Gå til innhold

Er fiber-bredbånd en flopp? Trådløst bredbånd er nå billigere

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter hva jeg har sett på youtube så kjører folk rundt med antennen på biltaket under kjøring og får bra signal i åpne forhold. Dette kan selvsagt bare være et "stunt" for å markedsføre produktet.

Dersom man bruker båt, hytte osv. uten strøm så bruker nok Starlink mer enn strøm enn "konkurrentene", og dette kan muligens skape problemer.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
9 minutes ago, Trulss said:

Dersom man bruker båt, hytte osv. uten strøm så bruker nok Starlink mer enn strøm enn "konkurrentene", og dette kan muligens skape problemer.

18-19 Watt for mini disken. Det bør være noe man klarer å drive med et par solcellepaneler. Mobiltelefoner bruker jo mindre, det er sant nok.

Det er nok sannsynligvis ikke "pausemodus" på boligvarianten, for ellers hadde nok det vært opplyst. Det er opplyst på "roamingvarianten" at den muligheten finnes.

Endret av arne22
Skrevet
15 hours ago, kjellemannen said:

En kjapp telefonsamtale til Telenor fikser den saken - ingen binding.IMG_2530.thumb.jpeg.bcac6dc6aaae04dcd6fb2b7239596b19.jpeg

949 kr måneden kan på ingen måte sies å "fikse" noe som helst...

Skrevet
John-B skrev (1 time siden):

949 kr måneden kan på ingen måte sies å "fikse" noe som helst...

749,- 

Når 12 mnd er gått er det å ringe på nytt. 915 09000 er nummeret.

Skrevet
kjellemannen skrev (3 timer siden):

749,- 

Når 12 mnd er gått er det å ringe på nytt. 915 09000 er nummeret.

Nå har jeg 650 i 12 måneder for 250/250, enebolig, ikke Borettslag.

Så at telenor kjører god margin selv på 750 er det ikke tvil om.

Ser fra dagens Telenor Q4 presentasjon:
2431439.webp?imageId=2431439&x=0.00&y=0.00&cropw=100.00&croph=100.00&width=960&height=520&format=jpg

Her ser statistikken ut som at Telenor Norge og Telenor Finland har ca samme mengde kunder. Se på inntektsforskjellen.

Nå er vel dette inntekt før utgifter. Men jeg nekter å tro at utgifter til nett (fiber+DSL) i norge er så enormt mye mer kostnadskrevende, at telenor trenger 3x finland sine priser for å drifte. 

Skrevet
kremt skrev (9 timer siden):

Noen som har testet i det siste og kan kommentere. Kan være en mulig løsning for visse brukere. 

Jeg har kjørt StarlinkHome Lite et par mnd nå. For vårt bruk fungerer det glimrende. Satte bare antenna ute på verandaen, i snø og vind. Fikk den opp på en stolpe med litt bedre sikt for noen dager siden. Tror kanskje det ble bedre da, men er ikke helt sikker. Hastigheten ser ut til å variere en god del. Jeg har sett fra 15 mbs til 400 mbs. Ligger ofte rundt 150 mbs.

Det viktigste er hvordan det fungerer i praksis, og der opplever vi ingen problemer. Vi er to personer og en hund. Ingen krevende bruk på noen måte. Streaming av Youtube, Netflix, NRK, sosiale medier og litt nyheter. Dette fungerte forøvrig fint på 25 mbs trådløst bredbånd også, så Starlink er bare raskere og billigere. Verdt å sjekke ut.

• Liker 2
Skrevet

Det er billigere enn fiber, helt klart. Om det er billigere enn 5g kan nok diskuteres, man trenger jo mobil abo uansett og slår 2 fluer i en smekk. Et slikt abonnement ment og begrenset til stasjonær bruk, 1 adresse, eller flyttbart? Hva er kostnaden med ruter og antenne, trenger denne 230v eller kan den gå på 12v?

Skrevet

Bolig (Lite) er for stasjonært bruk. Om jeg har skjønt det riktig så kan den flyttes fra tid til annen, om man bytter bolig f.eks. Men er ikke ment å ta med på hytta i helga elns.

Router og antenne var kostnadsfritt da jeg bestilte for 2 mnd siden. Det ser ut til å gjelde ennå. Routeren forsynes fra en "kloss" med 230V, så går det en kabel med strøm og signal til antenna. Kan sikkert kjøres på 12V med en inverter, men den bruker noe strøm. Tror det er snakk om ca. 30 W. Kanskje 3 A på 12 V, om man regner inn litt tap i konverteringa.

Skrevet
kremt skrev (17 timer siden):

Det er billigere enn fiber, helt klart. Om det er billigere enn 5g kan nok diskuteres, man trenger jo mobil abo uansett og slår 2 fluer i en smekk. Et slikt abonnement ment og begrenset til stasjonær bruk, 1 adresse, eller flyttbart? Hva er kostnaden med ruter og antenne, trenger denne 230v eller kan den gå på 12v?

Spørs på forbruk, om en bruker mer enn 100gb i måneden så er det kun ice med data max som er konkurransedyktig så vidt jeg forstår. 

Resten struper forbruk ned til 3mbit etter 100gb, og da kommer du ikke langt via mobilabonnementet.  merk mobilt bredbånd blir litt annet

• Liker 1
Skrevet (endret)
21 hours ago, kremt said:

Vurderer å ta  bruk roaming utgaven i hytta og i båten. Ut i fra det jeg forstår i fra andre båteiere, så kjører Starlink Mini med 12 V. Klikket litt rundt og fant ut at man får hjemmeabbonement med ubegrenset data for 400,- Inkluderer også gratis antenne. Det blir vel faktisk billigere enn de fleste variantene av 4/5G.

For roaming så er det noe dyrere, 475,- eller 1000,-, men har har man mulighet for aktivsere og deaktivisere ettersom behovet dukker opp. For roaming så ser det ut som at antenna koster ca 2.400,-

Har ikke testet dette selv, men har lest litt rundt om på nettsidene deres og har hørt litt med andre båteiere.

https://starlink.com/no/service-plans/personal

https://starlink.com/order?processorToken=e367e50f-f69c-47aa-bd31-fa5e8cea72cf&step=0

https://starlink.com/order?processorToken=684212be-0b96-41bc-a34c-3d9872968a87&step=0

Forstår det slik at "bolig lite" betyr at trafikken har en litt lavere prioritet, slik at hastigheten kan variere, men det er ingen grense for volum.

Rettelse: Det ser ut som at man kan drive den med USB-C

Endret av arne22
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...