torbjornen Skrevet 19. juni Rapporter Del Skrevet 19. juni vidor skrev (3 timer siden): Det var derfor jeg holdt meg til Motkraft selv om de lovet 3 års garanti mot prisøkning og strøm til spotpris (no pun intended). Tar en enorme kostnader ved å gi bort produktet så får en jo mange kunder, men en sliter med å skape lønnsomhet og må på en eller annen måte ta igjen tapt fortjeneste, gjerne med ganske ufine metoder som igjen kundene blir utsatt for. Derfor velger jeg heller et selskap med en sunn drift selv om det koster noen kroner ekstra. Vibb har jo kjøpt seg popularitet med unaturlig lav pris, men tror nok de merker hvor lite lojale denne kundegrupper en når de øker prisene, og da sitter man der med høyere priser, høy gjeld og dårlig kundemasse og lite inntjening. Synergieffekten av kundemassen må en ta ut med en gang man prøver seg på et konsept på å gi bort produktet til kostpris. En har jo ikke engang penger som dekker drift via en sunn pengeflyt. Motkraft var vel dei fyrste som ikkje greidde å halde det dei lova. Vibb har vel sterke selskap på eigarsida, og det er dermed større sjanse for at dei faktisk greier å halde den avtalen som ein har ingått tida ut. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 19. juni Rapporter Del Skrevet 19. juni (endret) On 19.6.2024 at 6:19 PM, torbjornen said: Motkraft var vel dei fyrste som ikkje greidde å halde det dei lova. Vibb har vel sterke selskap på eigarsida, og det er dermed større sjanse for at dei faktisk greier å halde den avtalen som ein har ingått tida ut. Har ikke noe "aksjer" i noe av dette, så jeg forholder meg bare til forretningsdriften. Jeg fortsatte heller med Motkraft og rimelige vilkår, enn å satse på Vibb som jeg hadde muligheten til når de gikk ut med 3 års-garantien sin. Jeg kunne godt ha jaktet på dem med beste pris konstant, men dette er ikke noe for meg så lenge jeg har noen stabile med ok priser. Endret 21. juni av vidor Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 21. juni Rapporter Del Skrevet 21. juni Hjalp en slektning med å tegne Vibb for få dager siden, 3 år med "gratis" strøm er ikke så verst uansett. Det kan jo være de tjente litt penger om de har kjøpt strømmen billigere enn spot, Fjordkraft har jo denne forvaltningsavtalen, lønnsom under korona, men i det siste har det vært magert. Lenke til kommentar
eisa01 Skrevet 23. juni Rapporter Del Skrevet 23. juni (endret) Å drive prop trading i et strømsalgsselskap som til og med selger spot er galskap, så det har Vibb garantert ikke gjort Forøvrig, at Vibb øker prisen har ikke vært i media? Tydelig at det er Tibber man bør være hos for "hvermansen" så man blir varslet i VG om de endrer forretningsmodell/pris Endret 23. juni av eisa01 2 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 23. juni Rapporter Del Skrevet 23. juni Som kunde hos Vibb får du e-post om denne endringen, men informasjon om at du behaldar avtalen ut dei tre åra du har signert på. For nye kundar står det at prisen er 39 kr/mnd. Kvifor må du bruke VG for å få med deg dette? Dei aukar strengt tatt ikkje prisen, men fjernar det billegaste abonnementet. 2 1 Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 23. juni Rapporter Del Skrevet 23. juni 5 hours ago, eisa01 said: Å drive prop trading i et strømsalgsselskap som til og med selger spot er galskap, så det har Vibb garantert ikke gjort Forøvrig, at Vibb øker prisen har ikke vært i media? Tydelig at det er Tibber man bør være hos for "hvermansen" så man blir varslet i VG om de endrer forretningsmodell/pris Det har vært i DN. Man har også fått epost. Uansett så blir det som alle andre avtaler man har på internett, TV, treningssenter osv. Man må følge med på evt. prisendringer og en gang i blant sjekke (f.eks. halvårlig/årlig) om det er konkurransedyktig. 2 Lenke til kommentar
eisa01 Skrevet 23. juni Rapporter Del Skrevet 23. juni Er man i denne tråden får man det med seg når det kommer på epost, men ikke sikkert alle gidder lese alt DN er ikke noe de fleste har tilgang til Hvis epostvarsling og slikt var nok, så ville aldri Agva Kraft og slikt hatt kunder Uansett er Vibb-avtalen fortsatt god, så ingen grunn til å bytte pga prisendringen. De som er billigere nå er definitive lokketilbud (Agva og Kilden Kraft, Jærkraft har kjørt samme modell som Vibb og kommer nok til å endre den med tiden også) Lenke til kommentar
torbjornen Skrevet 23. juni Rapporter Del Skrevet 23. juni eisa01 skrev (2 timer siden): Er man i denne tråden får man det med seg når det kommer på epost, men ikke sikkert alle gidder lese alt DN er ikke noe de fleste har tilgang til Hvis epostvarsling og slikt var nok, så ville aldri Agva Kraft og slikt hatt kunder Uansett er Vibb-avtalen fortsatt god, så ingen grunn til å bytte pga prisendringen. De som er billigere nå er definitive lokketilbud (Agva og Kilden Kraft, Jærkraft har kjørt samme modell som Vibb og kommer nok til å endre den med tiden også) Å byte er iallefall unødvendig fram til garantitida endar, og prisen faktisk går opp. Eg er iallefall godt fornøgd med at eg ikkje treng å tenkje på dette på ei god stund. 1 Lenke til kommentar
Redshift Skrevet 23. juni Rapporter Del Skrevet 23. juni (endret) Hvilke avtaler som er billigge for deg avhenger en del av (åpenbart) eget forbruk, og om du har mye som kan styres og automatiseres via diverse apper som strømselskapet har. I den forrige leiligheten min brukte jeg stort sett strømavtaler med null i månedsavgift og så lite som mulig i påslag per kwt. Dette var riktignok før strømmen ble dyr. Leiligheten var ganske moderne, så sentralt ventilasjonssystem med varmepumpe(også kjøling) og varmegjenvinning, og kostnaden der ble bakt inn i felleskostnadene. Strømforbruket (som jeg betalte direkte for) var altså veldig lavt, cirka 2 000 kwt ila et år. Hadde jeg fortsatt bodd der, så hadde jeg nok gått for noe tilsvarende Vibb med 0 i påslag og 0 i månedspris. Hvis du ikke klarer å finne disse "null-avtalene" lengre, så vil det i alle fall være billigere med lav til ingen fast månedspris, og heller litt høyere påslag per kwt, gitt at strømforbruket ditt er lavt. Kan være motsatt med høyere forbruk, men det er lett å regne seg frem til. Nå bor jeg i en eldre enebolig på litt over 200 kvm, og har elbil som blir kjørt ca 22 000 km i året. Bruker Tibber, og selv om de nå tar 49 kroner i måneden, pluss 2 øre påslag på kwt, så sparer jeg cirka 4-6++ tusen i året på smartstyring og "grid reward". Inkluderer jeg smartstyring av elbillading, altså primært å lade når det er billigst, så er det muligens mer) Jeg hadde derfor ikke tjent noe på f.eks Vibb sin avtale nå, med mindre jeg hadde fiksa tilsvarende smartstyring og automatisering selv. Det går selvfølgelig an, men med mindre Tibber blir voldsomt mye dyrere gidder jeg nok ikke det. Det Tibber styrer/automatiserer for meg nå er: Ladehastighetsbegrensning, altså at effektrinnet jeg får i måneden er 2-5 kwt for 10 måneder av året, og 5-10 for de to kaldeste månedene. Uten dette ville jeg vært på trinnet 5-10 for 10 måneder, og trolig 10-15 to måneder av året. Det sparer jeg ca 2500 kroner på. Grid Reward - Her estimerer jeg cirka 2000 kroner "tjent" per år basert på statistikken for mai, og juni. Smartladegarantien som nå er erstattet av Grid Reward har jeg spart iaf 20 prosent på, selv om jeg alltid har vært litt skeptisk til det konspetet.. Har ikke prisen på dette foran meg nå, men er nok noen kroner spart på både "garantien" og smartstyring i seg selv med lading når det er billigst. Ut over det så har jeg kanskje spart litt på smartstyring av varmeovner og varmepumpe, men dette følte jeg ble mest rot og har derfor styrt dette selv med tidsinnstilling, bla.a i appen Sensibo. Det at appen også varsler om potensielt overforbruk gjør også at jeg sparer meg for å ryke opp på neste effekttrinn om jeg med et uhell slår på for mange apparater samtidig. Endret 23. juni av Redshift 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå