Snikpellik Skrevet 20. mai Skrevet 20. mai (endret) Mannen med ljåen skrev (27 minutter siden): Denne saken ble avgjørende for hvorfor mange valgte Trump. Nope. Det hadde hverken særlig betydning i valgkampen eller i valget, hverken for de som stemte på Harris eller de som stemte på Trump. Økonomien var den klart viktigste saken i valget, og den var viktigere enn noensinne bortsett fra i 2008 pga finanskrisa. Det samme har man sett i mange land, at velgerne stemmer på opposisjonen når det er dårligere økonomiske tider og økende inflasjon. Topp fem valgkampsaker for de som stemte på Trump var økonomi (med stor margin), immigrasjon, nasjonal sikkerhet, kriminalitet og skatt. Trans/kjønns-relaterte saker var ikke blant topp 20 viktigste saker i valget ifølge Gallup. https://news.gallup.com/poll/651719/economy-important-issue-2024-presidential-vote.aspx https://www.pewresearch.org/politics/2024/09/09/issues-and-the-2024-election/ https://circle.tufts.edu/latest-research/2024-poll-barriers-issues-economy Endret 20. mai av Snikpellik 1 4
agvg Skrevet 20. mai Skrevet 20. mai Snikpellik skrev (3 minutter siden): Trans/kjønns-relaterte saker var ikke blant topp 20 viktigste saker i valget ifølge Gallup. Det sier seg selv, folk tenker på problemer de selv og samfunnet rundt dem sliter med, helt marginale og irrelevante problemer som de ikke engang har ett teoretisk forhold til betyr 0. 1
Atib Azzad Skrevet 20. mai Skrevet 20. mai 7 minutes ago, Snikpellik said: Topp fem valgkampsaker for de som stemte på Trump var økonomi (med stor margin), immigrasjon, nasjonal sikkerhet, kriminalitet og skatt. Trans/kjønns-relaterte saker var ikke blant topp 20 viktigste saker i valget ifølge Gallup. Har jeg et tilfelle av deja vu, eller har du opplyst om dette tidligere bare for å bli ignorert, og poenget gjentatt senere, som om det ikke var tilbakevist? 7
Snikpellik Skrevet 20. mai Skrevet 20. mai Atib Azzad skrev (1 minutt siden): Har jeg et tilfelle av deja vu, eller har du opplyst om dette tidligere bare for å bli ignorert, og poenget gjentatt senere, som om det ikke var tilbakevist? Riktig. 5 1
Mbappe09 Skrevet 20. mai Skrevet 20. mai skaftetryne32 skrev (1 time siden): Men det er jo ikke et faktum, det er det bare ikke, ett kjønnsorgan alene gjør ikke alle til en kvinne eller mann, biologi og kjønn er langt mer sammensatt enn det, og er det ingen aksept for det faktum så er det åpenbart ingen respekt. Her mister du normale mennesker. Beklager, men dine innlegg representerer ytre venstre sine holdninger knyttet til kjønn og anerkjenner ikke biologiske realiteter. Du kan skrike som dette til du blir blå i ansiktet, men fakta er at de aller fleste anerkjenner biologiske realiteter; kjønnsorganer, fysiske realiteter, du lever i en teoretisk boble uten noen form for bakkekontakt. og jo; de fleste gen z og millenials er normale mennesker som anerkjenner dette. Så kan du bare fortsette å kose deg i ditt hjørnet og gnåle om at kjønn er en sosial konstruksjon. 6
Mbappe09 Skrevet 20. mai Skrevet 20. mai Snikpellik skrev (1 time siden): Nope. Det hadde hverken særlig betydning i valgkampen eller i valget, hverken for de som stemte på Harris eller de som stemte på Trump. Økonomien var den klart viktigste saken i valget, og den var viktigere enn noensinne bortsett fra i 2008 pga finanskrisa. Det samme har man sett i mange land, at velgerne stemmer på opposisjonen når det er dårligere økonomiske tider og økende inflasjon. Topp fem valgkampsaker for de som stemte på Trump var økonomi (med stor margin), immigrasjon, nasjonal sikkerhet, kriminalitet og skatt. Trans/kjønns-relaterte saker var ikke blant topp 20 viktigste saker i valget ifølge Gallup. https://news.gallup.com/poll/651719/economy-important-issue-2024-presidential-vote.aspx https://www.pewresearch.org/politics/2024/09/09/issues-and-the-2024-election/ https://circle.tufts.edu/latest-research/2024-poll-barriers-issues-economy Skulle selvsagt stått for mange av de jeg kjente, men du kan jo spørre de fleste som stemte på trump om en mann kan på magisk vis bli en kvinne. Er 99,9% sikker på hvilket svar du får.
Populært innlegg Snikpellik Skrevet 20. mai Populært innlegg Skrevet 20. mai (endret) Mbappe09 skrev (5 minutter siden): Her mister du normale mennesker. Beklager, men dine innlegg representerer ytre venstre sine holdninger knyttet til kjønn og anerkjenner ikke biologiske realiteter "Ytre venstre"? Kan ikke se at @skaftetryne32 sitt syn på dette ikke er veletablert vitenskapelig fakta, eller at det representerer noe annet enn hva Rødt, SV, Arbeiderpartiet, MDG, Venstre og Høyre mener om dette. Er vel bare Krf, Frp og til en viss grad deler av Senterpartiet som ikke vil anerkjenne dette. Kan heller ikke se at det å trekke frem det faktum at kjønn er mer enn biologi (f.eks. identitet) ikke anerkjenner biologiske realiteter? Endret 20. mai av Snikpellik 8 2
SilverShaded Skrevet 20. mai Skrevet 20. mai Mbappe09 skrev (2 minutter siden): Skulle selvsagt stått for mange av de jeg kjente, men du kan jo spørre de fleste som stemte på trump om en mann kan på magisk vis bli en kvinne. Er 99,9% sikker på hvilket svar du får. Her vrir du saken over på noe helt annet...spørsmålet var ikke om "en mann kan på magisk vis bli en kvinne", men om kjønnstemaet var en betydningsfull/avgjørende faktor for dem som stemte på DT i presidentvalget. Når folk føler at de er i klemme pga. en økonomisk nedadgående spiral blir slike saker småtteri i sammenligning. 3 2
skaftetryne32 Skrevet 20. mai Skrevet 20. mai (endret) Mbappe09 skrev (11 minutter siden): Her mister du normale mennesker. Beklager, men dine innlegg representerer ytre venstre sine holdninger knyttet til kjønn og anerkjenner ikke biologiske realiteter. Beklager men dette har ingenting med ytre venstre å gjøre, ytre venstre er ikke reint sjeldent på ytre høyre sin side når det kommer til lgbtq rettigheter, og den biologiske realiteten er at det er langt mer komplekst enn at noen har en penis. Mbappe09 skrev (11 minutter siden): Du kan skrike som dette til du blir blå i ansiktet, men fakta er at de aller fleste anerkjenner biologiske realiteter; kjønnsorganer, fysiske realiteter, du lever i en teoretisk boble uten noen form for bakkekontakt. Hvem skriker? Om du mener at jeg lever i en boble utenfor de fysiske realiteter så kan du vel dokumentere dine påstander om kjønn å transpersoner? Mbappe09 skrev (11 minutter siden): og jo; de fleste gen z og millenials er normale mennesker som anerkjenner dette. Så kan du bare fortsette å kose deg i ditt hjørnet og gnåle om at kjønn er en sosial konstruksjon. Du lager stråmenn igjen, og du generaliserer igjen, ikke et tegn på en person som har fakta på sin side. Endret 20. mai av skaftetryne32 3 1 1
Mbappe09 Skrevet 20. mai Skrevet 20. mai (endret) skaftetryne32 skrev (19 minutter siden): Beklager men dette har ingenting med ytre venstre å gjøre, ytre venstre er ikke reint sjeldent på ytre høyre sin side når det kommer til lgbtq rettigheter, og den biologiske realiteten er at det er langt mer komplekst enn at noen har en penis. Hvem skriker? Om du mener at jeg lever i en boble utenfor de fysiske realiteter så kan du vel dokumentere dine påstander om kjønn å transpersoner? Du lager stråmenn igjen, og du generaliserer igjen, ikke et tegn på en person som har fakta på sin side. Du og dine innlegg har klart preg av å tilhøre ytre venstre, det gjelder alt fra slanking av offentlig sektor, til kjønnsdebatten der ytre venstre bjeffer om at kjønn er en sosial konstruksjon, noe som ikke stemmer, til innvandring, skatt osv. Du anklaget folk i det politiske sentrum (!) som en del av årsaken til at vi har fascisme. Du som sosialist bør gå stille i gangene. Ingen sier at biologi kun handler om ett organ (det er dine ord, stråmann), det betyr heller ikke at kjønn er noe fullstendig flytende og løsrevet fra fysisk virkelighet. Hele samfunnet vårt er bygget rundt biologiske forskjeller mellom menn og kvinner (kromosomer, reproduktiv funksjon, hormoner, fysisk utvikling osv.) Dette er grunnleggende biologiske kategorier, ikke bare følelser eller sosiale konstruksjoner tatt ut fra ræva. At det finnes sjeldne variasjoner, endrer ikke regelen. Vi definerer ikke menneskelig biologi ut fra unntakstilfeller. De aller fleste forstår forskjellen mellom biologisk kjønn og kjønnsidentitet, og det er derfor mange reagerer når man prøver å viske ut skillet helt. Som jeg skrev tidligere; du kan være en kvinne med maskuline trekk- helt fair, men du blir aldri en mann, uansett hvor mange operasjoner du gjør. Folk kan selvfølgelig leve slik de ønsker og behandles med respekt, men det betyr ikke at alle må late som om biologiske forskjeller ikke eksisterer. Problemet oppstår når diskusjonen går fra toleranse til krav om at hele samfunnet skal omdefinere språk, sport osv basert på hvordan under 1% føler seg. DEt skjer bare ikke, og heldigvis er Gen Z langt mer offensiv på dette enn min generasjon- takk Gud. Det er ikke hat å mene at biologisk kjønn er reelt. Det er et syn flertallet av vanlige mennesker fortsatt har, noe du bare må finne deg i ditt lille hjørnet. Er dessverre min skyld at jeg havnet i fella ved å diskutere med en som ikke engang har et normalt syn på mennesker. Endret 20. mai av Mbappe09 4 1
Mbappe09 Skrevet 20. mai Skrevet 20. mai Snikpellik skrev (20 minutter siden): "Ytre venstre"? Kan ikke se at @skaftetryne32 sitt syn på dette ikke er veletablert vitenskapelig fakta, eller at det representerer noe annet enn hva Rødt, SV, Arbeiderpartiet, MDG, Venstre og Høyre mener om dette. Er vel bare Krf, Frp og til en viss grad deler av Senterpartiet som ikke vil anerkjenne dette. Kan heller ikke se at det å trekke frem det faktum at kjønn er mer enn biologi (f.eks. identitet) ikke anerkjenner biologiske realiteter? Bruh hvem diskuterer med deg? 2
Mbappe09 Skrevet 20. mai Skrevet 20. mai SilverShaded skrev (14 minutter siden): Her vrir du saken over på noe helt annet...spørsmålet var ikke om "en mann kan på magisk vis bli en kvinne", men om kjønnstemaet var en betydningsfull/avgjørende faktor for dem som stemte på DT i presidentvalget. Når folk føler at de er i klemme pga. en økonomisk nedadgående spiral blir slike saker småtteri i sammenligning. Helt klart.
Hanhijnn Skrevet 20. mai Skrevet 20. mai Mbappe09 skrev (48 minutter siden): Her mister du normale mennesker. Nei, her mister han forutinntatte mennesker. Det er slett ikke ensbetydende. 3 2
Mbappe09 Skrevet 20. mai Skrevet 20. mai Hanhijnn skrev (8 minutter siden): Nei, her mister han forutinntatte mennesker. Det er slett ikke ensbetydende. Må gjerne leve i troen om at kjønn er en sosial konstruksjon. Kjør på 😂 3
Hanhijnn Skrevet 20. mai Skrevet 20. mai Mbappe09 skrev (10 minutter siden): Må gjerne leve i troen om at kjønn er en sosial konstruksjon. Kjør på 😂 Må gjerne fortsette med å tillegge folk meninger. Det er en velbrukt hersketeknikk. Kjør på! 😂 5 2
Føniks Skrevet 20. mai Skrevet 20. mai (endret) Hanhijnn skrev (11 minutter siden): Må gjerne fortsette med å tillegge folk meninger. Det er en velbrukt hersketeknikk. Kjør på! 😂 Sier du som kaller motdebattanter forutinntatte. Om diskusjonen skal over på et mer modent nivå må du også bidra selv. Endret 20. mai av Føniks 4
skaftetryne32 Skrevet 20. mai Skrevet 20. mai Mbappe09 skrev (1 time siden): Du og dine innlegg har klart preg av å tilhøre ytre venstre, det gjelder alt fra slanking av offentlig sektor, til kjønnsdebatten der ytre venstre bjeffer om at kjønn er en sosial konstruksjon, noe som ikke stemmer, til innvandring, skatt osv. Du anklaget folk i det politiske sentrum (!) som en del av årsaken til at vi har fascisme. Du som sosialist bør gå stille i gangene. Jeg stemmer borgerlig, du kan ikke bare fortelle folk at de er det og det bare fordi det er det du selv føler at de som ikke tenker som deg er, det sier om noe, heller noe om deg og hvor du befinner deg på dette spekteret, om alle du snakker med plutselig er blitt ytre venstre i ditt hode så tror jeg det er en relativt stor sjanse for at det er heller du som er ytre høyre, de såkalte normale som du kaller de, da mener du deg selv da eller? Mbappe09 skrev (1 time siden): Ingen sier at biologi kun handler om ett organ (det er dine ord, stråmann), Alt det du skriver over her er en stråmann, det er løgn fra ende til annen. Mbappe09 skrev (1 time siden): ngen sier at biologi kun handler om ett organ (det er dine ord, stråmann), det betyr heller ikke at kjønn er noe fullstendig flytende og løsrevet fra fysisk virkelighet. Hele samfunnet vårt er bygget rundt biologiske forskjeller mellom menn og kvinner (kromosomer, reproduktiv funksjon, hormoner, fysisk utvikling osv.) Dette er grunnleggende biologiske kategorier, ikke bare følelser eller sosiale konstruksjoner tatt ut fra ræva. At det finnes sjeldne variasjoner, endrer ikke regelen. Vi definerer ikke menneskelig biologi ut fra unntakstilfeller. De aller fleste forstår forskjellen mellom biologisk kjønn og kjønnsidentitet, og det er derfor mange reagerer når man prøver å viske ut skillet helt. Som jeg skrev tidligere; du kan være en kvinne med maskuline trekk- helt fair, men du blir aldri en mann, uansett hvor mange operasjoner du gjør. Har du en eller annen form for dokumentasjon som støtter ditt syn? Eller bare mer synsing, basert på hva egentlig, religiøs ideologi eller politisk ideologi? Kanskje en god mix? Mbappe09 skrev (1 time siden): Er dessverre min skyld at jeg havnet i fella ved å diskutere med en som ikke engang har et normalt syn på mennesker. Du projiserer. 4 1
Casey Skrevet 20. mai Skrevet 20. mai Mbappe09 skrev (2 timer siden): Må gjerne leve i troen om at kjønn er en sosial konstruksjon. Kjør på 😂 Ta resten av den diskusjonen i egen tråd. 3
Atib Azzad Skrevet 20. mai Skrevet 20. mai On 5/19/2026 at 11:02 AM, Atib Azzad said: Det virker sannsynlig, samtidig som politiet ikke enda har bekreftet noe, kudos til sikkerhetsvakten, som kanskje også reddet flere barn helt ned i femårsalderen som var på skole i moskeen. Politiet sier det foreløpig er uklart hva motivet kan ha vært, men skal ha funnet anti-islamske tekster i bilen. det skal ha vært skrevet hate speech på ett av våpnene, og saken etterforskes som hatkriminalitet. [...]Gjerningsmennene planla etter alt å dømme å drepe så mange muslimer som mulig, begrunnet med en rasistisk konspirasjonsteori om at jøder og den politiske venstresiden arbeider for å «erstatte» hvite innbyggere med innvandrere fra Midtøsten. Variasjoner av tankegodset om en «utskiftning» av hvite er utbredt både i brede innvandrerfiendtlige miljøer og i eksplisitt voldsfremmende nettverk. Både 18-åringen og 19-åringen ser ut til å knytte seg direkte til nynazistisk akselerasjonisme og navngitte, terrororienterte nettverk med utspring i plattformen Telegram. De to unge gjerningspersonene strømmet deler av angrepet direkte på nettet, og etterlot seg et 75 sider langt manifest der de framstiller seg som del av en kjede av høyreekstreme «helgener» med ønske om å utløse «rasekrig». Filter Nyheter har gjennomgått det som etter alt å dømme er det aktuelle manifestet og angrepsvideoen. Det rasistiske og kvinnefiendtlige manifestet utpeker jøder, muslimer, svarte, transpersoner og homofile som mål, og begge tenåringene erklærer seg som nasjonalsosialister (nazister). I begrunnelsen for terroren er muslimer dehumanisert som «biologiske våpen» for jøder, i en konspirasjonsteori der jøder påstås å ha orkestrert en uendelig rekke samfunnsproblemer, inkludert ikke-hvit innvandring. Guttene peker på den australske høyreekstremisten Brenton Tarrant som sin hovedinspirasjonskilde. Tarrant drepte 51 mennesker og skjøt og skadet 40 da han 15. mars 2019 gikk til angrep på to moskeer i Christchurch i New Zealand mens han strømmet drapene på muslimer direkte på nettet. Tarrant begrunnet den gang angrepet sitt med konspirasjonsteorien om «den store utskiftningen» og var blant andre inspirert av den muslimfiendtlige terroristen Anders Behring Breiviks massakre på Utøya i 2011. Tarrants moskémassakre har vært direkte inspirasjonskilde til en lang rekke høyreekstreme angrep i fra 2019 og utover, blant dem norske Philip Manshaus’ forsøk på å drepe muslimer i en moské i Bærum 10. august samme år. 1 4
Mbappe09 Skrevet 20. mai Skrevet 20. mai (endret) skaftetryne32 skrev (3 timer siden): Jeg stemmer borgerlig, du kan ikke bare fortelle folk at de er det og det bare fordi det er det du selv føler at de som ikke tenker som deg er, det sier om noe, heller noe om deg og hvor du befinner deg på dette spekteret, om alle du snakker med plutselig er blitt ytre venstre i ditt hode så tror jeg det er en relativt stor sjanse for at det er heller du som er ytre høyre, de såkalte normale som du kaller de, da mener du deg selv da eller? Alt det du skriver over her er en stråmann, det er løgn fra ende til annen. Har du en eller annen form for dokumentasjon som støtter ditt syn? Eller bare mer synsing, basert på hva egentlig, religiøs ideologi eller politisk ideologi? Kanskje en god mix? Du projiserer. 👆🤡 Vedder store penger på at du ikke har stemt borgerlig (innleggene dine slår meg ikke som noe borgerlig) men lar være nå å diskutere noe ytterligere med deg. Endret 20. mai av Mbappe09
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå