Gå til innhold

Trump 2025 - 2026

Anbefalte innlegg

Skrevet
jjkoggan skrev (4 minutter siden):

At andre religiøse rundt ham kan mene det er helt mulig men rasisme  på linje med Hitler tviler jeg på.

Hvorfor bruker du energi på dette, når du har proklamert at du jobber for en demokrat? Makes no sense.

• Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
obygda skrev (2 minutter siden):

Noen her prøver å distansere Trump fra Hitler..men var det 100% opp til Trump hadde han åpenbart gjort like stor galskap som Hitler. 

Umulig å distansere han fra det; når han ser opp til diktatorer og ønsker selv å bli det.

• Liker 1
Skrevet
jjkoggan skrev (4 minutter siden):

Trump kan ikke et eneste bibelvers så bibelen har ingenting å gjøre med hans rasisme. At andre religiøse rundt ham kan mene det er helt mulig men rasisme  på linje med Hitler tviler jeg på.  Jeg tror det er ingen i hans administrasjon som vil drepe alle ikke hvite i usa særlig når visepresidenten giftet seg med en hindu og Trump har venner og ansatte som ikke er hvite

Vel, når han uten blygsel sier han vil knuse 92 millioner og utrydde deres sivilisasjon fra jordens overglate kan msn nok si han står seg godt samenlignet med Hitler. Jeg tviler ikke på at han kunne gjøre det hvis han ikke får viljrn sin.

Slik situasjonen i USA er nå, nytter det ikke å gå ut og drepe alle ikke-hvite i landet. Så han nøyer seg med å fengsle/deportere så mange han kan og gjøre livet så vanskelig som mulig for resten.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Fazam skrev (3 minutter siden):

Hvorfor bruker du energi på dette, når du har proklamert at du jobber for en demokrat? Makes no sense.

Sannheten er viktig. Overdrivelser bare fører til økt ignoranse og unødvendig konflikt.  Hvis alle motstandere er som Hitler så får vi ikke vite når en ekte Hitler kommer fram. 

• Liker 2
Skrevet
Fazam skrev (Akkurat nå):

Umulig å distansere han fra det; når han ser opp til diktatorer og ønsker selv å bli det.

Enig her også. Men mange ser det ikke..forstår det ikke...eller rett og slett velger å se en annen vei.

Det er jo helt uvirkelig at denne mannen fortsatt støttes av 38% av amerikanere..38% oppfatter det mao helt ok å true med å slette en hel sivilisasjon..Det er helt uforståelig slik jeg ser det..Man sitter å funderer på om noe har bidratt til en sykdom som ødelegger hjernen eller noe i den duren.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
jjkoggan skrev (Akkurat nå):

Sannheten er viktig. Overdrivelser bare fører til økt ignoranse og unødvendig konflikt.  Hvis alle motstandere er som Hitler så får vi ikke vite når en ekte Hitler kommer fram. 

Trump ER som Hitler..stadig flere i Europa ser det..Hvorfor klarer ikke dere det i USA???

• Liker 5
Skrevet
obygda skrev (1 minutt siden):

Hvorfor klarer ikke dere det i USA???

Antagelig vet den jevne amerikaner svært lite om Hitler, hans liv og politikk, og hvordan han kom til makten. Tror kunnskapen begrenser seg til at det var 'han vi sloss mot i forrige verdenskrig' og at han drepte noen jøder.

• Liker 3
Skrevet (endret)
obygda skrev (10 minutter siden):

Trump ER som Hitler..stadig flere i Europa ser det..Hvorfor klarer ikke dere det i USA???

Fordi han ikke har gått så langt enda. De fleste amerikanere kjenner hans autoritære tendenser og frykter det er noe han kan bli. 
Det amerikanske perspektivet:

Expert Perspectives
  • Some experts argue that the comparison is "too easy" and ignores the unique, extreme, and historically unparalleled nature of Hitler’s actions.
  • Others argue that studying the similarities is necessary to prevent the erosion of democracy, noting that the comparison is not that they are identical, but that their methods of manipulating public emotion are comparable.
  • Some analysts argue that comparing Trump to Hitler can be counterproductive, as it is seen as so extreme that it allows supporters to dismiss legitimate criticisms of his behavior. 
    image.png.87a8da5c39d4f0b28e1cacbe13ee0e3a.pngMS NOW +2
In summary, while some critics and historians find concerning parallels in their use of rhetoric, nationalism, and authoritarian style, they do not consider them equivalent, largely due to the differences in their goals, the scale of their actions, and the institutional context of their respective times. 
Endret av jjkoggan
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
obygda skrev (14 minutter siden):

Man sitter å funderer på om noe har bidratt til en sykdom som ødelegger hjernen eller noe i den duren.

Demens.

Skrevet
jjkoggan skrev (7 minutter siden):

Fordi han ikke har gått så langt enda. De fleste amerikanere kjenner hans autoritære tendenser og frykter det er noe han kan bli. 

Det er akkurat som de som mener at siden ingen i Israel er dømt for folkemord; så har det ikke funnet sted. Man skal altså vente på til han blir akkurat som Hitler.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Tussi skrev (4 minutter siden):

Jeg tenker at Trump er mer sannsynlig en Erdogan enn en Hitler 

Så da er det greit at Israel angriper Tyrkia også?

• Innsiktsfullt 2
Skrevet
jjkoggan skrev (12 minutter siden):

Det amerikanske perspektivet:

Expert Perspectives
  • Some experts argue that the comparison is "too easy" and ignores the unique, extreme, and historically unparalleled nature of Hitler’s actions.
  • Others argue that studying the similarities is necessary to prevent the erosion of democracy, noting that the comparison is not that they are identical, but that their methods of manipulating public emotion are comparable.
  • Some analysts argue that comparing Trump to Hitler can be counterproductive, as it is seen as so extreme that it allows supporters to dismiss legitimate criticisms of his behavior. 
    image.png.87a8da5c39d4f0b28e1cacbe13ee0e3a.pngMS NOW +2
In summary, while some critics and historians find concerning parallels in their use of rhetoric, nationalism, and authoritarian style, they do not consider them equivalent, largely due to the differences in their goals, the scale of their actions, and the institutional context of their respective times. 

Dersom historikere skal finne NØYAKTIG paralleller så finner de jo ikke det - Trump er jo ikke Hitlers eneggede tvilling.

Poenget er at PERSONLIGHETEN hans treffer ganske likt. Og da trenger man i bunn og grunn ikke noen flere likheter. Om Trump får det som han vil - så vil han være en fare for hele planeten. Dette er en person som har egenskaper og motiver nok til å kunne starte en ny verdenskrig. Og når vi sammenligner med Hitler så er det jo slik å forstå at vi har med en person som vil kunne påvirke verden på like negativ måte som Hitler... Jeg mener Trump er mye farligere enn alle andre nålevende verdensledere tilsammen - sånn sett er han vår tids Hitler. Putin er en kosebamse i forhold ettersom Putin fremstår rasjonell ut fra egne målsettinger. Trump er fullstendig irrasjonell.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Tussi skrev (11 minutter siden):

Jeg tenker at Trump er mer sannsynlig en Erdogan enn en Hitler 

Erdogan er mye mer rasjonell enn Trump.  Med Trump vet man aldri - plutselig har han fått en vill ide som vil plassere han ved siden av Jesus...det finnes ingen sperrer med den mannen

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
obygda skrev (1 minutt siden):

Erdogan er mye mer rasjonell enn Trump.  Med Trump vet man aldri - plutselig har han fått en vill ide som vil plassere han ved siden av Jesus...det finnes ingen sperrer med den mannen

Jeg hater Erdogan,  han et en drittsekk, en rasist og en diktator,  så det var ikke for å bagatellisere jeg brukte ham som eksempel

• Liker 1
Skrevet
Tussi skrev (Akkurat nå):

Jeg hater Erdogan,  han et en drittsekk, en rasist og en diktator,  så det var ikke for å bagatellisere jeg brukte ham som eksempel

Det skjønner jeg godt - så er enig der...men selv den mannen har visse sperrer...det ser jeg ikke hos Donald dessverre..

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
1 hour ago, obygda said:

Fra det jeg selv har erfart fra skole i USA og hva de generelt kjenner til fra 2. verdenskrig så handler det mest om hvordan USA bidro til å bekjempe de slemme og at USA er best. Litt forenklet sagt. Siden vi i Norge har ting som Quisling, frontkjemper og landssvikoppgjør så har nok vi et større behov for å gå i oss selv enn det de har på andre siden av Atlanteren. Syns det da følger naturlig å studere nazismen og Hitler som ideologi, for å forstå hva som skjedde og hindre at det skjer igjen. Ser dessverre ut til at USA vil gjøre denne lærdommen selv, the hard way, for alle.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Feynman skrev (2 minutter siden):

Fra det jeg selv har erfart fra skole i USA og hva de generelt kjenner til fra 2. verdenskrig så handler det mest om hvordan USA bidro til å bekjempe de slemme og at USA er best. Litt forenklet sagt. Siden vi i Norge har ting som Quisling, frontkjemper og landssvikoppgjør så har nok vi et større behov for å gå i oss selv enn det de har på andre siden av Atlanteren. Syns det da følger naturlig å studere nazismen og Hitler som ideologi, for å forstå hva som skjedde og hindre at det skjer igjen. Ser dessverre ut til at USA vil gjøre denne lærdommen selv, the hard way, for alle.

Enig. Det er nok ikke så lett å forstå dette i USA. På samme måte forstod jo ikke tyskere selv de fulle og hele konsekvenser før etterpå. Det er noe med å kunne lære av noe som var nært for oss i Europa

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
obygda skrev (28 minutter siden):

Enig. Det er nok ikke så lett å forstå dette i USA. På samme måte forstod jo ikke tyskere selv de fulle og hele konsekvenser før etterpå. Det er noe med å kunne lære av noe som var nært for oss i Europa

Det er lettere å tro at noe skal aldri skje når det har aldri skjedd. Det gjelder alle, inkl europeere.  

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...