydelig motsetning mellom at jøden både innførte marxisme, og rovkapitalisme... Dermed blir jo det man beskrev som jødeproblemet i praksis en helt umulig ting å forholde seg til, siden meningen er så elastisk.. Det minner meg mye om dagens såkalte woke. Men ja, dersom man ikke havnet helt inn i nazismens mystisisme, var svært mange som lot seg forføre av fascisme kristne, selv om innholdet i trossystemet kanskje skulle tenkes å havne i konflikt med dét. Det er ingen tvil om at religion kan brukes til å lure mange til synspunkter som det ikke er dekning for. "Gud har sagt det" er en "fin" måte å lure mange med på ting de ellers ikke ville gjort. Det ser vi i de fleste religioner, kristendom, islam, jødedom, hinduisme etc. Der er det fint i min menighet, vår pastor sier "ikke ta alt jeg sier for god fisk,. Sjekk selv om det er i samsvar med bibelen". Men en kommer ikke unna det faktum at kristendom i USA idag blir brukt til å fremme fascisme. Og mange har latt seg lure. Og det er fryktelig trist. Endret 18. januar av Tussi 2
SilverShaded Skrevet 18. januar Skrevet 18. januar Tussi skrev (4 minutter siden): Der er det fint i min menighet, vår pastor sier "ikke ta alt jeg sier for god fisk,. Sjekk selv om det er i samsvar med bibelen". Men en kommer ikke unna det faktum at kristendom i USA idag blir brukt til å fremme fascisme. Og det er fryktelig trist. Kristendom i alle slags avskygninger har blitt brukt som politisk redskap siden sin spede fødsel. Andre religioner også, som du sier. Det jeg lurer på er pastorens sitat, mener du her hele bibelen, eller NT ? 1
Tussi Skrevet 18. januar Skrevet 18. januar (endret) SilverShaded skrev (9 minutter siden): Kristendom i alle slags avskygninger har blitt brukt som politisk redskap siden sin spede fødsel. Andre religioner også, som du sier. Det jeg lurer på er pastorens sitat, mener du her hele bibelen, eller NT ? Vi forholder oss til hele bibelen, men jeg er ikke interessert i å gjøre tråden om til en debatt om bibelsk moral. Det jeg ville ha frem er at det ikke er noen bibelsk basis for rasistisk og fascistisk tankegang som diskriminerer og fremmer hatefull retorikk overfor andre folkegrupper, slik enkelte på høyresiden ser ut til å ville fremme Endret 18. januar av Tussi 2
SilverShaded Skrevet 18. januar Skrevet 18. januar Tussi skrev (1 minutt siden): Vi forholder oss til hele bibelen, men jeg er ikke interessert i å gjøre tråden om til en debatt om bibelsk moral. Det jeg ville ha frem er at det ikke er noen bibelsk basis for rasistisk og fascistisk tankegang som diskriminerer og fremmer hatefull retorikk overfor andre folkegrupper. Dette er selvsagt ikke et forum til diskusjon av bibelsk moral. Jeg var bare nysgjerrig.
aklla Skrevet 18. januar Skrevet 18. januar JK22 skrev (14 timer siden): “Each Member State shall serve a term of no more than three years from this Charter’s entry into force, subject to renewal by the Chairman. The three-year membership term shall not apply to Member States that contribute more than USD $1,000,000,000 in cash funds to the Board of Peace within the first year of the Charter’s entry into force,” Hvem er det man betaler penger til her? Eller rettere sagt, hvem ender opp med pengene? 1
Tussi Skrevet 18. januar Skrevet 18. januar SilverShaded skrev (Akkurat nå): Dette er selvsagt ikke et forum til diskusjon av bibelsk moral. Jeg var bare nysgjerrig. Jo, det er hele bibelen.
Orake1et Skrevet 18. januar Skrevet 18. januar Tussi skrev (5 minutter siden): Det jeg ville ha frem er at det ikke er noen bibelsk basis for rasistisk og fascistisk tankegang som diskriminerer og fremmer hatefull retorikk overfor andre folkegrupper, slik enkelte på høyresiden ser ut til å ville fremme En interessant utvikling er hvor tydelig Tucker Carlson er på nettopp dette. Hans enkle og tydelige budskap er at alle mennesker er guds barn og like mye verdt. Det inkluderer befolkningen i Gaza, svarte, muslimer og hvite menn. Og han har selvsagt rett. At det finnes folk som misbruker religion er en annen sak. 1
Tussi Skrevet 18. januar Skrevet 18. januar Orake1et skrev (Akkurat nå): En interessant utvikling er hvor tydelig Tucker Carlson er på nettopp dette. Hans enkle og tydelige budskap er at alle mennesker er guds barn og like mye verdt. Det inkluderer befolkningen i Gaza, svarte, muslimer og hvite menn. Og han har selvsagt rett. At det finnes folk som misbruker religion er en annen sak. I akkurat dette har han rett ja. 1
Red Frostraven Skrevet 18. januar Skrevet 18. januar Tussi skrev (1 time siden): Dette er ikke en kristen mann etter mitt syn.... dette er "antithetic" av mangel på norsk ord, ift ekte kristendom Han har dog støtte fra majoriteten av konservative kristne i USA. https://christianchronicle.org/trumpvoters2024/ 4 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå