Gå til innhold

Alvorlig feil på elbil - hvor vanlig er det?


Mercruiser

Anbefalte innlegg

Skrevet
13 minutes ago, Trestein said:

Har sjekkt hall effekt ser bare turtall ikke retning.Akkurat som en vanlig bensinmotor.  Retningen ser den på fasevinklene ifølge AI

Alle frekvensomformere veit rotasjonsretninga til motoren. Ellers hadde ikkje det vore et salgbart produkt. Om bilen brått begynte å bevege seg bakover når du setter den i drive og trykker inn gasspedalen hadde det vore en feil som hadde gjort bilen ubrukelig.

Så det er total avsporing fra di side.

  • Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
barfoo skrev (8 minutter siden):

Alle frekvensomformere veit rotasjonsretninga til motoren. Ellers hadde ikkje det vore et salgbart produkt. Om bilen brått begynte å bevege seg bakover når du setter den i drive og trykker inn gasspedalen hadde det vore en feil som hadde gjort bilen ubrukelig.

Så det er total avsporing fra di side.

Det er vel bare ett bilmerke som kan finne på å sette bilen i revers om den tror det er det du vil. Heldigvis

  • Liker 1
Skrevet (endret)
5 hours ago, Trestein said:

Har sjekkt hall effekt ser bare turtall ikke retning.Akkurat som en vanlig bensinmotor.  Retningen ser den på fasevinklene ifølge AI

Det er derfor man har 3 (eller flere) av de.

Hall effect ser ikke turtall heller. Kun om der er magnetfelt eller ikke. Turtall og retning blir beregnet av ECU.

Endret av sedsberg
  • Liker 1
Skrevet (endret)
On 4/30/2026 at 6:33 PM, Trestein said:

Har sjekkt hall effekt ser bare turtall ikke retning.

Med tre eller flere faser er det umulig å ta feil av retning.

Som sagt tidligere, RC biler til noen hundrelapper har løst dette i 25 år.

Endret av MailMan13
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
MailMan13 skrev (19 minutter siden):

Med tre eller flere faser er det umulig å ta feil av retning.

Som sagt tidligere, RC biler til noen hundrelapper har løst dette i 25 år.

Ja det er jo nesten aldri man hører om slikt. Poenget er at feil kan oppstå i situasjoner det tar lang tid før software feil blir oppdaget. Det er mange eksempler på dette som flymotoren som gikk i revers midt i en flygning. 

Jeg har også levd lenge nok til å ha sett noen pumper med frekvens styring som har snurret feil vei.

På min bil kan jeg legge inn revers mens bilen triller fremover og momentet føles konstant ogs i det motoren skifter retning helt sømløst. Det føles som om bilen har hydraulisk omformer og det er sikkert slik det er programert. Poenget er at det er mye logikk involvert med kombinasjoner av signal med to ulike trottel kart, signal fra girvalg, signal fra hjul(Traction) signal fra fase vinkler osv osv. Har aldri opplevd at software er fullstendig feilfrie selv om man tester det i det uendelige. 

  • Liker 1
Skrevet
kremt skrev (1 time siden):

Nok en ulykke med xc40? Fører sies å være en kvinne i 70-årene

Stein 1 - Volvo 0

  Vis skjult innhold

2e192475-6270-33ec-8943-b6367014e74a?fit

 

Men er denne relevant for problemet man diskuterer her, eller er det en annen årsak?

Fint om du linker til artikkel (og nevner om den er bak betalingsmur)!

  • Liker 2
Skrevet

Det står ikke veldig mye egentlig. Jeg tenker det kan være relevant siden det er samme type bil det snakkes om samt eldre fører. 

 

Spoiler
4b1485cd-cd05-3dc0-99b4-86590d7bf5de?fit
Foto: Politiet– Politiet på vei til en singelulykke der en bil har kjørt ut og inn i en stein, skriver operasjonsleder Svein Erik Wagnild klokken 13.52.

Ulykken har skjedd lørdag ettermiddag på Rissa på Indre Fosen. Fører, en kvinne i 70-årene, har pådratt seg mindre skader og er oppegående.

Like før klokken 15.00 opplyser operasjonsleder Trond Hangaas til Adresseavisen at brannvesen og ambulanse er på plass.

– Det er store materielle skader i fronten på bilen. Fører har blitt undersøkt av helsevesenet. Sak opprettes, skriver han på politiets presseklient.

Bilen står utenfor veibanen, og eier ordner selv med berging.

 

Skrevet

Nei, der står det lite om antatt årsak ser jeg, men ser at det er et veikryss og våte veier.

Tipper dette er rett og slett en helt vanlig utforkjøring, med mindre fører har hatt et illebefinnende. Og altså neppe pga feil med bil.

Dog, man får se hva som fremkommer etterhvert

  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...