Trulss Skrevet 17 timer siden Skrevet 17 timer siden HF- skrev (52 minutter siden): Det er dyrt å brenne søppel i Norge fordi det tilkommer ei avgift på 538 kroner per tonn. Når dette fører til transport av søppel til Sverige bør denne avgifta fjernes heilt. Galskap å bruke diesel på lang frakt av søppel. Men eg er enig i at vi bør ta tilbake kontroll over strømmarkedet Vi kunne fjernet mer eller mindre hele renovasjonsbransjen. En annen ting er at de kommunale avgiftene også løper løpsk med direktivene fra EU. Det er så mye vi kunne gjort for å få en rimeligere hverdag. Fjernvarmeanleggene er bare et spill for galleriet, og mange av dem har ikke noe med søppelhåndtering å gjøre heller. 1
The Avatar Skrevet 14 timer siden Skrevet 14 timer siden Simen1 skrev (På 28.11.2025 den 21.35): Jeg hørte en påstand i min kommune om at 70% av restavfallet er sortert feil. Jeg klarer ikke helt å tro på tallene. Tipper det er noen overivrige på renovasjonen som bruker såpe og varmt vann for å rense hver lille bit. Det er selvsagt svært kontraproduktivt med tanke på ressursbruk, men jeg tror det må være noe sånt som ligger bak det 70%-tallet. Det å feilsortere 70% av avfallet er godt gjort sjølv om du går inn for det. At det er mykje som havner i restavfallet som kunne og burde vært sortert ut kan nok være riktig, men 70% feilsortering er ein svært høg andel. Einaste eg kan tenke meg er at dersom 70% talet er basert på vekt, og ein berekner vektandelen frå matrestar som blir med emballasjen over i restavfallet i staden for å bli sortert over i matavfallen så kan du kanskje kome opp i slike tal. Kaster du eit halvfult syltetøyglas som har mygla i restavfallet så medfører det ein betydeleg vektauke på posen med restavfall som ein potensielt kunne unngått om syltetøyet vart sortert som matavfall og glasset som glass. Det er nok ikkje mange som er så opptatt av kildesortering at dei pakker rotten og øydelagt mat over frå tett emballasje til matavfallsposer, har kyllingfilleten ligget for lenge i emballasjen og plasten står å strutter under trykket frå forråtnelsesprosessen så hadde det ikkje falt meg inn ein gong å opne pakken for å skille rotten skylling frå plastemballasjen. Det med å vaske plast og metallemballasjen er det forholdsvis mange som gjer. Renovasjonsselskapa seier under press at det er godt nok å skrape ut det meste, til nød skylle raskt i kaldt vatn. Men sannheita er at renovasjonsselskapet ser gjerne at vi tek emballasjen gjennom oppvaskmaskinen, for eit reinare produkt er verdt meir pengar når plasten blir solgt vidare, for ikkje å snakke om at det er trivlegare for dei tilsette om all plasten i anlegget hadde vært fri for matrestar og andre ting som lukter vondt. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå