barfoo Skrevet 30. april Skrevet 30. april 13 minutes ago, Trestein said: Har sjekkt hall effekt ser bare turtall ikke retning.Akkurat som en vanlig bensinmotor. Retningen ser den på fasevinklene ifølge AI Alle frekvensomformere veit rotasjonsretninga til motoren. Ellers hadde ikkje det vore et salgbart produkt. Om bilen brått begynte å bevege seg bakover når du setter den i drive og trykker inn gasspedalen hadde det vore en feil som hadde gjort bilen ubrukelig. Så det er total avsporing fra di side. 1
Trestein Skrevet 30. april Skrevet 30. april barfoo skrev (8 minutter siden): Alle frekvensomformere veit rotasjonsretninga til motoren. Ellers hadde ikkje det vore et salgbart produkt. Om bilen brått begynte å bevege seg bakover når du setter den i drive og trykker inn gasspedalen hadde det vore en feil som hadde gjort bilen ubrukelig. Så det er total avsporing fra di side. Det er vel bare ett bilmerke som kan finne på å sette bilen i revers om den tror det er det du vil. Heldigvis 1
sedsberg Skrevet 30. april Skrevet 30. april (endret) 5 hours ago, Trestein said: Har sjekkt hall effekt ser bare turtall ikke retning.Akkurat som en vanlig bensinmotor. Retningen ser den på fasevinklene ifølge AI Det er derfor man har 3 (eller flere) av de. Hall effect ser ikke turtall heller. Kun om der er magnetfelt eller ikke. Turtall og retning blir beregnet av ECU. Endret 30. april av sedsberg 1
MailMan13 Skrevet 1. mai Skrevet 1. mai (endret) On 4/30/2026 at 6:33 PM, Trestein said: Har sjekkt hall effekt ser bare turtall ikke retning. Med tre eller flere faser er det umulig å ta feil av retning. Som sagt tidligere, RC biler til noen hundrelapper har løst dette i 25 år. Endret 1. mai av MailMan13 3 1
Trestein Skrevet 1. mai Skrevet 1. mai MailMan13 skrev (19 minutter siden): Med tre eller flere faser er det umulig å ta feil av retning. Som sagt tidligere, RC biler til noen hundrelapper har løst dette i 25 år. Ja det er jo nesten aldri man hører om slikt. Poenget er at feil kan oppstå i situasjoner det tar lang tid før software feil blir oppdaget. Det er mange eksempler på dette som flymotoren som gikk i revers midt i en flygning. Jeg har også levd lenge nok til å ha sett noen pumper med frekvens styring som har snurret feil vei. På min bil kan jeg legge inn revers mens bilen triller fremover og momentet føles konstant ogs i det motoren skifter retning helt sømløst. Det føles som om bilen har hydraulisk omformer og det er sikkert slik det er programert. Poenget er at det er mye logikk involvert med kombinasjoner av signal med to ulike trottel kart, signal fra girvalg, signal fra hjul(Traction) signal fra fase vinkler osv osv. Har aldri opplevd at software er fullstendig feilfrie selv om man tester det i det uendelige. 1
kremt Skrevet 2. mai Skrevet 2. mai Nok en ulykke med xc40? Fører sies å være en kvinne i 70-årene Stein 1 - Volvo 0 Spoiler
Snowleopard Skrevet 2. mai Skrevet 2. mai kremt skrev (1 time siden): Nok en ulykke med xc40? Fører sies å være en kvinne i 70-årene Stein 1 - Volvo 0 Vis skjult innhold Men er denne relevant for problemet man diskuterer her, eller er det en annen årsak? Fint om du linker til artikkel (og nevner om den er bak betalingsmur)! 2
kremt Skrevet 2. mai Skrevet 2. mai Det står ikke veldig mye egentlig. Jeg tenker det kan være relevant siden det er samme type bil det snakkes om samt eldre fører. Spoiler Foto: Politiet– Politiet på vei til en singelulykke der en bil har kjørt ut og inn i en stein, skriver operasjonsleder Svein Erik Wagnild klokken 13.52. Ulykken har skjedd lørdag ettermiddag på Rissa på Indre Fosen. Fører, en kvinne i 70-årene, har pådratt seg mindre skader og er oppegående. Like før klokken 15.00 opplyser operasjonsleder Trond Hangaas til Adresseavisen at brannvesen og ambulanse er på plass. – Det er store materielle skader i fronten på bilen. Fører har blitt undersøkt av helsevesenet. Sak opprettes, skriver han på politiets presseklient. Bilen står utenfor veibanen, og eier ordner selv med berging.
Snowleopard Skrevet 2. mai Skrevet 2. mai Nei, der står det lite om antatt årsak ser jeg, men ser at det er et veikryss og våte veier. Tipper dette er rett og slett en helt vanlig utforkjøring, med mindre fører har hatt et illebefinnende. Og altså neppe pga feil med bil. Dog, man får se hva som fremkommer etterhvert 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå