Gå til innhold

Trump 2025 - 2026

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trump graver sin egen grav ved å sladde og fjerne bilder om han selv og som ikke tåler dagens lys:

https://www.vg.no/nyheter/i/ExWa2a/bilde-av-president-donald-trump-fjernet-fra-epstein-filene

Desperasjonen hos Trump begynner å bli påtagelig. For en gangs skyld kan han ikke skylde på Biden.
Nå er det sitt eget utsvevende liv som skal forsvares. Et dekadent liv som han angrep i valgkampen.
Seksuelle fantasier er dynamitt i det kristenkonservative USA og kan ikke fjernes med presidentordre eller bøllete drittkasting.

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet
jjkoggan skrev (15 timer siden):

Det er naturlig for dere å tro at alle land burde adoptere Nordisk politikk når det har vært så suksessfullt men det er naivt å tro at USA ville nå de samme resultater 

Dere var på deres mest sosialdemokratiske under Roosevelt sin new deal, varte fra ca 1930 til ca 1970, sånn tilfeldigvis den tida da america var greit, ikke grrreat, men helt greit. Og det er tida maga lengter etter,  men nå har jo faktisk republikanere sagt i 50 år at det er naivt å tro at den nordiske modellen vil funke i usa, den har altså allerede funka til en viss grad, det er bare det at dere er blitt lurt av deres folkevalgte til å tro at ett fungerende helse system faktisk er dyrere enn ett som ikke fungerer, det er merkelig.

Skjønner du ikke at dere fortærer deres eget sviktende demokrati å fyller lommene til den superrike eliten med den trua? usa sin arbeiderklasse er så grunn lurt at de ikke tror at de kan ha grunnleggende rettigheter for det er ikke bra for de rike, det er et eller annet veldig gærent med den tankegangen, nei vi i usa kan ikke ha et godt velfungerende system, det vil ikke fungere er vi blitt fortalt av to parti staten vår🙄Jo dere kan det, det er ikke naivt, tro meg, dere kan ha rettigheter, men dere må faktisk komme dere ut i gatene og kreve det. 

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 3
Skrevet
jjkoggan skrev (2 timer siden):

Jeg kjenner ingen amerikanere som tror slik som du beskriver.  

Amerikansk eksepsjonalisme er så absolutt en greie, 9 av 10 usaianere jeg har snakket med har vært rammet av det. Den ene fyren som ikke var helt america fuck yeah, hadde fremdeles veldig vanskelig for å tro at Norge ikke var et sosialistisk land, dere har så absolutt som @Boing_80 antyder et problem med mediene deres som lyver konstant til folket sitt, og jeg snakker ikke bare om fox selv om de er jævlige så er ikke cnn eller noen av de andre stort bedre, det er den samme polariserende unyanserte partiske fremstillingen alle nyhetskanaler gir dere, det er enda en grunn til at usa har en av de mest uvitende befolkningene i verden. 

Det er kanskje vanskelig å se det når man står midt oppi det. 

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet
skaftetryne32 skrev (1 time siden):

Amerikansk eksepsjonalisme er så absolutt en greie, 9 av 10 usaianere jeg har snakket med har vært rammet av det. Den ene fyren som ikke var helt america fuck yeah, hadde fremdeles veldig vanskelig for å tro at Norge ikke var et sosialistisk land...

På meg virker det som amerikanere tror at alt som dreier seg om politikk og begynner med 'social..' dreier seg om kommunisme. Og det er den store skrekken over there, noe de har blitt innprentet med i årtier i form av mccarthyism og 'red scares'. Det nytter lite å prøve å forklare dem at det er en viss forskjell på sosialdemokrati og kommunisme.. 😉

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
2 hours ago, SilverShaded said:

På meg virker det som amerikanere tror at alt som dreier seg om politikk og begynner med 'social..' dreier seg om kommunisme. Og det er den store skrekken over there, noe de har blitt innprentet med i årtier i form av mccarthyism og 'red scares'. Det nytter lite å prøve å forklare dem at det er en viss forskjell på sosialdemokrati og kommunisme.. 😉

Og likevel støtter de en president som støtter og danser etter pipa til selve russland. Ironien er til å ta og føle på.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Den magre trøsten er vel at siste større spørreundersøkelse i USA viste at kun 32% (eller var det 33?) mener fortsatt at trumpis gjør en god jobb. Det kan jo tyde på at galskapen istedet for å radikalisere flere over til maga faktisk åpner øynene til folk om hvor skadelig og hinsides anti-demokratisk den nye administrasjonen er.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
skaftetryne32 skrev (7 timer siden):

Amerikansk eksepsjonalisme er så absolutt en greie, 9 av 10 usaianere jeg har snakket med har vært rammet av det. Den ene fyren som ikke var helt america fuck yeah, hadde fremdeles veldig vanskelig for å tro at Norge ikke var et sosialistisk land, dere har så absolutt som @Boing_80 antyder et problem med mediene deres som lyver konstant til folket sitt, og jeg snakker ikke bare om fox selv om de er jævlige så er ikke cnn eller noen av de andre stort bedre, det er den samme polariserende unyanserte partiske fremstillingen alle nyhetskanaler gir dere, det er enda en grunn til at usa har en av de mest uvitende befolkningene i verden. 

Jeg påsto ikke at amerikansk eksepsjonellisme ikke eksisterte.  Jeg påsto at jeg kjente ingen som trodde hva Boing beskrev. Jeg kjenner ingen som tror verden vil dø ut uten usa og at usa er den eneste god aktør i verden 

Jeg bor ikke i verdens beste land vet du!

Endret av jjkoggan
  • Liker 2
Skrevet (endret)
skaftetryne32 skrev (8 timer siden):

Mange økonomer tror USA mangler den sosiale cohesion som den nordiske modellen krever for å bli suksessfullt. Dagens politikk i usa viser manglende sosial cohesion ganske klart. Vi ser også hvordan progressive politikk i Europa blir utfordret med høyere innvandring og derfor lavere cohesion , noe som har eksistert i USA siden det ble et land 

Endret av jjkoggan
  • Liker 1
Skrevet
10 hours ago, Vokteren said:

Seksuelle fantasier er dynamitt i det kristenkonservative USA og kan ikke fjernes med presidentordre eller bøllete drittkasting.

Er det egentlig det? De ser ut til å godta det meste av slikt sålenge det er en republikaner som har gjort det.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
11 hours ago, Vokteren said:

Jeg forstår ikke hvorfor du formulerer det som seksuelle fantasier heller, kritikken her handler om fysiske forhold som menneskesmugling, overgrep, og prostitusjon av mindreårige.

• Liker 1
Skrevet
SilverShaded skrev (8 timer siden):

Og det er en av grunnene til at jeg synes at "den politiske pendelen" er en nytteløs analogi. Fordi i praksis så svinger "pendelen" aldri jevnt i begge retninger. Og det er takket være årevis av propaganda og manipulering av systemet rett og slett har satt en påle i veien, som sørger for at denne pendelen kan svinge kun en vei så langt den vil. Mens den andre veien blir pendelen stoppet av denne pålen sånn cirka i midten.

En annen måte å beskrive dette på, er at kapitalistiske krefter setter en viss takhøyde for hvor fritt, demokratisk og egalitær et samfunn kan være, uten at det utgjør noen som helst trussel for veksten av deres profitt. "Hit, men ikke lenger". Skulle et samfunn nærme seg denne takhøyden, vil kapitalismen se seg nødt med å straffe befolkningen med å lobbyfinansiere grusomme mennesker til maktposisjoner.

En bitter ironi med dette, er at sosialdemokrati hadde vært måten amerikanerne lettere kunne oppnådd "the American dream", å være sin egen lykkes smed, som noen før meg kalte det. Under det hyperkapitalistiske systemet de har nå, er den drømmen død og begravet.

Men den drømmen har egentlig aldri vært så veldig levende i utgangspunktet. Mantraet har vært "I USA kan alle klare det". Men den delen som blir utelatt er "ikke alle kommer til å klare det".

Og nå er de økonomiske midlene så konsentrert at kun et lite fåtall av befolkningen, som blir mindre og mindre, har et utgangspunkt til "å klare det".

Pop skrev (5 timer siden):

Den magre trøsten er vel at siste større spørreundersøkelse i USA viste at kun 32% (eller var det 33?) mener fortsatt at trumpis gjør en god jobb. Det kan jo tyde på at galskapen istedet for å radikalisere flere over til maga faktisk åpner øynene til folk om hvor skadelig og hinsides anti-demokratisk den nye administrasjonen er.

Å innrømme at man har tatt feil, sitter langt inne hos mange mennesker. Fordi mange har blitt oppdratt med konseptet av at stolthet innebærer at man alltid må fremstå som ufeilbarlig. I tillegg vil traumet over å innse at man har tatt feil over så mange år, bli for overbelastende for noens menneskesinn.

I løpet av noen år i fremtiden vil kanskje flere innrømme det. Kanskje, jeg kan ikke si med sikkerhet.

• Liker 4
Skrevet

For de som lurer på den kambodsjansk-thailandske krigen som Trump nå demonstrativt ignorere, flere titusener soldater har blitt konsentrert mot hverandre i det som etter hvert er i ferd med å bli en skyttergravskrig, som i Ukraina har begge sider begynte å unngå åpne lend pga. artilleri og droner til fordel for jungelkledde land og opprevne landskap med mange høyder og koller hvor det påstår uavbrutt strid døgnet rundt. Begge sider nå hemmeligholdt sine tapene som trolig er på minst ett tusen drepte og skadde, 505 fra Kambodsja ifølge Thailand som selv oppgi et tap på 550 døde og skadde. Antall døde trolig er på mellom 100 og 150 døde. Denne tendensen hvor en pågående krig raskt kjøre seg fast kan være av interesse for militæreksperter. 

Republicans against Trump on X: "Mike Johnson: “If we lose the House majority, the radical left will impeach President Trump…We can not let it happen.” https://t.co/RaB6Eni7Bp" / X

Johnson demonstrer at han vil aldri stoppe Trump. Dermed må han bort. Uansett er det smertelig klart at demokratene ikke har annet valg; som et resultat av Roberts stupiditeten er kongressen gitt ansvaret for å påse at presidenten følge lovene - som Johnson hadde helt ignorere til manges sinne, selv hans likesinnede på det religiøse feltet er kommet i tvil om hans integritet, og dermed kan sette et halt på Trumps kriminelle atferd. Meningsmålingene vist at 70 % av det amerikanske folket tar sterk avstand fra Trumps politikk - andelen som mente det bli bedre, er ned på omtrent 15 %. Da betyr det at hele 80 til 85 % sier Trumps politikk ikke hadde en bedring for dem! 

Speaker Johnson accidentally confesses: The House majority exists solely as Trump's legal shield. How patriotic—prioritizing one man's immunity over national governance.

This admission flows from Trump's own actions: defying an April 10 court order, threatening opponents with death on Truth Social last month, and triggering H.Res. 353's tyranny charges.

With approval at 39% and a 220-213 margin, the GOP firewall exists only to block accountability for documented abuses.

A government that exists to evade consequences ceases to be a government at all.

Trump's DNA dragnet: The law that turns us all into suspects

Selv ikke Xi ville gå så langt; bruk av DNA som identifikasjon finnes ikke i det kinesiske samfunnet som tross alt er så sterkt gjennomregulert og så byråkratisk organisert at det ikke eksistere et behov, og i de fleste land finnes der lov og legale beslutninger omkring DNA, som regles som en privatlivsak, slik at det ikke er tillatt med DNA-registrering av folk flest uten disses samtykke og uten legal åpning i forbindelse med etterforskning og alvorlige lovbrudd. Delstatene i USA er gitt ansvaret for dette, og selv de vil ikke ha DNA-registrering for hele befolkningen. Det finnes et føderalt system kalt CODIS, som bare er ment for etterforskningsformål. Ennå er det sett at Trump-administrasjonen vil bruke DNA som identifikasjon av absolutt alle - all bionisk data skulle bli offentlig data, selv om dette på mange steder er veldig etisk krenkende. 

"The entire country has realized that the border has come to them, to their doorstep," she says. "The border has always been the testing ground for taking away civil rights, and it's now being exported to the rest of the country." 

De aktet å tvinge dette gjennom uten kongressens samtykke ved å bruke byråkratiske triks, slik at USA kan en dag finne seg med et enormt DNA-registrering med bionisk data for hele befolkningen. De bruker deportasjonspolitikken som kamuflasje for å muliggjøre det. 

As Huston explains, the system was designed to store DNA from people convicted of crimes so investigators could match those profiles against evidence in unsolved cases. That original logic, she argues, has now been flipped on its head.

"We're searching not for their crime of border crossing, but potentially that they will be involved in some sort of violent crime in the future," Huston says, "and I don't understand why border crossing means that they should have a higher degree of surveillance. It undermines the whole system. It was originally set up to solve historic crimes, not to surveil for future crimes."

DHS's proposal arrives alongside a new requirement that every noncitizen be face-scanned at entry and exit, effective Dec. 26, 2025. In November, four Democratic senators raised alarms that "ICE has not only developed advanced biometric technology but is actively using it to surveil and identify members of the public" despite lacking clear legal authority.

"The Trump administration is using this technology to intimidate Black and Brown communities and silence protesters or anyone who disagrees with the administration. It is Orwellian in the extreme," says Sen. Ed Markey, a Massachusetts Democrat who has been tracking this expansion across agencies for more than a year. 

Markey's warning comes after months of escalating confrontations with DHS, ICE, and CBP over their use of surveillance technology. Since the summer, he has sent at least eight formal oversight letters pressing agencies to halt use of a biometric phone app known as Mobile Fortify, demanding answers about license-plate readers and predictive tracking systems used to monitor Americans' movements, raising alarms over drone surveillance of peaceful protestors, and questioning the government's growing reliance on AI to assess "risk." 

In an email statement provided to Rolling Stone, Markey said further expansion of the technology "heralds a new chilling era of mass government surveillance-one that deliberately violates privacy and chills speech."

"This isn't security-it's Big Brother," he added, pledging to continue pressing ICE to cease its use of facial recognition and related biometric tools that "threaten the privacy of individuals in the United States."

Meanwhile, the Trump administration's enforcement rhetoric has grown more explicit.

Dette vil ikke flesteparten av amerikanerne akseptere. Spesielt ikke de som utgjør MAGA. 

• Liker 4
Skrevet (endret)
halnes1 skrev (1 time siden):

Speaking on CNN Thursday, Enten said: "Democrats in the minds of the American public are lower than the Dead Sea right."

Der er jo Paven også😀

Men slår mange republikanere i 2025

In 2025, Democrats Flipped 21 Percent of GOP-Held Legislative Seats

Endret av jjkoggan
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
jjkoggan skrev (15 timer siden):

Jeg bor ikke i verdens beste land vet du!

Jeg tror en relativt stor andel usaianere er uenig i akkurat det.

jjkoggan skrev (14 timer siden):

Mange økonomer tror USA mangler den sosiale cohesion som den nordiske modellen krever for å bli suksessfullt.

Dere har hatt den før, og hele gop lengter jo tilbake til den tiden, selv om de tilsynelatende ikke forstår hvorfor det var bra den gangen, men det samme gjør jo mange demokrater, jeg føler det er en viss dragning mot sosialdemokrati på den yngre siden av det demokratiske partiet. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...